جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی هشتگرد- نظرآباد

با ادمین سایت
۰ نظر

شهر هشتگرد یکی از جاذبه های گردشگری استان البرز در ایران است. این شهر در دامنه‌های جبال البرز واقع‌شده و به دلیل طبیعت زیبا و فضای آرامش‌بخشش که در اطراف آن قرار دارد، برای گردشگران محلی و خارجی جاذبه‌ای جذاب محسوب می‌شود هشتگرد دارای فصل‌های گردشگری متنوع است و در هر فصل از سال جذابیت خاص خود را دارد.


بهار و تابستان، این شهر با پوشش چشمگیر ازگل‌ها و گیاهان زیبا زندگی می‌کند و مناظری دل‌نشین از کوه‌ها و دره‌ها را به نمایش می‌گذارد. و فصل پاییز، نیز رنگارنگی برگ‌های درختان و پایتختی کردن طبیعت، تجربه‌ای بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. در زمستان نیز، امکانات برای اسکی و ورزش‌های زمستانی در کوه‌های اطراف هشتگرد فراهم است. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی هشتگرد- نظرآباد خواهیم پرداخت.

پل آصف الدوله هشتگرد


این پل، یکی از جاذبه‌های تاریخی و معماری در منطقه هشتگرد در استان البرز است. این پل قدیمی در روستای هشتگرد واقع‌شده و به دستور آصف الدوله، فرمانده ارتش ناصرالدین‌شاه قاجار، در دوره قاجار ساخته‌شده است. پل آصف الدوله هشتگرد به‌عنوان یکی از پل‌های طولانی و بازوبندی شده که در ایران وجود دارند، شناخته می‌شود. طول این پل حدوداً ۱۱۰ متر و عرض آن حدوداً ۳.۵ متر است. این پل با استفاده از سنگ‌های قرمز و سفید منطقه ساخته‌شده و دارای سازه‌های معماری زیبا و جذابی مانند قوس‌ها و دارت‌ها است.


پل آصف الدوله هشتگرد به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری منطقه، موردتوجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری قرار دارد. این پل به‌عنوان یک اثر هنری و معماری موروثی، جلوهٔ خاصی به منظره اطراف می‌دهد و با فضای اطراف کوهستانی و سبز هشتگرد هماهنگی بسیار خوبی دارد. بازدید از پل آصف الدوله هشتگرد، به شما فرصتی می‌دهد تا با زیبایی‌های معماری قدیمی و سنتی این منطقه آشنا شوید و لذت ببرید. همچنین، این مکان فرصتی را برای عکاسی و ثبت لحظات خاطره‌انگیز در کنار این سازه تاریخی فراهم می‌کند.

پل آصف الدوله هشتگرد
پل آصف الدوله هشتگرد


پیست اسکی دماوند هشتگرد


پیست اسکی دماوند هشتگرد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در هشتگرد است. این پیست اسکی واقع در نزدیکی قله دماوند قرار دارد و به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین پیست‌های اسکی در ایران محسوب می‌شود. این پیست اسکی دارای مسیرهای مختلفی برای اسکی کردن است و می‌تواند به تمام سطوح مهارتی اسکی‌بازان، از مبتدی تا حرفه‌ای، خدمات‌رسانی کند. همچنین، امکاناتی مانند تله‌کابین، تله سیار، توپارک و رستوران‌ها در این منطقه وجود دارد تا تجربهٔ کامل اسکی را برای بازدیدکنندگان فراهم کند. پیست اسکی دماوند هشتگرد مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به اسکی و تفریحات زمستانی است.

پیست اسکی دماوند هشتگرد
پیست اسکی دماوند هشتگرد


جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی نظرآباد


نظرآباد یکی از روستاهای زیبا و دل‌نشین در منطقه البرز قرار دارد. این روستا در استان البرز واقع‌شده و ازنظر طبیعت و امکانات گردشگری جذابیت خاصی دارد نظرآباد در دامنه‌های کوه البرز واقع‌شده و با آب‌وهوای خنک و معتدلی برخوردار است. تابستان‌های معتدل و سرد و زمستان‌های سرد و برفی در این منطقه تجربه می‌شوند. این آب‌وهوای خنک و مناظر طبیعی زیبا باعث شده تا نظرآباد یک مقصد محبوب برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و کوهنوردی باشد. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی نظرآباد خواهیم پرداخت.

فرودگاه تفریحی و آموزشی آزادی نظرآباد


این فرودگاه یکی از مناطق تفریحی و آموزشی استان البرز است که جنوب غربی نظرآباد و در نزدیکی روستای صالحیه واقع‌شده است. فرودگاه آزادی اولین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و خاورمیانه می‌باشد که بسیار موردتوجه است. در این مجموعه پروازی بیش از ۶۰ هواپیما فوق سبک وجود دارد که در آن آموزش پرواز و خلبانی در قالب دوره‌های تخصصی انجام می‌شود.

فرودگاه تفریحی و آموزشی آزادی نظرآباد
فرودگاه تفریحی و آموزشی آزادی نظرآباد


محوطه باستانی ازبکی


این محوطه با تپه‌های مرکزی و تپه‌های کوچک‌تر اطراف، که قدرت آن‌ها بیشتر از چند متر نمی‌باشد، یکی از محوطه‌های باستانی مهم در ایران است. این محوطه باستانی حاوی امکاناتی ازجمله قبرستان‌های باستانی و برج‌های نگارگری است که تاریخچه‌های نه‌هزارساله را در بردارد.
با تأکید بر اهمیت این محوطه باستانی، متخصصان باستان‌شناسی در سال ۱۳۴۸ خورشیدی این محوطه را شناسایی کردند و در سال ۱۳۵۲ آن را به شماره ۹۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت کردند. این اطلاعات باستان‌شناسی ازبکی نشان می‌دهد که این محوطه باستانی ارزشمند در تاریخ و فرهنگ منطقه نظرآباد و در کل فلات ایران دارای اهمیت بالایی است.


محوطه باستانی ازبکی
محوطه باستانی ازبکی


خانه دکتر مصدق نظرآباد


دکتر مصدق پس از محاکمه به تبعید در روستای احمدآباد قرار گرفت و در آنجا در یک‌خانه – باغ زندگی کرد. این خانه در نظرآباد واقع‌شده است و به‌عنوان آرامگاه ابدی دکتر مصدق شناخته می‌شود. باغ اطراف این خانه به مساحت تقریبی نیم هکتار است و هرسال تعداد زیادی گردشگر و علاقه‌مند به تاریخ این مکان را بازدید می‌کنند ازاین‌رو، خانه دکتر مصدق در روستای احمدآباد در نظرآباد، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی محبوب این منطقه شناخته می‌شود.

خانه دکتر مصدق نظرآباد
خانه دکتر مصدق نظرآباد

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.