ییلاق های گیلان

با ادمین سایت
۰ نظر

طبیعت متنوع و چشم اندازهای گسترده جنگل های بکر گیلان، ییلاقات بی نظیری را در مناطق کوهپایه ای این استان به نمایش گذاشته است.هر ساله گردشگران بسیاری به جهت دور ماندن از گرمای طاقت فرسای تابستان به مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی گیلان مسافرت می کنند. کوه ها و مناطق بکر کوهستانی این استان یکی از مناسب ترین مقاصد گردشگری کشور در فصول گرم سال به شمار می آیند. زیباترین ییلاق ها به عنوان جاذبه های استان گیلان که در غرب، شرق و جنوب آن واقع شده اند از طبیعتی کم نظیر برخوردار هستند؛ به طوری که هم نشینی کوه و دریا مناطق رویایی بی مثالی را به نمایش گذاشته است. با مجله سفر و گردشگری پارس همراه شویدتا ییلاق های استان گیلان را به شما عزیزان طبیعت دوست معرفی کنیم.

ییلاق دیلمان- رشت – لاهیجان-گیلان

منطقه ییلاقی دیلمان که در شرق استان گیلان واقع شده و به جهت خنکی هوا در فصول گرم سال و نیز منظره کم نظیرش یکی از ییلاقات پرطرفدار استان محسوب می شود. نام دیلمان اشاره به مکانی مرتفع و بلند و نیز جایی که دام در آن نگهداری می شود، دارد. شاید وجه تسمیه این مکان اشاره به سرزمینی بلند دارد که در آن دامداری صورت می گیرد.

ییلاق دیلمان- رشت - لاهیجان-گیلان111
ییلاق دیلمان- رشت – لاهیجان-گیلان

برای دسترسی به منطقه خوش آب و هوای دیلمان می توانید از جاده رشت به شهرستان سیاهکل وارد شده و پس از عبور از آن وارد منطقه ییلاقی دیلمان شوید. در واقع دیلمان در مسیر ۴۲ کیلومتری رشت به لاهیجان واقع شده است. این منطقه در ارتفاعی حدود ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و طبیعت بکر آن در کنار خانه های ویلایی و چوبی چشم انداز منحصر به فردی را به نمایش می گذارد. مناظر سرسبز این ییلاق که نمایشگر چرای آزادانه اسب ها و دام ها می باشد، جلوه ای رویایی به آن بخشیده است. عرضه مواد لبنی و نیز وجود رستوران ها و کباب سراهای متعدد در این منطقه که محلی جهت سرو غذاهای محلی و سنتی به شمار می آیند، از دیگر ویژگی هایی است که حتی بومیان منطقه را نیز به سوی خود فرا می خواند.

ییلاق داماش-روستای دیلمان-گیلان


در نزدیکی روستای دیلمان، دشت وسیعی قرار دارد که در ماه خرداد از گل های سوسن پر می شود. روستای داماش بین کوه های البرز در استان گیلان واقع شده که از آب و هوای خنک کوهستانی حتی در تابستان برخوردار است. مسیر رفتن به داماش کمی پر پیچ و خم است ولی مانعی برای رفتن به این روستای ییلاقی زیبا نمی شود.

ییلاق داماش-روستای دیلمان-گیلان11
ییلاق داماش-روستای دیلمان-گیلان

البته توصیه می کنم کمی آهسته و با احتیاط مسیر را طی کنید. برای اقامت در داماش نگران نباشید. خانه های ییلاقی باصفایی در این روستا هست که روستاییان اجاره می دهند و مطمئنا از هزینه های اجاره هتل در شهر خیلی مناسب تر خواهد بود.

گلهای سوسن داماش

ویژگی منحصر به فرد روستای داماش دشت هایی پر از گل های سوسن است. بهترین زمان رفتن به روستای داماش خرداد ماه است که این دشت پر از گل های سوسن می شود. این گل زیبا که نمونه اش در جهان کم نظیر است به عنوان اثر زیست محیطی ملی به ثبت رسیده است. گاهی وقت ها که خسته از کار و زندگی می شویم دلمان می خواهد به یک جای خوش آب و هوا برویم و نفسی تازه کنیم.

گلهای سوسن داماش12
گلهای سوسن -داماش

آنوقت به فکر سفر های حارج از کشور می افتیم و چون سفر های خارجی هزینه ی زیادی دارند در بسیاری از موارد با حساب کتاب کردن هزینه ها منصرف می شویم. اما یادمان نرود که ایران پر از مناطق زیبا و چشم انداز های منحصر به فرد است. هر جای ایران طبیعتی متفاوت دارد که در هر فصل سال می توانیم برای قسمتی از آن برنامه ریزی کنیم. پیشنهاد امروز ما برای گرمای تابستان این چند روستای دیدنی در استان گیلان بود. در روزهای داغ تابستان تنها با نصف روز رانندگی به یکی از بهترین مکان های خوش آب و هوای دنیا یعنی کوه های اطراف گیلان برسانید.

ییلاق شاندرمن- ماسال-رشت-گیلان


شاندرمن منطقه‌ای بکر و دیدنی در شمال شهرستان ماسال قرار دارد که به آن شاندرمن می‌گویند. این ییلاق زیبا در ۶۰ کیلومتری رشت واقع شده است و به دلیل ییلاقی بودن بهترین زمان برای سفر به آن از اردیبهشت تا مهر خواهد بود. شاندرمن در زبان تالشی به معنای با من رفتن است. این منطقه در گذشته محل عبور کاروان‌ها بوده و شهادت سردار جنگل، میرزا کوچک خان جنگلی را نیز به چشم دیده است.

ییلاق شاندرمن- ماسال-رشت-گیلان
ییلاق شاندرمن- ماسال-رشت-گیلان

در این ییلاق روستایی به نام سیاهمرد قرار دارد که جمعیتی بیش از ۴۰۰۰ نفر دارد و عمده معروفیت منطقه شاندرمن به دلیل وجود همین روستاست. یکی از جاذبه‌های گردشگری ییلاق شاندرمن غار بزرگی به نام آویشو است که در جنوب این منطقه واقع شده است. این غار از صدها قندیل به ابعاد بزرگ و کوچک و در طی هزاران سال تشکیل شده است. خوب است بدانید که شهرستان ماسال دارای ۱۷ غار است که بزرگ‌ترین این غارها همین غار آویشو است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی شاندرمن آبشار وزن، جمعه بازار شاندرمن، سیفی، روستای طالب دره و حاجی بیجار، ییلاقات اولم و روستای امام‌زاده شفیع است.

ییلاق اولسبلنگاه –ماسال-تالش-گیلان

ییلاق اولسبلنگاه در غرب استان گیلان و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. این منطقه که در ارتفاعات تالش واقع شده، از آب‌وهوایی مطلوب و چشم‌اندازی جذاب برخوردار است و هنوز معماری سنتی و بافت قدیمی خود با خانه‌های چوبی زیبا را حفظ کرده است. مراتع زیبای پوشیده از گل‌های وحشی، ابرهایی که در همه‌جا به چشم می‌خوردند و خنکای محیط این ییلاق در فصل تابستان، از جمله عواملی هستند که آن را به منطقه‌ای توریستی و پرطرفدار در استان گیلان تبدیل کرده‌اند. یادتان باشد تا حد امکان قبل از غروب آفتاب خود را به روستا برسانید و در جاده نمانید؛ زیرا این مسیر روشنایی ندارد و به‌خصوص هنگام پایین‌آمدن مه می‌تواند خطرآفرین باشد.

ییلاق اولسبلنگاه –ماسال-تالش-گیلان1
ییلاق اولسبلنگاه –ماسال-تالش-گیلان


علاوه بر اجاره کلبه چوبی در ییلاق اولسبلنگاه، در واقع، افرادی که زندگی در روستا و بیدارشدن با صدای پرندگان و چشم‌انداز سبز مراتع و درختان، خوردن غذاهای محلی و گرم شدن با هیزم برایشان یک رویا است، می‌توانند با یک شب اقامت در اینجا، این نوع زندگی را تجربه کنند. وجود فرآورده‌های لبنی طبیعی و انواع نان‌های سنتی در کنار غذاهای محلی، این سفر را جذاب‌تر و رویایی‌تر می‌کند.

منطقه ییلاقی سَلانسَر در شهر رستم آباد- روستای سلانسر- رودبار-گیلان


در بخش مرکزی شهرستان رودبار و در شهر رستم‌آباد روستای سلانسر واقع شده که با طبیعت بی‌نظیر خود، هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.
این روستا که در ارتفاع هزار و ۲۵۰ متری از دریا و در قسمت جنوبی استان گیلان قرار گرفته است، درختان تنومند و علفزارهای زیبایی را در خود جای داده که در تابستان‌های گرم و طاقت‌فرسای گیلان، هوایی مطبوع و خنک داشته و طبیعت همواره مه‌گرفته آن، خاطراتی رؤیایی برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

منطقه ییلاقی سَلانسَر در شهر رستم آباد- روستای سلانسر- رودبار-گیلان1
منطقه ییلاقی سَلانسَر در شهر رستم آباد- روستای سلانسر- رودبار-گیلان


مردم این منطقه که فقط در فصل تابستان در این روستا سکونت دارند، به شغل دام‌پروری مشغول بوده و محصولات لبنی به‌ویژه ماست این منطقه از شهرتی خاص برخوردار است.

هلو دشت-دهستان لات لیل – املش-گیلان


هلودشت (هلی دشت)، دهکده‌ای زیبا در منته‌االیه جنوبی دهستان لات لیل و شهرستان املش است که با مرکز شهر املش حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه‌ی کوهستانی در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و علاوه بر آب‌وهوای مطبوع کوهستانی و پوشش جنگلی توام با فضاهای مرتعی، در روزهای آفتابی هم می‌توان از بلندای آن شاهد مناطق جلگه‌ای شرق گیلان و دورنمایی شهرهایی مثل لنگرود، رودسر و لاهیجان بود که یکی از جذابیت‌های هلودشت به حساب می‌آید. هرچه در مسیر این ییلاق بالاتر بروید، هوا خنک‌تر و تمیزتر می‌شود. مزارع چای و درختان فندق را که پشت سر بگذارید، ابرها دورتادورتان را پر می‌کند. در سفر به ییلاق هلودشت،‌ بازدید از آبشار آن را از دست ندهید.

هلو دشت-دهستان لات لیل - املش-گیلان
هلو دشت-دهستان لات لیل – املش-گیلان


برای رفتن به هلودشت با خروج از قسمت جنوب غربی شهر املش و عبور از پل این شهر، باید مسیر روستای لات لیل و بلوردکان را در پیش بگیرید تا با طی مسافتی کمتر از یک ساعت به‌سمت بالای کوه، به دهکده ییلاقی هلودشت برسید. این ییلاق از مرکز شهر لنگرود ۴۰ کیلومتر و از بلوردکان ۱۳ کیلومتر فاصله دارد.

بلوردکان-روستای بلورکان – املش-گیلان


از جاذبه های طبیعی اطراف املش روستای بلوردکان است که از توابع دهستان لات لیل، بخش اتاقور شهرستان لنگرود و در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر املش واقع شده است. منطقه بلوردکان منطقه‌ای بکر و دست نخورده و فوق‌العاده زیبای روستایی نزدیک به املش است. این روستا از توابع دهستان لات لیل، بخش اطاقور شهرستان لنگرود است. منطقه دارای طبیعتی جنگلی و با چشم‌‌اندازی غیر قابل وصف بوده و رودخانه زیبایی هم از دل آن عبور می‌کند.

بلوردکان-روستای بلورکان - املش-گیلان122
بلوردکان-روستای بلورکان – املش-گیلان


روی این رودخانه پل قدیمی وجود دارد که بر سر یکی از مسیرهای راه شاه عباسی که از املش به قزوین کشیده شده بود قرار دارد. این راه کاروان رو و پر رفت و آمد املش را به نقاطی همچون کهلستان ، لات لیل، گرسک ، بلوردکان، هلودشت، میان لنگه، اسماعیل آباد و در نهایت قزوین متصل می کرده است.

طبیعت بلورکان


این منطقه زیبای جنگلی کوهستانی با چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبا و جاده آسفالته دارای جاذبه های زیبای طبیعی اعم از رودخانه، پارک جنگلی است. همچنین آثار تاریخی در روستای بلوردکان اعم از کاروانسرا، پل و… وجود دارد که دارای ظرفیت بالای گردشگری است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
اما این منطقه متأسفانه مهمانسرا یا هتل ندارد اما امکان احداث کمپینگ در محیط وجود دارد . همچنین در ارتفاعات هلودشت قهوه خانه ای برای استراحت وجود دارد.
ادامه مسیر به مناطق جنگلی و ییلاقی زیبایی منتهی می شود . تمامی مسیر آسفالته است و به منطقه مرتع هلودشت منتهی می شود. منطقه جنگلی محور بلوردکان به هلودشت پوشیده از جنگل های انبوه و سرسبز است. از انواع درختان و پوشش گیاهی این منطقه می توان به : ممرز و توسکا، آمیخته با درختان فندق و باغات پراکنده چای اشاره کرد . جاده کوهی و جنگلی و پر پیچ و خم ولی آسفالته و زیبا است.

ییلاق جواهردشت-رودسر-گیلان

جواهردشت از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر است که در مرز شرقی استان گیلان واقع شده. این ییلاق بهشتی از توابع چابکسر است. ساکنین آن از اهالی پایین‌دست همین منطقه یعنی سیاهکلرود، قاسم‌آباد علیا و سفلا، گاو‌ماست و روستاهای دیگرند. جواهردشت یا به گیلکی جوَردشت در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحتی ۱۰۰ هکتاری دارد. اقیلم جواهردشت کوهستانی و مرطوب است. با توجه به تغییر ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متری از جلگه گیلان تا ییلاق جواهردشت؛ اختلاف دما محسوس و هوای آن در گرمترین روز‌های سال هم خنک و دلپذیر است. جواهردشت منطقه‌ای‌ حفاظت شده است. این منطقه که وسعت زیادی دارد، سرولات و جواهردشت را دربر می‌گیرد.

ییلاق جواهردشت-رودسر-گیلان1122
ییلاق جواهردشت-رودسر-گیلان

جواهردشت یک منطقه حفاظت شده

منطقه‌ای‌ کوهستانی با رودخانه‌های فراوان و اقلیم مرطوب-معتدل و بیشتر مرطوب-سرد. نقاط مختلف این منطقه از نظر ارتفاع متفاوت است و از ارتفاع ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر را شامل می‌شود. به همین علت مجموعه‌‌ای کامل از انواع جنگل‌های هیرکانی به همراه حیات وحش منحصر به فرد دارد.
جواهردشت طبیعتی بکر، دشت‌هایی وسیع و سرسبز، چشمه‌سار‌های زیاد، هوای پاک و سالم و سکوت وصف‌ناپذیری را برایتان به ارمغان دارد. بهتر است هنگام طبیعت‌گردی طوری رفتار کنیم که اثری از ما در محیط نماند و بکر بودن منطقه به خطر نیفتد.
برخی از جاذبه‌های جواهردشت عبارتند از:
جیپ‌سواری در جاده‌های جنگلی-کوهستانی
طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در مراتع سرسبز
عکاسی از مناظر رویایی طبیعت
چشم‌اندازهای متنوع از جلگه و دریا و دره‌های سرسبز
شب‌نشینی در هوای خنک ییلاق
تجربه بی‌نظیر اقیانوس ابر
صرف خوراک‌های محلی
تجربه شبی اقامت در روستا به دور از امکانات شهری
در جواهردشت هر سال جشنواره‌ای بومی و محلی برگزار می‌شود. مراسم عروس‌بران و مسابقاتی از قبیل کشتی گیله‌مردی، اسب دوانی، لافند بازی، طناب‌کشی و … که خیل علاقمندان را راهی روستا می‌کند. این جشنواره با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بخش خصوصی به راه افتاده. اگر علاقمند به دیدن این جشنواره هستید اواسط مرداد ماه به جواهردشت بیایید.

ییلاق سوباتان-لیسار- تالش-گیلان


سوباتان از دو کلمه ترکی “سو” و “باتان” می باشد که به معنای محل فرو رفتن آب می باشد. دلیل نام گذاری وجود چشمه ای این روستا است که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک، دوباره به درون زمین برمی گردد. سوباتان در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش در استان گیلان قرار دارد. سوباتان از شمال به رودخانه لیسار و از شرق با جنگل‌های تالش هم مرز می باشد.

ییلاق سوباتان-لیسار- تالش-گیلان112
ییلاق سوباتان-لیسار- تالش-گیلان

طبیعتگردی در گیلان

این منطقه از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور متصل است. تمام پیرامون سوباتان با منظره های سرسبز پوشیده شده است. سوباتان در ارتفاعی بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا قرار داردسوباتان با ییلاق‌های اردبیل ۱۹ کیلومتر فاصله دارد. منطقه ای بکر و ناشناخته میان جنگل و دشت است. در یک سو جنگل های انبوه تالش و در سوی دیگرش ییلاقات اردبیل پهن شده اند.

کوهستان های متنوع با نمایی از صخره و علف یا گل های رنگارنگ از میان دشت ها و دره ها عبور کرده اند. در میان این دشت های سبز کلبه هایی انگشت شمار خودنمایی می کنند. خبری از ویلاهای متعدد و مناطق گردشگری پر ازدحام نیست. همه چیز بکر است. چشم اندازهایی عریض و رنگارنگ از سرسبزی و گل در زیر آسمانی آبی. در ییلاق سوباتان، گونه‌های متنوعی از گیاهان دارویی و میوه‌های جنگلی مانند گلپر، توت فرنگی وحشی، تمشک، خشخاش، ازگیل کوهی، پامچال، پونه، نعنا کوهی، سیب سبز جنگلی و … یافت می‌شود. مردم سوباتان بسیار مهربان و زحمتکش هستند. شغل اصلی آن‌ها دامداری است و تعداد محدودی از مردم به کشاورزی مشغول‌اند. از سوغاتی‌های روستا، می‌توان به محصولات دامی، چای، لبنیات محلی مانند شیر، ماست، دوغ و پنیر محلی اشاره کرد.

ییلاق النزه-ماسال-گیلان


ییلاق النزه شاندرمن دشتی پهناور و سرسبز است که با کوه های پوشیده از درختان جنگلی و انواع گیاهان احاطه شده و دارای مناظر بی بدیلی می باشد. منطقه دشت النزه ماسال به دلیل وجود طبیعت بکر و آب و هوای خنک و مطبوع، خاطرات سفری هیجان انگیز را برای مسافران رقم می زند. وجود خانه های قدیمی چوبی نیز خود سبب زیبایی هرچه بیشتر این منطقه شده است.

ییلاق النزه-ماسال-گیلان112
ییلاق النزه-ماسال-گیلان

منطقه ییلاقی دشت النزه علاوه بر جاذبه های طبیعی بی بدیل دارای حس و حال مذهبی نیز می باشد دلیل این امر وجود بقعه امامزاده ابراهیم در دشت النزه است. در اطراف بقعه زیبایی های طبیعی بی بدیلی نیز مشاهده می شود برای مثال یک چشمه بزرگ و روان نیز در حوالی امامزاده وجود داردکه بسیار باصفا و دیدنی است چندین نوع درخت میوه نیز در اطراف چشمه دیده می شود که به هرچه زیباتر شدن منطقه کمک می کنند کمی دورتری از بقعه نیز یک آبشار به نام آبشار واشیاره قرار دارد که البته راه دسترسی به آن ساده نیست دشت النزه چندین کوه بلند نیز دارد که کوه پیلم در شمال کوه شعله مرتفع ترین کوه این ناحیه می باشد بهترین زمان برای سفر به مناطق ییلاقی دشت النزه فصل تابستان است.

اشکورات-رودسر-گیلان


روستای اشکورات یکی از روستاهای دیدنی و خوش منظره شهرستان رودسر است که به علت طبیعت بکر و زیبا، چشمه های زلال و دریاچه‌های طبیعی به یکی از مناطق گردشگری شمال کشور مبدل گشته است. روستای اشکورات از جنوب شهرستان رودسر تا قسمت‌های جنوبی رامسر امتداد پیدا کرده است. این روستا از سمت غرب به املش و رودبار و از سمت شرق به بخش‌های کوهستانی رامسر و تنکابن متصل است همچنین از شمال با دامنه‌های رحیم آباد و از جنوب با شهر قزوین در ارتباط استروستای اشکورات به دلیل اینکه در ارتفاعات واقع شده است در فصل بهار از آب و هوای مطبوعی برخوردار است اما در فصل زمستان بسیار سرد و یخبندان است به همین دلیل است که در تابستان جمعیت مسافران و گردشگران به کمترین میزان خود می‌رسد و در بهار با ورود مسافران صنعت گردشگری در روستا دوباره رونق می‌گیرد.

اشکور-4اشکورات-رودسر-گیلان
اشکورات-رودسر-گیلان

آبشار میلاش اشکورات


آبشار میلاش یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری منطقه اشکورات است که در بهمن ماه ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. سرچشمه این آبشار کوه بندبن است و ارتفاع آن ۸۰۰ متر است. مسیر دسترسی به این آبشار خود یکی از جاذبه‌های زیبای این منطقه محسوب می‌شود و از میان باغهای فندق می‌گذرد.
یکی از جاذبه‌های منطقه‌ی اشکورات تونل طولانی یازن است که در روستای یازن قرار دارد.
کوه عروس داماد در فاصله ۲۵ کیلومتری از رحیم آباد و در کنار جاده رحیم آباد به اشکورات قرار دارد، در بین اهالی رحیم آباد به عروس داماد تله شهرت دارد. تله به معنی کوهی که دارای پرتگاه عظیمی می‌باشد است. ارتفاع کوه به ۲۱۰۰ متر می‌رسد و سرتاسر آن با درختانی به ارتفاع ۲ الی ۵ متر پوشیده شده است.

1آبشار میلاش اشکورات2
آبشار میلاش -اشکورات


یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری منطقه اشکورات دریاچه صمد آباد است که در روستای صمد آباد واقع شده است.
غار وادار یا واردار گه از مناطق زیبا و دیدنی اشکورات است از منطقه ونکش آغاز می‌شود تا منطقه وادار ادامه دارد.
. در نزدیکی رودخانه آسمانرود آسیاب قدیمی عظیمی وجود دارد که د گذشته مردم زیادی از مناطق مختلف برای آسیاب کردن گندم به‌ آن می‎‌‌رفتند، علت ساخت این آسیاب در حقیقت رودخانه آسمانرود بود زیرا آب با فشار مناسب از دهانه یک سنگ بزرگ از رودخانه آسمانرود بیرون می‌آید.

خورگام-رودبار-گیلان


آسمان آبی یکی از منطقه‌های ییلاقی گیلان همواره پوشیده شده از ابرهای سپید است. ییلاقی که در ارتفاع بالای ۲۰۰۰ متر از سطح دریا پر از سرسبزی است و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. دشت‌ها و مراتع، زمین‌های کشاورزی، جنگل‌های انبوه راش و بلوط، کشتزارها، دریاچه‌ها و چشمه‌های طبیعی جاذبه‌های ییلاق خورگام است.
مردم این منطقه که از اقوام اصیل تات و مهاجر کرد کرمانج ‌می‌باشند، مسلمان شیعه مذهب هستند. از این رو زبان ساکنان این منطقه زبان‌های تاتی و کرمانجی است. شغل اغلب ساکنان این منطقه نجاری و آهنگری است. قالی بافی، نمد مالی، شال بافی، جوراب بافی، شولا بافی، گلدوزی و قلاب بافی صنایع دستی خورگام است.

جاذبه‌های ییلاق خورگام


ییلاق خورگام علاوه بر ییلاقات شینه چاک، پلنگ کوه، یالس تپه، بربن، میانه سو، ویستان، نورالعرش، گیاش از نظر پوشش گیاهی و جانوری نیز بسیار غنی است.
بابونه، شقاقل، گل چای، گل گاوزبان و صدها گونه گیاهی دیگر در کنار گونه‌های جانوری گراز، موش خرما، سنجاب و روباه کبک، قمری، تیهو، بلدرچین و حتی مارهای سمی ‌بر زیبایی طبیعت افزوده است.

خورگام-رودبار-گیلان12
خورگام-رودبار-گیلان

قله و یخچال طبیعی درفک، حمام قدیمی، سیبن، بقایای قلاع تاریخی، مجموعه غارهای باستانی در روستاهای حشمت آباد و برارود، امامزاده شاه شهیدان و امامزاده نورالعرش با مراسم مخصوص علم واچینی، پناهگاه‌های صخره‌ای روستای پس طالکوه تنها بخشی از شگفتی‌های ییلاق خورگام است.
دریاچه‌ای در بخش بره سر خورگام بر اثر زمین لرزه در میان کوه‌ها و تپه‌های سرسبز بوجود آمده است که به دریاچه بره سر یا دریاچه ویستان معروف است.

خصیل دشت-روستای رانکوه -املش-گیلان


روستای ییلاقی خصیل دشت یکی از زیباترین و بکر ترین مناطق گیلان است. آب و هوای بسیار عالی و چشم انداز های زیبا احساس آرامش را به شما هدیه می کند. اگر تصمیم دارید به دور از هیاهوی شهر لحظاتی را به کسب آرامش اختصاص دهید.

خصیل دشت-روستای رانکوه -املش-گیلان122
خصیل دشت-روستای رانکوه -املش-گیلان

از شهر املش و اطراف منطقه و روستای رانکوه به روستای خصیل دشت املش بیایید. خصیل دشت موقعیتی درخشان و فوق العاده در میان طبیعت زیبای منطقه املش دارد و حس سرزندگی و شادابی ، اکسیژن پاک طبیعت را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در مسیر قهوه خانه های سنتی با حال و هوای بومی شما را به خوردن یک استکان چای دعوت می کنند، تا خستگی راه را بگذارید و با نشاط به مسیر خود ادامه دهید.

کمپینگ در خصیل دشت

در خصیل دشت به راحتی می توان کمپ و چادر بر پا کرد و در شب به تماشای زیبایی مسحور کننده آسمان شب پرداخت. مناظر زیبای خصیل دشت با مراتع سرسبز ، خانه های کم تراکم با سقف شیروانی کمتر کسی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. این مناظر چون تابلویی نقاشی همواره د رمقابل چشمان شماست. این منطقه در تمامی فصول سال پذیرایی گردشگران و مسافران است. و همه ساله تعداد زیادی از مسافران برای لذت بردن از زیبایی دلفریب ان به اینجا می آیند. در هر فصل با جلوه ای خاص از طبیعت بکر و درختان سر به فلک کشیده روبرو می شوید که همچون بهشتی گمشده در گیلان پنهان شده است.

ییلاق ماسال-تالش-گیلان


ماسال در ۶۰ کیلومتری تالش واقع شده و از راه صومعه سرا با رشت ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. اگر از تهران بخواهید حرکت کنید حدود ۶ ساعت در راه هستید و بعد به مقصد می‌رسید. ماسال از کلماتی مثل مسال و مازال گرفته شده. معنی این کلمه به معنی کنار کوه یا دارای کوه است و از آنجایی که رودخانه خالکایی از وسطش عبور می‌کند دارای اهمیت است. در قدیم به ماسال رودکنار هم می‌گفتند. ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، جنگل‌ها و رودخانه‌های پر آب است. جایی که وقتی مه کنار برود می‌شود کلبه‌های چوبی را هم تماشا کرد. هوای اینجا بستگی به زمان سفر دارد، ولی هر فصلی را که برای سفر انتخاب کنید هوایی تمیز و خنک نصیبتان می‌شود.

ییلاق ماسال-تالش-گیلان122
ییلاق ماسال-تالش-گیلان

رودخانه های ماسال

به اضافه سکوت و دور بودن از هیاهو. دو رودخانه خالکایی و رود مرغک، رودهای مهم ماسال‌اند. رودخانه خالکایی از قله مرتفع و ۳۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می گیرد و بعد از ۴۰ کیلومتر، از داخل شهر می‌گذرد. پارک ساحلی کنار رودخانه خالکایی، محل مناسبی برای وقت گذرانی و روبه راه کردن بساط چای است. از دیگر جاهای دیدنی ماسال، شاندرمن است. شاندرمن با این منطقه ۵ کیلومتر فاصله دارد.

اگر دلتان بخواهد آبشاری را از نزدیک ببینید، آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامین می‌تواند انتخاب‌هایتان باشد.

رودخانه های ماسال11
رودخانه های ماسال

باید فردی بلد راه همراه‌تان باشد یا آدرس را از محلی‌ها بپرسید. ماسال در پاییز و زمستان هوایش سرد است. دمای هوای این منطقه در سردترین وقت سال به زیر صفر هم می‌رسد، اما در بهار و تابستان از میانگین دمای ۱۸ درجه برخوردار است. نزدیک ییلاق ماسال، اولسبلنگاه است، ییلاقی محبوب با کلبه‌های چوبی و مراتع وسیع. برای رسیدن به اولسبلنگاه، که به معنای درختی در ارتفاع بلند است، باید جاده‌ جنوبی خروجی از ماسال را در پیش گرفت. مسافت این جاده‌ تا اولسبلانگاه تقریبا ۲۵ کیلومتر است. و از آنجایی که جاده‌ای با پیچ‌های تند و تیز است باید حسابی مراقب بود.در ماسال گیلان بیشتر از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگترین‌شان غار آویشو است. با قندیل‌ها و تصویری که کمتر شانس دیدنش را در زندگی داریم. این آبشار در شاندرمن با فاصله ۵ کیلومتری از ماسال واقع شده است.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.