پارک جنگلی های گیلان

با ادمین سایت
۰ نظر

رفتن به طبیعت یکی از تفریحاتی است که مردم در فصل های گرم به وفور آن را انجام می دهند. یکی از زیبایی های طبیعت نیز پارک های جنگلی هستند. که در کنار چشم اندازهای طبیعی و زیبا، امکانات رفاهی دست‌ساز بشر نیز دارند و مردم می توانند از آنها بهره بگیرند. در ادامه بحث پارک جنگلی های استان گیلان را معرفی خواهیم کرد.

پارک جنگلی سراوان رشت

پارک جنگلی سراوان رشت یکی از مناطق گردشگری در ایران است و یکی از جاذبه توریستی استان گیلان و شهر رشت محسوب میشود. فاصله این پارک جنگلی تا شهر رشت تقریبا ۱۷ کیلومتر میباشد.

در غرب این جنگل شهرستان شفت و در جنوب آن امامزاده هاشم و رودخانه سفیدرود که در تمام ناحیه شرقی این جنگل و تا جنوب آن جریان دارد. و دارای جاذبه های بکر طبیعی بسیاری است.

مهم ترین آن ها دریاچه و رودخانه و همچنین جاده‌‌‌‌های جنگلی زیبا و همچنین امکانات مناسب با امنیت بالا برای گردشگران باعث شده است. که به یکی از تفریگاه‌‌‌‌های اصلی رشت تبدیل شود. و هر ساله توریست و گردشگران داخلی و همچنین افرادی نیز از نقاط مختلف دنیا برای تفریح و تفرج به پارک جنگلی سراوان رشت، مراجعه می کنند.

پارک جنگلی سراوان رشت2
پارک جنگلی سراوان رشت

در این پارک جنگلی وسایل بازی تفریحی و هیجانی مانند:

پینت بال و موتور چهار چرخ و جنگل نوردی، پیاده روی امکاناتی از قبیل مکان مناسب برای چادر زدن، سرویس بهداشتی، غذاخوری،مامور برای محافظت، آبخوری، سطل زباله، پارکینگ، آلاچیق، بوفه، سیستم روشنای، صندلی و نیمکت، منقل، پوشش شبکه، کیوسک نیروی انتظامی و گشت نیز وجود دارد.

پارک جنگلی سراوان رشت
پارک جنگلی سراوان رشت


یکی دیگر از جاذبه ها ی این پارک موزه میراث روستایی ایران است. که در میان این پارک قرار دارد. و شیوه زندگی روستایی مردمان گیلان را به نمایش گذاشته است. که در تمام طول سال توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.


پارک جنگلی امام زاده هاشم – شهرستان رودباروآزادراه رشت


شهرهای شمالی ایران به خاطر داشتن طبیعت سرسبز بیشترین میزان مسافر را دارند. پارک جنگلی امام زاده هاشم، یکی از جاذبه های گردشگری زیبای شمال ایران است. که علاوه بر تفریح مکانی مناسب برای زیارت معنوی می باشد.

این پارک در کیلومتر ۲۵ جاده رشت به تهران در بخش امام زاده هاشم که در شهرستان رودبار و آزادراه رشت واقع میباشد، به مساحت ۸ هکتار واقع گردیده است. این پارک به دلیل قرار گرفتن در منطقه زیارتی امام زاده هاشم، از استقبال زیادی توسط زائرین و گردشگران بین راهی که در هنگام مسافرت به تهران یا از تهران به رشت قصد استراحت دارند، برخوردار است.

پارک جنگلی امام زاده هاشم – شهرستان رودباروآزادراه رشت1
پارک جنگلی امام زاده هاشم – شهرستان رودبار

موقعیت امامزاده هاشم

امام زاده هاشم در مرتفع ترین نقطه بر روی تپه های سرسبز و زیبا و گردنه ای به اسم امام زاده هاشم قرار دارد . و یکی از مکان های پر بازدید برای زیارت در استان گیلان است . تعداد زیادی مغازه که سوغاتی‌های گیلان را دارند، در زیر این امامزاده بنا شده است.

غروب‌ها که در این منطقه وارد می‌شوید ، از نورانی بودن چراغ‌های این مغازه‌ها حیرت‌زده خواهید شد. این منطقه به دلیل رفت و آمد بسیار زیاد باعث بوجود آمدن کارکرد های فرهنگی و اجتماعی شده است. و مکان مناسبی برای توقف مسافران می باشد.

امام زاده هاشم علاوه بر اینکه مکانی زیارتی است. در اطراف آن طبیعت زیبایی وجود دارد. که مسافران می توانند از این طبیعت دیدن کنند. برای مثال در ۱۸کیلو متری امام زاده هاشم رشت منطقه ای به اسم سراوان وجود دارد. که دارای پارک جنگلی سرسبز برای تفریح و استراحت می باشد.

پارک جنگلی امام زاده هاشم – شهرستان رودباروآزادراه رشت12
پارک جنگلی امام زاده هاشم – شهرستان رودبار

از دیگر بخش‌های مختلف امامزاده هاشم ، مانند بازارچه‌ها، مهمانسرا، یک مسجد بسیار بزرگ ، پارکینگ خودرو، کتابخانه برای مطالعه که در داخل آن کتاب‌های متنوعی از مذهبی تا علمی گنجانده شده میتوان نام برد. واز امکانات رفاهی داخل پارک می توان به تاسیسات آب و سرویس های بهداشتی، سکوی نصب چادر و محیط جنگلی دلپذیر آن اشاره کرد.

پارک جنگلی و ساحل گیسوم – رضوانشهر

یکی از نقاط دیدنی گیلان و شهرستان تالش پارک جنگلی گیسوم است. در جنوب گیسوم، رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد. پارک جنگلی گیسوم تالش با درختان سر به فلک کشیده ، تونل جنگلی را ایجاد کرده است. که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد , گیسوم جایی است. که جنگل و دریا به هم می رسند. این همسایگی زیبایی دو چندانی را نصیب چشمان گردشگران می‌کند چون کمتر جایی را در ایران می‌توانید پیدا کنید که جنگل به دریا برسد. مساحت این جنگل، حدود ۸۰ کیلومتر است.

پارک جنگلی و ساحل گیسوم – رضوانشهر
پارک جنگلی و ساحل گیسوم – رضوانشهر

اسم این جنگل و ساحل از روستای همان حوالی برداشته شده است. و به‌خاطر داشتن امکانات رفاهی برای گردشگران، مثل پارکینگ، رستوران و اتاق اجاره‌ای، آلاچیق، سرویس بهداشتی، منقل، سطل زباله و از طرف دیگر کنار هم بودن جنگل و ساحل دریا، مقصد محبوبی برای توریست‌هاست.

امکانات پارک جنگلی و ساحل گیسوم

ارک جنگلی گیسوم  دارای پارکینگ در داخل محدوده پارک برای گردشگران می‌باشد. از دیگر امکانات آن :وسائل بازی کودکان- ورزشگاه- اردوگاه- پلاژ- متل- هتل- مناطق پیک نیک روزانه- کمپینگ طبیعی- مسیرهای راهپیمایی- مجموعه فضاهای جنگلی باقیمانده در ناحیه شرقی- جنگل شمشاد- موزه طبیعی گل و گیاه میباشد. هنوز تصویر جنگل جلو چشمتان است که به ساحل شنی می‌رسید.

پارک جنگلی و ساحل گیسوم – رضوانشهر12
پارک جنگلی و ساحل گیسوم – رضوانشهر

بعضی‌‌ها کنار ساحل چادر می‌زنند و بعضی دیگر روی ماسه‌های نرم یا زیرانداز می‌نشینند.  از تفریحات کنار ساحل گیسوم به‌غیر از آفتاب گرفتن، میتوان شنا کرد. یا قایق‌سواری موتور چهارچرخ  ،اسب‌سواری و پاراگلایدر در حاشیه‌ ساحل، پارک بادی و ترامپولین هم برای سرگرم شدن بچه‌ها هست میتوان نام برد.

همچنین کنار ساحل، بازارچه کوچکی هم هست. که وسایل حصیری و صنایع دستی  و مربا و چیزهای ترش و همچنین بلال، آش، فالوده و لبو و کباب ماهی های تازه صید شده می‌فروشد.

پارک جنگلی صفرا بسته- آستانه اشرفیه

این پارک جنگلی در ۱۲کیلومتری شمال شرقی شهرستان آستانه اشرفیه بین راه آسفالته کیاشهر به آستانه و روستای صفرا بسته قرار دارد. که جزو جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب میشود.

این پارک که به دلیل قرار گرفتن در کنار روستای صفرابسته به این نام شناخته شده است. به دلیل وجود انواع درختان در اطراف جاده و آمادن برگ های این درختان بر روی جاده به تونل جاده جنگلی نیز مشهور است. پارک جنگلی صفرا بسته سرپوشیده از درختان توسکا می باشند. این درختان در فصل بهار و پائیز، زیبایی خیره کننده ای دارند و چشم هر بیننده ای را مجذوب نقش و نگار خود می کنند.

پارک جنگلی صفرا بسته- آستانه اشرفیه1
پارک جنگلی صفرا بسته- آستانه اشرفیه

این پارک جنگلی یکی از اماکن گردشگری استان گیلان است که بازدیدکنندگان زیادی از این جنگل دیدن میکنند.  و متاسفانه از نقاط ضعف این پارک می توان گفت از نظر امکانات رفاهی سطح پایینی دارد. اما زیبایی بی نظیر این پارک این خلا را جبران میکند . بهرحال امید است طرحی برای این موضوع اجرایی شود.

منطقه تفریحی -گردشگری قلعه رودخان_فومن


قلعه ای بسیار زیبا در دل جنگلی انبوه قرار که همچنان با شکوه و عظمت یکی از جاذبه های طبیعی و خوش منظره استان گیلان می باشد، پارک جنگلی پابرجا ایستاده که به یکی از نقاط توریستی شهر و استان تبدیل شده است.

این دژ اسرارآمیز که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای رودخان ساخته شده است. و ۲٫۶ هکتار مساحت و ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر دارد. وبا فومن حدود۳۰ کیلومتر فاصله دارد. قلعه رودخان یا حسامی یا سگسال در زمان ساسانیان ساخته و در دورهٔ سلجوقیان تجدید بنا شده و ۲٫۶ هکتار مساحت آن می باشد.. نام بومی و گیلکی این قلعه، “رۊخان ٚ قلعه” می‌باشد و در زبان تالشی هم به قٚلٚه رۊخؤن معروف است. نام قلعه رودخان، مترادف فارسی نام گیلکی قلعه است. چون این قلعهٔ تاریخی در کنار رودخانه، بنا شده‌است؛ آن را قلعه رودخانه‌ای نامیده‌اند. این قلعه در دوره‌های گوناگون به نام‌های قلعهٔ هزار پله، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال نیز خوانده شده‌است. طبیعت زیبای پارک جنگلی در هر فصل سال زیبایی های خاص خودش را دارد.

1-گردشگری قلعه رودخان_فومن
قلعه رودخان_فومن

برای لذت بردن از طبیعت دل انگیز قلعه رودخان باید از مسیر پلکانی طولانی و زیبا گذشت. و به قلعه که بر روی یک کوه قرار گرفته رسید. بر اساس نوشته‌های تاریخی موجود در فرهنگ‌نامه‌ها و اسناد تاریخی قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرم‌سرای وی) و قراول‌خانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است.

معماری قلعه رودخان

ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد بر اطراف مسلط است. همچنین یادمان باشد قلعه رودخان، زیبا، جذاب و پر ابهت است. اما دیواره‌های لغزنده، پرخزه و بدون حفاظ آن خطرناک و منتهی به دره‌های عمیق ۴۰ تا ۱۵۰ متری است.

علاوه بر آن پله‌های منتهی به قلعه، غیرمهندسی و لغزنده است، بنابراین باید با آرامش و اطمینان کامل گام برداشت. قلعه رودخان به دلیل اهمیت و اعتبار تاریخی، معماری، هنری، نظامی و وسعت قابل توجه در تاریخ ۱۳۵۴/۵/۳۰ به شماره ۱۵۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پارک جنگلی ماسوله ـ فومن


این پارک از پارک های جنگلی ایران به شمار آمده و با وسعت حدود ۲۰۰۰ هکتار در کوهستان­ های ماسوله واقع شده است. و پوشیده از درختانی سبز و طبیعتی بکر است. پارک ماسوله در ۳۶ کیلومتری فومن و حدود ۵۵ کیلومتری رشت قرار دارد.

پارک جنگلی ماسوله ـ فومن1
پارک جنگلی ماسوله ـ فومن

این پارک جزء منحصر به فرد ترین پارک های جنگلی کشور ایران محسوب می شود. و در بین گردشگران ایرانی و حتی خارجی شهرت بسیار زیادی دارد. پارک جنگلیِ ماسوله دارای انواع درختانِ راش، مَمرز، توسکا، فندق، درخت آزاد و درختچه‌ها و گیاهان علفی و دارویی میباشد. همچنین با شرایط اقلیمی و امکانات رفاهی، زمینه‌ای را جهت جذب گردشگران به وجود آورده است.

و همچنین این پارک جنگلی بی‌نظیر از امکانات رفاهی، آلاچیق، رستوران و دکه‌ها ، وآش دوغ،که یکی از خوردنی‌‌های مشهور پارک جنگلی ماسوله است برخوردار می باشد.

پارک جنگلی سفید آب- رودسر


این پارک یکی از معروف‌ترین جاذبه های طبیعی رودسر و بخشی از جنگل‌های آبخیز رودخانه پلورود (پلرود) است.

1پارک جنگلی سفید آب رودسر
پارک جنگلی سفید آب رودسر


این پارک جنگلی شامل رودخانه سفیدآب، آبشار های کوچک در مسیر، درخت‌های سر به فلک کشیده و امکانات رفاهی می‌باشد. آب این رودخانه که سرچشمه‌ای از دل زمین است بسیار سرد و زلال بوده و در اکثر ایام سال به اندازه ۹ درجه سانتی گراد خنک است. وجود جاده ارتباطی آسفالته از تمامی نقاط و شهرهای ایران به رودسر- کلاچای و رحیم آباد تا مرکز طرح و وجود آب معدنی سجیران( چشمه آب معدنی سجیران در منطقه اشکور علیا و در ۲۰کیلومتری جنوب رحیم آباد قرار دارد.

چشمه آب معدنی سجیران در منطقه اشکور علیا

این آب معدنی در درمان سنگ کلیه مؤثر است و استحمام در آن به درمان بیماری‌های پوستی کمک شایانی می‌کند. در واقع همین خواص درمانی و زیبایی محیط اطراف، گردشگران بسیاری را به این چشمه جذب می‌کند.) چشمه آب گرم فضای سرسبز، مراتع و جنگل روح پرور و نزدیکی آن به مراکز خدماتی اداری از قبیل شورای اسلامی و پاسگاه و… از مرکز طرح از عوامل مثبت در امر اکوتوریسم محسوب می شوند.

چشمه آب معدنی سجیران در منطقه اشکور علیا
چشمه آب معدنی سجیران

همچنین وجود رودخانه پل رود به طول ۶۵ کیلومتر که وجود جریانات پرپیچ و خم رودخانه همراه با درختان تنومند توسکا، ممرز و گردو و… و آواز دلنشین پرندگان خوش خوان جلوه نشاط آوری به منطقه طرح داده است.

وجود ایستگاه اسب سواری، دوچرخه سواری، کاخ رضاخان، مسجد محمودامیربنده متعلق به دوره قاجاریه در امیربنده کلاچای از دیگر جاذبه های توریستی منطقه مذکور می باشد. واز حیوانات موجود در این پارک جنگلی میتوان از خرس سیاه، خرس قهوه ای، مار افعی قفقازی، روباه سرخ، روباه سیاه، عقاب طلایی، مرال، بز کوهی، غزال ایرانی، گراز وحشیتشی، سمور، شغال، گربه وحشی، کبک، ابیا ودارکوب نام برد.


پارک جنگلی لله رود(له له رود) – رودسر


لله رود که به صورت “لَلِه رود” تلفظ می‌شود، در سمت غرب رودسر و در مجاورت ساحل رودسر واقع شده‌است. پارک جنگلی لله رود یکی از جاذبه های طبیعی رودسر است که در دو نقطه از این روستا واقع شده‌است. این پارک‌های جنگلی کاملاً بکر و دست نخورده می‌باشند،همچنین پوشیده از درختان کاج و چمن است که با وجود مساحت محدود، منظره زیبایی دارد. اما در حوالی آن محدوده می‌توانید به مغازه و رستوران دسترسی داشته باشید.

پارک جنگلی لله رود(له له رود) – رودسر12
پارک جنگلی لله رود(له له رود) – رودسر

در این پارک، رودخانه آرام و تالابی در آن جاری است. در انتهای جنگل و نزدیک ساحل خانه های روستایی پراکنده در آن وجود دارند، با درختان صنوبر و سوزنی برگ پوشیده شده است.

پارک جنگلی بی بی یانلو-آستارا


این پارک در فاصله ی ۵ کیلومتری از شهر زیبای آستارا و در محدوده ی ضلع جنوب شرقی جاده اصلی آستارا به اردبیل واقع شده است. علت نامگذاری این پارک جنگلی، روستای ییلاقی بی بی یانلو می باشد. که این روستا در دهستان ویرمونی، منطقه ای نزدیک به بخش مرکزی شهرستان آستارا در استان گیلان قرار دارد. پارک جنگلی بی‌بی یانلو منطقه نمونه گردشگری آستارا است که در اختیار شهرداری آستارا می باشد.

پارک جنگلی بی بی یانلو از شمال به جمهوری آذربایجان و از جنوب به مناطق کوهستانی منتهی می شود. این پارک جنگلی با مرمت جنگل های تخریب شده منطقه ایجاد شده است که حدود ۳۰۰ هکتار به صورت دستی مرمت و بازسازی شده است.

1پارک جنگلی بی بی یانلو-آستارا
۱پارک جنگلی بی بی یانلو-آستارا

از این جهت است که اگر به این پارک بروید، تنوع گیاهی گسترده ای را خواهید دید. «بی‌بی یانلو» در حقیقت مرز سبز آستارا و اردبیل است و از نظر طبیعی یکی از مهم‌ترین مناطق گیلان به‌حساب می‌آید. درختان جنگل عمدتاً بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، لرگ، خرمندی، داغداغان، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی، شب خسب، ون و بارانک هستند.

امکانات پارک جنگلی بی بی یانلو

در این پارک زیبا امکاناتی زیر را خواهید داشت:
پارکینگ ماشین
شهر بازی کوچک برای بازی کودکان مثل: سرسره ، تاب و الکلنگ
اتاق های کوچگ برای اقامت شبانه
سوپر مارکت کوچک درون پارک
آلاچیق های برای استراحت چند ساعته

پارک جنگلی کند لات-رودبار


کندلات روستایی جنگلی با درختانی سر به فلک کشیده از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار است. که در فاصله ۳۹ کیلومتری شهر رشت (مرکز استان گیلان) قرار دارد. طبیعتی زیبا با درختانی انبوه و روستای کندلات، جنگل های سرسبز هیرکانی با درختانی پهن برگ، آبشار آلوبن، پارک جنگلی کندلات با حیات وحشی منحصر به فرد و رو خانه سفید رود از جمله جاذبه های خیره کننده روستای کندلات می باشد که می توانید از آنها دیدن کنید و خود را غرق در زیبایی خاص این منطقه نمایید.

پارک جنگلی کند لات-رودبار1
پارک جنگلی کند لات-رودبار

گفتنی ست که وجود درختان انجیلی در عرصه ی این پارک، به خصوص در فصل پاییز جلوه ای از رنگ های سبز تیره تا قرمز و زرد و ارغوانی را به نگاه بازدیدکنندگانش هدیه می دهد.همچنین سرسبزی کف جنگل، به دلیل پوشش علفی اش در تمام فصول، دارای امتیازهای خاصی می باشد. این جنگل با اقلیم هوایی معتدل، زیستگاه جانوارانی چون گورکن، شغال، لاک پشت جنگلی، سینه سرخ، دارکوب و… می باشد.


پارک جنگلی میرزا کوچک – رودبار


پارک جنگلی میرزاکوچک در روستای خولک گیلان تجربه‌ای خاص از بودن در طبیعت می باشد. روستای خولک در جاده نرسیده به رودبار است واین پارک به مساحت۶ هکتاراست اما مسیر رسیدن به این پارک بسیار زیباست. درختان طوری در هم تنیده شده‌اند که نور کمی را از خود عبور می‌دهند. از این فضای جذاب و کمی ترسناک که بگذرید به پارک جنگلی می‌رسید. همه جای پارک پر از درختان بلندقامت وسرسبز است و صدای رود خیلی دلنشین به گوش میرسد. پارک فوق‌العاده زیباست. هرچند ورودی و میله‌های زنگ‌زده تا مجسمه پرنده‌ای بی‌سر، خبر از رها کردن این منطقه و عدم رسیدگی به آن را می‌دهند، ولی طبیعت کار خودش را می‌کند.

پارک جنگلی میرزا کوچک – رودبار1
پارک جنگلی میرزا کوچک – رودبار

همچنین داشتن امکاناتی چون میز و صندلی، کباب پز، سرویس بهداشتی، سکوی نصب چادر، محوطه بازی برای کودکان، سطل زباله، آلاچیق و… محیطی مناسب برای گردشگرانی که از پارک بازدید می نمایند ایجاد کرده است.

پارک جنگلی مسیرراه سیاهکل به دیلمان- توتکی- بالارود

شمال ایران به‌حدی زیبا است که حتی یک جاده می‌تواند یک جاذبه گردشگری مهم و پرطرفدار باشد. جاده های جنگلی ایران بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. جاده سیاهکل به دیلمان یک جاده ۴۵کیلومتری است. که از میدان بسیج سیاهکل آغاز شده و تا دیلمان ادامه دارد.

این جاده یکی از معروف‌ترین جاده های زیبای ایران به حساب می‌آید. مسیر این جاده از میان مناطق کوهستانی و جنگلی عبور می‌کند و بسیار پرپیچ‌وخم است. وقتی از سیاهکل به سمت جنوب، یعنی دیلمان حرکت می‌کنید، مسیر جنگل گردی شروع می‌شود. حدود ۱۴ کیلومتر بعد از سیاهکل، به روستای کوچک «توتکی» در کنار جاده می‌رسید که می‌توانید درنگ کنید. و به تماشای زیبایی‌های روستا بنشینید. در مسیر سیاهکل به دیلمان، چندین روستای کوچک و زیبا دیگرخواهید دید.

اما مهمترین جاذبه این منطقه، جنگل و ییلاق‌های بعد از آن است. دیدنی‌های جنگل زیبای سیاهکل، جاذبه‌ای است که در تمام طول این مسیر، شما را همراهی می‌کند. به دیلمان که می رسیم کلسیونی از مناظر طبیعی و بکر مقابل هرمسافری نمایان می شود. اینجا زیباترین جاذبه های طبیعی را می توان ازنزدیک مشاهده کرد بنابر این باید گفت آنچه خوبان دارند دیلمان یکجا دارد.

طبیعت زیبای دیلمان-پارک جنگلی و آبشار لونک


آبشار لونک در کیومتر ۲۰ جاده سیاهکل به دیلمان، در پارک جنگلی لونک قرار گرفته. این اثر طبیعی تماشایی درواقع از دو آبشار تشکیل شده که زیر هم قرار گرفته‌‌اند. و بعد از ارتفاع ۶ متری به رودخانه می‌ریزد آب این آبشار دوقلو به رودخانه‌ شمرود می‌ریزد که خودش یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه است. در این پارک جنگلی درختان راش، توسکا، انجیری و ممرز زیادی دیده می‌شود.

طبیعت زیبای دیلمان-پارک جنگلی و آبشار لونک1
طبیعت زیبای دیلمان-پارک جنگلی و آبشار لونک

در بهار هم گیاهان دارویی در گوشه و کنار آن می‌روید. کمی که از آبشار بالا بروید، جنگل‌نوردی شروع می‌شود. البته مسیر بکر و خلوتی نیست. از پله‌هایی که برای راحتی شما ساخته شده، بالا می‌روید. در جنگل لونک امکانات رفاهی هم وجود دارد، مثل آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و باربیکیو سیمانی آتلیه. غرفه‌ صنایع دستی هم کار خرید سوغات را آسان می‌کند. این منطقه رستوران هم دارد.

پارک جنگلی هلودشت- املش


هالی دشت» یا همان «هلودشت» که به گیلکی «هلیودشت» یا «هلی دشت» نیز خوانده می‌شود، روستایی زیبا در جنوب دهستان لات لیل و شهرستان املش استان گیلان است. املش از لحاظ جاذبه‌های بکر طبیعی بسیار غنی است. واز مرکز شهر املش تا هلودشت حدود ۳۰ کیلومتر راه است.
این پارک از نظر داشتن چشم انداز فوق العاده، آب و هوای مطبوع کوهستانی، پوشش جنگلی و فضاهای مرتعی و زاویه دید مناسب به مناطق اطراف شهر است. و مساحت پارک هلو دشت ۴۲۵هکتار میباشد.

پارک جنگلی هلودشت- املش
پارک جنگلی هلودشت- املش

مسیر رسیدن به هلودشت از دل کوهستان های با پوشش جنگلی توسکا و راش می گذرد. و به تدریج در ارتفاعات وارد ابرها می شود، و هرچقدر ارتفاعمان بیشتر میشود ابرهای بیشتری مارا احاطه میکنند.
از دیگر جاذبه های طبیعی پارک جنگلی هلودشت میتوان از آبشار و استخر زیر آبشار، رودخانه لیل، شلمان رود و آثار تاریخی مثل روستای بلوردکان مانند کاروانسرا و پل تاریخی آن نیز نام برد.

پارک جنگلی کیاشهر


پارک جنگلی کیاشهر یکی از وسیع ترین پارک های جنگلی ایران است. این پارک در منطقه کیاشهر واقع شده است. و یکی از امتیازاتی که در آن وجود دارد تلفیق زیبایی های جنگل و دریا است که از سوی گردشگران مورد توجه است.
این پارک از شمال به اراضی گردشگری ساحل کیاشهر، از جنوب به بافت شهری، از شرق به دهکده ساحلی و از غرب به نهالستان کیاشهر منتهی می‌شود. این محدوده جنگلی ۱۸ هکتاری امروزه در داخل شهر ساحلی بندر کیاشهر به پارک جنگلی تبدیل شده است.

پارک جنگلی کیاشهر1
پارک جنگلی کیاشهر

این پارک یکی از مهمترین مکان های تفریحی و جنگلی آستانه اشرفیه است. و سالانه پذیرایی هزاران گردشگر و مسافر از اقصی نقاط کشور است. این پارک جنگلی در کنار مرداب طبیعی ، پل چوبی و ساحل دریا منظره ای زیبا و دلچسب برای گردشگران پدید آورده است.

طبیعت پارک جنگلی کیاشهر

عمده ترین پوشش گیاهی این پارک از درختان توسکا ساحلی و در بخش هایی از این جنگل ها مزارع برنج تشکیل شده که بصورت یکنواخت در سطح پارک قرار گرفته است. وهمچنین واقع شدن پارک جنگلی کیاشهر در کناره مرداب های طبیعی موجب شده تا چشم اندازی بسیار آرامش بخش را مشاهده کنید. سواحل دریای این منطقه دارای زیبایی های بسیار زیادی هستند. این مناظر دلپذیر موجب می شوند تا گردشگران زیادی از زیبایی های آن دیدن کنند. پل چوبی یکی از زیبایی های این پارک در کنار مرداب است. که مسافران این امکان را دارند تا ساعتی را بر روی آن بنشینند و روزهای خود را سپری کنند.

در سال ۱۳۸۲ طرحی برای ساماندهی این پارک به اجرا در آمد. که در آن امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه، مکان‌های برای اقامت موقت (کمپینگ)، پارکینگ عمومی، فضای بازی برای کودکان، زمین‌های ورزشی، ساختمان بازی‌های کامپیوتری، مرکز فرهنگی و سالن اجتماعات فراهم گشت.

پارک جنگلی بندر انزلی


روستای زیبا اشبلا، روستایی زیبا که طبیعت بکر و تماشایی دارد. که در دل این روستا، پارک جنگلی زیبایی با وسعت ۵هکتار وجود دارد. که آن را با نام پارک جنگلی بندر انزلی نیز می‌شناسند این پارک جنگلی بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. و در آن آرامش فقط به گوش می‌رسد. حیوانات و پرندگان با آرامش مشغول زندگی هستند و می‌توانید ساعت‌ها از هم‌جواری با طبیعت لذت ببرید. ین پارک از درختان بلند از نوع آزاد یا سیاهدار (درختی کمیاب از تیره نارون) تشکیل شده و بعضی از درختان اون بسیار قدیمی است. با توجه به سطح صاف این پارک، محل مناسبی برای کمپینگ و پیک نیک های یه روز است.

پارک جنگلی بندر انزلی1
پارک جنگلی بندر انزلی

بهترین فصل های سال برای دیدن این منطقه بهار و پائیزاست. اما در پائیز با توجه به رنگارنگ شدن برگ درختان و رویش گل‌های پاییزی این پارک زیبایی بیشتری دارد. در انتهای پارک برکه ی کوچکی هم قرار داره که زیبایی این پارک جنگلی را دو چندان کرده. در داخل این پارک مسجدی واقع هست که میتوان از امکانات آن استفاده کرد.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.