روستاهای گردشگری اردبیل

با ادمین سایت
۱ نظر

استان اردبیل از لحاظ گردشگری در ایران پر جاذبه ترین استان ها تلقی می شود. این استان دارای آبهای زیرزمینی بسیاری می باشد. شگفتی های زیادی که در این استان وجود دارد سالانه بسیاری از گردشگران را به خود جذب می نماید.روستاهای گردشگری اردبیل ، با یکی از پرطرفداراترین جاذبه ها نیز بسیاری از گردشگران را بسوی خود می کشاند.

روستای بکر اردبیل
روستای بکر اردبیل

روستای ییلاقی بیله درق یا بیله دره-سرعین- اردبیل


روستای ییلاقی بیله درق یا ویلا دره در ارتفاع ۱۸۲۰ متر از سطح دریا و در فاصله ۳ کیلومتری شمال سرعین قرارگرفته است. این دهکده ییلاقی با آب‌وهوای مطبوع، از جاذبه‌های گردشگری شهرستان سرعین می‌باشد. که از مواهب طبیعی همچون آب‌های معدنی، دره زیبا با درختان و چمنزارهای پر از گل و گیاه و کندوهای عسل برخوردار است. در طول مسیر رودخانه بیله درق دو آبشار به فاصله ۳۰۰ متر از یکدیگر و غارهای بزرگ و کوچکی نیز وجود دارند که دوستداران طبیعت را به خود جذب می‌کنند. در این روستا مراکز اقامتی، کافه و رستوران‌هایی جهت اقامت گردشگران وجود دارد.

روستای ییلاقی بیله درق یا بیله دره-سرعین- اردبیل
روستای ییلاقی بیله درق یا بیله دره-سرعین- اردبیل

روستای پلکانی و گردشگری کزج- خلخال-اردبیل


روستای کزج در شهرستان خلخال از توابع استان اردبیل، از کلمه ” کزه ” به معنی چوب‌دستی گرفته‌شده است. و نام روستایی زیبا و گردشگری با ارتفاع ۱۲۵۰ متر از سطح دریا، واقع‌شده است. روستای کزج در کوه‌های سر به فلک کشیده خلخال، در دامنه تند کوهی به نام “بلد داشی “و در ساحل شرقی رودخانه قزل‌اوزن، در استان اردبیل می‌باشد.

این روستا جزو بخش خورش رستم شهرستان خلخال بافاصله‌ای ۱۲ کیلومتری از مرکز بخش (هشتجین) و ۵۷ کیلومتری از مرکز شهرستان خلخال می‌باشد. ازجمله روستای هدف گردشگری استان و نیز جزء ۱۰ روستای دارای بافت باارزش معماری سنتی در کشور محسوب می‌شود.

روستای پلکانی و گردشگری کزج- خلخال-اردبیل111
روستای پلکانی و گردشگری کزج- خلخال-اردبیل

مردمان روستا ترکی زبان هستند. و به مشاغلی همچون دامداری و کشاورزی مشغول می‌باشند، و ازجمله محصولاتشان انگور، گردو، سیب و گلابی، گیلاس، آلبالو و توت، به‌ویژه توت خشک است. علاوه بر این جاجیم‌بافی، پلاس بافی، جوراب، کلاه و دستکش، طناب و سبدبافی از صنایع‌دستی این روستا بوده و قدمت طولانی دارد.

کزج را به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها استان اردبیل می‌شناسند. چراکه دارای بافت قدیمی و سنتی، معماری مخصوص برای مکان‌های مسکونی، واقع‌شدن در کوهپایه، جاری بودن رودخانه قزل‌اوزن که باغات روستا را سیر آب می‌کند. و همچنین قدمت و پیشینه تاریخی و صنایع‌دستی در کنار طبیعتی بکر و زیبا است، که همگی باعث جذب علاقه‌مندان می‌شود.

کزج ماسوله خلخال

به دلیل ارتفاعات “عرب بیله دشت “، ” ورگان چوله ” و ” داغ یولی ” که در سمت شرق روستا واقع‌شده‌اند. و روستا را احاطه کردند، این روستا بافتی متشابه با روستای گردشگری ماسوله پیداکرده است. این تشابه ظاهری و ساختاری کزج و همچنین نزدیکی این روستا به روستای ماسوله، سبب گشته است؛ تا عده‌ای از متخصصان و کارشناسان آثار معماری تاریخی با توجه به شواهد مستدل و مشابهت ساخت‌وساز و نیز معماری خانه‌ها، طریقه آرایش و سلیقه به‌کاررفته در ساخت‌وساز در روستای کزج، با روستای ماسوله، اهالی روستای ماسوله را نیز از ساکنین روستای کزج بدانند.

روستای پلکانی و گردشگری کزج- خلخال-اردبیل
روستای پلکانی و گردشگری کزج- خلخال-اردبیل

درگذشته‌های به علت کوچ‌رو بودن مردم کزج و استفاده از منطقه ماسوله به‌عنوان ییلاق، بخشی از جمعیت روستای کزج در آن منطقه ساکن شده و روستای ماسوله را به وجود آورده‌اند. همچنین به علت کوتاهی در معرفی این روستا باوجوداینکه قدمت روستای کزج بیشتر از ماسوله است، نسبت به روستای ماسوله در میان ایرانیان شناخته‌شده نیست.

روستای قره شیران و جاذبه‌های پیرامونی – نیر-اردبیل


روستای قره شیران مرکز دهستان یوتچی غربی با حدود ۲۰ آبادی و تابع و بخش مرکزی شهرستان نیر می‌باشد. این روستا در یک ناحیهٔ کوهستانی، جلگه‌ای واقع‌شده است. که از طرف شرق به روستای چهره برق (چوره بره) از غرب به روستای مستان آباد از جنوب به روستای مشتقین و از شمال نیز به روستای سقزچی و برجلو محدود می‌گردد. خانه‌های روستایی از دیوارهای گلی (مهره دیوار) و سنگی با ملات گل ساخته‌شده و ستون‌های چوبی که پل‌های ستونی بر آن سوار شده است. یکی از مناظر جالب‌توجه این روستا کوهی است که محلی‌ها به آن ساری داغ می‌گویند. ساری داغ به معنی کوه زرد است و ۱۵۰ متر ارتفاع دارد. این کوه وسط روستا قرارگرفته و از هر طرف دیده می‌شود.

روستای قره شیران و جاذبه‌های پیرامونی – نیر-اردبیل
روستای قره شیران-خلخال-اردبیل


گونه‌های جانوری نیز در این محدوده بسیار متنوع است. روباه و گرگ و شاهین و باز و بالابان و کبک و عقاب در آن منطقه زندگی خوبی دارند. ضمن این‌که لک‌لک تنهایی نیز در فصل‌های سرد از روستا به آنجا مهاجرت می‌کند و در حاشیه رودخانه قره‌شیران سکنی می‌گزیند. به همه این‌ها چشمه آب گرم را هم اضافه کنید. در غرب روستا چشمه آب گرم از زمین می‌جوشد و استخری وجود دارد که می‌توانید در آن از این آب استفاده کنید. سفر به این روستا فقط به خاطره منظره‌اش نیست. این روستا قدمتی تاریخی دارد و گورستان آن‌که اهالی هنوز مرده‌های خود را آنجا دفن می‌کنند به دوره اشکانیان مربوط می‌شود. علاوه بر این اهالی روستا هنوز سنت‌های خود را حفظ کرده‌اند. دیدن زنانی که بالباس محلی در روستا تردد می‌کنند. و هنوز در تنور خانگی نان می‌پزند و سبک زندگی کاملاً سنتی دارند خالی از لطف نیست.

روستا و غار گلستان- نیر-اردبیل


این روستا در ۱۰ کیلومتری شهر نیر قرار دارد. به‌غیراز طبیعت زیبا و دره سرسبز و چشمه‌ساران متعدد، این روستا دارای یک محوطه تاریخی منحصربه‌فرد با یک غار نظامی زیرزمینی کنده‌شده در دل تپه‌ای خاکی بنام قوروقچی می‌باشد که نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

روستای گلستان-اردبیل
روستای گلستان-اردبیل
غار-گلستان-نیر خلخال
غار-گلستان-نیر خلخال

در ایجاد غار گلستان از فن و شگرد خاصی استفاده‌شده است. مدخل ورودی غار باریک و تنها برای عبور یک نفر ایجاد گردیده که منتهی به یک فضای بزرگ که خود این فضا به‌وسیله دالان‌هایی باریک به اتاق‌های دیگر در طبقات بالا و پائین متصل می‌شود. این غار احتمالاً از متعلقات یک قلعه تاریخی می‌باشد. که در هنگام یورش دشمن از آن استفاده می‌شده است. کاوش و مطالعات باستان‌شناسی در مورد قدمت و موارد استفاده و شناسایی سایر راه‌های ارتباطی و ورودی‌ها و انتهای غار ادامه دارد.

این منطقه در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری شهرستان نیر مورد تصویب دولت قرارگرفته است. همچنین غار تاریخی گلستان در تاریخ ۱۵/۱۰/۸۷ با شماره ثبت ملی ۲۶۳۸ به‌عنوان اثر ملی ثبت گردیده است.

روستای تاریخی اونار-مشگین شهر-اردبیل


در بیست کیلومتری مشگین شهر یکی از روستاهای زیبای اردبیل به نام اونار قرارگرفته است. قدمت این روستای تاریخی به اوایل اسلام برمی‌گردد. ازجمله جاذبه‌های روستای اونار می‌توان به درخت چنار ۲۰۰ ساله، قلعه بربر، مسجد جامع، مقبره سید جعفر، مسجد حضرت علی (ع)، جنگل دره اونار و قبرستان اسلامی که دارای سنگ افراشت های مختلف است اشاره نمود. سنگ افراشت های موجود در قبرستان اسلامی با نقوش مختلف همچون ستاره شش پر، گل، چکش و … منقش شده‌اند که هرکدام بیانگر نمادی از گذشته تاریخی این روستا است. همچنین جنگل دره اونار جنگلی بسیار زیبا و سرسبز است که در قالب پارک جنگلی کمک بسیاری به توسعه گردشگری در این منطقه نموده است.

روستای تاریخی اونار-مشگین شهر-اردبیل1
روستای تاریخی اونار-مشگین شهر-اردبیل
روستای تاریخی اونار-مشگین شهر-اردبیل
روستای تاریخی اونار-مشگین شهر-اردبیل


روستای ماجولان-خلخال-اردبیل


روستای ماجولان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال در فاصله ۳۳ کیلومتری شهر کلور (مرکز بخش) قرارگرفته است. این روستا در منطقه کوهستانی استقراریافته، و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۵۰ متر است. آب‌وهوای روستای ماجولان در بهار مطبوع، در تابستان معتدل و در پاییز و زمستان نسبتاً سرد است.

روستای-ماجلان-خلخال
روستای-ماجلان-خلخال

طبیعت زیبای ماجولان چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. کوه‌های بلند، چشمه‌های زلال با آب‌خنک و گوارا، باغات بسیار زیبا و اماکن قدیمی و باستانی از دیدنی‌های این روستای زیباست. بدلیل قرارگیری روستای ماجولان در مسیر راه ماسوله به خلخال و بالعکس یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روستاست؛ که علاوه بر نوع بافت آن، این روستا را در ردیف یکی از روستاهای هدف گردشگری قرار داده است. روستای ماجولان دارای طبیعت بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است. آب‌وهوای آن مخلوطی از آب‌وهوای شمال و آذربایجان یعنی اکسیژن صد در صد است. علاقه‌مندان به هوا درمانی می‌توانند از این موهبت الهی استفاده نمایند. قدمت روستای ماجولان به دوره‌های متأخر نزدیک است. و درگذشته این روستا، یکی از ییلاق‌های منطقه بوده که در اواخر دوره قاجار به روستا تبدیل‌شده است.

روستای ماجولان-خلخال-اردبیل1
روستای ماجولان-خلخال-اردبیل

مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای ماجولان عبارت‌اند از:

  • غار یخی جلال‌آباد واقع در ۵ کیلومتری شرق روستا که بسیار جالب‌توجه است.
  • کوه شاه معلم که با چشم‌اندازهای بسیار زیبا موردتوجه طبیعت گردان و گردشگران است.

برگزاری اعیاد ملی و آیینی از قبیل شب چله، چهارشنبه‌سوری و عید نوروز و همچنین اعیاد مذهبی فطر و قربان و عزاداری‌های ایام محرم در میان مردم روستا رواج دارد. بافت خاص و منحصربه‌فرد روستا در دامنه کوه

قرار گرفتن روستای ماجولان در مسیر راه ماسوله به خلخال و بالعکس.

اسبو- خلخال- اردبیل


از آبادی‌های دهستان شاهرود در بخش شاهرود شهرستان خلخال است که در فاصله بین اسکستان و دی – روو » قرار دارد. این آبادی در سرشماری سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۸۸ نفر را در قالب ۱۰۰ خانوار در خود جای‌داده بود. روستای «اسبو» یکی از پرآب‌ترین، سرسبزترین و معروف‌ترین آبادی‌های شهرستان خلخال می‌باشد.

اسبو- خلخال- اردبیل1
اسبو- خلخال- اردبیل

از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به زیارتگاه سید ابراهیم (هندو شاه)، آبشار معروف و زیبای نره گر و چشمه جوشان پگله خانی اشاره کرد. اسبو در ۳۷ درجه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی قرار دارد. و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است.

اسمرود-خلخال-اردبیل


روستای «اسمرود که در بیان اهالی به «اس- مه- ری» معروف است. از آبادی‌های دهستان «خانندبیل غربی» در بخش مرکزی شهرستان خلخال است. که در سرشماری سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۶ نفر را در قالب ۶ خانوار در خود جای‌داده بود. اسمرود از شمال با روستاهای «گئزاز» و «نیا خرم»، از شمال شرقی با «ارسون»، از شرق تا جنوب با محمودآباد، از شمال غرب با «یوزناب» (ایزاناو) و از غرب تا جنوب با سوران» همسایه است.

فاصله اسمری تا مرکز شهرستان خلخال ۴۰ کیلومتر و تا مرکز استان اردبیل ۱۹۰ کیلومتر است. چند غار کوچک در دره «قایالی بولاغ» به‌طرف «نیا خرم»، آبشاری بزرگ و زیبا و چشمه‌های متعددی مانند «آق بولاغ»، «سئویدلی بولاغ» و «أرهمه بولاغی» که در مسیر «داق یولو جاری است بخشی از دیدنی‌های زیبای روستای اسمری است. این چشمه‌ها از ارتفاعات روستاهای ارسون» (ارسین) و «گئزاز» سرچشمه گرفته و منشأ باغ‌های مختلفی در اسمری شده‌اند. اسمری در ۳۷ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۶۸ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی قرار دارد.

روستای آتشگاه-سرعین-خلخال


یکی دیگر از روستاهای زیبای اردبیل روستای آتشگاه است که به‌عنوان مرکز آیین‌های زرتشتی سامانیان شناخته‌شده است. روستای آتشگاه از روستاهای شهر سرعین و دهستان سبلان است. روستای آتشگاه یکی از روستاهای تاریخی ایران به شمار می‌آید که درگذشته به‌عنوان یکی از مراکز مهم دوره سامانیان بوده است. همچنین بسیاری از آیین‌های مذهبی زرتشت درروستای آتشگاه برگزار می‌شده علاوه بر قدمت روستای آتشگاه که سبب رونق گردشگری آن شده می‌توان به غار کهل لر نیز اشاره نمود.

روستای آتشگاه-سرعین-خلخال11
روستای آتشگاه-سرعین-خلخال

این غار تاریخی دارای دهانه‌های ورودی متنوع و مختلف است که برخی از آن‌ها مسدود می‌باشند. غار تاریخی کهل لر غاری زیبا و منحصربه‌فرد است که در زیرزمین شکل‌گرفته و با تمام زیبایی‌های آن کمتر شناخته‌شده است.

روستای ایلانجیق-نیر-اردبیل


روستای زیبای ایلانجیق از توابع شهرستان نیر استان اردبیل که در مسیر جاده اردبیل به تبریز قرار دارد. این روستا دارای طبیعت و باغات زیبایی است که رودخانه‌ای هم از داخل باغ‌ها گذر می‌کند. در این روستا دو چشمهٔ آب گرم وجود دارد. حمام دره سی (که ظهرها برای استفاده خانم‌هاست و شب‌ها برای آقایان.

روستای ایلانجیق-نیر-اردبیل2
روستای ایلانجیق-نیر-اردبیل

یک چشمه کوچک دیگر (ایستی سو) که با چهار دیوار احاطه‌شده است؛ نیز در ابتدای روستا قرار دارد. و حوض کوچکی نیز وسط چهاردیواری ایجادشده است. دمای این چشمه بخصوص آنجایی که آب قل‌قل می‌کند خیلی بالاست، یکی دیگر از زیبایی‌های این روستا بسته‌های کاهی است. که درروی تقریباً تمام خانه‌ها قرار دارد و زیبایی خاصی به روستا داده، این روستا به نام روستای ولیعصر نیز شناخته می‌شود.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

۱ نظر

روستای گردشگری لرد آبان ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲ ب٫ظ

روستای هدف گردشگری لرد که از مهم ترین مقاصد گردشگری استان اردبیل و شهرستان خلخال است را فراموش کردید.
لطفا اضافه کنید

Reply

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.