جاذبه های گردشگری لرستان

با ادمین سایت
۱ نظر
لرستان

استان لرستان یکی از شهرهای غربی و کهن ایران می‌باشد. به دلیل قرارگیری در نواحی کوهستانی و سردسیر، آب‌وهوای لرستان بسیار مطبوع و دل‌چسب است. شما می‌توانید در فصل بهار و تابستان به این استان سفر کنید و از جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی آنجا دیدن کنید. در این مقاله جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی لرستان را معرفی خواهیم کرد.


جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی خرم‌آباد


خرم‌آباد یکی از شهرهای معروف و مهم استان لرستان است که جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری را نیز در خود جای‌داده است. سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید و تفریح به شهر می‌آیند. در ادامه جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی خرم آباد و جاذبه های طبیعی خرم‌آباد را معرفی خواهیم کرد.


قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد


این بنای باشکوه و عظمت مربوط به دوران ساسانی می‌باشد. و از آن به‌عنوان دژ شاپور نیز یاد می‌شود. قلعه فلک الافلاک در نزدیکی شهر خرم‌آباد ساخته‌شده است و امروزه به نماد شهر خرم‌آباد نیز تبدیل‌شده است. این قلعه درگذشته به‌عنوان زندان برای اسرای رومی استفاده می‌شد و بعدها به‌عنوان مقر حکومت و پس‌ازآن نیز به خزانه‌داری حاکم لرستان انتخاب گردید. قلعه فلک الافلاک به دلیل شاهکار معماری خود بسیار موردتوجه است و در سال ۱۳۴۹ قلعه فلک الافلاک در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه فلک الافلاک خرم آباد
قلعه فلک الافلاک خرم آباد


حمام گپ خرم آباد


درگذشته ساخت حمام به دلیل نظافت مردم و دوری از امراض اهمیت بالایی داشت. و حمام گمپ نیز این امر مستثنی نیست. حمام گمپ خرم‌آباد در خیابان حافظ شهر خرم‌آباد قرارگرفته است. و بسیار سبک معماری زیبا و با تأملی دارد. حمام گمپ مدت‌ها متروکه بود و همین نیز موجب صدمات زیادی به آن گشته است، اما اکنون به بازسازی و مرمت دوباره رونق گرفته است. همچنین باید بگوییم در داخل این حمام کافه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید ساعت‌ها در آنجا بنشینید و وقت بگذرانید.

حمام گپ خرم آباد
حمام گپ خرم آباد


پل شکسته (پل شاپوری) خرم‌آباد


این پل در زمان ساسانیان ساخته‌شده است و در آن زمان راه اتصالی برای اتصال لرستان با شرق و ازآنجا به خوزستان و تیسفون بوده است. از دیگر کاربردهای پل شاپوری آب‌رسانی و پخش آب نیز می‌باشد. بر اساس بررسی‌ها و شواهد موجود شاپور اول ساسانی که در سال‌های ۲۴۱ تا ۲۷۲ در آنجا حکمرانی می‌کرد دستور ساخت پل را داد که جز بزرگ‌ترین پل‌های سنگی ایران نیز محسوب می‌شود. احتمال می‌رود با قرارگیری پل با قلعه فلک الافلاک در یک مکان، هردوی آن‌ها در یک‌زمان ساخته‌شده‌اند.

پل شکسته (پل شاپوری) خرم‌آباد
پل شکسته (پل شاپوری) خرم‌آباد


بقعه باباطاهر خرم‌آباد


مقبره باباطاهر یکی از بناهای قدیمی در شهر خرم‌آباد می‌باشد و قدمتش به زمان خوارزمشاهیان برمی‌گردد. این مقبره دارای یک ساختمان گنبدی ساده و یک ورودی می‌باشد و دیوارها و سایر قسمت‌های آن نیز بسیار ماهرانه ساخته‌شده است. آرامگاه باباطاهر یکی از جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی خرم‌آباد محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند.

بقعه باباطاهر خرم آباد
بقعه باباطاهر خرم آباد


مناره آجری خرم‌آباد


این مناره یکی از آثار تاریخی-فرهنگی شهر خرم‌آباد می‌باشد و قدمت آن در حدود ۹۰۰ سال است. مناره آجری خرم‌آباد در جنوب این شهر و در کنار مکان شهر قدیمی شاپور خواست روی یک‌پایه سنگی بناشده است. ارتفاع این مناره حدوداً ۳۰ متر است و درگذشته برای هدایت کاروانیان استفاده می‌شده است. این اثر به شماره ۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است.‌

مناره آجری خرم آباد
مناره آجری خرم آباد


دریاچه کیو خرم‌آباد


این دریاچه در شمال غربی شهرستان خرم‌آباد قرارگرفته است و در حدود هفت هکتار وسعت دارد. دریاچه کیو به معنای دریاچه کبود می‌باشد. و درگذشته به آن دریاچه سراو نیز که در زبان لری سراب معنا می‌شود گفته می‌شد. دریاچه کیو یک دریاچه خودجوش می‌باشد و اغلب در فصل پائیز خشک‌شده و در زمستان دوباره آبگیری می‌شود. آب این دریاچه نیز از چشمه سرای کیو و چشمه مخمل تأمین می‌شود و معمولاً سه تا هفت متر نیز عمق دارد.

دریاچه کیو خرم آباد
دریاچه کیو خرم آباد


آبشار نوژیان خرم‌آباد


این آبشار در ۴۵ کیلومتری شهر خرم‌آباد قرارگرفته است. و جاده پرپیچ‌وخمی دارد و اگر قصد بازدید از این آبشار رادارید حتماً با امکانات لازم به آنجا بروید. آبشار نوژیان ارتفاعی در حدود ۹۵ متر و عرضی در حدود ۵ متر دارد و سرچشمه خود را نیز از کوه تاف می‌گیرد. به همین دلیل نیز برخی آن را آبشار تاف نیز می‌خوانند. لازم به ذکر است که در کنار آبشار امکانات زیادی وجود ندارد و فقط یک فروشگاه جنس‌های خوراکی و پارکینگ دارد.

آبشار نوژیان خرم آباد
آبشار نوژیان خرم آباد


آبشار وارک خرم‌آباد


این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای استان لرستان است. که به‌صورت طبقاتی است و مناظر اطراف آن نیز بکر محسور کننده می‌باشد. از درختان موجود در اطراف آبشار می‌توان از درختانی نظیر: بلوط، انجیر کوهی، گلابی، و زالزالک نام برد. آبشار وارک خرم‌آباد بسیار حیرت‌انگیز و بی‌نظیر است. و به‌صورت مجموعه آبشار پلکانی در ارتفاع ۵۷ متری واقع‌شده است. پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده به دیدن این آبشار زیبا بروید و از مناظر اطراف آن و همچنین شکوه و عظمت خود آبشار وارک لذت ببرید.

آبشار وارک خرم‌آباد
آبشار وارک خرم‌آباد


غار دوشه خرم‌آباد


این غار یکی از غارهای تاریخی خرم‌آباد می‌باشد که در روستای کرشوراب از توابع بخش چگنی واقع‌شده است. غار دوشه درگذشته محل سکونت انسان‌های اولیه بوده که برای شرح وقایع و داستان‌های خود آن‌ها را روی دیوارهای غار می‌نوشتند. در حال حاضر در غار دوشه، نقاشی‌ها و کتیبه‌های تاریخی بسیاری وجود داند که بسیار جالب‌توجه است. و باید از آن‌ها دیدن کنید.

غار دوشه خرم آباد
غار دوشه خرم آباد


جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی پلدختر


شهرستان پلدختر یکی از شهرستان‌های گردشگری استان لرستان به شمار می‌رود. که در جنوب این استان قرارگرفته و آب‌وهوای آن نیز کوهستانی است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی می‌باشد که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه نیز به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی پلدختر و جاذبه های طبیعی پلدختر خواهیم پرداخت.


کاروانسرای چشمک پلدختر


این کاروانسرا در منطقه چشمک شهرستان پلدختر قرارگرفته و یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. قدمت کاروانسرای چشمک به دوران صفویان و زمامداری شاه‌عباس اول برمی‌گردد. و کاروانسرا بر سرراهی که لرستان را به خوزستان متصل می‌کرده قرارگرفته بود. شکل بنای کاروانسرای چشمک به‌صورت چهارضلعی و ارتفاع آن به ۵ متر می‌رسد. این کاروانسرا همچنین دارای ۱۲ اتاق بوده و همچنین از دو قسمت که یکی برای استقرار کاروانیان و دیگری برای نگهداری از چهارپایان مورداستفاده قرارگرفته بود.

کاروانسرای چشمک پلدختر
کاروانسرای چشمک پلدختر


پل کلهر (معمولان) پل‌دختر


این پل تاریخی در شهر معمولان، یکی از شهرهای پلدختر واقع‌شده است و یکی از آثار باستانی این شهر به شمار می‌رود اما امروزه تنها بخشی از آن باقی‌مانده است. پل کلهر ارتفاعی در حدود ۲۶ متر از سطح زمین دارد و پایه‌های آن بیضی‌شکل می‌باشد. بر اساس شواهد قسمت‌های بیشتری از این پل مربوط به دوره حسنویه است که در دوره‌های مختلف مورداستفاده قرارگرفته‌اند. و با شماره ۲۵۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل کلهر (معمولان) پل دختر
پل کلهر (معمولان) پل دختر


غار کل ماکره پلدختر


این غار یکی از غارهای باستانی و کهن استان لرستان است که داستانی شگفت‌انگیز و سرنوشتی پررمزوراز دارد. غار کلماکره به دلیل وجود شیب در سمت دهانه آن ازنظرها پنهان مانده است. و به دلیل رویش درخت انجیر وحشی در دهانه غار به این نام مشهور گشته است. جالب است بدانید غار کلماکره محل نگهداری اشیا گران‌بها و گنجینه‌های پادشاهان درگذشته بوده که با ورود یکی از شکارچیان اهل پلدختر شناسایی می‌شود سپس بسیاری از مجسمه‌های باارزش و گنجینه‌ها به سرقت می‌رود. و حتی در موزه‌های خارج از کشور نیز از آن‌ها نگهداری می‌شود.

غار کل ماکره پلدختر
غار کل ماکره پلدختر


تنگه هلت پل‌دختر


این تنگه یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان لرستان می‌باشد. تنگه هلت میان کوه‌ها و دره‌ای سرسبز که درختان بلوط نیز آن را احاطه کرده‌اند قرارگرفته و رودخانه‌ای نیز در میان تنگه جاری است که رودخانه زال نام دارد. تنگه هلت در مکانی بسیار بکر و دست‌نخورده می‌باشد که حتی در گوگل نیز به‌راحتی نمی‌توان موقعیت آن را یافت. سرچشمه تنگه نیز از دو رودخانه سیمره و زال است که مسیری در حدود ۴ کیلومتر را طی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این تنگه بروید و از طبیعتش نهایت لذت را ببرید.

تنگه هلت پل دختر
تنگه هلت پل دختر


دره خزینه پل‌دختر


یکی از مناطق دیدنی و جاذبه‌های طبیعی استان لرستان دره خزینه نام دارد که در شهرستان پلدختر قرارگرفته است. دره خزینه دره‌ای بسیار زیبا و دیدنی است و در پنج کیلومتری روستایی به همین نام نیز واقع‌شده است. این دره شباهت بسیار زیادی به گرند کانیون آمریکا دارد و برخی آن را به این نام نیز می‌خوانند. رودخانه ا بنام سیمره نیز از میان دره می‌گذرد که زیبایی دره را چندین برابر کرده است. این راهم بگوئیم که دره خزینه مکان بسیار مناسبی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی است که هم می‌توان از زیبایی‌های آن لذت برد و هم ورزشی انجام داد. البته برای بازدید از این مکان از امکانات مناسب و راهنما استفاده کنید.

دره خزینه پل دختر
دره خزینه پل دختر


جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی الشتر


این شهرستان در شمال استان لرستان و در دامنه‌های کوه گرین قرارگرفته است و اطراف شهر را نیز سلسله کوه‌های سر به فلک کشیده فراگرفته‌اند. شهرستان الشتر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در معرض بادهای غربی قرارگرفته و دارای آب و هوایی معتدل می‌باشد. این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. که در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی الشتر و جاذبه های طبیعی الشتر خواهیم پرداخت.


پل شاپوری کاکا رضا


این پل در تنگه‌ای معروف به دولابچه و در کنار روستای کاکا رضا و در مسیر خرم‌آباد به الشتر و نورآباد بر روی بستر رودخانه کاکا رضا واقع‌شده است. و مربوط به دوره ساسانی می‌باشد. این پل در حدود ۳۰ متر طول و ۶ متر عرض و ۱۲ دهانه دارد و پایه‌های پل بر روی سدی به پهنای ۲۰ متر قرارگرفته است. پل کاکا رضا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۸۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل شاپوری کاکا رضا
پل شاپوری کاکا رضا


سراب گلهو الشتر


این سراب یکی از مناطق زیبا و خوش آب‌وهوا در شهرستان سلسله یا الشتر می‌باشد که همه‌ساله گردشگران زیادی را نیز به‌سوی خود می‌کشاند. سراب گلهو دارای آب و هوایی خنک و طبیعتی بکر و بی‌نظیر می‌باشد و همچنین وجود آبشاری به ارتفاع ۲۰ متر که در دره‌ای پر از درختان بلوط است بر زیبایی و شکوه این منطقه افزوده است. همچنین این منطقه ییلاق عشایر روستاها می‌باشد و به‌عنوان کمپینگ گردشگری عشایری توسط سازمان میراث، صنایع‌دستی و گردشگری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سراب گلهو الشتر
سراب گلهو الشتر


سراب هنام الشتر


این سراب یکی از جاذبه‌های طبیعی و بکر شهرستان الشتر می‌باشد. و به دلیل موقعیت خاص و چشم‌انداز زیبای خود که در پس درختان سر به فلک کشیده و باغات میوه نیز قرار دارد هرساله گردشگران بسیاری را برای بازدید به این منطقه می‌کشاند. سرچشمه این سراب از زیرآبادی برد بل و قسمتی از آن از روستای پرسک سرچشمه می‌گیرد و تا رودخانه کاکا رضا امتداد می‌یابد. برای بازدید از سراب هنام به پرداخت هزینه نیازی نیست. شما می‌توانید به‌صورت رایگان ازآنجا دیدن کنید. لازم به ذکر است در سراب هنام امکانات مناسبی وجود دارد که شما می‌توانید لحظات خوشی را برای خود به ارمغان بیاورید.

سراب هنام الشتر
سراب هنام الشتر

جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی الیگودرز


شهرستان الیگودرز در قسمت شرقی استان لرستان قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در دل کوه‌های زاگرس، دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می‌باشد. الیگودرز شهری با قدمت ۷۰۰۰ سال است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای‌داده است. دشت لاله‌های واژگون نیز بزرگ‌ترین دشت از این نوع در جهان شناخته می‌شود و از دیدنی‌های الیگودرز به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی الیگودرز و جاذبه های طبیعی الیگودرز خواهیم پرداخت.


شیرهای سنگی الیگودرز


درگذشته مردم الیگودرز برای سنگ‌قبر متوفیان خود اشکالی سنگی می‌ساختند که به شکل شیر سنگی یا در گویش بختیاری بردشیر می‌باشد. شیر در فرهنگ اقوام ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نماد شجاعت، رشادت، مردانگی این قوم نیز بوده است. شیرهای سنگی با توجه به جایگاه متوفی در نزد ایل در اندازه مختلفی ساخته می‌شد. نماد شیر در تندیس هاریال قالی و گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافتند نیز یافت می‌شود.

شیرهای سنگی الیگودرز
شیرهای سنگی الیگودرز


آبشار آب سفید الیگودرز


این آبشار یکی از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان محسوب می‌شود و همه‌ساله گردشگران و مسافران زیادی را نیز به‌سوی خود می‌کشاند. آبشار آب سفید بانام‌های آبشار سفیدآب و آبشار سفید و در گویش محلی نیز به او سپید نیز شناخته می‌شود. و در دامنه غربی رشته‌کوه اشترانکوه و در کنار کوه بلند قالی کوه در شکوه و عظمت وصف‌ناپذیری قرارگرفته است. آبشار آب سفید به‌قدری زیبا و باابهت است که به عروس آبشارهای ایران شهرت دارد. این را هم بگوئیم که آبشار آب سفید در فصل پرآبی عرضی برابر ۸ تا ۱۵ متر پیدا می‌کند و یک صحنه تماشایی از خود به نمایش می‌گذارد. و آب جاری در آبشار نیز یکی از سالم‌ترین آب‌های معدنی منطقه به شمار می‌رود.

آبشار آب سفید الیگودرز
آبشار آب سفید الیگودرز


آبشار چکان الیگودرز


این آبشار در جنوب غربی الیگودرز و در دامنه کوه‌های زاگرس و ارتفاعات دره چکان واقع‌شده است. آبشار چکان در حدود ۱۴۱ کیلومتر با خرم‌آباد فاصله دارد و دارای ۳۰ متر ارتفاع و عرض ۴ متر می‌باشد. نکته‌ای که بر جذابیت آبشار چکان می‌افزاید مربوط به شروع آبشار است که از دل غاری که به زمین‌های زراعی چکان اشراف دارد خارج می‌شود و فواره‌ای زیبا به وجود می‌آورد. اطراف آبشار چکان پوشیده از انواع درختان گردو، گلابی، بلوط است و زیارتگاهی نیز در دو سه کیلومتر آبشار قرار دارد که بر جذابیت‌های آبشار افزوده است.

آبشار چکان الیگودرز
آبشار چکان الیگودرز


قالی کوه الیگودرز


این کوه یکی از کوه‌های زاگرس است که در مرکز بخش بشارت زلقی شهرستان الیگودرز قرارگرفته است. بلندترین قله قالی کوه در حدود ۴۰۲۸ متر ارتفاع دارد که در آن غار باستانی نیز وجود دارد که جز جاذبه‌های طبیعی آن محسوب می‌شود. قالی کوه از شمال غربی به سراب کیگوران و از شرق به روستای کیزاندره و از جنوب شرقی به آبشار آب سفید ختم می‌شود. در میان این رشته‌کوه‌ها دره‌ای زیبا وجود دارد که بزرگ‌ترین دشت لاله واژگون جهان به شمار می‌رود. و دره‌ای صعب و العبور بنام دام نیز در آنجا قرار داردکه حیوانات وحشی نظیر خرس در آن زندگی می‌کنند.

قالی کوه الیگودرز
قالی کوه الیگودرز


آبشار برنجه (تاف) الیگودرز


این آبشار یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در ۹۷ کیلومتری شهر الیگودرز و در منطقه شول‌آباد واقع‌شده است. منطقه شول‌آباد یک منطقه بکر و زیبایی است که به دلیل آب‌وهوای مطبوع و پوشش گیاهی کم‌نظیر بسیار موردتوجه گردشگران می‌باشد.و از بالای کوه برنجه که ارتفاع آن بسیار بلند است سرازیر می شودو جلوه خاصی نیز به منطقه می‌دهد. آبشار برنجه یک آبشار فصلی است اما در تمام طول سال آب دارد ولی به دلیل کم شدن مقدار آن در فصول مختلف جز آبشارهای فصلی لرستان به شمار می‌رود.

آبشار برنجه الیگودرز
آبشار برنجه الیگودرز


دریاچه گهر الیگودرز


این دریاچه یکی از ۲۸ دریاچه طبیعی کشور محسوب می‌شود. که عده‌ای نیز از آن به‌عنوان نگین زاگرس یاد می‌کنند. باآنکه دریاچه گهر هیچ‌گونه امکانات رفاهی برای گردشگران ندارد و مسیر صعب‌العبوری هم دارد بااین‌حال همه‌ساله گردشگران زیادی برای تفریح به آنجا می‌روند. و از طبیعت آنجا لذت می‌برند. دریاچه گهر در میان کوه‌های اشترانکوه تشکیل‌شده و مردم آنجا آن را دو بخش دریاچه گهر بزرگ و کوچک می‌دانند که در زبان محلی گهر بالا، کله گهر، گهر پایین نیز خوانده می‌شود.

دریاچه گهر الیگودرز
دریاچه گهر الیگودرز


جاذبه‌های طبیعی سپیددشت


شهرستان سپیددشت مرکز بخش پاپی از توابع شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان می‌باشد. که این سرزمین زیبا در دامنه‌های کوه‌های سرسبز زاگرس که هر گوشه‌اش چشمه و آبشاری و طبیعتی وجود دارد قرارگرفته است. و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی می‌باشد. در ادامه جاذبه‌های طبیعی سپیددشت را معرفی خواهیم کرد.


آبشار بیشه دشت سپید


این آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان می‌باشد که در ۶۵ کیلومتری خرم‌آباد، ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دو رود و در بخش پاپی شهر سپیددشت در روستایی بنام بیشه قرارگرفته است. آبشار بیشه با ارتفاعی حدود ۴۸ متر در میان کوه‌های زاگرس و جنگل‌های بلوط خودنمایی می‌کند. زیبایی آبشار بیشه آن‌قدر خاص و منحصربه‌فرد است که از عکس آن برای کارت‌پستال‌ها استفاده می‌کنند. زیبایی این آبشار بسیار زبان زد است و شهرت جهانی دارد و پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک‌بار برای دیدن آن بروید.

آبشار بیشه دشت سپید
آبشار بیشه دشت سپید


پارک ساحلی سپیددشت


این پارک یکی از پارک‌های منحصربه‌فرد استان لرستان به شمار می‌رود. که در محل اتصال دو رودخانه زز و تیره احداث‌شده است. معماری زیبا و هنرمندانه‌ای برای پارک اجراشده به این صورت که سه طرف پارک ساحلی در محاصره آب است و فقط یک‌طرف آن به خشکی راه دارد و با پلی به سپیددشت متصل می‌شود. طبیعت پارک نیز بسیار زیباست بطوریکه هم طبیعت کوهستانی دارد و هم رودخانه و جنگل‌های اطراف. از مزایای این پارک تفریحاتی چون ماهیگیری و شناست که موجب جذب هرچه بیشتر گردشگران می‌شود.

پارک ساحلی سپیددشت
پارک ساحلی سپیددشت


جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی بروجرد


این شهر یکی از شهرهای گردشگری استان لرستان است که با شهرهای اشترینان، ملایر، نهاوند، اراک، شازند، الشتر، خرم‌آباد و دو رود همسایه است. بروجرد دومین شهر پرجمعیت استان لرستان است که در منطقه حاصلخیز سیلاخور قرارگرفته و قله مرتفع گرین از رشته‌کوه زاگرس به‌صورت نواری از شمال غربی تا جنوب شرقی شهر کشیده شده است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی بروجرد و جاذبه های طبیعی بروجرد خواهیم پرداخت.


پل چالانچولان بروجرد


این پل در جاده بروجرد به خرم‌آباد در مجاور پاسگاه نظامی چالان چولان واقع‌شده است. و مربوط به دوره ساسانیان می‌باشد. پل چالان چولان نمایی از درخشش معماری ایران است که ذوق و هنر ایرانیان در ساخت این سازه را می‌توان در آن نگریست. این پل دارای پنج‌پایه و شش طاق است که درازای آن به ۱۲۰ متر می‌رسد. حفره‌هایی در ساخت پل ایجادشده که گویی شیوه‌ای اثرگذار برای گرفتن نمناکی پایه‌های آن می‌باشد. این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل چالانچولان بروجرد
پل چالانچولان بروجرد


بازار بزرگ بروجرد


این بازار که ساکنان محلی به آن راسته‌بازار می‌گویند یکی از جاذبه‌های گردشگری بروجرد می‌باشد. و ساکنان شهرستان بروجرد و روستائیان آنجا و مناطق اطراف برای تهیه مایحتاج خود به بازار بزرگ می‌روند. به همین علت این بازار نقش عمده‌ای نیز در تجارت منطقه دارا می‌باشد. اطلاع دقیقی از تاریخ ساخت بازار در دسترس نیست اما با توجه به ساختار فعلی آن می‌توان نتیجه گرفت که مربوط به دوران قاجاریه می‌باشد.

بازار بزرگ بروجرد
بازار بزرگ بروجرد


پل قلعه حاتم بروجرد


پل قلعه حاتم بروجرد یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در استان لرستان و شهر بروجرد در غرب ایران است. این پل در روستای قلعه حاتم و در حاشیه جاده اصلی بین بروجرد و خرم‌آباد قرار دارد. این پل که به‌عنوان یکی از پل‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود، در دوره صفویه ساخته‌شده است و تاریخی بیش از ۴۰۰ سال دارد. طول این پل حدود ۶۵ متر و ارتفاع آن از زمین حدود ۱۵ متر است. معماری سنتی و زیبای این پل به همراه چشم‌انداز طبیعی اطراف آن، باعث شده تا پل قلعه حاتم یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب در استان لرستان باشد.

پل قلعه حاتم بروجرد
پل قلعه حاتم بروجرد


خانه حاج افتخار الاسلام بروجرد


خانه حاج افتخار الاسلام در بروجرد، استان لرستان، یکی از خانه‌های تاریخی و فرهنگی مهم در این منطقه است. این خانه در محله قلعه حاج افتخار الاسلام در شهر بروجرد قرار دارد و به‌عنوان یکی از آثار معماری سنتی ایران شناخته می‌شود خانه حاج افتخار الاسلام به دلیل معماری زیبا و بومی خود و نیز ارتباط نزدیک با تاریخ و فرهنگ محلی، جذابیت بسیاری برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر سنتی دارد. این خانه برای بازدید عمومی قابل‌دسترسی است و می‌توانید به نزدیکی آن بروید و زیبایی‌های آن را ببینید.

خانه حاج افتخار الاسلام بروجرد
خانه حاج افتخار الاسلام بروجرد

تنگه کپرگه بروجرد


تنگه کپرگه در بروجرد، استان لرستان، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم در این منطقه است. این تنگه در کوهستان‌های زاگرس و در حاشیه جنوبی شهر بروجرد واقع‌شده است. نام “کپرگه” به معنی “آبی براق” است و از آب آبی و شفاف تنگه برخوردار است تنگه کپرگه با طبیعت خیره‌کننده‌اش، آب‌های جاری و سنگ‌های برجسته، یک منظره بسیار زیبا و دیدنی را به ارمغان می‌آورد. این تنگه در وسعتی بیش از چند کیلومتر جریان دارد و اطراف آن با درختان و گیاهان خرما پروری شده است. طبیعت اطراف تنگه، شیب‌های سرسبز و بکر کوهستانی و صخره‌های طبیعی، رونق و زیبایی خاصی را به این منطقه بخشیده است.

تنگه کپرگه بروجرد
تنگه کپرگه بروجرد

آبشارهای ونایی بروجرد


استان لرستان، یکی از آثار طبیعی زیبا و دیدنی در این منطقه است. آبشارهای ونایی در منطقه‌ای به نام ونایی قرار دارند که در شمال شرقی بروجرد واقع‌شده است. این منطقه با تنوع زیاد آبشارها و چشمه‌های آب طبیعی خود، جاذبه‌ای بسیار دوست‌داشتنی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و آبشارها به شمار می‌آید. آبشارهای ونایی شامل چندین آبشار مختلف است که با فروش آب در سنگ‌های قدیمی و سبک‌های مختلف، یک تماشای بصری فوق‌العاده را به ارمغان می‌آورند. هر آبشار با ارتفاع و فرم خاص خود، زیبایی و جذابیت منحصربه‌فردی دارد.

آبشارهای ونایی بروجرد
آبشارهای ونایی بروجرد

تپه چغا در بروجرد


تپه چغا یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم در بروجرد، استان لرستان است. این تپه در حومه شهر بروجرد و در جنوب شرقی آن قرار دارد. تپه چغا با ارتفاع و فرم طبیعی خاص خود، جذابیت بسیاری را برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت فراهم می‌کند. تپه چغا یک تپه سنگی با تراکم بالا است که از خاک و سنگ‌های مختلف تشکیل‌شده است. شکل و فرم منحصربه‌فرد این تپه، نتیجه فرآیندهای طبیعی میل‌ها، خشک‌سالی‌ها و فعالیت‌های آب و باد در طول سال‌ها است. رنگ برخی از سنگ‌ها و خاک تپه چغا به‌خصوص در غروب و طلوع آفتاب بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است.

تپه چغا در بروجرد
تپه چغا در بروجرد

جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی دو رود


شهر دو رود یکی از شهرهای استان لرستان در غرب ایران است. این شهر در کرانه رودخانه دو رود واقع‌شده و ازنظر جغرافیایی در منطقه کوهستانی قرار دارد. دو رود با آب‌وهوای معتدل در تابستان و سرد در زمستان، مناظر طبیعی زیبا و فرهنگ محلی غنی، یک مقصد گردشگری محبوب در ایران است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی دو رود و جاذبه های طبیعی دو رود خواهیم پرداخت.

آبشار بیشه دو رود


آبشار بیشه دو رود یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی در ایران است و در منطقه دو رود واقع‌شده است. این آبشار در مسیر رودخانه بیشه دو رود در استان لرستان قرار دارد آبشار بیشه دو رود با آب‌وهوای معتدل و مناظر طبیعی بکر خود، جذابیت زیادی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و آبشارها ایجاد می‌کند. این آبشار با ارتفاعی قابل‌توجه و آبی براق که از بالا به پایین سقوط می‌کند، منظره‌ای فوق‌العاده زیبا را به ارمغان می‌آورد.

آبشار بیشه دو رود
آبشار بیشه دو رود

تنگه لی‌لی دو رود


تنگه لی لی دو رود یکی از جاذبه‌های طبیعی دیدنی در استان لرستان، ایران است. این تنگه در منطقه دو رود و در جنوب غربی شهر بروجرد واقع‌شده است. تنگه لیلی دو رود به‌عنوان یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی این منطقه شناخته می‌شود. تنگه لیلی دو رود با آب‌های جاری و صخره‌های بلند و تندرست، یک تماشای طبیعی فوق‌العاده را به ارمغان می‌آورد. این تنگه با ارتفاع سنگ‌های بلند و تپه‌های اطراف خود، به منظره‌ای شگفت‌انگیز تبدیل‌شده است.

تنگه لی لی دو رود
تنگه لی لی دو رود


آبشار گرمه دو رود


آبشار گرمه، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا و دیدنی در منطقه دو رود، استان لرستان در ایران است. این آبشار در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بروجرد واقع‌شده است آبشار گرمه با طبیعت خیره‌کننده‌اش و آب‌های جاری، جذابیت زیادی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت دارد. این آبشار از ارتفاع بلندی سقوط می‌کند و صدای آب‌ها و خروش آبشار، همچنین مناظر طبیعی اطراف، محیطی آرامش‌بخش و زیبا را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

آبشار گرمه دو رود
آبشار گرمه دو رود


تالاب ازگن دو رود


تالاب ازگن دو رود یکی از تالاب‌های زیبا و مهم در ایران است و در منطقه دو رود واقع‌شده است. این تالاب در استان لرستان و در جنوب شرقی شهر بروجرد قرار دارد. تالاب ازگن دو رود با آبی آرام و صاف و مناظر طبیعی خیره‌کننده‌اش، جاذبه‌ای منحصربه‌فرد برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و پرنده‌نگری است. این تالاب با مساحتی بسیار گسترده و منابع آبی غنی، زیستگاه گوناگونی از پرندگان مهاجر و بومی می‌باشد. پرندگانی همچون قاقازی، قرقاول، قناری، بلدرچین و بسیاری از گونه‌های دیگر در این تالاب زندگی می‌کنند.

تالاب ازگن دو رود
تالاب ازگن دو رود

آبشار ازنادر دورود


آبشار ازنادر یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی در منطقه دو رود، استان لرستان در ایران است. این آبشار در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شهر بروجرد واقع‌شده است آبشار ازنادر با ارتفاع قابل‌توجه و آبی براق که از بالا به پایین سقوط می‌کند، منظره‌ای بسیار زیبا و دیدنی را به ارمغان می‌آورد. این آبشار با صدای آب و خروش آن، همچنین تماشای مناظر طبیعی اطراف، یک محیط آرامش‌بخش و زیبا را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

آبشار ازنادر دورود
آبشار ازنادر دورود

دره نی گاه یا دره نگار دو رود


دره نی گاه یا همچنین به نام دره نگار، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا در منطقه دو رود، استان لرستان در ایران است. این دره در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شهر بروجرد واقع‌شده است. و با مناظر طبیعی خیره‌کننده‌اش و آب‌های جاری، یک تماشای طبیعی فوق‌العاده را به ارمغان می‌آورد. دره نی گاه به‌وسیله جریان رودخانه نی گاه که از میان صخره‌ها جریان دارد، شکل‌گرفته است.

دره نی گاه یا دره نگار دو رود
دره نی گاه یا دره نگار دو رود

تنگه عزیزآباد دو رود


تنگه عزیزآباد، یکی دیگر از آبشارهای زیبا و منحصربه‌فرد در منطقه دو رود، استان لرستان در ایران است. این تنگه در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر بروجرد واقع‌شده است. تنگه عزیزآباد با آبی براق که از بالا به پایین سقوط می‌کند، منظره‌ای بسیار زیبا و دیدنی را به ارمغان می‌آورد. این تنگه با صخره‌های بلند و دیواره‌های سنگی اطراف، جلب‌توجه هر گردشگری را می‌کند.

تنگه عزیزآباد دو رود
تنگه عزیزآباد دو رود

غار و چشمه وقت ساعت دو رود


این چشمه در شهرستان دو رود قرارگرفته و به دلیل جریان آب متناوب و خاص خود، یک صحنه بسیار زیبا و خیره‌کننده را ایجاد می‌کند. از جوش‌وخروش آب در این چشمه، یک منظره جذاب و پرانرژی به وجود می‌آید که به بازدیدکنندگان تجربه‌ای شگفت‌انگیز و سرگرم‌کننده ارائه می‌دهد با طبیعت بکر و زیبایی‌های فراوان خود، به‌عنوان “پایتخت طبیعت ایران” معروف است.

غار و چشمه وقت ساعت دو رود
غار و چشمه وقت ساعت دو رود

جاذبه‌های طبیعی ازنا


شهر ازنا، مرکز شهرستان ازنا در استان لرستان قرار دارد. این شهر با طبیعت بکر و مناظر زیبای خود، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. ازنا با آب‌وهوای معتدل در تابستان و سرد در زمستان، یک مقصد طبیعت‌گردی و تفریحی مناسب است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های طبیعی ازنا
می‌پردازیم.

تونل برفی ازنا


تونل برفی ازنا یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم در استان لرستان، شهر ازنا است. این تونل برفی در منطقه‌ای کوهستانی و در مسیر جاده‌ای ازنا به دلبران واقع‌شده است. این تونل زمستانی که معمولاً در فصل سرما و تازه‌ترین ماه‌های سال، مانند ژانویه و فوریه قابل‌مشاهده است، به علت ارتفاع و شرایط آب و هوایی منطقه، پوشیده از برف می‌شود.

تونل برفی ازنا
تونل برفی ازنا

سراب تیان ازنا


سراب تیان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان و شهر ازنا است. این سراب در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌شده و با مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای موردتوجه گردشگران قرار دارد. سراب تیان از آب‌های روانه کننده رودخانه‌ی تیان تشکیل‌شده است که از میان کوه‌های اطراف سرازیر می‌شود. آب‌های آرام و شفاف سراب به همراه پوشش گیاهی غنی، درختان سرسبز و تماشای مناظر کوهستانی اطراف، سراب تیان را به یک مقصد آرامش‌بخش و دیدنی تبدیل کرده است.

سراب تیان ازنا
سراب تیان ازنا


جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی نورآباد


شهر نورآباد یکی از شهرهای قدیمی و زیبای استان لرستان در غرب ایران است. این شهر با آب‌وهوای معتدل در تابستان و سرد در زمستان، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را به گردشگران ارائه می‌دهد. در ادامه به برخی از جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی نورآباد و جاذبه های طبیعی نورآباد می‌پردازیم.

پل گرمابه نورآباد


پل گرمابه نورآباد یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهم در شهر نورآباد است. این پل باستانی در سالن‌های آبی رودخانه زاینده‌رود و در مسیر جاده‌ای تهران – خرم‌آباد واقع‌شده است. پل گرمابه به دلیل داشتن آبگرم‌های طبیعی در زیر پل و تاریخچه‌ی قدمتی که به قرون‌وسطی برمی‌گردد، جذابیت بسیاری دارد. آبگرم‌های پل گرمابه به‌عنوان منابع طبیعی آب‌درمانی معروف هستند و معتقد است که دارای خواص درمانی برای برخی بیماری‌ها می‌باشند.

پل گرمابه نورآباد
پل گرمابه نورآباد

آبشار غسلگه نورآباد


آبشار غسلگه یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی در شهر نورآباد است. این آبشار در نزدیکی روستای غسلگه واقع‌شده و از جنگل‌های سرسبز و کوهستانی اطراف بهره می‌برد. آبشار غسلگه با آبی آرام و فراوان که از قله‌های کوه‌ها به سمت پایین جاری می‌شود، مناظر زیبایی را به ارمغان می‌آورد. ارتفاع آبشار و طبیعت سیر آب از بین سنگ‌های غارنشین، منظره‌ای طبیعی و شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کند. این آبشار با صدای آب به صخره‌ها برخورد کرده و جوش‌وخروشی زیبا را در اطراف خود ایجاد می‌کند.

آبشار غسلگه دلفان نورآباد
آبشار غسلگه دلفان نورآباد

راه باستانی تنگ گاو شمار دلفان


راه باستانی تنگ گاو شمار در دلفان، یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در استان لرستان واقع‌شده است. این راه باستانی، یکی از معابر قدیمی و مهم در منطقه است که در طول رودخانه گاو شمار امتداد دارد. راه باستانی تنگ گاو شمار به‌عنوان یک مسیر مهم تجاری و ارتباطی درگذشته، استفاده می‌شده است. این مسیر از قرون‌وسطی تا قرن نوزدهم، در تجارت و ارتباطات بین مناطق مختلف کشور نقش بسزایی داشته است.


راه باستانی تنگ گاو شمار دلفان
راه باستانی تنگ گاو شمار دلفان

جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی کوهدشت


کوهدشت شهری است که در استان لرستان واقع‌شده و با طبیعتی بکر و مناظر زیبا شناخته می‌شود. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی و دره‌ای قرار دارد و به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران شناخته می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی کوهدشت و جاذبه های طبیعی کوهدشت خواهیم پرداخت.

قلعه کوهزاد (وزنیار) کوهدشت


قلعه کوهزاد، یا به‌عبارت‌دیگر وزنیار، یک قلعه تاریخی و سنگی در شهر کوهدشت و استان لرستان است. این قلعه در قسمت شرقی شهر و در کوهستان‌های وزنیار واقع‌شده است قلعه کوهزاد یک قلعه باستانی است که در دوره صفویه بناشده است و نقشی استراتژیک در حفاظت از منطقه داشته است. این قلعه در دو سطح ساخته‌شده و بر روی یک تپه‌ی سنگی قرارگرفته است. ساختارهای داخلی قلعه شامل تالارها، اتاق‌ها و حیاط‌های بزرگ می‌شود.

قلعه کوهزاد (وزنیار) کوه دشت
قلعه کوهزاد (وزنیار) کوه دشت


نقوش صخره‌ای هومیان کوهدشت


نقوش صخره‌ای هومیان یکی از جاذبه‌های باستانی در شهر کوهدشت است. این نقوش صخره‌ای در دهکده هومیان و در استان لرستان واقع‌شده است. نقوش هومیان به‌عنوان یکی از آثار باستانی و هنر رسمی قدیمی، توجه بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی را به خود جلب کرده است.

نقوش صخره_ای هومیان کوهدشت
نقوش صخره_ای هومیان کوهدشت

پل سی پله کوهدشت


پل سی‌پله یا سی‌پله یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در شهر کوهدشت و استان لرستان است. این پل در کوهستان‌های نزدیک به شهر کوهدشت واقع‌شده و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در منطقه شناخته می‌شود. پل سی‌پله با برخورد آب روان از کوهستان به طبیعت زیبایی دست‌یافته است. این پل با ساختاری خاص که از چوب و سنگ ساخته‌شده است، در کنار یک سرریز آب و ساحل رودخانه قرار دارد. این محل با مناظر طبیعی زیبا و صدای آب جاری، محبوبیت زیادی در بین گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و مکان‌های دیدنی دارد.

پل سی پله کوهدشت
پل سی پله کوهدشت

میل خسروآباد (خسروآ) کوهدشت


میل خسروآباد، یا به‌طور محلی خسروآ، یک منطقه طبیعی و تفریحی در شهر کوه دشت و استان لرستان است. این منطقه در نزدیکی شهر کوه دشت و در دامنه‌های کوهستانی قرار دارد. میل خسروآباد با مناظر طبیعی زیبا و تنوع فراوان، یک مقصد پرطرفدار برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. این منطقه شامل دره‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها، آبشارها و زمین‌های سبز می‌شود. مناظر بکر و دست‌نخورده، هوای خنک و صفا و جمال طبیعت در میل خسروآباد گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

میل خسروآباد (خسروآ) کوهدشت
میل خسروآباد (خسروآ) کوهدشت

قلعه منیژه کوه دشت


قلعه منیژه یا قلعه کوه دشت یک قلعه تاریخی در شهر کوه‌دشت و استان لرستان است. این قلعه در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌شده و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شناخته می‌شود. قلعه منیژه به‌عنوان یک ساختمان قدیمی و مقری استراتژیک درگذشته، ساخته‌شده است. قلعه با استفاده از سنگ‌های محلی و به شکل یک قلعه تاریخی کلاسیک ساخته‌شده است. ساختار داخلی قلعه شامل اتاق‌ها، پشتیبانی‌ها و پله‌ها می‌شود.

قلعه منیژه کوه دشت
قلعه منیژه کوه دشت

تنگه شیرز کوهدشت


تنگه شیرز یک جاذبه طبیعی و آبشار زیبا در شهر کوهدشت و استان لرستان است. این تنگه در جنوب شهر کوهدشت و در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌شده است. تنگه شیرز باوجود آبشارهای زیبا و مناظر طبیعی خیره‌کننده، یک مقصد محبوب برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و مکان‌های دیدنی است. آب آشامیدنی و پاکیزه رودخانه شیرز و طبیعت بکر اطراف تنگه، جذابیت و زیبایی ویژه‌ای را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

تنگه شیرز کوهدشت
تنگه شیرز کوهدشت

غار میر ملاس کوهدشت


غار میرملاس یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در شهر کوهدشت و استان لرستان است. این غار در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌شده و جذب تعداد زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و آبشارها می‌باشد غار میرملاس با طول وسعت قابل‌توجه، راهروهای تاریک و سنگ‌های طبیعی خیره‌کننده، تجربه‌ای ماجراجویانه و هیجان‌انگیز را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. با ورود به این غار، شما به دنیایی زیرزمینی و معجزه‌آسا وارد می‌شوید.

غار میر ملاس کوهدشت
غار میر ملاس کوهدشت

سد هاله کوهدشت


سد هاله یک سد بزرگ در شهر کوهدشت و استان لرستان است. این سد در نزدیکی روستای هاله قرار دارد و از روی رودخانه‌ای به همین نام ساخته‌شده است. سد هاله به‌منظور تأمین آب شرب، آبیاری و تولید انرژی برق در منطقه ساخته‌شده است. با ساخت این سد، تشکیل یک مخزن آب بزرگ به وجود آمده است که در طول سال به تأمین آب موردنیاز منطقه کمک می‌کند. علاوه بر این، سد هاله یک مناظر زیبا و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

سد هاله کوهدشت
سد هاله کوهدشت

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

۱ نظر

Franklyn مهر ۲۱, ۱۴۰۲ - ۵:۴۲ ب٫ظ

Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely
well written article. I will make sure to bookmark
it and come back to read more of your useful info.
Thanks for the post. I will certainly comeback.

Reply

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.