پارک‌های جنگلی تهران

با ادمین سایت
۱ نظر
پارک جنگلی توسکا تهران

یکی از لذت‌های تهران‌گردی، گردش در بهترین پارک‌های جنگلی تهران است. اگر قصد سفر به پایتخت رادارید، یا اینکه در این شهر شلوغ زندگی می‌کنید، می‌توانید تعطیلات بهتری را در پارک‌های اطراف جنگلی تهران تجربه کنید در این مقاله قصد داریم پارک‌های جنگلی تهران را معرفی کنیم.


پارک جنگلی لویزان


یکی از مکان‌هایی که تقریباً همه ما به آن علاقه داریم و اگر حتی یک ساعت زمان خالی داشته باشیم به آنجا می‌رویم، پارک‌ها و بوستان‌های زیبای شهرمان است. اگر ساکن تهران هستید، پارک‌های زیادی در اختیار شما قرار دارد و می‌توانید از طبیعت زیبا و دیدنی آن‌ها لذت ببرید. یکی از این پارک‌ها، پارک جنگلی لویزان است که طبیعت بسیار بکر و دیدنی دارد. این پارک موردتوجه بسیاری از ساکنان تهران قرارگرفته است؛ اگر به این پارک بروید کودکان را در حال بازی، بزرگ‌ترها را در حال چای خوردن و کباب زدن و جوانان را در حال گپ زدن می‌بینید. بنابراین شما می‌توانید برای یک روز، به این پارک بروید و به همراه دوستان و خانواده خود به ساعتی را به خوشی بگذرانید.


یکی از دلایلی که باعث شده تا این پارک محبوبیت زیادی در میان تهرانی‌ها داشته باشد، قرار گرفتن آن در یک منطقه خوش آب‌وهوا است. پارک جنگلی لویزان حدود ۶۰ سال است که احداث‌شده و میزبان مهمانان زیادی است. این پارک جنگلی از طرف غرب به پارک جنگلی شیان و از طرف شرق به بوستان جنگلی یاس فاطمی راه دارد. با قرار گرفتن در قسمتی از پارک می‌توانید بخش زیبایی از شهر تهران بزرگ را ببینید. بنابراین پارک جنگلی لویزان یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید به همراه خانواده خود برای پیک‌نیک و تعطیلات از آن استفاده کنید.

پارک جنگلی لویزان
پارک جنگلی لویزان

ویژگی های پارک جنگلی لویزان


یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در مورد پارک لویزان بدانید، طبیعت آن است! شاید برایتان سؤال پیش بیاید که طبیعت پارک جنگلی لویزان چگونه است و آیا ارزش آن را دارد که یک روز برای تفریح به آنجا بروید. قطعاً بله! پارک جنگلی لویزان دریکی از بهترین و خوش آب و هواترین نقاط تهران قرارگرفته است و زیبایی بسیار خیره‌کننده‌ای را دارد. تا جایی که بسیاری از تهرانی‌ها برای آن‌که بتوانند چندساعتی را در نزدیکی خود به تفریح بپردازند، پارک جنگلی لویزان را انتخاب می‌کنند. چراکه علاوه بر آب‌وهوای بسیار خوبی که دارد، درختان سرسبز آن‌هم نمای بسیار خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده‌اند.


تاریخچه پارک جنگلی لویزان


در زمان حکومت پهلوی، در منطقه شمیرانات تهران یکی از بزرگ‌ترین و بهترین پارک‌های جنگلی به بهره‌برداری رسید! درواقع پارک جنگلی لویزان در سال ۱۳۴۲ بهره‌برداری شده است و باهدف جلوگیری از گسترش بافت شهری و همچنین کاهش آلودگی‌ها بود. جالب است بدانید که این پارک تأثیر زیادی در جلوگیری از آلودگی‌های شهر تهران دارد و این موضوع به‌واسطه درختان بسیار بزرگ و سرسبزی است که در این پارک قرارگرفته است.


این پارک در یک جنگل هزار هکتاری قرارگرفته است و نمی‌توانید انتهای آن را مشاهده کنید! چراکه بزرگ بودن پارک به شما اجازه نمی‌دهد تا انتهای آن را ببینید. برای گشت‌وگذار در این پارک بزرگ به چندین روز زمان نیاز دارید! مهم‌ترین مزیت این پارک این است که بدون خارج شدن از شهر تهران می‌توانید به جنگل نوردی بپردازید و از آب‌وهوای بسیار خوبی آن لذت ببرید. بنابراین قدمت این پارک بزرگ به قبل از انقلاب برمی‌گردد و شما می‌توانید از درختان بزرگ و سرسبزی که در این منطقه وجود دارد نهایت لذت را ببرید.


باغ پرندگان لویزان


یکی از بخش‌های بسیار جذاب و زیبایی که در پارک جنگلی لویزان قرار دارد، باغ پرندگان است. درواقع پارک لویزان تنها یک پارک نیست بلکه بخاش مختلفی در آن قرار دارد که زیبایی آن را چند برابر کرده است. یکی از بخش‌های آن‌هم باغ پرندگان است که در آن پرندگان بسیار زیبا و دیدنی قرار دارد. جالب است بدانید که باغ پرندگان لویزان بزرگ‌ترین باغ پرندگان در ایران محسوب می‌شود و شما می‌توانید پرندگان بسیار زیبای خاورمیانه را در آن مشاهده کنید. باغ پرندگان لویزان در بخش شرقی آن قرار دارد که مساحتی بالغ‌بر ۳۳ هکتار را فراگرفته است.
یکی دیگر از امکاناتی که در پارک جنگلی لویزان قرار دارد، بازی‌های تفریحی آن است.

در سراسر نقاط پارک بازی‌های مختلفی قرار دارند که کودکان تا بزرگ‌سالان را سرگرم می‌کند. کودکان شما می‌توانند از بازی‌هایی که مناسب سن آن‌ها است استفاده کنند. نوجوانان و جوانان می‌توانند به دوچرخه‌سواری و پینگ‌پنگ بپردازند. حتی افراد میان‌سال هم می‌توانند از بازی پینگ‌پنگ یا تماشای آن نهایت لذت را ببرند. بنابراین در این پارک حوصله شما سر نمی‌رود و می‌توانید ساعت‌ها بدون آن‌که خسته شوید از فضای بسیار لذت‌بخش و دوست‌داشتنی آن بهره‌مند شوید.

باغ پرندگان لویزان
باغ پرندگان لویزان


پارک ملی سرخه‌حصار تهران


سرخه‌حصار از آن دسته جاهایی می‌باشد که قاجاری‌ها برای قرق و شکارگاه استفاده می‌کردند. سلسله قاجار بسیار به گردش و تفریح اهمیت می‌دادند و خوشی و سرخوشی برایشان در درجه بالایی قرار داشت. سرخه‌حصار امروزه در فهرست پارک‌های ملی ایران و تحت حفاظت سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌باشد اما در حقیقت، در سال‌های گذشته، شکارگاهی مهم در کشور بوده است. پارک جنگلی سرخه حصار در شرق تهران واقع‌شده است و دارای ویژگی‌های ارزشمندی ازنظر طبیعی است. گونه‌های بسیاری از گیاهان در این پارک ملی به چشم می‌خورد و آب‌وهوای متفاوتی در ساعات مختلف شبانه‌روز دارد. در این صفحه مفصل در مورد پارک ملی سرخه‌حصار صحبت کرده‌ایم.

پارک ملی سرخه‌حصار تهران
پارک ملی سرخه‌حصار تهران


پوشش گیاهی پارک ملی سرخه‌حصار


جنگل سرخه‌حصار دارای پوشش گیاهی نواحی گرمسیری می‌باشد و با رفتن به آنجا گیاهان و درختانی مانند گز، خارشتر، اسپند و البته گون و تاغ و گیاهان دارویی سرخه‌حصار را مشاهده خواهید کرد. درختانی هم مثل سرو کوهی، زالزالک و گوجه وحشی نیز در این پارک به‌وفور مشاهده می‌شود. اگر مقداری بیشتر در پارک ملی سرخه‌حصار دور بزنید، گیاهان معطری مانند آویشن، کاکوتی، پونه کوهی، بومادران، قدومه و بسیاری دیگر را نیز خواهید دید. منطقه پارک ملی سرخه‌حصار منطقه‌ای گرمسیری دارد و دارای روزهایی گرم و شب‌های خنک است و در طول روز و شب آب و هوایی متفاوت دارد.


حیات‌وحش پارک ملی سرخه‌حصار


پارک ملی سرخ حصار حیوانات و گیاهان گوناگونی را در خود جای‌داده است که این قسمت از پارک را می‌توان بهترین جای سرخه‌حصار شمرد. به همین دلیل است که باوجود حیات‌وحش و اهمیت طبیعی‌اش از آن حفاظت می‌شود و در دسته نقاط مهم گردشگری و طبیعی تهران قرار می‌گیرد. بهتر است این نکته را بدانید که در پارک ملی سرخه‌حصار، حیوانات گوناگونی زندگی می‌کنند. برخی از این حیوانات بز، قوچ، میش، گربه وحشی، آهو، گراز، کفتار، گورکن و یا حیوانات دیگر مثل خرگوش، سنجاب، شغال و روباه قرمز نیز در پارک ملی سرخه‌حصار زندگی می‌کنند.

علاوه بر این حیوانات پرندگان بسیار زیاد و متنوعی نیز در پارک سرخ حصار وجود دارند. برخی از این پرندگان حواصیل خاکستری، حواصیل شب، بوتیمار، قار بزرگ، سرسبز، اردک ارده‌ای، خوتکا، اردک نوک پهن، فیلوش، عقاب ماهیگیر، کور کور، قرقی، طرلان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه، کرکس، دال سیاه، دلیجه، بالابان، بحری، شاهین، آبچلیک و آبیا می‌باشند.


تفریحات پارک ملی سرخه‌حصار


در پارک ملی سرخه‌حصار امکانات بسیاری قرار دارند به گردشگران کمک می‌کند تا تفریحی لذت‌بخش داشته باشند. آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آبدارخانه و آب‌خوری برخی از این امکانات می‌باشند که در سرخه‌حصار وجود دارند. البته امکانات پارک ملی سرخه‌حصار به همین چند مورد ختم نمی‌شود و در پارک سرخه‌حصار، پیست دوچرخه‌سواری نیز وجود دارد. در بخش شرقی پارک ملی سرخه‌حصار یک پیست دوچرخه‌سواری با ۸ کیلومتر طول ساخته‌شده و بهترین فرصت برای ورزش و تفریح را ایجاد می‌کند.

به‌جز نشستن در آلاچیق یا دوچرخه‌سواری در پارک ملی سرخه‌حصار، می‌توانید از تفریحاتی دیگر استفاده کنید. در این پارک، مجتمع ورزشی کاج قرار دارد و این مجتمع دارای سالن‌های مختلفی است که می‌توانید بازی‌های گوناگونی مثل پینت بال، تیراندازی، اِیرهاکی، ماشین‌های کنترلی، پرتاب دارت، فوتبال دستی و برخی بازی‌های دیگر را انجام دهید.


البته به‌جز مجتمع کاج، مجتمعی دیگر هم وجود دارد که امکانات تفریح را برایتان فراهم کرده است. نام این مجموعه نرسی است که امکاناتی مثل بیلیارد، تنیس و برخی امکانات مفرح دیگر دارد. زمین فوتبال، والیبال و بسکتبال نیز در اینجا وجود دارد که درصورتی‌که دسته‌جمعی به تفریحی آمده‌اید در این زمین‌ها بهترین اوقات جمعی را بگذرانید. علاوه بر آن آکادمی اسکیت نیز در پارک ملی سرخه‌حصار وجود دارد که آموزشگاهی برای تدریس اسکیت می‌باشد و اگر اسکیت بلد هستید یا دوست دارید آن را فرابگیرید، می‌توانید به این آکادمی مراجعه کنید.


پارک جنگلی یاس تهران


پارک جنگلی یاس در شمال شرق تهران در زمینی به وسعت ۱،۴۰۰ هکتار احداث‌شده است. این پارک که در نوروز ۹۴ افتتاح شد مالکیت آن به شهرداری تهران سپرده شد. با توجه به اینکه بزرگراه شهید بابایی از وسط آن می‌گذرد این بوستان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم‌شده است که مدیریت قسمت شمالی تحت مدیریت منطقه ۱ است و بخش جنوبی تحت مدیریت منطقه ۴ است. بخش شمالی تا ارتفاعات قوچک ادامه پیدا می‌کند و کمی کیفیت امکاناتش از نیمه جنوبی آن بهتر است.

پارک جنگلی یاس تهران
پارک جنگلی یاس تهران


امکانات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی یاس فاطمی


پارک جنگلی یاس از امکانات زیادی نسبت به سایر پارک‌های جنگلی تهران برخوردار است؛ این پارک با داشتن ۱۱۰۰ آلاچیق می‌تواند یک مکان مناسب برای پیک‌نیک باشد. همچنین وجود ۲۰۰ دستگاه باربیکیو نیز فضای مناسبی را برای کباب کردن غذاهای گردشگران و شهروندان فراهم کرده است. گفتیم که این پارک دارای دو فاز است و در بخش شمالی آن امکانات بیشتر و متفاوت‌تری وجود دارد.سرویس بهداشتی، زمین‌بازی کودکان، میز تنیس، فوتبال دستی، آلاچیق، نیمکت، ۱۴ پارکینگ با گنجایش ۳۰۰۰ دستگاه خودرو، زمین گل کوچیک، مکانی برای صخره‌نوردی کودکان و همچنین تعداد زیادی وسایل ورزشی از امکانات پارک جنگلی یاس فاطمی در بخش جنوبی هستند.


در بخش شمالی زمین‌های بازی بیشتری برای بزرگ‌سالان وجود دارد. پینت بال، موتور چهارچرخ، تیراندازی با اسلحه‌های واقعی و مسابقه از امکانات ویژه در بخش شمالی پارک هستند. یکی دیگر از کارهایی که می‌توان در پارک جنگلی انجام داد، دوچرخه‌سواری است. بااین‌وجود اگر تمایل به دوچرخه‌سواری دارید حتماً دوچرخه خود را به همراه داشته باشید.بوستان فاطمی دارای درب‌های ورودی بسیاری است و از مسیرهای مختلفی می‌توان به آن رسید. بااین‌وجود بهتر است بدانید که اصلی‌ترین درب ورودی برای داخل شدن به بوستان یاس فاطمی از اتوبان بابایی است. حتماً آب آشامیدنی با خود به همراه داشته باشید و اگر قصد دارید از باربیکیو استفاده کنید، ذغال را نیز از قبل تهیه کنید.


پارک جنگلی پردیسان تهران


پارک پردیسان یکی از پارک‌های مشهور پایتخت است که در شمال غربی این شهر واقع‌شده است. این پارک از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود.بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی – جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به‌وسیله دو پل برقرارشده است.


پارک جنگلی پردیسان تهران
پارک جنگلی پردیسان تهران


تاریخچه ساخت پارک پردیسان

طرح اولیه این بوستان در زمان پهلوی و متعلق به یک آمریکایی می‌باشد. ایده اولیه این پارک توسط اسکندر فیروز (ریاست وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست) شکل گرفت و برای یافتن شرکتی که بتواند آن را اجرا نماید به آمریکا سفرکرده و بعد از بررسی شرکت‌های مختلف، شرکت WMRT آمریکا به‌عنوان پیمانکار انتخاب می‌شود. در سال ۱۳۵۳ تعدادی ژاندارم جلوی فعالیت آن را گرفته و رام (رئیس وقت بانک عمران) با رایزنی‌های خود موفق شده بود آن را به پروژه شهرک غرب اضافه نماید.


بخش‌های مختلف پارک پردیسان

این پارک دارای دو بخش حیات‌وحش طبیعی شامل جانوران بومی (پرندگان و خزندگان) و حیات‌وحش در حال اسارت شامل سه گروه گوشت خوران، علف خوران و پرندگان می‌باشد. همچنین این مجموعه با داشتن مرکز تحقیقات زیست‌محیطی، تحقیقات قابل‌توجهی را درزمینهٔ جانورشناسی، گیاه‌شناسی، بیولوژیک حیات‌وحش، رفتارشناسی حیات‌وحش ارائه می‌دهد و همچنین دارای آزمایشگاه‌های مجهز می‌باشد.
از دیگر بخش‌های این پارک می‌توان به موزه تنوع زیستی و موزه آب اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده و بعضاً زنده، یکی از جذابیت‌های جالب‌توجه این پارک جنگلی است. این موزه زیبا و جذاب در مقاله‌ای جداگانه معرفی خواهد شد.


امکانات پارک پردیسان

از امکانات پارک می‌توان به فضای مناسب جهت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌های متعدد، سرویس بهداشتی و نمازخانه، پارکینگ‌های کافی در شمال و جنوب پارک، دکه‌های اغذیه‌فروشی و … اشاره کرد.


پارک جنگلی کوهسار تهران


پارک جنگلی کوهسار از بزرگ‌ترین پارک‌های غرب تهران محسوب می‌شود که در قسمت شمال غربی این شهر، در محله شهران واقع‌شده است. به‌طور دقیق‌تر این پارک از جنوب به بلوار حصارک، از غرب به رودخانه کن، از شمال به ارتفاعات توچال و از شرق به رودخانه فرحزاد می‌رسد و رودخانه حصارک نیز از میان این پارک می‌گذرد. وسعت این پارک جنگلی به حدود ۵۷۰۰ هکتار می‌رسد که بیش از ۷۰۰ هکتار آن درختکاری شده، زیاد بودن وسعت پارک به دلیل قرارگیری آن در ارتفاعات و کوهستانی بودن منطقه می‌باشد.


پارک جنگلی کوهسار در سال ۱۳۸۱ به‌منظور حفاظت از اراضی دامنه جنوبی البرز در برابر وسیع‌تر شدن باغ‌ها و گسترش فضای سبز سازگار با محیط‌زیست تأسیس گردید. این پارک به لحاظ اقلیمی یکی از خوش آب و هواترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود و به دلیل وجود همیشگی بادی ملایم و هوایی خنک در آن، فصل تابستان به مکانی مناسب برای تفریح و سرگرمی ساکنان این شهر تبدیل می‌شود.

پارک جنگلی کوهسار تهران
پارک جنگلی کوهسار تهران


مساحت پارک جنگلی کوهسار


مساحت این بوستان حدود ۶۰۰۰ هکتار است که بخش‌های وسیعی از این بوستان جنگل‌کاری شده است که خوشبختانه این روند کماکان رو به رشد است.

پوشش نوع درختان پارک کوهسار


پوشش اغلب پارک و نوع درختان این بوستان از نوع سرو و کاج می‌باشد. مساحت زیاد این پارک نیز به دلیل قرار گرفتن در بافت کوهستانی این پارک را به لحاظ اقلیمی یکی از خوش آب و هواترین مناطق پایتخت مبدل کرده است.


امکانات و تفریحات


تفریح‌های موتورسواری؛
لوکیشن های مخصوص دوستداران موتورسواری!
تفریح‌های آفرودی؛
لوکیشن های مخصوص دوستداران آفرود!
تفریح‌های تله‌کابین؛
به‌زودی..

تفریح‌های هوایی


به دلیل ارتفاع زیادی که این بوستان دارد علاقه‌مندان به رشته‌های هوایی نظیر کایت‌سواری، چتر نجات، پاراگلایدر و آموزش و طراحی و ساخت بالن، پرتاپ بوم‌رنگ به‌صورت اختصاصی در این محل جمع شده و لحظات خوش و مهیجی را در این محل تجربه کنند.


پیست دوچرخه‌سواری


این مجموعه برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری نیز پیستی در نظر گرفته‌شده است که دوست‌داران این رشته می‌توانند نهایت لذت و استفاده را ببرند پیست موتورسواری؛ برای این دسته از افراد نیز پیست اختصاصی در نظر گرفته‌شده و کسانی که این ورزش مهیج را دنبال می‌کنند می‌توانند از این پیست استفاده کنند و عموم مردم نیز می‌توانند ساعاتی از روز را به تماشای این منظره بپردازند و نهایت لذت را ببرند.


امکانات و ورزش‌های همگانی


همانند دیگر پارک‌ها برای ورزش‌های همگانی و صبحگاهی امکاناتی را در نظر گرفته است افرادی که علاقه‌مند به پیاده‌روی هستند برای آن‌ها مسیرهایی در نظر گرفته‌شده است در قسمت‌های شمالی این مجموعه نیز دستگاه‌هایی تعبیه‌شده برای انجام ورزش‌های صبحگاهی و همگانی تا ورزشکاران و ورزش دوستان در هوای بسیار معتدل و عالی به انجام فعالیت‌های ورزشی خود بپردازند.


امکانات و تفریحات خانوادگی


یکی دیگر از مزیت‌های این پارک این است که فضای تفریح خانوادگی را فراهم می‌کند، به همین منظور آلاچیق‌هایی در سراسر پارک در نظر گرفته‌شده است برای رفاه حال عزیزان، و همچنین وجود رستوران‌ها، بوفه، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی علاوه بر امکانات گفته‌شده زمین‌بازی برای کودکان در نظر گرفته‌شده است که خوشبختانه مورد استقبال بسیاری از عموم قرارگرفته است همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا لحظات خوشی برای شما به ارمغان بیاورد.


پارک جنگلی لتمان تهران


پارک جنگلی لتمال کن با مساحتی بیش از ۱۰۰ هکتار در ارتفاعات منطقه ۲۲ شهرداری تهران و شمال بزرگراه همت واقع‌شده است. با درختکاری‌های انجام‌شده از سوی شهرداری تهران این پارک به یکی از پارک‌های جنگلی بزرگ تهران در محدوده شمال غربی پایتخت تبدیل‌شده است. ارتفاع این بوستان جنگلی ۱۸۰۰ متر از سطح دریا است و در طرح تفصیلی تهران نیز جزو کمربند سبز شهر تهران و طرح گلگشت تهران محسوب می‌شود بوستان جنگلی لتمال کن در مسیر وزش بادهای شرقی – غربی تهران واقع‌شده است و سهم به سزایی در تلطیف هوای شهر تهران به‌خصوص حوزه غرب آن داراست پارک جنگلی لتمال کن دارای پوشش گیاهی متنوعی است که شامل درختان زبان‌گنجشک، توت, اقاقیا, داغ داغان, سرو بربیس، ارغوان و کاج هستند.

پارک جنگلی لتمان تهران
پارک جنگلی لتمان تهران


پارک جنگلی سوهانک تهران


این پارک در شمال شرق تهران و در انتهای اتوبان ارتش قرار دارد. نوع پوشش گیاهی آن درختانی مانند اقاقیا، بادام وحشی، زبان گنجشک، سرو و کاج، درختان میوه‌دار است. در این پارک تجهیزات بدن‌سازی، آلاچیق،… نصب‌شده است که مکان مناسبی برای تفریح و استراحت به وجود آورده است.

پس‌ازاینکه شهرداری مرز ۱۸۰۰ متر را به‌عنوان حد احداث بنا اعلام کرد، ارتفاعات شمال تهران در بسیاری مناطق، به احداث جنگل مصنوعی اختصاص یافت، این جنگل‌ها که اکثراً از گونه‌های درختی همیشه‌سبز و مقاوم انتخاب‌شده‌اند، علاوه بر تأثیرشان در تصفیه هوا، نفوذ دادن رواناب‌ها به داخل خاک و جلوگیری از ایجاد سیلاب، سیما و چشم‌انداز زیبایی نیز ایجاد کرده‌اند.

هرچند هنوز به دلیل سن کم و شرایط نامساعد زیستی این درختان به رشد مطلوب نرسیده‌اند، بااین‌همه هر بیننده‌ای از زیبایی آن لذت برده و تمام تهران از اثرات مثبت آن استفاده خواهد کرد. یک نمونه از وسیع‌ترین این جنگل‌ها تپه‌های شمالی محلهٔ سوهانک است. کاشت درختان جنگلی در منطقه تپه‌ماهوری شمالی سوهانک از ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسیده است. این بوستان با کمترین فضای انسان‌ساخت، ۳۶۰ هکتار وسعت دارد و در شمال محله سوهانک واقع‌شده است.

پارک جنگلی سوهانک تهران
پارک جنگلی سوهانک تهران


پارک جنگلی توسکا تهران


پارکی وسیع در محدوده جنوبی تهران و در محله مشیریه است که از اراضی منطقه ۱۵ این شهر به شمار می‌رود. این پارک که در کنار پارک جنگلی آزادگان قرارگرفته امکانات متنوعی دارد و پوشش گیاهی آن را درختانی مانند زبان گنجشک، کاج، چنار و صنوبر تشکیل می‌دهند. پارک توسکا در محدوده‌ای واقع‌شده که اطراف آن اتوبان است. و چندان شرایط آب و هوایی مطلوبی ندارد و به همین دلیل وجود این پارک به بهبود هوای منطقه کمک بسیاری می‌کند.

پارک جنگلی توسکا تهران
پارک جنگلی توسکا تهران


پارک جنگلی تلو یا غزال تهران


این پارک یکی از آرامش‌بخش‌ترین پارک‌های جنگلی موجود در تهران است. این پارک که در شمال شرقی پایتخت قرارگرفته یکی از بهترین و دنج‌ترین مکان‌ها برای یک دورهمی خانوادگی است. اکثر مردم پارک جنگلی غزال را بانام پارک جنگلی تلو می‌شناسند. پارک جنگلی تلو نسبت به دیگر پارک‌های جنگلی پایتخت ناشناخته‌تر است. همین امر باعث شده تا فضای این پارک آرامش‌بخش‌تر باشد.
پارک جنگلی غزال ازنظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی کشور می‌باشد. این پارک جنگلی زیبا و بزرگ ازنظر وسعت چهارمین پارک جنگلی کشور است. مساحت این پارک زیبا و دل‌نشین به ۱۰ میلیون مترمربع می‌رسد. در این پارک از آغاز ساخت تاکنون درختان زیادی کاشته شده است اما دهه هشتاد میلادی اولین زمانی است که پروسه جنگل‌کاری در این پارک شروع شد.

پارک جنگلی تلو یا غزال تهران
پارک جنگلی تلو یا غزال تهران


امکانات پارک غزال


پارک جنگلی غزال مملو از آلاچیق‌هایی است که مابین درختان این پارک قرارگرفته. علاوه بر این آلاچیق‌ها، قسمت‌هایی برای بازی کودکان در نظر گرفته‌شده که فضا را برای یک تفریح خانوادگی تکمیل‌تر کرده است. دسترسی بکر به طبیعت و فضاهای اطراف، وجود امکانات ورزشی متعدد از قبیل زمان والیبال ساحلی، پیست دوچرخه‌سواری، شطرنج ، بدمینتون، تنیس روی میز، اسب‌دوانی، فوتبال دستی و پینت بال تنها نیمی از امکانات موجود در پارک جنگلی غزال است. شما با مراجعه به این پارک می‌توانید خاطره خوبی را در کنار دوستان خود داشته باشید.

پارک جنگلی چیتگر تهران


پارک جنگلی چیتگر شامل محدوده غربی و شرقی می‌باشد. محدوده غربی این پارک حالت جنگلی و بکر خود را حفظ کرده و دست‌نخورده باقی‌مانده است. اگر به دنبال فضایی آرام و به‌دوراز هیاهوی شهری باشید بخش غربی پارک چیتگر برای شما بی‌نظیر است درصورتی‌که بخواهید از امکانات رفاهی و تفریحی استفاده کنید باید به سراغ محدوده شرقی پارک بروید که اتفاقاً شهرک مسکونی چیتگر از این بخش تا حدودی قابل‌رؤیت است.


ارتفاع پارک جنگلی چیتگر از سطح دریا ۱۳۱۳ اعلام‌شده است و پوشش درختی، در بیش از ۷۳۴ هکتار از این مجموعه وجود دارد. از سوی دیگر ۵۳ درصد از پوشش گیاهی منطقه مربوط به گونه‌های سوزنی‌برگ، مانند کاج الداریکا می‌باشد. سروهای نقره‌ای سراسر باغ دیده می‌شود و همین‌طور سروهای خمره‌ای نیز به افراد خوشامد می‌گویند. ۴۷ درصد از درختان مشهور به اقاقیا و زبان گنجشک و نارون چتری هستند و همین‌طور بلوط و ایلان و داغ داغان نیز موارد مهم این پارک محسوب می‌شود. دریاچه چیتگر در مجاورت پارک جنگلی چیتگر قرار دارد. آدرس پارک جنگلی چیتگر در منطقه ۲۲ تهران، همت غرب، شهید خرازی، خروجی دریاچه شهدای خلیج‌فارس می‌باشد.

پارک جنگلی چیتگر تهران
پارک جنگلی چیتگر تهران


امکانات پارک جنگلی چیتگر


در حال حاضر پارک جنگلی چیتگر شامل امکاناتی مانند مجتمع فرهنگی و ورزشی و زمین‌بازی است. همین‌طور سالن اجتماعات و انبار و ایستگاه و پیست دوچرخه‌سواری. بخش‌هایی نیز وجود دارد که مربوط به ایستگاه آتش‌نشانی و رستوران و بوفه است. یک بخش از پارک جنگلی چیتگر شامل آلاچیق‌های چوبی بسیار جذاب می‌باشد که محلی برای چادرهای اقامتی محسوب می‌شود. همین‌طور پارکینگ شمال محدوده پارک جنگلی می‌باشد تا جای پارک خودرو به‌خوبی برای افراد فراهم باشد.


از دیگر امکانات موجود در پارک جنگلی چیتگر مربوط به پیست اسکی است که بر روی چمن‌ها قرار دارد و همین‌طور زمین اسکواش که باب میل جوانان می‌باشد. در بخشی از پارک جنگلی چیتگر موزه اثرهای سبز، و سه باغ زیبای رز، ژاپنی و پرندگان دیده می‌شود. این مجموعه عظیم تفرجگاهی بوده و به‌طورکلی در سطح ملی و فراملی دنبال شده است. این مجموعه برای جذب توریست و جهانگرد بسیار جذاب است.


پارک جنگلی چیتگر بخش بانوان


یک بخش ویژه در پارک جنگلی چیتگر وجود دارد که فقط مخصوص بانوان است. در این پارک محدودیت پوشش برای بانوان وجود ندارد و چون تنها بانوان حضورداشته و اجازه ورود آقایان داده نمی‌شود می‌توانند به‌صورت گروهی و با آزادی پوشش ورزش کنند. این حق هر بانوی ایرانی است که از طبیعت لذت ببرد بدون اینکه محدودیتی داشته باشد.


فضای ۱۸ هکتاری از پارک جنگلی چیتگر به بانوان اختصاص داده‌شده است که به بوستان ریحانه مشهور است. این بوستان دارای امکانات خاصی است و می‌تواند مجموعه‌ای بی‌نظیر و خاص باشد. مثلاً سالن‌های بدن‌سازی، فوتبال دسترسی و زمین اسکیت تنها بخشی کوچکی از این محدوده محسوب می‌شود. یک سری سکوهای ورزش صبحگاهی وجود دارد که به‌واسطه سیستم پخش‌کننده موسیقی، بسیار نشاط‌آور هستند. سالن‌های چندمنظوره‌ای وجود دارد که به‌منظور جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی و هنری مورداستفاده قرار می‌گیرد. درب ورودی شماره یک برای دسترسی به بوستان ریحانه پارک جنگلی چیتگر است و در داخلی در خیابان سرو قرار دارد.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

۱ نظر

Nan شهریور ۲۵, ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷ ق٫ظ

Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues.
When I look at your website in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, superb blog!

Reply

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.