امامزادگان و اماکن متبرکه آستارا

با ادمین سایت
۰ نظر

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است. این شهر بدلیل موقعیت قرار گیری و همچنین آب و هوای مطلوب و شهر آستارا از جمله شهرهای گردشگری استان گیلان می باشد. در این مقاله سعی داریم امامزادگان و اماکن متبرکه آستارا را به شما معزیزان معرفی کنیم.

بقعه پیر قطب‌الدین- آستارا

این بقعه یکی از بناهای قدیمی مربوط به دوره قاجار است. که در نزدیکی روستا باغچه سرای این شهرستان و در مسیر آستارا به اردبیل روی تپه‌ای نسبتاً بلند قرار دارد. این بنای سده ۱۰ هـ.ق ، پلانی مستطیل شکل به اندازه ۶* ۳۰/۱۱ متر دارد.

نمای بقعه ، آجری و بام آن سفالپوش است. و پیشینه آن به دوره قاجاریه می‌رسد. اهالی به این بنای تاریخی «توربه» یا «پیرقوب» می‌گویند. و وجود دفتر مدیریت آرامستان و کارگاه حجاری سنگ مزار در آن و قرار گرفتن آرامستان در دل شهر، به‌نوعی این بنای تاریخی را برای مردم امروز نیز بااهمیت کرده است.

بقعه پیر قطب‌الدین- آستارا11
بقعه پیر قطب‌الدین- آستارا

اطراف بقعه را قبور متوفیان و چند شهید دفاع مقدس فراگرفته است. سنگ مرمر سفیدی با نوشته های آیات قرآنی از سوره آل عمران و آیه الکرسی و نیز تاریخ وفات « میرزا محمدبن قبادجان » در سال ۹۴۲ هجری در بقعه وجود دارد.

این بقعه روی سکویی از سنگ‌های ضخیم و محکم بناشده است. دیوارهای آجری آن باسیمان یا ساروج ساخته‌شده و زیر سقف سفالی آن با چوب درختان محکم شده است. و ترک دیوار آجری، چین‌وچروک چوب آلات زیر سقف و جلبک‌ها و سبزینه‌های روی سفال‌های سقف حکایت از تاریخ کهن آن دارد.

بقعه شیخ محمود خیوی، آستارا

بقعه شیخ محمود خیوی در یک منطقه جنگلی و میان درختان سر به فلک کشیده در ۵ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل، به فاصله ۳ کیلومتر از جاده اصلی واقع شده است. این بقعه که در زمان ایلخانان مغول بنا شده است. متعلق به یکی از عرفا و علمای اهل تسنن به نام شیخ تاج الدین محمود خیوی پسر شیخ هدایت خیوی از عرفای سده ی هشتم هجری است. که در سال ۷۳۲ ه ق وفات یافت است.

بقعه شیخ محمود خیوی، آستارا1122
بقعه شیخ محمود خیوی، آستارا

در داخل بقعه، سه قبر از دوران ایلخانان موجود است و قبر میانی به شیخ محمود، و قبرهای دیگر به نزدیکان یا جانشینان او تعلق دارد. این بقعه تاریخی اسلامی که از مهمترین بناهای باستانی دوره اسلامی در استان گیلان و در شهرستان مرزی آستارا به عنوان نگین تاریخی است. در سال ۱۳۵۲ به شماره ۹۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

بقعه سید ابراهیم و سید قاسم – آستارا

آستان قد س و مطهر حضرت امامزادگان ابراهیم و قاسم ع از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع)، در آستارا روستای امامزاده آرامگاه دارند و در پنج کیلومتری شهر آستارا می‌باشد. در محدوده بخش لوندویل شهرستان آستارا استان گیلان واقع‌شده است. قرار گرفتن در کنار شبستان، کاروان‌سرا، بازار از ویژگی‌های خاص آرامگاه این امامزاده می‌باشد. هرساله هزاران زائر برای زیارت و پرداخت نذورات به آنجا می‌روند

این آرامگاه از سال ۱۳۸۵ با همکاری سازمان اوقاف و کمک‌های مردمی در حال بازسازی می‌باشد.

بقعه سید ابراهیم و سید قاسم - آستارا11
بقعه سید ابراهیم و سید قاسم – آستارا

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.