جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی ماسوله

با ادمین سایت
۰ نظر

روستای ماسوله گیلان یکی از مناطق تاریخی و معروف ترین شهر پلکانی ایران است. این روستای زیبا چنان طبیعتی دارد که نه تنها هر کسی را محو دیدار خود می کند. بلکه هر چند بار هم که به آن سر بزنید هیچ وقت قدیمی نمی شود. و همچنین جاذبه تاریخی و فرهنگی شهر ماسوله باعث شده است که گردشگران بسیاری در همه ی فصول سرد و گرم سال به این منطقه سفر کنند و اوقات خوشی را برای خود بسازند.

مهم‌ترین جاذبه توریستی ماسوله معماری این شهر می‌باشد، ابنیه آن در دامنه‌ای با شیب تند و به نسبه عمودی و در برابر قلعه بزرگ و صخره‌ای «شاه معلم» ساخته شده است.خانه‌ها به شیوه‌ای ماهرانه‌ای به طور پلکانی ساخته شده‌اند. و اکثر آن‌ها دو طبقه می‌باشند. و سقف یک خانه، حیاط خانه دیگری می‌باشد که این سبک خانه‌سازی، بر می‌گردد به سبک معماری در روستاهای ایران در زمان ساسانی. با مجله سفر و گردشگری پارس همراه باشید تا جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی ماسوله را به شماعزیزان معرفی کنیم.

موزهٔ مردم‌شناسی – ماسوله

بازدید از موزهٔ مردم‌شناسی، شما را با فرهنگ و تاریخ اجتماعی ماسوله آشنا می‌کند. در کل برای هر شهر و دیاری که محل بازدید گردشگران است، داشتن امکانات فرهنگی‌ای چون موزهٔ مردم‌شناسی، برای شناساندن فرهنگ خود به گردشگران، لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

موزه مردم‌شناسی ماسوله در ورودی این شهر قرار دارد. این موزه شامل سه بخش است؛ بخش اول مربوط به صد سال اخیر این شهر، بخش دوم مربوط به دو قرن اخیر و بخش سوم مربوط به چهار قرن قبل می‌شود. در این موزه انواع کوزه‌ها، جام‌ها، کفش‌های سنتی، پول‌های قدیمی اعم ازسکه و اسکناس، اسناد و مدارک قدیمی، انواع وسایل و ظروف قدیمی و تاریخی، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

موزهٔ مردم‌شناسی - ماسوله1122
موزهٔ مردم‌شناسی – ماسوله

این موزه آثار و اشیا بسیاری از جمله: اثاثیه و ابزارالات جنگی، دست ساخته‌ها و دست آوردهای فنی و شکار و به طورکلی شامل وسایل زندگی مردم ماسوله، وسایل زراعت، وسایل ارتباطی و سفالینه‌ها و اشیا بسیار زیبا و قیمتی که جنس وسایل از چوب، سنگ، شیشه، چرم، کاغذ و غیره است را به قرار دارند.

در این موزه همچنین می‌توان کوزه‌ها، جام‌ها، کفش‌های سنتی، پول‌های قدیمی، چینی‌های گلی، کتیبه، انواع داس، گهواره، وسایل کوبیدن برنج، وسایل درو، کوزه‌ها و ترازوی چوبی، قرآن قدیمی، جای قلم، صندوق گرد، هاون، جای سوزن، رادیو، وسایل شال بافی، ساز سورنا، چپق، رنده، آسیاب دستی و غیره را دید.

موزهٔ میراث فرهنگی ماسوله

محل این موزه، در محلهٔ کشه‌سر ماسوله و در خانهٔ تاریخی درزی است؛ خانه‌ای که قدمت خودش به دوره قاجار می‌رسد. در دوران قاجار «اوستا حسین درزی» که استاد خیاطی آن زمان ماسوله بود، در این خانه (خانه درزی) زندگی می‌کرد. در این موزه می‌توانید از مجموعهٔ ابزار حرفه‌های سنتی ماسوله، اسناد و برخی اموال مربوط به نهضت جنگل و یکسری سازه‌های تاریخی، بازدید کنید.

موزه میراث فرهنگی ماسوله11
موزه میراث فرهنگی ماسوله

موزهٔ حیات وحش- ماسوله

این موزه در میان خانه‌های پلکانی شهرک تاریخی ماسوله گردشگران را به جذب می‌کند و بعضی وسایل آن دارای قدمتی ۲۰۰ ساله می‌باشند. آب و هوای خنک و دل‌چسب این شهر در فصل تابستان گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند. کوهستانی بودن شهر باعث می‌شود تا ماسوله ۱۰۰ روز از سال را در مه غلیظ سپری کند. که در هوای آفتابی پایین آمدن مه و ابری شدن هوا برای گردشگران بسیار جالب و جذاب می‌باشد.

موزهٔ حیات وحش- ماسوله
موزهٔ حیات وحش- ماسوله

جاذبه گردشگری ماسوله

از جمله جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهرک، بازار آن می‌باشد. که در چهار طبقه ساخته شده و این مجموعه نمادی از کهن‌ترین فعالیت شهر به حساب می‌آید. و پر مراجعه‌تربن جاذبه شهرک تاریخی ماسوله می باشد. در دل این همه زیبایی طبیعی و خدادادی شهرک ماسوله موزه حیات وحش در میان خانه‌های پلکانی این شهرک تاریخی در گوشه‌ای دنج و خلوت واقع می‌باشد و به آسانی مشاهده می‌گردد.

پرده‌ای روی دیوار گلی وجود دارد، که مکان موزه حیات وحش را مشخص می‌نماید. گردشگران می‌توانند با اندکی دقت محل موزه را ببینند.

«حیوانات تاکسیدرمی» در درون اتاقکی گلی و نیمه تاریک موزه موجب می‌شود انسان برای یک لحظه دچار واهمه گردد. ولی زمانی چشم به تاریکی موزه عادت کرد متوجه انواع حیوانات خزنده، درنده و پرنده کوه‌ها و جنگل‌های ماسوله می‌گردد.

خرس قهوه‌ای ۸۰۰ کیلویی، گربه وحشی، گورکن، راسو، آفتاب پرست، کفتار، خرگوش، عقاب، شاهین، پلیکان، قو، طاووس، قرقاول، کبک و… از حیوانات تاکسیدرمی می‌باشند که در موزه حیات وحش ماسوله نگهداری می‌شوند.لازم به ذکر است که این حیوانات بر اثر تصادف در جاده جمع آوری شده‌اند.. موزه حیات وحش تاریخ طبیعی ماسوله یک موزه خصوصی است.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.