امامزادگان و اماکن متبرکه شهر بندرانزلی

با ادمین سایت
۰ نظر
بی بی حوریه

بناهای تاریخی و اماکن مذهبی شهر بندر انزلی و جذابیت های طبیعی شهرستان بندر انزلی و استان گیلان مشتاقان و مسافران خوش ذوق را به سوی خود جلب می کند. لازم به ذکر است؛ بدلیل آب و هوای منطقه (اقلیم)و جاذبه های طبیعی ،و همچنین وجود امامزادگان و اماکن متبرکه شهر بندرانزلی، توجه مسافرین به این شهرستان بسیار زیاد است .

بقعه بی‌بی حوریه – بندرانزلی

بقعه بی‌بی حوریه یکی از اماکن تاریخی و مذهبی و جاهای دیدنی بندر انزلی است که در روستای شالور در نزدیکی غازیان در مسیر انزلی به رشت و درست در ورودیِ شهر انزلی قرار دارد. گفته می‌شود آرامگاه خواهر امام رضا (ع) و از دختران امام موسی کاظم (ع) است. بقعه تأسیساتی از قبیل زائرسرا، مسجد با دو گلدسته بلند و زیبای کاشی‌کاری شده، سرایداری عمومی و پارکینگ دارد.

بقعه بی‌بی حوریه - بندرانزلی1122
بقعه بی‌بی حوریه – بندرانزلی

و همچنین بناى بقعه جدید و کف و دیوارهاى آن سنگ مرمر، سقف بقعه هشت ضلعى با کاشیهاى منقوش است. گنبد مدورى کاشیکارى شده بر فراز بقعه قرار دارد و ضریحى مشبک، مطلا و شیشه بندى شده مرقد را پوشانده است و مسجدى زیبا و نوساز در کنار بقعه قرار دارد..

بقعه آقا سید محمد نجفی- بندرانزلی

آیت‌الله سید محمد نجفی از علمای مطرح انزلی، همواره با مردم و برای مردم زندگی می‌کرد و به آن‌ها عشق می‌ورزید. آیت‌الله سید محمد نجفی در سال ۱۲۷۵ شمسی در نجف اشرف عراق متولد شد. وی از نوادگان امام حسین (ع) و خاندان پاک پیامبر اسلام (ص) بود و همواره در دل مریدانش جا داشت. آیت‌الله سید محمد نجفی سال‌های ابتدایی عمر خود را در نجف اشرف زندگی کرد و بعدازآن به ایران مهاجرت نمود و بندرانزلی را به‌عنوان محل سکونت برگزید.

بقعه آقا سید محمد نجفی- بندرانزلی
بقعه آقا سید محمد نجفی- بندرانزلی

گردشگری مذهبی انزلی

وی در طول عمر خود همواره به تدریس علوم حوزوی و تبلیغ امور دینی اشتغال داشت. ناگفته نماند آقا سید به دلیل اینکه در ایام محرم پابرهنه به عزاداری می‌پرداخت به پابرهنه آقا معروف شد. زندگی معنوی و روحانی و جاوید آقا همیشه در قلب عاشقان و مریدانش جا دارد و هرگز فراموش نمی‌شود. و هم‌اکنون این بقعه، سخت مورد اعتقاد و احترام اهالی انزلی و حومهٔ این شهرستان می‌باشد. سیّد محمد نجفی که درنهایت زهد و سادگی و تواضع در بندر انزلی زندگی می‌کرد. سرانجام در روز شانزدهم مهرماه سال هزار و سیصد و پنجاه‌وهشت در سن هشتادودوسالگی دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند. پیکر مطهر ایشان در مسجد «سامانسر» غازیان انزلی که بعدها به نام خود وی تغییر نام یافت به خاک سپرده شد.

بقعه امامزاده سید صالح بندر انزلی

ازجمله مکان‌های زیارتی انزلی، بقعه امامزاده سید صالحه که در غازیان واقع‌شده. که از فرزندان امام موسى‏کاظم علیه‏السلام نیز می باشد. بنای بقعه به همراه مسجد آن ۷۱۷ مترمربع است. این بقعه با آجر ساخته‌شده؛ نمای خارجی آن، سنگ‌کاری شده است و گنبدی بتونی به ارتفاع ۵ مترمربع دارد. بقعه سید صالح، ضریحی مُشَبَّک و طلا اندود داردکه سال ۱۳۸۳ ه. ش در اصفهان ساخته‌شده است. امامزاده صالح به صورت حرم مستقل داخل مسجدى مجلل و مدرن به همین نام (مسجد امامزاده صالح) قرار گرفته است.

بقعه بشمن پیر- بندرانزلی

معروف به پیر عابد، آقا پیر بوعلی یا پور فقیه یکی از جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی استان گیلان در کلویر بندر انزلی است. باید گفت که پس از ساخته‌شدن این بقعه نام بشمن به آقا پیر بزرگ علی و بالاخره آقا سید بزرگ علی تغییر نام پیداکرده است. از این عارف وارسته قرن سیزدهم اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما بنابرآنچه از گفته‌های مشهور برمی‌آید وی از عارفان عالم و فقیه در زمان خود، که از احترام ویژه‌ای میان مردم و ساکنان شهر برخوردار بوده است. این بقعه در خیابان کلویر در نزدیکی مزار سیروس قایقران یکی از بازیکنان مطرح فوتبال قرار دارد. که هرساله بسیاری از گردشگران و توریست‌ها در برنامهٔ سفر خود، بازدید از این بقعه را نیز قرار می‌دهند.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.