جاذبه های گردشگری طبیعی نیر

با ادمین سایت
۰ نظر
پل اقالاقان

شهر تاریخی نیر در استان اردبیل قرار دارد. و جاذبه های گردشگری طبیعی زیادی در آن قرار گرفته است. اما بیشتر به‌واسطه جاذبه‌های طبیعی مانند: چشمه‌های آب گرم و آب سرد، که خاصیت درمانی دارند، شناخته‌ شده است.

غیر از جاذبه های گردشگری طبیعی نیر ، چند منطقه نمونه گردشگری برای رفاه حال گردشگران ساخته شده است. تا هنگام سفر به شهر نیر از تمام امکانات آن‌ها استفاده کنند.در ادامه مقاله برخی از این جاذبه های گردشگری طبیعی نیر به شما عزیزان معرفی خواهد شد.

ایستی سو (ساقیز چی)- نیر-اردبیل


آبگرم معدنی چشمه ایستی سو در ۴ کیلومتری شهرستان نیر و یک کیلومتری روستای ساقیز چی قرار دارد. و به همین دلیل این چشمه بانام چشمه سقیز چی نیز خوانده می‌شود. دمای آب در مظهر چشمه ۳۹ درجه سانتی‌گراد است. و ظاهری زلال و بی‌رنگ دارد. و بی‌بو و کمی شور می‌باشد آب این چشمه برای درمان بیماری‌های گوارشی، بیماری‌ای عمومی، اعصاب و سیستم حرکتی مفید تشخیص داده‌شده است. آبگرم ایستی سو ساقیز چی فارغ از هرگونه تأسیسات مدرن امروزی در دو استخر مجزای مردانه و زنانه و به شکل سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ایستی سو (ساقیز چی)- نیر-اردبیل11
ایستی سو (ساقیز چی)- نیر-اردبیل

روستای گلستان- نیر-اردبیل


روستای گلستان در ۱۰ کیلومتری شهر نیر قرار دارد. به غیر از طبیعت زیبا و دره سرسبز و چشمه ساران متعددی که دارا می باشد. این روستا دارای یک محوطه تاریخی منحصر به فرد با یک غارنظامی زیر زمینی کنده شده در دل تپه‌ای خاکی بنام قوروقچی می‌باشد. که نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. در ایجاد غار گلستان از فن و شگرد خاصی استفاده شده است.

مدخل ورودی غار باریک و تنها برای عبور یک نفر ایجاد گردیده که منتهی به یک فضای بزرگ که خود این فضا بوسیله دالان‌هایی باریک به اتاق‌های دیگر در طبقات بالا و پائین متصل می‌شود این غار احتمالاً از متعلقات یک قلعه تاریخی می‌باشد که در هنگام یورش دشمن از آن استفاده می‌شده است.

کاوش و مطالعات باستانشناسی در مورد قدمت و موارد استفاده و شناسایی سایر راه‌های ارتباطی و ورودیها و انتهای غار ادامه دارد. این منطقه در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری شهرستان نیر مورد تصویب دولت قرار گرفته است. همچنین غارتاریخی گلستان در تاریخ ۸۷ /۱۰/۱۵ با شماره ثبت ملی ۲۶۳۸ به عنوان اثر ملی ثبت گردیده است.

چشمه بولاغلار- نیر-اردبیل


بولاغلار نیر که جزو مناطق نمونه طبیعی و گردشگری استان اردبیل است که ۲۸۵ کیلومترمربع مساحت دارد. منطقه نمونه گردشگری ”بولاغلار” با چشمه‌های بهشتی و طبیعت چشم نواز یکی از مناطق مهم و طبیعی گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود.

چشمه بولاغلار- نیر-اردبیل
چشمه بولاغلار- نیر-اردبیل

آب چشمه‌های تفرجگاه بولاغلار به هم پیوسته و به رودخانه آغلاغان (نیرچای) می‌پیوندند و با عبور از شهر نیر به رودخانه بالیقلوچای اردبیل می‌ریزند. وجود مناطق بکر و سرسبز در بهار و تابستان، پوشش گیاهی منحصر به فرد اطراف چشمه‌ها، زمین‌های سبز و مناسب جهت کمپینگ باعث شده است. تا این منطقه طرفداران زیادی پیدا کند. وجود چشمه‌های جوشان متعدد که با فاصله چند متری از هم قرار دارند، به قدری زلال‌اند که تا اعماق آن را به راحتی می‌توانید ببینید.

ویژگی بولاغ لار

تعداد ۵ چشمه از این مجموعه از آبدهی فراوانی برخوردارند. سیمای طبیعی بولاغ لار کوهستانی و مشجر و از فضای سبز دلنشین و چشم انداز بدیعی برخوردار است. این محدوده به سبب نزدیکی به شهر نیر یکی از نقاط بالقوه جهت توسعه گردشگری در شهر نیر می‌باشد. این چشمه سار با چشمه‌های جوشان، همراه با فضای سبز خاص خود فضای دل انگیز و جذابی را به خود اختصاص داده است.

بولاغ لار-نیر-اردبیل
بولاغ لار-نیر-اردبیل

مسیر کوتاه این تفرجگاه طبیعی با وجود اشجار متراکم و فضای سبز موجود در ساحل رودخانه «آغلاغان» دست کمی از خود منطقه «بولاغلار» ندارد. مجموعه این چشم اندازهای بکر طبیعی مسافران زیادی را به طرف خود جذب می‌کند. فاز اول تفرجگاه بولاغلار در کانون این منطقه زیبا در حال اجراست که به یکی از تفرجگاههای بی نظیر استان تبدیل خواهد شد.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.