جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی آبادان

با ادمین سایت
۱ نظر

آبادان در جنوب غربی ایران و استان خوزستان واقع شده است. در نزدیکی آن رودخانه کارون و مرز عراق قرار دارد. باید بگوییم این شهر از نظر استراتژیک و جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است و دارای جاذبه های گردشگری فراوان و متنوعی نیز می باشد . سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح و خوش گذرانی به این شهر می آیند. در این مقاله جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی آبادان را معرفی خواهیم کرد.

سینما رکس آبادان

یک آتش سوزی و حادثه بسیار دردناک که در سالهای ۱۳۵۷ توسط انقلابیون در زمان حکومت پهلوی در این سینما رخ داد. و موجب زخمی شدن و جان باختن و خسارات های زیادی به این شهر شد. حادثه آتش سوزی سینما رکس آبادان بسیار معروف است زیراکه بسیار مهیب بود و میگویند که تعداد کسانیکه برای دیدن آخرین سانس به سینما رفته بودند ۶۳۰ نفر بوده که همگی در آتش سوختند.

در آن زمان این سینما یکی از مراکز سرگرمی مهم در آبادان بود و در طول سال‌ها برنامه‌های مختلفی ازجمله پخش فیلم‌های سینمایی را برگزار می‌کرد. این سینما در زمان حادثه، در حال پخش فیلم “گوزن‌ها” بود که با آتش‌سوزی همراه شد. پس از آتش سوزی ساختمان سینما تخریب شد و سپس یک مجتمع تجاری در آن محل احداث شد که امروزه نیز پابرجاست. و این را هم بگوییم که این مجتمع تجاری شامل فروشگاههای متعددی ف رستوران ها و فضاهای دیگر است.



سینما رکس آبادان
سینما رکس آبادان


پل کابلی آبادان

این پل در شهر آبادان قرار دارد و یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی خوزستان نیز محسوب می شود. پل کابلی آبادان یکی از ورودی های اصلی به شهر آبادان است و تقریبا در مرکز این شهر قرار گرفته است. این پل کابلی طولی در حدود ۲۲۵ متر ، عرض ۱۷ متر و ارتفاعی در حدود ۲۶ متر دارد. و بعنوان یکی از المانهای مهم شهر آبادان شناخته میشود.

این پل در سال ۱۳۱۵ساخته شد و جنس آن از سیم های فلزی و کابل های قوی است. در زمان ساخت پل کابلی به عنوان یکی از پل های مدرن و بزرگ در آن زمانها به شمار می رفت. این پل بسیار زیباست مخصوصا نورپردازی آ در شب بسیار دیدنی است. و ستونها بلند و کابلهای فلزی بسیار هنرمندانه طراحی و ساخته شده اند. این پل یک نماد از رشد و توسعه شهری در خوزستان به شمار میرود و سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. در زیر عکس نمای شب پل کابلی را مشاهده میکنید.



پل کابلی آبادان
پل کابلی آبادان


کلیسای سورت گاراپت یا کلیسای ارامنه آبادان

این کلیسا در شهر آبادان قرار دارد و یکی از جاذبه های مهم خوزستان نیز به شمار می رود که سالانه تعداد زیادی گردشگر برای بازدید از آن به این شهر می آیند. کلیسای سورت گاپت برای ارامنه ساکن در آبادان مورد استفاده واقع میشود. این کلیسا در سال ۱۳۳۷ شمسی در زمان پهلوی و در همسایگی مسجد امام موسی بن جعفر (ع) ساخته شده است و نماد صلح و دوستی بین ادیان و پیروانش گشته است. نما و معماری کلیسای سورت گاپت ، بسیار زیباست و نظر گردشگران را به خود جلب می کند.

باید بگوییم این کلیسا تحت نظارت خلیفه گری ارامنه جنوب و اصفهان به فعالیت می پردازد. کلیسای سورت گارپت ابادان چهار در دو لنگه قهوه‌ای رنگ دارد که با چوب ساخته شده‌اند و دو گنبد مخروطی‌اش جنس الومینیوم دارند. گنبد کوچکتر در قسمت انتهای کلیسا قرار گرفته که مخصوص ناقوس بوده است و دیگری بر ساختمان اصلی آن قرار دارد. این کلیسا در ساختمان مدرسه ملی ادب، ابتدای خیابان زند جنب مسجد بهبهانی ها قرار گرفته و با تور خوزستان میتوانید از آن بازدید کنید.



کلیسای سورت گاراپت یا کلیسای ارامنه آبادان
کلیسای سورت گاراپت یا کلیسای ارامنه آبادان


موزه بنزین خانه‌آبادان

این موزه با مساحتی در حدود ۱۸۵۶ مترمربع ، در جوار جایگاه جدید پمپ بنزین در مرکز شهر و مقابل شورای شهر آبادان قرار گرفته است و یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی آبادان و خوزستان محسوب میشود. موزه بنزین آبادان از یک ساختمان اصلی و دو ساختمان جانبی تشکیل شده است. که در زمان های گذشته به عنوان ایستگاهی برای تامین بنزین وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگرفته است. ساختمان اصلی موزه به شکل شش ضلعی است ، و تقریبا ۹۰ سال از ساخت آن می گذرد. این موزه در گذشته تنها جایگاه سوخت بود و چندبار مورد بازسازی قرار گرفته تا شکل قبلی خود را حفظ کند. مثلا آجرهایی که در گذشته برای بنای آن استفاده شده آجرهایی به نام بغدادی بودند که با جستجو مشابه آن پیدا شد و بر روی بنا جاگذاری شد.

این بنا که به ساختمان شماره ۱ معروف است از دو سالن کوچک که در آنها اشیای خاص و منحصر به فردی نمایش داده میشود تشکیل شده است. از جمله وسایلی که در این موزه به نمایش گذاشته است میتوان از بشکه، پیمانه نفت و قیف، انواع کیل و پیمانه های مندرج و مجموعه حلب های ۲۰ لیتری مخصوص حمل سوخت و مواد نفتی، تصاویر جایگاههای قدیمی بنزین و توزیع کنندگان سوخت که به وسیله حیواناتی نظیر شتر، قاطرو.. نفت را به نقاط دیگر می بردند. در ضلع شمال غربی موزه، ساختمان دیگری با قدمت ۶۰ سال قرار دارد که زمانی به عنوان ساختمان پخش مورد بهره برداری قرار می گرفت. بازدید از موزه بنزین آبادان بسیار پیشنها میشود.


موزه بنزین خانه‌آبادان
موزه بنزین خانه‌آبادان


سیتی سنتر آبادان

یکی از مجتمع های تجاری در آبادان ستی سنتر می باشد که بسیار مقصد خوبی برای خرید و گردشگری در این شهرمی باشد. مجتمع تجاری سیتی سنتر در ابتدای بازار ته لنج و مشرف به خیابان امام در بهترین نقطه تجاری آبادان تاسیس شده است. اینمجتمع شامل یک ساختمان بزرگ و چندین طبقه است و ۱۲۰ واحد تجاری را نیز در خود جای داده است. در این مجتمع تجاری انواع مغازه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، سینماها، سالن‌های بازی و فضاهای تفریحی مختلف وجود دارد.

و ازجمله فروشگاه های موجود در مجتمع عبارتنداز: لباس و پوشاک، محصولات الکترونیکی، ظروف آشپزخانه، مواد غذایی، کتاب و لوازم‌التحریر و غیره. گردشگران می‌توانند در این مرکز تجاری تجربه‌ای لذت‌بخش از تنوع غذاها و نوشیدنی‌ها را داشته باشند. علاوه بر این، سیتی سنتر آبادان برنامه‌های تفریحی و فعالیت‌های مختلفی را نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. سینماهای داخل مجتمع، سالن‌های بازی و مراکز تفریحی می‌توانند برای سرگرمی و تفریح مخاطبان مورداستفاده قرار بگیرند.



سیتی سنتر آبادان
سیتی سنتر آبادان


بازار ماهی‌فروشان آبادان

این بازار یکی از بازار های محلی معروف آبادان است و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان نیز به شمار می رود. بازار ماهی فروشان آبادان یک مقصد بسیار مهم برای خرید و عرضه ماهی در شهر آبادان که در همسایگی اروند رود قرار گرفته است. این بازار بسیار زنده و پر جنب و جوش است و در آن انواع ماهی، میگو، و خرچنگ به فروش می رسد.

در کنار بازار رستورانهایی وجود دارد که شما میتوانید بعداز خرید ماهی از آنها بخواهید ماهی های خودتان را برایتان کباب کنند. آنها بدون دردسر با ادویه های مخصوص خود آن را برایتان کباب میکنند و شما از این طریق از تازه بودن ماهی نیز اطمینان حاصل نمائید. لازم به ذکر است در این بازار انواع ماهی های سفید، ماهی چندپا، ماهی های خاویاری و… را میتوانید خریداری کنید. پیشنهاد میکنیم اگر به شهر آبادان رفتید حتما از این بازار خرید کنید.


بازار ماهی‌فروشان آبادان
بازار ماهی‌فروشان آبادان


بازار ته لنجی آبادان

این بازار که به بازار امیری نیز شهرت دارد یک بازار سنتی و مرکز خرید منحصر به فرد در آبادان است . و همچنین یکی جاذبه های گردشگری خوزستان نیز به شمار می رود. در بازار ته لنجی آبادان همه کالاهای مورد نیازتان را میتوانید پیدا کنید. انوع خوراکی ها و شکلات و انواع لباسها و لوازم آرایشی که کارکنان آنجا میتوانند بدون پرداختن تعرفه گمرکی مقدار معینی از اجناس را وارد کشور کنند و در این بازار ها بفروش برسانند. کالاهایی که در بازار های ته لنجی به فروش می رسند نیز از همین نوع از کالا هستند که با قیمت بسیار مناسبی به فروش می رسند.

بازارهای ته لنجی در روزه های آخر هفته و ایام نوروز بسیار شلوغ میشوند و گشت و گذار در آنها نیز بسیار دشوار می گردد. در برخی فروشگاههای این بازار فروشندگان برای جذب مشتری از موسیقی های محلی و جملات توجه برانگیز استفاده میکنند. توصیه می‌کنیم اگر به آبادان سفر کردید، حتما سری هم به این بازار بزنید. این را هم بگوئیم که این بازار به‌عنوان یک جزء از تجارت محلی و اقتصاد اجتماعی منطقه نقش مهمی را ایفا کرده و به تحقق رونق اقتصادی محلی و حفظ فرهنگ و هنر مردمان منطقه بسیار کمک می‌کند.


بازار ته لنجی آبادان
بازار ته لنجی آبادان


پاساژ کویتی‌ها

این پاساژیکی از قدیمی ترین و معروف ترین بازار های آبادان و همچنین یکی از جاذبه های تاریخی- فرهنگی خوزستان نیز به شمار میرود. پاساژ کویتی ها جایگاه منحصر به فردی برای بازدیدکنندگان و گردشگران درآبادان دارد و شما در آن میتوانید انواع لباسها محلی و اداری ورزشی مردانه با برندهای مختلف خریداری کنید. لازم به ذکر است این پاساژ معمولا لباس های مردانه را عرضه میکند البته در بین مغازه ها لباس های زنانه نیز به چشم میخورند. پاساژ کویتی ها یکی از زیباترین بازارهای آبادان است که در اولین انتخاب شیک پوشان قرار دارد.



پاساژ کویتی ها
پاساژ کویتی ها


بازارچه مرزی اروندکنار آبادان

این بازارچه مرزی مساحتی در حدود ۵هزارمترمربع و زیربنایی در حدود یک هزار مترمربع ف با ۳۲ غرفه دارد. بازارچه مرزی اروندکنار در شهر آبادان قرار دارد و یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی خوزستان و آبادان نیز محسوب میشود. این بازارچه یک بازارچه مرزی است و در مرز بین ایران و عراق قرار گرفته است و امکان خرید کالاهای محلی و صنایع دستی هردو کشور را می دهد. متاسفانه فعلا در این بازارچه فعالیتی انجام نمیشود.


بازارچه مرزی اروندکنار آبادان
بازارچه مرزی اروندکنار آبادان


پالایشگاه نفت آبادان


این پالایشگاه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پالایشگاه‌های نفتی در ایران است. این پالایشگاه در شهرآبادان واقع‌شده و یکی از جاذبه های تاریخی -فرهنگی آبادان و خوزستان نیز محسوب می شود. پالایشگاه نفت آبادان یک شرکت دولتی پالایش نفت ایرانی است که ظرفیت پالایش ۴۳۰هزار بشکه در روز را دارا می باشد. این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ به عنوان نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه تاسیس شد. در ابتدا نفت خام فقط از میدان نفتی مسجد سلیمان تامین میشد و در حال حاضر نیز از میادین نفتی آغاجاری، دارخوین و اهواز تامین می شود.

شهر آبادان به دلیل موقعیت بندرگاهی و مجاورت با رودخانه های آب شیرین، نزدیکی به خلیج فارس و چاه های تولید نفت برای احداث پالایشگاه انتخاب شد. در سالهای ابتدایی پایشگاه ، که همزمان با جنگ جهانی اول بود از پالایشگاه ابادان برای دستیابی به تهیه سوخت بیشتر که برای کشتی های جنگی استفاده میشدو پالایش گسترش یافت. و در جنگ جهانی دوم برای تهیه سوخت هواپیما که مقدار قابل توجهی بود نیز شهرتش جهانی شد. و در حال حاضر نیز ۱۵ میلیون لیتر بنزین به طور روزانه ۲۳ درصد کل بنزین و ۲۶ درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تامین می کند. همچنین فراورده هایی از قبیل گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، روغن‌موتور پایه، قیر، حلال‌های نفتی، گوگرد، نفتا و گاز همراه را نیز تولید می کند.

پالایشگاه نفت آبادان
پالایشگاه نفت آبادان


موزه تاریخ و فرهنگ آبادان

این موزه یکی از موزه های قدیمی ایران است که در شهر آبادا قرار دارد. و همچنین یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی خوزستان نیز به شمار می رود. موزه تاریخ و فرهنگی آبادان در سال ۱۳۳۸ توسط علی هانییال با هزینه شرکت نفت ایران تاسیس شد. موزه آبادان آثاری تاریخی مربوط به دوران قاجاریه و همچنین هنرهای سنتی و…را به نمایش گذاشته است. درباره معماری بنای موزه آبادان باید بگوئیم که از آرامگاه دانیال نبی در شوش الهام گرفته شده است. و ساختمان آن دارای ارتفاعی در حدود ۲۲/۵ متر و به شکل مخروطی است و همین امر نیز آن را از ساختمان های اطراف دیگر متمایز مینماید. در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق به ساختمان موزه آسیب های فراوانی وارد گشته که پس از جنگ مورد مرمت واقع گشت و در سال ۱۳۸۲ دوباره بازگشایی و راه اندازی گردید.

موزه آبادان دارای یک تالار اصلی و دو تالار فرعی است. که تالار اصلی محل مایش آثار دائمی موزه و آثار به دست آمده از شوش آثار دوران صفویه و قاجاریه است. و آثار مردم شناسی و هنرهای سنتی این شهر نیز در این تالار به نمایش گذاشته میشود . در مورد تالار فرعی باید بگوییم که یکی از آنها به کتابخانه و سالن اجتماعات اختصاص دارد و دیگری مختص تالار نمایشگاههای موقت می باشد. از جمله آثاری که در موزه آبادان به چشم میخورد عبارتند از: بت‌های مفرغی، سرگرزه‌ها، دهانه‌های اسب، مجسمه‌حیوانات (ایلام و لرستان) و ظرف کروی لوله‌دار خاکستری رنگ ساخته شده به شیوه چرخ‌ساز، نیم تنه یک زن ساخته شده از سفال به رنگ آجری، تنگ لوله‌دار با کف ساده ساخته شده به‌شیوه چرخ ساز که از شوش به دست آمده‌است و… .

موزه تاریخ و فرهنگ آبادان
موزه تاریخ و فرهنگ آبادان


فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان


این فرودگاه یکی از قدیمی ترین و پر رفت وآمدترین فرودگاه های کشور ، و فرودگاه بین المللی آبادان است. نام دیگر فرودگاه آبادان ، فرودگاه بین المللی آیت الله جمی می باشد . فرودگاه آبادان در سال۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران برای خدمات رسانی به پالایشگاه تاسیس و راه اندازی شد. و جالب است بدانید راه اندازی فرودگاه همزمان با ملی شدن صنعت نفت ایجاد گردید. پس از راه اندازی آن نیز شهرهای خرمشهر و آبادان رونق گرفتند و پیشرفت کردند. و این پیشرفت از آن جهت بود که بعداز فرودگاه مهرآباد اولین پروازهای خارجی در سال ۱۳۲۸ در این فرودگاه انجا میشد. و هرگاه به دلیل مشکل آب و هوایی هواپیما در مهرآباد نمیتوانست بنشیند در این فرودگاه فرود می آمد.

فرودگاه آبادان تا قبل از جنگ تحمیلی بسیار مشهور و معتبر بود بطوریکه بهترین شرکتهای هواپیمایی در دنیا همانند: ویت ایرویز، لوفت هانزا، مالتا، کی ال ام، بریتیش ایرویز، ایراسکاندیناوی، سوئیس ایرویز، آلیتالیا و دیگر موارد پرواز‌های خود را در این فرودگاه صورت می‌دادند. و مسئله حائز اهمیت دیگر درباره فرودگاه آبادان این است که در مقطعی از زمان این فرودگاه تنها محل سوختگیری مسیر خاورمیانه و اروپا بود و یک فرودگاه کترینگ و ترانزیتی محسوب میشد چراکه یک فرودگاه بینالمللی مهم و برجسته در کشور بود.


فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان
فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان


بازار شب آبادان

این بازار یکی از بازار های مهم و معروف آبادان و همچنین یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی خوزستان نیز بشمار می رود . بازار شب آبادان به بازار خلیج فارس هم شهرت دارد که در خیابان دبستان و قبل از بازار مرکزی در آبادان واقع شده است. دلیل نام گذاری این بازار نیز به دلیل شبانه روزی بودن به آن بازار شب می گویند. لازم به ذکر است در بازار شب ابادان به دلیل نداشتن تعرفه گمرکی قیمت اجناس بسیار پایین است و به همین دلیل است که همیشه شلوغ است.

بازار شب آبادان
بازار شب آبادان


بازار مرکزی آبادان

این بازار در محله مرکزی و قلب شهر آبادان واقع شده است. بازار مرکزی یک مرکز اصلی خرید و تجارت در شهر آبادان به شمار می رود. این بازار دارای دو طبقه می باشد و نزدیکترین بازار به آن بازار ماهی فروشان می باشد. در بازار مرکزی آبادان تنوع اجناس بسیار زیاد می باشدو انواع کالاهای مختلف از جمله کیف، کفش، لباس، زیورآلات و… به فروش می رسد. شما میتوانید وقت و هزینه کمتری را در این بازار برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود کنید زیاکه قیمت اجناس نیز به دلیل نداشتن هزینه گمرک پایین تر از جاهای دیگر می باشد.


بازار مرکزی آبادان
بازار مرکزی آبادان


مجتمع تجاری الماس آبادان

این مجتمع یکی از مدرن ترین و بزرگترین مراکز تجاری در شهر آبادان و همچنین یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی خوزستان می باشد. مجتمع تجاری الماس در جنوب آبادان واقع شده و مردم برای تفریح و خرید و گذراندن اوقات فراغت خود به آنجا می روند. در داخل مجتمع انواع فروشگاه های لباس ، رستوران، کافه ها، سالنهای سینما، باشگاه و … وجود دارند. که شما میتوانید یک روز کامل را در آنجا سپری کنید و نیازهای مورد نیاز خود را نیز از آنجا تهیه کنید.



مجتمع تجاری جزیره آبادان

این مجتمع تجاری یکی از بزرگترین مراکز خرید آبادان است که در سال ۱۳۸۶ افتتاح شده است. مجتمع تجاری جزیره به عنوان یک مرکز خرید و همچنین مکانی برای تفریح گردشگران و ساکنان آن منطقه عمل می کند. و شما میتوانید بسیاری از کالاهایی که مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنید. ساختمان مجتمع بسیار بزرگ ومدرن است ، که در آن انواع فروشگاهها ، رستورانها، کافه ها، سالن های سینما، باشگاه و… وجود دارند.


مجتمع تجاری جزیره آبادان
مجتمع تجاری جزیره آبادان


سینما نفت آبادان

این سینما در گذشته یکی از بهترین سینماهای شهر ابادان بود، که بهترین فیلم ها در آن پخش میشد. ولی در حال حاضر فیلمی برای اکران ندارد. سینما نفت در سال ۱۳۲۴ قبل انقلاب تاسیس شد. و در ابتدا نام آن آبادانی تاج بود که بعداز انلاب نامش به سینما نفت تغییر پیدا کرد. این سینما قدمتی در حدود ۱۰۰ سال دارد و یکی از سینماهای تاریخی عصر حاضر به حساب می آید.


سینما نفت آبادان
سینما نفت آبادان



موزه تنوع زیستی آبادان

این موزه یکی از یکی از جاذبه های تاریخی -فرهنگی آبادان است که در ۱۰ کیلومتری جاده قفاص و در نزدیکی شهرآبادان قرار دارد. شما با بازدید از موزه تنوع زیستی اطلاعات بسیار زیاد و مفیدی در ارتباط با جانوران و نحوه زندگی آنها کسب می کنید. لازم به ذکر است این موزه دارای ۱۵۲ نوع کبوتر، ۱۲ نوع ماهی، ۲۱ نوع خزنده و دوزیست و انواع صدفهای دریایی می باشد.


موزه تنوع زیستی آبادان
موزه تنوع زیستی آبادان


موزه هنرهای معاصر آبادان

این موزه در شهر ابادان قرار دارد که توسط ستاد بازسازی آبادان طراحی و ساخته شده و شهرداری آبادان در سال ۱۳۸۲ آن را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار داده است. باید بگوئیم این موزه مکان بسیار مناسبی برای هنردوستان و هنرمندان بومی می باشد. و دارای ۱۳۷۵ متر زیر بنا و سه گالری ، یک آمفی تئاتر و یک مرکز فروش کتاب های تخصصی و سایت اداری است.



موزه هنرهای معاصر آبادان
موزه هنرهای معاصر آبادان


شما هم ممکن است دوست داشته باشید

۱ نظر

Russel مهر ۱۷, ۱۴۰۲ - ۸:۵۱ ب٫ظ

It’s amazing designed for me to have a website, which is good designed for my experience.

thanks admin

Reply

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.