جاذبه‌های طبیعی آبادان

با ادمین سایت
۰ نظر

آبادان شهری در استان خوزستان و مرکز شهرستان آبادان است و بر جزیره آبادان در ۵۳ کیلومتری خلیج فارس جای گرفته‌ است.این شهر به‌عنوان یکی از مراکز مهم نفتی ایران شناخته می‌شود و دارای یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت در جهان است. آبادان دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب است. گفته میشود امپراتوری عثمانی آبادان و خرمشهر را به مالکیت خود گرفته بودند و این دوشهر در اشغال نظامی آنها بود. حتی امیرکبیر نیز برای بازپس گیری آنها با امپراتوری عثمانی به مذاکره نشست. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های طبیعی آبادان خواهیم پرداخت.


رودخانه بهمنشیر آبادان


این رودخانه در شهر آبادان قرار دارد و یکی از جاذبه های طبیعی خوزستان نیز محسوب می گردد. بهمنشیر نامی برگرفته از نام اردشیر است که در زمان سلسه ساسانیان پادشاه بود. که او شهر بهمن اردشیر را نیز در دشت میشان ساخته بود. رودخانه بهمنشیر طولی در حدود ۸۰ کیلومتر و عرضی در حدود ۶۰۰ متر دارد و عمق آن نیز به ۴ متر میرسد. این رودخانه موجب پیدایش تعداد زیادی روستا در اطراف خود می باشد و با آب خود مزارع و نخلستانهای اطراف را نیز آبیاری میکند. این رودخانه به دلیل وجود گل و لای در داخل خود اغلب موارد مسدود می شود و همین امر موجب پیدایش جزایر کوچکی می شود که برای کشاورزان به عنوان مرتع یا زمین کشاورزی کاربرد زیادی دارد.


اهمیت رودخانه بهمنشیر

آب رودخانه بهمنشیر از رشته کوه ها و جریان های زیر زمینی و همچنین ذوب یخچال ها تامین میشود. و از این حیث یکی از منابع آبی مهم برای شهر آبادان نیز محسوب میشود. و در مسیر حرکت خود بسیاری از مزارع کشاورزی و آب آشامیدنی و.. مردم را تامین می کند. این رودخانه علاوه بر تامین آب زیبایی های خاص خودرا دارد چراکه یک موهبت الهی در دل این شهر گرمسیر می باشد. در اطراف رودخانه بهمنشیر پر از درختان پسته و نخلستانها می باشد که طبیعتی بسیار زیبا به وجود آورده است. لازم به ذکر است این رودخانه می‌تواند راه مستقل و جداگانه‌ای برای ورود کشتی‌ها از خلیج‌فارس به بنادر در حاشیه کارون باشد؛ بدین سبب، اروپاییان در سده ۱۳ق/۱۹م کوشیدند تا از این رود به عنوان گذرگاهی آبی به منظور تجارت در خوزستان استفاده کنند.

رودخانه بهمنشیر در جنگ ایران و عراق به علت عدم لای‌روبی آن در طول جنگ و انباشته شدن مواد منفجره و اجساد غرق شده، تقریباً غیرقابل استفاده شده بود. پس از پایان جنگ، پاک‌سازی و لای‌روبی بهمنشیر صورت گرفت و امکان تردد کشتی‌ها و شناورهای باری و صیادی با ظرفیت ۵ هزارتن و آبخور ۳ متر، فراهم آمد

تفریحات در رودخانه بهمنشیر

رودخانه بهمنشیر منطقه ای طبیعی و گردشگری می باشد که میتوان بیشتر فعالیت های تفریحی مانند کمپینگ، پیاده روی، قایق رانی ، شنا و… را در آن انجام داد. سالانه گردشگران زیادی نیز به این منطقه می آیند و از طبیعت بکو و زیبای آن لذت می برند.

رودخانه بهمنشیر آبادان
رودخانه بهمنشیر آبادان


روستای شلحه امام حسن عسکری آبادان


این روستا در آبادان واقع‌شده و یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان نیز محسوب می گردد. روستای شلحه امام حسن عسکری یک روستای بزرگ و مهم است که به نام دوازدهمین امام شیعیان نیز نامگذاری شده است. این روستا محیطی طبیعی و زیبا دارد و هوای آن نیز نعتدل و مطبوع است . روستای شلحه با وجود این همه زیبایی و مواهب الهی مثل کوهستان و دره ها و مزارع و… بسیار گردشگرپذیر است و سالانه گردشگران زیادی به آن می آیند و اوقات فراغت خود را می گذرانند. از همه بیشتر وجود درختان نخل کهنسال روستای شلحه بسیار مورد توجه است. و همچنین وجود اروند رود در حاشیه شلحه منطقه را بیشتر با صفا کرده است.


لازم به ذکر است مردمان این روستا بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند و همیشه مشتاق پذیرایی از بازدیدکنندگان و زائران می باشند. مردم این روستا بسیار پایبند به آداب و رسوم و سنت های اجداد خود هستند و با تمام وجود از آنها پیروی میکنند. از همه مهمتر در روستای شلحه مسجد و حسینیه‌ای وجود دارد که برای برگزاری مراسمات دینی و مذهبی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مکان‌ها بیشتر برای مردم محلی و زائران، مکانی برای عبادت، دعا و زیارت مورد استفاده قرار میگیرد.


روستای شلحه امام حسن عسکری آبادان
روستای شلحه امام حسن عسکری آبادان

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.