جاذبه‌های مذهبی بوانات – مرودشت – اقلید

با ادمین سایت
۰ نظر
شاخص

شهر بوانات به مرکزیت شهر سوریان در استان فارس واقع‌شده است. این منطقه با طبیعت محصورکننده باغ‌های سرسبز و باشکوه رودخانه‌ها و کوه‌ها نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. از جاذبه‌های گردشگری بوانات می‌توان به پل آجری (بزرگ) سوریان، مسجد جامع سوریان، امامزاده شاه میر حمزه (ع)، چشمه پیر کدوئیه، گردشگاه محمد حنفیه، روستای گردشگری قنات ابراهیم و شاهزاده ابوالقاسم و … اشاره نمود. انواع قالی، گلیم، خراطی و تابلو فرش نیز صنایع‌دستی منطقه را تشکیل می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به مهرترین جاذبه‌های مذهبی بوانات بپردازیم.


مسجد جامع سوریان بوانات


مسجد جامع سوریان بنایی است کوچک در سوریان، مرکز شهرستان بوانات که از دوره ایلخانی به‌جای مانده است. اثر مهم این مسجد، منبر منبت‌کاری بزرگ آن است که به‌فرمان “خواجه مظفرالملک” از محل میراث خواجه سعد بن محمد در سال ۷۷۱ هـ. ق ساخته‌شده است. بعدها قسمت‌هایی از این منبر ناپدید شد و برای حفظ بقیه آن، در سال ۱۳۱۴ آن را به موزه ایران باستان منتقل کردند.

مسجد جامع سوریان بوانات
مسجد جامع سوریان بوانات


امامزاده شاه میر حمزه (ع) بوانات


بقعه شاه میر حمزه بن موسی بن جعفر (ع) از بناهای مذهبی بوانات است که در روستای بزم و ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر سوریان قرار دارد و در میان مردم شهرستان به امام‌زاده بزم معروف است. تاریخ بنای یادشده به دوران صفویه می‌رسد و بر اساس نوشته‌های متون تاریخی، معجر چوبی آن‌که از سه طرف منقوش و کنده‌کاری‌شده، به دستور شاه‌عباس ساخته‌شده است.

امامزاده شاه میر حمزه (ع) بوانات
امامزاده شاه میر حمزه (ع) بوانات

جاذبه‌های مذهبی مرودشت


مَرودَشت یکی از شهرهای ایران است که در استان فارس قرارگرفته است. این شهر در ۴۰ کیلومتری شمال شیراز واقع‌شده و آب‌وهوای آن کوهستانی و معتدل است. شهر «مرودشت» مرکز شهرستان مرودشت است. این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری می‌باشد. از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مرودشت می‌توان از تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تنگ بستانک (بهشت گمشده) و شهر تاریخی استخر را نام برد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های مذهبی مرودشت خواهیم پرداخت.


امامزاده ایوب علیه‌السلام مرودشت

حرم مطهر امامزاده ایوب علیه‌السلام در استان گلستان و در مرکز شهر کردکوی در منطقه مسکونی شهر واقع است. این بقعه به فاصله ۷۰۰ متری جاده آسفالته و در ارتفاع ۱۶۵۰ متری از سطح دریا واقع‌شده است. زیارتگاه ایوب پیغمبر که به روایتی قدمگاه حضرت ایوب از پیامبران الهی بوده و این باور وجود دارد که مقبره حضرت ایوب در این مکان وجود دارد، بعد از گذشت سال‌ها برای جذب گردشگر و اقامت مسافران بسیار نابسامان است و افرادی که به این روستا برای توریست درمانی مراجعه می‌کنند بیشتر افراد محلی هستند.

امامزاده ایوب علیه‌السلام مرودشت
امامزاده ایوب علیه‌السلام مرودشت


جاذبه‌های مذهبی اقلید


اقلید مرکز شهرستان اقلید، یکی از شهرهای شمالی استان فارس ایران است. فاصله آن از شیراز ۲۷۵ کیلومتر می‌باشد. این شهر بسیار خوش آب‌وهواست ولی به دلیل سرمی آن تا اوایل بهار بهترین فصل برای تفریح در این شهر فصل تابستان می‌باشد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های مذهبی اقلید خواهیم پرداخت.


مسجد جامع اقلید


مسجد جامع اقلید یکی از مساجد قدیمی ایران است که u از گذشته‌های دور مکانی مقدس بوده و یکی از شاخصه‌های هویت مذهبی این شهر محسوب می‌شود. این مسجد علاوه بر عظمت معنوی، با دو نهر جاری از دو چشمه متفاوت، ابهت طبیعی ویژه را در برگرفته است.
مسجد جامع اقلید علاوه بر قدمت هزارساله و معماری زیبای اسلامی، یادمان‌های هنری و تاریخی ارزشمندی را در خود نگه‌داشته است. معماری مسجد و آثار آن مانند منبر چوبی زیبای کارشده نشان‌دهنده قدمت و تاریخ غنی این بنا است و آثاری در آن به چشم می‌خورد که متعلق به دوران صفویان است. همچنین وجود چند سنگ تاریخی در دیوارهای مسجد گواه بر این ادعا است که اینجا یکی از مساجد بسیار قدیمی و مهم منطقه بوده است.

مسجد جامع اقلید
مسجد جامع اقلید

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.