جاذبه‌های مذهبی ملایر

با ادمین سایت
۱ نظر
مقبره سیف‌الدوله ملایر.jpeg1

ملایر یکی از شهرهای استان همدان و دومین شهر بزرگ آن می‌باشد. ملایر به شهر انگورها و هنر منبت معروف است. جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد ملایر آن را به مقصدی محبوب در میان گردشگران تبدیل کرده است. در مقالات دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ملایر را بیان کردیم. با مجله سفر و گردشگری پارس همراه باشید تا برخی جاذبه‌های مذهبی ملایر را به شما عزیزان معرفی کنیم.


مقبره سیف‌الدوله ملایر


مقبره سیف‌الدوله این مقبره از نوع مقابر غیرمذهبی است و دارای پلان چهارضلعی است. چهارضلعی گنبد دارای پیشینه دوگانه است که یک بخش آن همان آتشکده ساسانیان و یا چهار تاق است و دیگری به دوره قاجاریه و حتی بعدازآن می‌رسد. در این مقبره علاوه بر قبر سیف‌الدوله قبر امیرالمؤید (حاکم ملایر) و نوه سیف‌الدوله و هفت قبر دیگر قرار دارد. این مقبره نزدیک پارک سیفیه است. ملایر, جاهای دیدنی ملایر جهان مینیاتوری به همت شهرداری ملایر قرار است. نمونه کوچکی از نماد هر کشور در ملایر ساخته شود. تا به‌این‌ترتیب بر جاذبه‌های گردشگری این شهر افزوده شود. عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۷ آغازشده و زیرساخت‌های آن ۱۰۰ درصد آماده‌شده است.

مقبره سیف‌الدوله ملایر1
مقبره سیف‌الدوله ملایر

این طرح در زمینی به مساحت ۴۸ هکتار است. این طرح که چهارمین طرح جهان مینیاتوری در دنیاست تاکنون تنها در سه کشور چین، ژاپن و بلژیک احداث‌شده است. برای اجرای این طرح ۱۳۸ اثر تاریخی مطرح جهان شناسایی‌شده و در مقیاس یک‌دهم در این طرح گردشگری احداث می‌شود که زیربنای این آثار ۲۸ هزار مترمربع است. آثار تاریخی چون برج ایفل، اهرام ثلاثه، پرسپولیس، دروازه قرآن، تخت جمشید و سایر آثار مطرح جهان و ایران در طرح مینی ورد احداث می‌شود که بیش از ۱۵ اثر آن مربوط به آثار تاریخی مطرح جهان و بقیه آثار ایرانی است.


مسجد سیفیه ملایر


. مسجد تاریخی پارک سیفیه در منطقه پارک سیفیه واقع‌شده است و توسط سلطان محمد میرزا سیف‌الدوله پسر عضددوله فرزند شاه قاجار بنا گردیده است. شبستان ستون‌دار مسجد از سطح حیاط ۵ متر ارتفاع دارد. شبستان مسجد دارای ۱۲ طاق گنبدی آجری است که به‌وسیله ستون آجری پابرجاست. پنجره‌ها در دو طرف محراب زیبایی خاصی به این مکان بخشیده‌اند. این مکان شبیه مسجد دولت شاه کرمانشاه است.

مسجد سیفیه ملایر
مسجد سیفیه ملایر


مسجد شیخ الملوک ملایر


این بنا در محدوده بازار ملایر واقع گردیده و از آثار دوره قاجاریه است که بر طبق کتیبه موجود، در سال ۱۲۳۶ ه-. ق توسط شیخ الملوک بنا گردیده است. سردر ورودی از سمت بازار شیخ الملوک دارای کتیبه تاریخی مورخ ۱۲۳۶ ه-. ق است. سردر ورودی از جانب جنوب شرقی مسجد به‌وسیله یک هشتی به مسجد راه دارد و بر روی آن، دو مناره کوچک آجری تعبیه کرده‌اند. سردر اصلی، مقرنس‌کاری است و در اطراف آن، دو طاقچه با پوشش مقرنس‌کاری دیده می‌شود. که مقرنس‌های آن در سال ۱۳۵۶ بازسازی‌شده است.

مسجد شیخ الملوک ملایر
مسجد شیخ الملوک ملایر

بر بالای این سردر، مناره بزرگ‌تری ساخته‌اند. بخش اصلی مسجد مشتمل بر گنبد خانه در ضلع جنوبی صحن قرار دارد و محراب آن دارای کتیبه، مقرنس و کاشی‌کاری است. مسجد دارای دو شبستان با سبک‌ها و قدمت‌های متفاوت بوده که آن را خراب کرده و تالاری به سبک جدید به‌جای آن ساخته‌اند. حجره‌های اطراف صحن مسجد علی‌رغم تعمیرات اساسی‌ای که توسط اداره کل حفاظت آثار تاریخی در آن انجام‌شده بود. تخریب و نوسازی شده و صحن حیاط را حدود ۲ متر بالا آورده‌اند؛ به صورتی که حوض وسط صحن در همین حدود گود افتاده است. این بنا به شماره ۱۲۸۶/۳ به ثبت تاریخی رسیده است.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

۱ نظر

زهره مرداد ۱۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷ ق٫ظ

عالی🤩🤩

Reply

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.