جاذبه‌های گردشگری اصفهان

با ادمین سایت
۲ نظرها
شاخص اصفهان

اصفهان مرکز استان اصفهان و یکی از تاریخی‌ترین و گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است. اصفهان در مرکز ایران و در منطقه‌ای نسبتاً خشک در حاشیه کویر مرکزی ایران جای گرفته است. اما رود زاینده‌رود به این شهر زندگی بخشیده است. اصفهان سومین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. اصفهان در تاریخ نام‌های گوناگونی داشته که مهم‌ترین آن‌ها سپاهان است که پس از ورود اعراب به اصفهان تغییر کرده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی جاذبه‌های گردشگری اصفهان بپردازیم.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی اصفهان


میدان نقش‌جهان اصفهان


میدان نقش‌جهان یکی از جاذبهٔ گردشگری اصفهان و شاهکاری در معماری است که ۴ اثر تاریخی را در خود جای‌داده است. این میدان با شکل مستطیلی در مرکز شهر زیبای اصفهان قرار دارد و در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است پیش از دوران صفویه در محل میدان فعلی باغی به نام نقش‌جهان قرار داشت. در زمان شاه‌عباس با انتقال پایتخت از شهر قزوین به اصفهان بناهایی در این محل ساخته شد. در آن زمان میدان به نام میدان نو معروف بود. سال‌های بعد نام میدان به نقش‌جهان تغییر کرد و بعد از وقوع انقلاب اسلامی به میدان امام تغییر نام داد.

میدان نقش‌جهان اصفهان
میدان نقش‌جهان اصفهان


کاخ عالی‌قاپو


این کاخ یکی از مشهورترین اماکن تاریخی اصفهان است که روبروی مسجد شیخ لطف‌الله و در ضلع غربی میدان نقش‌جهان قرار دارد. این عمارت قدیمی با وسعت ۱۸۰۰ مترمربع در چندین طبقه احداث‌شده است. عمارت عالی‌قاپو درگذشته بانام‌های دولت‌خانه مبارکه نقش‌جهان و قصر دولت‌خانه معروف بوده است. این اثر باشکوه در اوایل قرن یازدهم هجری قمری یعنی در زمان سلطنت صفویان ساخته‌شده است. کاخ عالی‌قاپو ساختمانی ۶ طبقه است که حدود ۴۸ متر ارتفاع دارد.

در اولین نگاه به نمای ساختمان، ایوان‌های بزرگ با ستون‌های چوبی توجه به بیننده را جلب می‌کند. طراحی پلان خاص و شگفت‌انگیز این عمارت باعث می‌شود تعداد طبقات آن از جهت‌های مختلف متفاوت باشد. اگر از وسط میدان نقش‌جهان به این عمارت نگاه کنید، آن را دوطبقه می‌بینید، از دو طرف به آن نگاه کنید، عمارت را سه‌طبقه می‌بینید و اگر از پشت ساختمان به آن نگاه کنید، عمارت را طبقه می‌دانید، درحالی‌که درواقع عمارت عالی‌قاپو شش طبقه است.

کاخ عالی‌قاپو
کاخ عالی‌قاپو

پل خواجو اصفهان


پل خواجو یکی از شاهکارهای معماری ایرانی- اسلامی است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است. سلطنت صفویان دوران شکوفایی و ساخت بناهای مختلف در شهر اصفهان است. پل خواجو نیز در دوران صفویان و به دستور شاه‌عباس دوم ساخته‌شده است.
یکی از ویژگی‌های خاص و متمایز پل خواجو از پل‌های دیگر این است که در وسط آن ساختمانی مخصوص به نام بیگلربیگی ساخته‌شده بود که اقامتگاه موقت پادشاه و خانواده‌اش بود. این ساختمان تزئینات خاصی دارد و در آن از نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌هایی زیبایی استفاده‌شده است.

پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

کلیسای مانک اصفهان


کلیسای مانک، یکی از ۱۳ کلیسای باقیمانده در اصفهان است. این کلیسا ازلحاظ معماری و تزئینات یکی از کلیساهای بی‌نظیر در ایران محسوب می‌شود. نام دیگر این کلیسا آمناپرکیچ است که مسیحیان جهان آن را به این نام می‌شناسند. مانک به زبان ارمنی، معنای صومعه را می‌دهد کلیسای مانک در محله جلفا واقع‌شده است. درگذشته‌های دور ارامنه مهاجری که به ایران آمده بودند، در این محله ساکن شدند.

کلیسای مانک اصفهان
کلیسای مانک اصفهان


سی‌وسه‌پل اصفهان


این پل که بانام پل الله‌وردی خان، نیز شناخته می‌شود یکی از پل‌های تاریخی استان اصفهان به شمار می‌آید که طول آن برابر ۲۹۵ می‌باشد که دو طرف رودخانه زاینده‌رود را به یکدیگر متصل ساخته است دلیل نام‌گذاری این پل بانام پل الله‌وردی خان از این حیث است که به دستور الله‌وردی خان بر روی زاینده‌رود ساخته‌شده است.

سی‌وسه‌پل اصفهان
سی‌وسه‌پل اصفهان


باغ چهل‌ستون اصفهان


باغ چهل‌ستون بالغ‌بر ۶۷۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و دوره شاه‌عباس اول احداث‌شده است. در وسط باغ، کاخ چهل‌ستون بناشده است. این کاخ زیبا بین خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد. در زمان سلطنت شاه‌عباس دوم، در بنای فوق تغییرات کلی داده‌شده و تالار آیینه، تالار هجده ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آیینه، ایوان‌های طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزئینات نقاشی، آیینه‌کاری، کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها به آن افزوده‌شده است.

باغ چهل‌ستون اصفهان
باغ چهل‌ستون اصفهان


بازار قیصریه اصفهان


یکی از معروف‌ترین بازارهای تاریخی ایران که در دوره صفویه بناشده است، بازار قیصریه اصفهان نام دارد. در زمان‌های گذشته سردر بازار قیصریه این بازار به‌عنوان ورودی اصلی محسوب می‌شد. اکنون فروشگاه‌ها و مغازه‌های بسیاری درزمینهٔ فروش صنایع‌دستی در این بازار مشغول فعالیت هستند. این بازار قدیمی از راسته‌های متعددی تشکیل‌شده است که ازجمله آن‌ها، می‌توان به بازار سماورسازها، عریان، مقصود بیک و نیم آورد گلشن اشاره کرد. این اثر شکوهمند با شماره ثبت ۳۱۵ در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ به‌عنوان یک اثر ملی ایران ثبت‌شده است.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه اصفهان


چهارباغ اصفهان


خیابان چهارباغ عباسی که به چهارباغ نیز معروف است، از خیابان‌های مشهور شهر اصفهان محسوب می‌شود. چهارباغ در حدفاصل میدان امام حسین (دروازه دولت) تا میدان آزادی (دروازه شیراز) واقع‌شده که توسط پل تاریخی ۳۳ پل و رودخانه زاینده‌رود به دو خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ پایین تقسیم می‌شود. گفتنی است، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اعلام کرده که‌برگ‌های پاییزی خیابان‌های چهارباغ، فردوسی و عباس‌آباد جمع‌آوری نمی‌شوند تا مردم هنگام قدم زدن در این خیابان‌ها، حال و هوای پاییز را بیشتر احساس کنند.

چهارباغ اصفهان
چهارباغ اصفهان


محله جلفا اصفهان


محله جلفا اصفهان محله‌ای بسیار قدیمی در اصفهان است که بافتی قدیمی دارد و همین امر باعث گردیده است تا علاقه‌مندان به تاریخ و بافت‌های قدیمی بیشتر از این محله در اصفهان دیدن کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محله جلفا اصفهان این است که می‌توان به‌راحتی در این محله قدم زد و از زیبایی‌های شگفت‌انگیز این محله نهایت استفاده و لذت را برد. محله جلفا در اصفهان دارای مغازه‌ها و بناهای قدیمی زیادی است که باعث می‌شود گردشگرانی که برای اولین بار از این مکان دیدن می‌کنند شگفت‌زده شوند. معماری بناهای محله جلفا اصفهان معماری بسیار خاصی است که فقط در این منطقه می‌توان مشاهده کرد.

محله جلفا اصفهان
محله جلفا اصفهان


کلیسای بیت لحم جلفا اصفهان


کلیسای بیت اللحم اصفهان ازجمله آثار مهم تاریخی شهر اصفهان به شمار می‌رود که بنای ارزشمند و بزرگی دارد. این کلیسا طبق وصیت شخصی به نام پطرس ساخته شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کلیسا که باعث شهرت جهانی آن شده، تزئینات بسیار خاصی است که در آن دیده می‌شود این کلیسا در دوران صفویه و بعد از مهاجرت ارامنه به این شهر ساخته‌شده است. وجه تمایز این کلیسا در مقایسه با کلیساهای دیگر و نکته جالبی که راجب آن وجود دارد این است که بلندترین گنبد را در میان کلیساهای اصفهان دارد به صورتی که از فاصله دورهم دیده می‌شود.

کلیسای بیت لحم جلفا اصفهان
کلیسای بیت لحم جلفا اصفهان


کاخ هشت‌بهشت اصفهان


کاخ هشت‌بهشت از آثار شکوهمند و دیدنی در اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. هنرمندان و معماران در این دوران طلایی، با دقت و ظرافت خاصی اقدام به طراحی کاخ هشت‌بهشت بی‌نظیر نموده‌اند تا آن را به‌عنوان یک نماد ارزشمند از فرهنگ و هنر ایرانی به جهانیان معرفی نمایند کاخ هشت‌بهشت شاهکار معماری ایرانی است. معماری کاخ هشت‌بهشت، آن‌قدر زیبا و چشم‌نواز است که حرفی برای زدن باقی نمی‌گذارد.

کاخ هشت‌بهشت اصفهان
کاخ هشت‌بهشت اصفهان


حمام شیخ بهایی اصفهان


این حمام از سیستم گرمایشی منحصربه‌فردی برخوردار است که باوجود تلاش محققان هنوز هم به‌طورقطع کسی متوجه راز آن نشده است و فقط چندین حدس و گمان وجود دارد. حمام شیخ بهایی همانند سایر حمام‌های تاریخی محیط خود و آب را گرم نمی‌کند و از سیستم مخصوصی برخوردار است که همین امر آن را جزو آثار معماری جالب‌توجه اصفهان قرار داده است. این حمام زیبا و مشهور توسط یکی از بزرگ‌ترین علما و دانشمندان عصر صفویه به نام شیخ بهایی و به دستور شاه‌عباس اول ساخته‌شده است. آثار و بناهای ارزشمند دیگری نیز در اصفهان توسط این دانشمند طراحی و ساخته‌شده‌اند که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشند.

حمام شیخ بهایی اصفهان
حمام شیخ بهایی اصفهان


جاذبه‌های گردشگری کاشان


باغ فین کاشان


از گذشته و قبل از بازسازی و نامی شدن خانه‌های تاریخی شهر کاشان، این شهر را به باغ فین می‌شناختند و هنوز هم تنها اثر ثبت جهانی این شهر همین باغ زیبا و تاریخی است که از دوره‌های مختلفی از تاریخ ایران در دل خود یادگارانی به‌جای گذاشته. این باغ یکی از نمونه‌های جذاب و زیبای باغ پارسی است که به دلیل حضور آن دریکی از شاهراه‌های چند صدسالهٔ تاریخی ایران توجه بسیار زیادی به آن به‌خصوص در دوره صفویه، زندیه و قاجاریه به آن شده است.

باغ فین کاشان
باغ فین کاشان


حمام فین (مقتل امیرکبیر)


حمام فین در باغ فین کاشان قرار دارد. این حمام قدیمی به دلیل قتل میرزا تقی‌خان امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار در ۲۰ دی ۱۲۳۰ هجری خورشیدی مشهور است. در قسمت جنوبیِ باغ فین دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف‌اند. حمام کوچک از آثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین ساخته‌شده است. و در دوران قاجاریه به‌فرمان فتحعلی‌شان ساخته‌شده است. حمام بزرگ مخصوص امرا و حمام کوچک اختصاص به استفاده خُدّام داشته است. در هر یک از حمام‌ها، قسمت‌هایی شامل ورودی، گرمخانه، آب‌نما، خزینه، محل نظافت و سربینه (رختکن) به چشم می‌خورَد.

حمام فین (مقتل امیرکبیر)
حمام فین (مقتل امیرکبیر)

خانه طباطبایی‌ها کاشان


این بنای تاریخی که یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان و ایران و از شاهکارهای هنر معماری قدیم به شمار می‌رود، عروس خانه‌های ایرانی نام‌گذاری گردیده است خانه توسط مرحوم سید جعفر طباطبایی نطنزی (از تجار معروف فرش دستبافت) در سال ۱۲۰۹ هـ. ش (۱۲۵۰ هـ. ق، ۱۸۳۴ میلادی) ساخته‌شده است. تزئینات مجلل و باشکوه شامل گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌ها، اصالت معماری و طراحی متناسب بافرهنگ و اقلیم کاشان از شاخصه‌های این بنای تاریخی است.

خانه طباطبایی‌ها کاشان
خانه طباطبایی‌ها کاشان

خانه بروجردی‌ها کاشان


این خانه از معروف‌ترین بناهای شهر کاشان و از آثار تاریخی شهر کاشان در محله سلطان میر احمد در جنوب شرقیِ شهر کاشان واقع‌شده خانه بروجردی‌ها در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری ساخته‌شده و تحت شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده است. خانهٔ بروجردی‌ها نمونه یکی از خانه‌های مسکونی اعیان‌نشین دورهٔ قاجار در کاشان است و اکنون محل اداره میراث فرهنگی کاشان است. بروجردی‌ها با بادگیرهای قرینه هلالی شکل زیبایی بر بام تالار و کلاه‌فرنگی روی آن‌یکی از زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی را به معرض نمایش می‌گذارد.

خانه بروجردی‌ها کاشان
خانه بروجردی‌ها کاشان


شهر زیرزمینی نوش‌آباد کاشان


شهر زیرزمینی نوش‌آباد که به آن شهر زیرزمینی اویی نیز گفته می‌شود، شهری زیرزمینی با قدمت ۱۵۰۰ ساله است که ساخت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. بی‌نظیر بودن این مجموعه در این است که زمانی ساخته‌شده است که هیچ ماشین‌آلات و ابزار ساخت جدیدی وجود نداشت، حتی نقشه‌برداری و الگوبرداری هم وجود نداشت و بشر تنها با نبوغ خود توانسته چنین سازه‌ای را خلق کند.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد کاشان
شهر زیرزمینی نوش‌آباد کاشان


قمصر کاشان


قمصر در ۲۷ کیلومتری جنوب شهرستان کاشان و به‌صورت دره‌ای با ابعاد تقریبی ۹ و ۵ کیلومتر است. شهرت قمصر به اعتبار گلاب و کیفیت گل محمدی آن است. به علت آب‌وهوا و خاک مناسب (لوم: مخلوطی از شن و رس)، گل محمدی آن مرغوبیت بسیاری دارد.

قمصر کاشان
قمصر کاشان


حمام تاریخی سلطان امیر احمد کاشان


این حمام نمونه‌ای از منحصربه‌فردترین حمام‌های ایران ازنظر معماری و تزئینات با وسعت ۱۱۰۲ مترمربع در شهر کاشان است. که در محله سلطان امیر احمد در خیابان علوی کاشان واقع‌شده است. حمام سلطان امیر احمد در سال ۱۳۵۵ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام تاریخی سلطان امیر احمد کاشان
حمام تاریخی سلطان امیر احمد کاشان


خانه تاریخی عادل کاشان


این خانه در دورهٔ قاجار ساخته شد و در تیرماه سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. نام آن بنا بر نام کوچه به خانهٔ تاریخی نُه چم هم معروف است و در حال حاضر آن را بانام خانهٔ تاریخی مروارید هم می‌شناسند. برای بازدید از این خانه دو راه پیش رودارید؛ یا فقط برای بازدید به آن محل بروبد که البته خالی از لطف نیست. یا بهتر است شبی را در این خانهٔ تاریخی بگذرانید تا با این کار فضای سنتی خانه را بهتر و بیشتر درک کنید و لذتی بیشتر ببرید.

خانه تاریخی عادل کاشان
خانه تاریخی عادل کاشان

خانه عباسیان کاشان


این خانه از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این خانه تاریخی در محله سلطان امیر احمد کاشان ساخته‌شده و به حدی زیبا است که برای سریال‌های متعددی همچون مسافر ری، ملاصدرا، جابر بن حیان و خانه‌ای در تاریکی استفاده‌شده است.ساختار ویژه و اتاق‌های تودرتوی این عمارت، برای هر گردشگری جذابیت دارد؛ به‌خصوص که آینه تمام نمای معماری ایرانی را پیش روی شما قرار می‌دهد. مضاف بر آن، در این خانه شاهد تلاقی انواع هنرهای ایرانی از گچ‌بری‌های پرنقش‌ونگار تا نرده‌های سنگی حجاری‌شده و… خواهید بود.


خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان


عمارت سر در ورودی


این عمارت در زمان صفوی بناشده و متشکل از دوطبقهٔ تحتانی (هشتی و دالان ورودی به باغ با اتاق‌های جانبی) و فوقانی (سالنی وسیع با درهای مشبک که چشم‌اندازی به سمت باغ و اطراف آن دارد) است. بنای سردراز جمله قسمت‌هایی است که در هر دوره تغییرات بسیاری کرده است هرچند کارشناسان تاریخی اصلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سر در ورودی را مربوط به دورهٔ صفوی می‌دانند که اکنون نیز قابل‌مشاهده است.

عمارت سر در ورودی
عمارت سر در ورودی


کوشک میانی (شتر گلوی صفوی)


عمارتی ۲ طبقه که در حدود سال ۹۸۶ هجری شمسی به دستور شاه‌عباس صفوی در مقابل عمارت سر در و در مرکز باغ ساخته شد. لازم به ذکر است که این عمارت در قدیم ۴ طبقه داشته و بعدها در زلزلهٔ سال ۱۱۵۶ به‌طورجدی آسیب دید و هنگام بازسازی تنها دوطبقه از آن ساخته شد.

کوشک میانی (شتر گلوی صفوی)
کوشک میانی (شتر گلوی صفوی)

جاذبه های طبیعی کاشان


غار نیاسر


این غار در طول سالیان عمر خود شاهد اتفاقات گوناگونی بوده است و خصوصیات منحصربه‌فردی که دارد آن را به یکی از جذاب‌ترین غارهای کشور تبدیل کرده که هرساله گردشگران متعددی از سراسر نقاط ایران برای بازدید از آن به کاشان سفر می‌کنند.

غار نیاسر
غار نیاسر

جاذبه‌های طبیعی سمیرم


شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان واقع‌شده و”بام ایران” و “سرزمین هزارچشمه” از لقب‌های این شهر است. این شهر با ارتفاع بیش از ۲۴۶۰ متر از سطح دریا به‌عنوان یکی از بلندترین شهرستان‌های ایران محسوب می‌شود. شهر سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در کوهپایه‌های شرقی رشته‌کوه‌های زاگرس واقع‌شده است. در ادامه جاذبه‌های گردشگری سمیرم را معرفی خواهیم کرد.


آبشار آب ملخ سمیرم


آبشار «آب ملخ» یا «تخت سلیمان»، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای سمیرم در استان اصفهان است که به خاطر وجود ترکیبات شیمیایی خاص در آن، مانند آفت‌کش طبیعی عمل می‌کند و باعث نابودی ملخ‌های مهاجم می‌شود. آب ملخ یکی از زیباترین آبشارهای ایران است.

آبشار آب ملخ سمیرم
آبشار آب ملخ سمیرم


چشمه بابا زرنگ کمه سمیرم


چشمه بابا زرنگ شهرستان کمه که در بالا نیز به آن اشاره شد و یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبای این شهر می‌باشد، در شصت‌وپنج کیلومتری جنوب سمیرم واقع‌شده است در اطراف این چشمه، چندین چشمه کوچک و بزرگ دیگر نیز جاری می‌باشند و درختان چنار قطور چند صدساله نیز باعث ایجاد یک منظره فوق‌العاده و بی‌نظیر در این منطقه شده‌اند. همچنین شایان‌ذکر است این چشمه از امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی نیز برخوردار می‌باشد.

چشمه بابا زرنگ کمه سمیرم
چشمه بابا زرنگ کمه سمیرم


چالقفا سمیرم


چالقفا یکی از مناطق بکر و رویشگاه گیاهان دارویی ازجمله موسیر است. وجود گل‌های رنگارنگ، کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه پر آب و درختان ارس ors سرو کوهی در این منطقه را زیبا و دیدنی کرده است. این طبیعت زیبا که همچون تکه‌ای از بهشت است دارای درختان سرو کوهی و دیوار ه های سنگی و صخره‌های بلند و کوهستانی است که در زمستان بسیار سرد و بهار و تابستانی همیشه خنک دارد چشمه‌های متعددی در این منطقه جاری است.

چالقفا سمیرم
چالقفا سمیرم


چشمه ناز سمیرم


چشمه ناز سمیرم منطقه‌ای است که به دلیل وجود گونه‌های مختلف حیوانی، شکارممنوع اعلام‌شده و کسی حق ندارد در این محدوده شکار کند این گوهر ناب طبیعی در ۳۶ کیلومتری شهر سمیرم اصفهان و در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر ونک می‌باشد. این چشمه زیبا با جلوه‌ای خاص، کوهِ به طول ۲۰۰۰ متر را به دونیمه تقسیم می‌کند. کوه دالان با ارتفاع ۳۴۹۲ متر در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری غرب سمیرم است. آب این چشمه بعد از پیوستن به رودخانه‌ای کوچک، به رودخانه پر آب موسوم به “آب ونک” می‌ریزد.

چشمه ناز سمیرم
چشمه ناز سمیرم


غار دنگزلو سمیرم


این غار درازترین غار شناخته‌شده دنا، با طولی نزدیک به ۶۰۰ متر و در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد این غار با عمقی حدود ۱۰ متریکی از انواع غارهای آهکی است که به علت جریان آب در داخل غار اشکال زیبایی در آن مشاهده می‌شود. غار دارای چند تالاب کوچک و بزرگ، چندین راهرو، تالار و دخمه است. تالار بزرگ این غار دارای انواع چکنده ها (استلاگتیت) و چکیده‌ها (استلاگمیت) در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف است.


غار دنگزلو سمیرم
غار دنگزلو سمیرم

آبشار تنگه رود قر سمیرم


آبشار تنگه رود قر در استان اصفهان واقع است. این آبشار در حاشیه روستای ماندگان در منطقه پادنای سفلا و از توابع شهرستان سمیرم در استان اصفهان قرار دارد. ارتفاع این آبشار در حدود ۲۰ متر است. رود شکل‌گرفته در این تنگه، حاصل ذوب شدن یخچال‌های دره لای نخود، خرسان بزرگ و کوچک، کاسه قلات بزی، خرسان غربی و شرقی، یخچال دائمی آب اسپید و چشمه آب اسپید (به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کننده آب رود قر) و دهها چشمه دیگر ازجمله حوض دال، چشمه چات و اتابکی می‌باشد. رودخانه قر در محل تنگ رود قر تشکیل آبشار می‌دهد.

آبشار تنگه رود قر سمیرم


غار یخ سمیرم


غار یخی در روستای خفر و در ۶۵ کیلومتری جنوب سمیرم در ارتفاع ۳۸۵۰ متری قله دنا میان قله‌های قدوس و بیژن قرارگرفته است. این غار یکی از غارهای دیدنی ایران است که در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی توسط کوهنوردان استان فارس کشف شد. غار یخ سمیرم دارای آبشار یخی و ستون‌های یخی بسیار جذاب و بی‌نظیری است و در انتهای غار دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ شناور مشاهده می‌شود که منظره‌ای فوق‌العاده است.

غار یخ سمیرم
غار یخ سمیرم


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی گلپایگان


گلپایگان یکی از شهرهای تاریخی استان اصفهان است. این شهر باستانی که در کتب تاریخی از آن به‌عنوان وردپاتکان یادشده است، قدمتی به تاریخ ساسانیان دارد. این شهر در دوره ساسانی از اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و در دل بیابان و کویر، نقطه‌ای خوش آب‌وهوا شناخته می‌شد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری گلپایگان خواهیم پرداخت.

ارگ گوگد گلپایگان


ارگ گوگد، یکی از بناهای قدیمی و دیدنی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان می‌باشد. این ارگ در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد (از شهرهای شهرستانگلپایگان) واقع‌شده است. از این ارگ که در زمان‌های صلح به‌عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ یا حمله اشرار به‌عنوان دژ نظامی استفاده می‌گردیده است در خیابان آیت‌الله گلپایگانی، کوچه قلعه واقع‌شده است و در حال حاضر از این بنا به‌عنوان هتل سه ستاره سنتی استفاده می‌گردد.

ارگ گوگد گلپایگان
ارگ گوگد گلپایگان


کبوتر خانه گلپایگان


این کبوتر خانه‌ها به خاطر تنوع بسیار در شکل و اندازه و تکرار موزون آن‌ها و هماهنگی آن‌ها با طبیعت و زیبایی‌های اطراف و به‌ویژه بافت و فضاهای اعجاب‌آور و هماهنگ درونی آن‌ها می‌تواند یکی از جاذبه‌های نادیده انگاشتهٔ جهانگردی به شمار آید. در حالیکه همان‌گونه که دیده می‌شود متروک‌شده و غربیانه رو به نابودی می‌رود.

کبوتر خانه گلپایگان
کبوتر خانه گلپایگان

جاذبه های طبیعی گلپایگان


پارک ساحلی گلپایگان


پارک ساحلی گلپایگان در کنار پل قاضی زاهد و رودخانه فصلی اناربار یا لعل بار قرار دارد. این پارک، امکانات چندانی ندارد اما برای پیک‌نیک یک‌روزه، گزینه خوبی است، مخصوصاً زمانی که رودخانه آب دارد. از امکانات این پارک، سرویس بهداشتی و همچنین صندلی و آلاچیق در حاشیه آب، است. مسیر این پارک ساحلی فضای مناسبی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و اسکیت دارد و کاملاً مسطح و مستقیم است. این پارک ساحلی در انتها به بوستان مهارت می‌رسد که آنجا امکانات کامل‌تری دارد.

پارک ساحلی گلپایگان
پارک ساحلی گلپایگان


کوه الوند گلپایگان


این رشته‌کوه جهت شمال غربی به جنوب شرقی در شمال شهرستان گلپایگان قرارگرفته است. بلندترین قله آن ۳۱۳۸ متر ارتفاع دارد. جان‌پناه مخروبه‌ای روی خط الراس و در مسیر صعود در ارتفاع تقریبی ۲۷۰۰ قرار دارد. از جنوب و شمال مسیرهای مختلفی برای صعود به این کوه وجود دارد که معروف‌ترین مسیر جنوبی مسیر چشمه خضر است و جاده آن با طولی در حدود ۴ کیلومتر خاکی می‌باشد.

کوه الوند گلپایگان
کوه الوند گلپایگان


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی میمه


میمه از شهرهای شمالی استان اصفهان و مستقر در بین دو رشته‌کوه زاگرس مرکزی و کوه کرکس است. این شهر با قدمتی بیش از هزار سال در جاده ترانزیت اصفهان به تهران واقع‌شده است. در باب وجه‌تسمیه شهر گفته می‌شود به سبب وجود تاکستان‌های فراوان و امکان کشت انواع انگور آن را میمه خواندند. ساکنان میمه به زبان پهلوی دری سخن می‌گویند. غالب مردمان شهر کارمند و فرهنگی هستند بدین سبب میمه را شهری فرهنگی در استان می‌دانند. در ادامه جاذبه‌های گردشگری میمه را معرفی خواهیم کرد.


کاروانسرای مورچه‌خورت میمه


کاروانسرای مادر شاه مورچه‌خورت واقع در بخش شاهین‌شهر و میمه استان اصفهان جاذبه منحصربه‌فرد گردشگری در این منطقه به شمار می‌رود این کاروانسرا نمونهٔ برجسته‌ای از یک کاروانسرای برون‌شهری عصر صفوی و جزو کاروانسراهای سلطنتی محسوب می‌شود. این بنا دارای ابعاد ۷۵ در ۸۶ متر و با مساحت نزدیک به شش هزار و ۵۰۰ مترمربع از کاروانسراهای بزرگ ایران است. حیاط مستطیل شکل وسیعی در میانه بنا، چهار ایوان در میانه اضلاع آن و ایوانچه‌هایی در بین چهار ایوان قرار دارد و هر ایوانچه حجره‌ای در پشت خود دارد.

کاروانسرای مورچه‌خورت میمه
کاروانسرای مورچه‌خورت میمه

جاذبه های طبیعی میمه

آبشار آبتاف میمه


این آبشار ارتفاع نسبتاً کمی دارد و ازلحاظ عرضی جزء بزرگ‌ترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود. این آبشار از چند بخش جدا از هم تشکیل می‌شود که همین جدا بودن زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در پایین آبشار حوضچه‌ای ایجادشده است که عمق نسبتاً مناسبی دارد و افرادی که برای گذران وقت به آنجا می‌روند در آن تنی به آب می‌زنند و سرشار از شادی و نشاط می‌شوند. صخره‌هایی که این آبشار از آن‌ها سرازیر می‌شود خود نیز دارای زیبایی خاصی هستند که صحته ای بی‌نظیر را رقم‌زده‌اند. در محوطه اطراف این آبشار گیاهان متعددی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به انواع گیاهان خوراکی، دارویی، صنعتی، درختان میوه و صمغی اشاره کرد.

آبشار آبتاف میمه
آبشار آبتاف میمه


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی نائین


شهرستان نائین وسیع‌ترین شهرستان استان اصفهان و یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های ایران است. نائین از شهرهای ایران باستان و یکی از ولایت‌های پنج‌گانه استان (کوره) فارس، یعنی پایتخت هخامنشیان بوده است. در زمان گسترش اسلام مردم نائین به این دین گرویدند. در ادامه مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری نائین خواهیم پرداخت.

قلعه محمدیه (عاشور گاه) نائین


قلعه تاریخی محمدیه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و قلعه‌های تاریخی شهرستان در محله تاریخی محمدیه در شرق شهر نائین قرار دارد. این قلعه بر روی کوه قلعه محمدیه ساخته‌شده است. بر اساس نوع مصالح به‌کاررفته و طرز ساخت این بنای تاریخی، احتمالاً متعلق به قبل از اسلام می‌باشد چراکه ساختار اولیه محله محمدیه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین محلات این شهرستان بیشتر متعلق به قبل از اسلام بوده و از اولین بناهای ساخته‌شده در هر محل استحکامات دفاعی آن محل می‌باشد.

قلعه محمدیه (عاشور گاه) نائین
قلعه محمدیه (عاشور گاه) نائین


خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم‌شناسی نائین)


این خانه تاریخی در ایام گذشته به‌عنوان خانه حاکم نائین بوده و در ابتدا شخصی به نام «قاضی نورالهدی» در این خانه زندگی می‌کرده که در دوره قاجار به خاندان پیرنیا رسیده است. شخصی به نام میرزا احمدخان پیرنیا حاکم نائین در همین خانه زندگی کرده است. مهم‌ترین ویژگی هنری خانه تاریخی پیرنیا نقاشی‌های دیواری و گچ‌بری‌های بسیار زیبای آن در ایوان شاه‌نشین، اتاق تشریفات و اتاق مخصوص حاکم است.

خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم‌شناسی نائین)
خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم‌شناسی نائین)


آسیاب آبی ریگاره نائین


آسیاب آبی ریگاره در محمدیهٔ شهر نائین به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری و هنری شهرستان نائین محسوب می‌گردد. این آسیاب با تکنیک و روش کند و به وسعت بسیار زیاد به طول دست‌کم ۱۵۰ متر و عمق ۳۰ متر در دل خاک ایجادشده است.آسیاب آبی ریگاره محمدیه شاهکار دوره پیش از اسلام با شماره ۲۹۷۷۸ در سال جاری در فهرست آثار ملی قرار گرفت. آسیاب آبی ریگاره نیز یکی دیگر از شاهکارهای معماری نائین در سال ۱۳۸۴ از دل خاک نمایان شد و این آسیاب آبی دست کنده در عمق ۳۰ متری زمین در نوع خود منحصربه‌فرد است.

آسیاب آبی ریگاره نائین
آسیاب آبی ریگاره نائین

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی نطنز


شهرستان نطنز با مجموعه ایی کم‌نظیر از آثار باستانی و زیبایی‌های طبیعی یکی از شهرهای سرسبز و دیدنی ایران محسوب می‌شود که همه‌ساله مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد شهرستان نطنز دارای ۱۴ عدد جاذبه جهانگردی ثبت‌شده می‌باشد. آمار جهانگردان واردشده به شهرستان در سال ۱۳۷۷، ۴۰ هزار نفر برآورد گردیده است . در ادامه با جاذبه‌های گردشگری نطنز بیشتر آشنا خواهیم شد.


دهکده گردشگری و تفریحی رایان نطنز


این دهکده در ۳۰ کیلومتری شهرستان نطنز و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در دامنه کوه‌های کرکس قرارگرفته است. که چشم‌اندازهای بی‌بدیل روستای تاریخی کشه و طرق رود این نقطه را به یکی از زیباترین مکان‌های استان تبدیل کرده است.

دهکده گردشگری و تفریحی رایان نطنز
دهکده گردشگری و تفریحی رایان نطنز


اکو کمپ متین آباد


اکو کمپ کویری متین آباد از جاذبه های نطنز، در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان قرارگرفته است. برادران «اشرف واقفی» از اهالی نطنز هستند، در سال ۱۳۸۵ این برادران شروع به ساخت کمپی برای گردشگران افسون‌شدهٔ کویر کردند. این اقامتگاه در جنوب دریاچه نمک مسئله در ابتدای رمل‌های شنی بزرگ کویر پشت ریگ و در نزدیکی قلعه کر شاهی قرار دارد. این ناحیه گردشگری، اولین اکو کمپ ایران است که برای اسکان گردشگران، ثبات گردشگری و محافظت از زیست‌بوم منطقه ساخته‌شده است.

اکو کمپ متین آباد
اکو کمپ متین آباد


حمام موزه نوقه بادرود نطنز


حمام نوغه از آثار ارزشمند و تاریخی دوران صفویه است و سبک ساختمان حمام مانند حمام گنجعلیخان کرمان در مقیاس کوچک‌تر می‌باشد. این حمام مانند تمام حمام‌های قدیمی ایران دارای رختکن یا سربینه، خزینه، حمام و فضای بزرگی است که با حوضچه‌های کوچک به هم متصل شده‌اند. سطح حمام، شش متر پایین‌تر از سطح معبر عمومی و چاه آب است که به‌وسیله دلو و طناب آب حمام را تأمین می‌کرده است.

حمام موزه نوقه بادرود نطنز
حمام موزه نوقه بادرود نطنز


قلعه طرق رود نطنز


قلعه طرق رود قدیمی‌ترین بنای خشتی شهرستان نطنز است. قدمت این قلعه به بیش از دو هزار سال می‌رسد و آن را متعلق به دوره اشکانیان می‌دانند. این قلعه بر بالای صخره‌ای مشرف‌به شهر طرق رود بنا گردیده است وجود چاه سنگی میان قلعه، برج‌های نگهبانی و هم‌جواری قلعه با بند طرق رود و همچنین تشابه معماری این قلعه با قلعه‌هایی مثل ایزد خواست بر زیبایی و شکوه آن افزوده است.. قلعه طرق رود از بناهای باستانی زیبا و باشکوهی است که باوجود پیشینه تاریخی و زیبایی خاص خود از آثار ناشناخته استان اصفهان به شمار می‌رود.

قلعه طرق رود نطنز
قلعه طرق رود نطنز

جاذبه‌های طبیعی نطنز


غار پریان نطنز

غار پریان یکی از غارهای زیبای استان اصفهان است که در فاصله ۸ کیلومتری ابیانه و ۱۸ کیلومتری روستای سه در، دره‌ای به نام پری هول واقع‌شده است. ابعاد دهانه این غار ۱۲۰×۱۶۰ سانتی‌متر می‌باشد و در ارتفاع ۲۹۶۷ متری از سطح دریا قرار دارد. این غار در سال ۱۳۷۹ خورشیدی کشف شد و تا به امروز غارشناسان همواره به کشفیات جدیدی در این غار دست‌یافته‌اند. گروه غارشناسی و غارنوردی اصفهان در تازه‌ترین کاوش خود به تالاری زیبا در عمق ۱۲۰ متری غار پریان دست یافتند. تاکنون تعداد تالارهای کشف‌شده در این غار به ۱۱ عدد رسیده است.

غار پریان نطنز
غار پریان نطنز


روستای ابیانه نطنز


ابیانه یکی از روستاهای ایران است که به روستای سرخ ایران مشهور است. این روستا در نزدیکی اصفهان و شهرستان نطنز واقع‌شده است، و به یاقوت سرخ بیایان های نطنز معروف است. روستای ابیانه در میانه راه کاشان-نطنز واقع‌شده است. این روستا یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در بهار و پاییز است به همین دلیل یکی از مهم‌ترین روستاهای گردشگری ایران روستای ابیانه است.

روستای ابیانه نطنز
روستای ابیانه نطنز


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آران و بیدگل


شهرستان آران و بیدگل از شمالی‌ترین نواحی استان اصفهان است و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های کشور به شمار می‌رود به‌طوری‌که می‌توان گفت با تپه‌های تاریخی سیلک که قدمتی مربوط به ۹ هزار سال پیش دارند پیشینه یکسانی داشته باشد. در ادامه جاذبه‌های گردشگری آران و بیدگل را معرفی خواهیم کرد.


کاروانسرای مرنجاب


کاروانسرای مرنجاب یکی از کاروانسراهای تاریخی ایران می‌باشد که در سال ۱۰۱۲ ه.ق (۴۵۰ سال پیش) به دستور شاه‌عباس صفوی احداث شد. این کاروانسرا به‌منظور استقرار مأمورین محافظ راه ابریشم و همچنین اُتراق و اقامت کاروانیان و مسافرین و زوار خراسان در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال آران و بیدگل و در مجاورت دریاچه نمک، ساخته شد.

کاروانسرای مرنجاب
کاروانسرای مرنجاب


قلعه کرشاهای آران و بیدگل


این قلعه یکی از مکان‌های دیدنی شهرستان آران و بیدگل، در استان بزرگ اصفهان است. قلعه کرشاهی بعد از ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی ایران بود که پس از زلزله ناگوار بم، تبدیل به اولین بنای خشتی ایران شد. این قلعه به دلیل قدمت تاریخی و زیبایی بصری، از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران است.

قلعه کرشاهای آران و بیدگل
قلعه کرشاهای آران و بیدگل

جاذبه های طبیعی آران و بیدگل


دریاچه نمک آران و بیدگل


دریاچه سحرآمیز نمک آران و بیدگل واقع در ۳۵ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل یکی از دیدنی‌های استثنایی و منحصربه‌فرد طبیعی کشورمان است. این دریاچه که در مجاورت پارک ملی کویر قرارگرفته، از مهم‌ترین پایگاه‌های استخراج نمک خوراکی و صنعتی کشور است. ‬‬‬
یکی از دیدنی‌های این دریاچه سحرآمیز، وجود جزایری است که در چند جای دریاچه برای خود جا خوش کرده‌اند که از بزرگ‌ترین آن‌ها می‌توان به “جزیره سرگردان” اشاره نمود.

دریاچه نمک آران و بیدگل
دریاچه نمک آران و بیدگل


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی اردستان


شهرستان اردستان، در شمال استان اصفهان، در جنوب کویر نمک، در ۳۳ درجه و ۲۳ دقیقه پهنای شمالی و ۵۲ درجه و ۲۲ دقیقه طول شرقی نسبت به نیمروز گرینویچ قرار دارد. از شمال به استان سمنان و گرمسار، از باختر به شهرستان‌های کاشان، نطنز و برخوار و میمه، از خاور به شهرستان نائین و از جنوب به شهرستان‌های اصفهان و نائین محدود است. در ادامه جاذبه‌های گردشگری اردستان را معرفی می‌کنیم.


قنات مون اردستان


قنات مون قناتی دوطبقه ۸۰۰ سال پیش در محلهٔ مون شهرستان اردستان در استان اصفهان احداث‌شده است قنات مون ۳٫۵ تا ۴ کیلومتر طول دارد و عمق مادر چاه آن ۳۱ متر است. ۳۰ میله دارد و مقدار آبدهی آن ۶۰ لیتر در ثانیه است در چاه قنات مون «چاه دوقلو» نام دارد که در کنار امامزاده اسماعیل واقع گردیده است این قنات از دو کانال موازی که روی‌هم قرارگرفته و در چاه‌های عمودی مشترک هستند، تشکیل‌شده است.

قنات مون اردستان
قنات مون اردستان

آتشکده مهر اردشیر اردستان


آتشکده مهراردشیر از آتشکده‌های معروف دورهٔ ساسانی بوده که زیارت آن نزد زرتشتیان آن زمان مقامی برگزیده داشته است. اما گویا تقدس جایگاه آن به پیش از دوران ساسانی برمی‌گردد؛ بنا به روایتی بهمن پسر اسفندیار، که او را بهمن اردشیر یا اردشیر درازدست هم گفته‌اند، آن را در اردستان برپا کرد.

آتشکده مهر اردشیر اردستان
آتشکده مهر اردشیر اردستان


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی چادگان


شهر چادگان، تکه‌ای از بهشت ییلاقات اصفهان است. مهم‌ترین عامل حیاتی این شهرستان که باعث این‌همه لطافت و سرسبزی شده است، رودخانه زاینده‌رود است. این شهر روی تپه‌های کم ارتفاع قرار دارد و همین اختلاف ارتفاع، باعث پایداری مزارع کشاورزی و فراوانی باغ‌هایش شده است. چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا در حاشیه زاینده‌رود، سبب شده که بهترین ویلاها در این منطقه ساخته شوند. در ادامه به معری جاذبه‌های گردشگری چادگان بیشتر آشنا خواهیم شد.


دهکده تفریحی چادگان


دهکده تفریحی زاینده‌رود با ۲۴۵ هکتار مساحت، دارای طبیعتی بکر و امکانات تفریحی عالی است که در کنار هم یک فضای کمیاب ایجاد کرده‌اند. در این منطقه جذاب، گلخانه‌ای به وسعت نیم هکتار وجود دارد که در آن، ۱۲۴ گونه گیاهی مختلف به چشم می‌خورد. این دهکده جالب در ساحل دریاچه سد زاینده‌رود است و در آن بیش از ۱۴۸۸ واحد آپارتمان و ویلا، وجود دارد. علاوه بر این، در آنجا امکانات تفریحی ویژه‌ای فراهم‌شده است و شما می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

دهکده تفریحی چادگان
دهکده تفریحی چادگان


جاذبه‌های گردشگری باغ بهادران


باغ بهادران، از شهرهای زیبای استان اصفهان است که به لطف داشتن طبیعت سرسبز، سواحل دیدنی و جاذبه‌های طبیعی در حاشیه زاینده‌رود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آب‌وهوای باغ بهادران خنک‌تر از اصفهان است و بااینکه در تمام فصول ارزش دیدن دارد. در ادامه مقاله جاذبه‌های گردشگری باغ بهادران را معرفی می‌کنیم.


رودخانه زاینده‌رود باغ بهادران


این رودخانه در طول ۳۷ کیلومتر در بخش باغبادران جریان دارد که در طول این مسیر ۲۰ روستا و خود شهر باغبادران در کناران آرام‌گرفته‌اند این روستاها که هر بیست تای آن‌ها در دو دهستان چم رود و چم کوه قرار دارند به ترتیب عبارت‌اند از: روستای چم آسمان، شهر باغبادران، روستاهای چم پیر، مورکان، ُ سعیدآباد، کرچگان، برنجگان، صادق‌آباد، کته شور، دورک، خشوئیه، آیدغمیش، زرد خشوئیه و پرکستان در دهستان چم رود، روستاهای چم علیشاه، چم آغل، چم کهریز، چم نور، چم یوسف علی، چم حیدر چم طاق در دهستان چم کوه.

رودخانه زاینده‌رود باغ بهادران
رودخانه زاینده‌رود باغ بهادران


چرمهین باغ بهادران


چـِرمَهین از شهرهای استان اصفهان در بخش باغ بهادران، شهرستان لنجان زرین‌شهر در مرکز ایران است. نزدیک‌ترین شهر به چرمهین باغ بهادران است که در ساحل زاینده‌رود قرار دارد. جمعیت چرمهین ۲۰٬۵۰۰ نفر (سرشماری سال ۱۳۹۲ خورشیدی) است. از نام‌های قدیم‌تر آن قلعهٔ چَرمی بوده است.

چرمهین باغ بهادران
چرمهین باغ بهادران


جاذبه‌های طبیعی خوانسار


شهرستان خوانسار در عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۱۳ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۱۹ دقیقه شرقی در ناحیه‌ای نه‌چندان دور از کویر مرکزی ایران در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان واقع‌شده است. خوانسار شهری است خوش آب‌وهوا با ارتفاع ۲۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا و پوشش گیاهی متنوع. تاریخچه شهر خوانسار به‌پیش از اسلام می‌رسد. در ادامه با جاذبه‌های گردشگری خوانسار بیشتر آشنا می‌شویم.


سد باغکل خوانسار


این سد در استان اصفهان، شهرستان خوانسار واقع‌شده است و ازنظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند سد باغکل خوانسار و چشمه قرارگرفته است.

سد باغکل خوانسار


باغ شهر خوانسار


اقامتگاه بوم گردی باغ شهر، در شهرستان خوانسار، استان اصفهان واقع‌شده و دارای دو سوئیت با ظرفیت بین ۵ تا ۶ نفر ساخته‌شده که شامل آشپزخانه، گاز، یخچال، سرویس بهداشتی ایرانی و حمام، به‌صورت اختصاصی در نظر گرفته‌شده و یک اتاق شاه‌نشین نیز با ظرفیت ۶ نفرو امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه به‌صورت مشترک استفاده نمایند. تمامی اتاق‌های مجموعه به‌صورت کف‌خواب و دارای لحاف و تشک می‌باشند. امکانات و خدمات ارائه‌شده شامل سیستم‌های سرمایشی در آن نخواهد بود، در فصل‌های سرد نیز از کرسی زغالی و بخاری گازی به‌عنوان سیستم گرمایشی در آن استفاده می‌شود.

باغ شهر خوانسار
باغ شهر خوانسار


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خور


شهرستان خور و بیابانک در شرقی‌ترین نقطه استان اصفهان (۴۲۰ کیلومتری شهر اصفهان) واقع‌شده است. در این منطقه ۱۲۶ آبادی بزرگ و کوچک وجود دارد. بیشتر روستاهای بخش خور به‌صورت متراکم‌اند و اکثر خانه‌ها در کنار چشمه یا جویبار بناشده‌اند. خانه‌های قدیمی این منطقه معمولاً مصالحی از گل و خشت دارند، اگرچه در قسمت‌های مدرن‌تر خانه‌هایی به شکل امروزی نیز خواهید دید. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری خور خواهیم پرداخت.


ارگ بیاضه خور


قلعه یا ارگ بیاضه (بیاذه) قلعه‌ای قدیمی است که در ۵۳ کیلومتری خور و بیابانک از توابع شهرستان نائین در روستای بیاضه قرار دارد. این بنای چندطبقه همراه با خندق عریض و عمیق و مجموعه خشتی گسترده و به‌هم‌پیوسته پیرامون آن، نمونه ارگ و دژ کویری است. این بنا که به دوره ساسانیان مربوط می‌شود در اصل قطبیتی بوده برای حاکم بیابانک. در سفرنامه ناصرخسرو نیز تأییدشده که این ناحیه – بیابانک- متشکل است از ۱۲ پاره روستا که مرکزیت آن با بیاذه است.

ارگ بیاضه خور
ارگ بیاضه خور

جاذبه های طبیعی خور


روستای گرمه خور


روستای گرمه یکی از مکان‌های فوق‌العاده دیدنی خور و بیابانک است که در شرق استان اصفهان قرار داشته و به دلیل واقع بودن در کویر مرکزی ایران دارای آب و هوایی گرم و خشک است. این روستای باصفا از جاذبه‌های بی‌شماری برخوردار است و همین امر موجب شده تا هرساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان به‌سوی خود جذب کند. جالب است بدانید که حتی ناصرخسرو نیز در سفرنامه معروف خود، از گرمه نام‌برده است.

روستای گرمه خور
روستای گرمه خور


آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس خور


دهکده نمکی قسمتی کوچک از مجموع پتاس (فراوری و تجزیه نمک) است که در شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان واقع‌شده است و دارای شش سوییت مجهز و رستوران و کافی‌شاپ و یک آبشار نمکی فوق‌العاده می‌باشد که گردشگران می‌توانند در سوئیت‌های آن اقامت در دل کویر را تجربه کرد. در آینده‌ای نه‌چندان دور در این منطقه امکانات و خدمات دیگری همچون دریاچه قایق‌سواری، سافاری، هتل، زمین‌های ورزشی، رصدخانه، استخر شنا، حمام نمک، پلانتاریوم و … برای رفاه هرچه بیشتر توریست‌ها آماده می‌شود.

آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس خور
آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس خور


دریاچه نمک خور


همان‌طور که از اسمش پیداست دریاچه نمک خور در شهرستان خور و بیابانک واقع در استان زیبای اصفهان قرار دارد که از شمال به استان سمنان و از جنوب و شرق به استان یزد و از غرب به شهرستان نائین محدود می‌شود، دریاچه نمک چنان گستردگی دارد که تا قسمت جنوبی کویر مرکزی ایران کشیده شده است.

دریاچه نمک خور
دریاچه نمک خور

روستای بیاضه خور


روستای بیاضه درست در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خور و بیابانک، واقع در منطقه نائین اصفهان، همچون عروسی باستانی و تاریخی در سرزمین زیبای کویر جا خوش نموده است. در سفری جذاب در مسیر راه خراسان به کویر نوردی، در روستای بیاضه بروید و شاهد گذر تاریخ، در طبیعت زیبای کویر باشید. سرزمینی که با توجه به معماری خاصی که دارد، می‌توانید قدمت آن را متعلق به دوران بعد از اسلام بدانید و آن را یادواره‌ای از عصر ساسانیان به شمار آورید.

روستای بیاضه خور
روستای بیاضه خور

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زواره


زواره شهری کوچک در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اردستان، استان اصفهان، در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران است (که زمانی از رونق بسیار برخوردار بوده). گفته می‌شود نام آن برگرفته از نام «زواره»، برادر رستم (قهرمان افسانه‌ای ایران‌زمین) است. زواره یکی از بهترین مناطق دیدنی برای دوستداران تاریخ و فرهنگ به شمار می‌رود. در ادامه با جاذبه‌های گردشگری زواره بیشتر آشنا خواهیم شد.


کاخ امیرآباد زواره


عمارت تاریخی امیرآباد زواره در حدود سال ۱۲۶۰ هجری قمری به دست سهام السلطنه عرب عامری ساخته‌شده است. در ورودی چوبی این کاخ ملی در چارچوبی سنگی حجاری و دو بادگیر زیبا بر فراز این بنا ایجادشده است. در میانه حیاط مرکزی این کاخ تاریخی حوضی بزرگ و در چهارگوش آن اتاق‌های قرینه‌ای با سه هزار مترمربع زیربنا در دوطبقه بناشده است. این بنای تاریخی شامل بخش‌های مختلف ازجمله شاه‌نشین، اتاق انبار و سیلو ذخیره آذوقه می‌باشد. کاخ دوطبقه امیرآباد زواره به دست سهام السلطنه قاجار که از محافظان مسیر راه‌های این منطقه بوده در زمان ناصرالدین‌شاه ساخته شد، این کاخ محل استقرار و اسکان سهام السلطنه در فصل زمستان بوده و کاخ سرهنگ آباد زواره نیز برای اقامت وی در فصل تابستان بنا شد، کاخ امیرآباد در ۱۵ کیلومتری جنوب زواره در وسط کویر قرار دارد.

کاخ امیرآباد زواره
کاخ امیرآباد زواره


خانه هشت‌بهشت زواره


عمارت هشت‌بهشت زواره در شهر زواره اردستان واقع در استان اصفهان قرار دارد. معماری این خانه با تمام خانه‌های زواره تفاوت دارد. این بنای دوطبقه متعلق به دوران قاجار است و دارای هشت ایوان داخلی است. خانه هشت‌بهشت نیری هم‌اکنون به‌عنوان فاطمیه جهت مراسم مذهبی استفاده می‌شود. بنای تاریخی فرهنگی هشت‌بهشت از جاذبه‌های زیبای هنر معماری پیشینیان این دیار است که گویی معمار اوج هنر خود را در آن به‌کاربرده است.

خانه هشت‌بهشت زواره
خانه هشت‌بهشت زواره

جاذبه های طبیعی زواره


کویر دق سرخ زواره


کویر دق سرخ به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر و عرض ۲۰ کیلومتر در شمال شرقی شهر زواره با کوه‌هایی کم ارتفاع در کنار جنگل‌های تاغ از کویر مرکزی ایران جداشده است. یکی از جاذبه‌های این کویر، تپه شنی بزرگی است که تقریباً در مرکز این کویر قرار دارد که آشیانه عقاب‌های منطقه است و در میان کویر نوردان به آشیانه عقاب معروف است.

کویر دق سرخ زواره
کویر دق سرخ زواره


جاذبه‌های گردشگری دهاقان


شهر دهاقان، در طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۱ درجه و ۵۶ دقیقه و به فاصله ۱۱۰ کیلومتری از مرکز استان قرار داردو ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۵۰ متر می‌باشد. شهر دهاقان ازنظر موقعیت جغرافیایی بین چند کوه قرار دارد کوه قلاری در جنوب، کوه بر آفتاب در غرب و کوه دزجا در مرکز و شمال شهر دارای جلگه‌ای کم وسعت با شیب ملایمی از طرف جنوب به سمت شمال وازغرب به شرق است. جاذبه‌های گردشگری دهاقان عبارتنداز:


اقامتگاه بوم گردی صاحب جان دهاقان


اقامتگاه بوم گردی صاحب جان در استان اصفهان، شهرستان دهاقان، روستای لاریچه، جنب دهیاری واقع‌شده است. اقامتگاهی سنتی و زیبا که به‌تازگی بازسازی‌شده است و آماده پذیرایی از گردشگران عزیز می‌باشد.

اقامتگاه بوم گردی صاحب جان دهاقان
اقامتگاه بوم گردی صاحب جان دهاقان


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرضا


این شهر از استان اصفهان بانام کهن قُمشه، شهری است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان. در جنوب شهرضا، شهر سمیرم و استان فارس، شمال شرق آن اصفهان، غرب آن استان چهارمحال و بختیاری و در شمال غربی آن شهرستان مبارکه قرار دارد. قسمتی از شهرستان شهرضا در جلگه و بخشی از آن در منطقه کوهستانی قرار دارد. آب‌وهوای این شهر کاملاً خشک است و دمای هوا در مناطق جنوبی و شرقی این شهرستان که در حاشیه کویر قرار دارند بیشتر می‌شود. بارندگی در این منطقه غالباً محدود است. جاذبه‌های گردشگری شهرضا عبارتنداز:


کاروانسرای امین‌آباد شهرضا


این کاروانسرا از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان و یکی از آثار ملی ثبت‌شده ایران در شهرضا است که قدمت آن مربوط به صفویه می‌باشد و در تاریخ ۱۳۴۸/۱۰/۰۱ به شماره ثبت ۸۸۴ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت‌شده است. نشانی این اثر ملی تاریخی ثبت‌شده شهرضا ۴۱ کیلومتری جاده قمشه به شیراز می‌باشد.

کاروانسرای امین‌آباد شهرضا
کاروانسرای امین‌آباد شهرضا


کاروانسرای ملک شهرضا


این کاروانسرا از بناهای تاریخی دورهٔ صفویه در شمال شهرستان شهرضا در جوار امامزاده شاه رضا در مسیر اصفهان- شیراز بنا گردیده است.و بنایی است مستطیل شکل و چهار ایوانی که از بخش‌های مختلفی چون اتاقک، شاه‌نشین، اسطبل، حوض و جایگاه تخلیه کالا تشکیل‌شده است. این کاروانسرا هم‌اکنون به‌عنوان هتل مورداستفاده قرارگرفته است.

کاروانسرای ملک شهرضا
کاروانسرای ملک شهرضا


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فلاورجان


شهرستان فلاورجان یکی از شهرهای تاریخی استان اصفهان با ۵۱۰ کیلومترمربع وسعت است. که از شمال به شهرهای نجف‌آباد و خمینی‌شهر، از جنوب به شهرستان مبارکه، از شرق به شهر اصفهان و از غرب به شهرستان زرین‌شهر محدود می‌باشد. فاصلهٔ شهر فلاورجان مرکز شهرستان تا مرکزشهراصفهان، حدود ۱۸ کیلومتر است. در ادامه جاذبه‌های گردشگری فلاورجان را معرفی کرده اییم.


پل بابا محمود فلاورجان


پل بابا محمود سهرفیروزان اصفهان جزء یکی از آثار تاریخی استان اصفهان محسوب می‌شود، که در سال ۷۱۲ هجری ساخته‌شده است. تأسیس این پل هم‌زمان با ساخت مقبره محمدبن‌بکران بوده است. پل بابا محمود سهر فیروزان اصفهان بانام پل بابا محمود پیر بکران نیز شناخته‌شده است. قدمت این پل به هشت‌صد سال قبل بازمی‌گردد. اولجاتیو ملقب به بابا محمود که حاکم محلی آن زمان و دست‌نشانده ایلخان مغول بوده، اقدام به ساخت این پل تاریخی کرده است.

پل بابا محمود فلاورجان
پل بابا محمود فلاورجان



خانه مؤیدی فلاورجان


خانه مؤیدی که در روستای زفره فلاورجان قرار دارد، به سبک گوتیک ساخته‌شده است؛ قسمت‌هایی از خانه مؤیدی متعلق به دوران صفوی و قسمت‌هایی نیز متعلق به دوران قاجار است. مصالح به‌کاررفته در این خانه‌های قدیمی خشت و سنگ است و سقف بلند، دیوارهای ضخیم، نمای کاه‌گلی، در چوبی، حیاط مرکزی و واقع‌شدن ساختمان در سه طرف بنا از دیگر شاخصه‌های این منازل به شمار می‌آید.

خانه مؤیدی فلاورجان
خانه مؤیدی فلاورجان


چهل برج کلیسان فلاورجان


بنای خاص و زیبای کبوتر خانه روستای کلیسان مبارکه از چند برج استوانه‌ای تودرتو ساخته‌شده که در بین مردم محلی به چهل برج معروف شده است. چهل برج کلیسان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین برج‌های کبوتر خانه در دنیا شناخته می‌شود. این بنا دارای ۱۳۲ متر طول، هشت متر ارتفاع، پنج‌متر عرض و ۶۵۰ متر مساحت است.

چهل برج کلیسان فلاورجان
چهل برج کلیسان فلاورجان

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مبارکه


شهرستان مبارکه نگین سبز استان اصفهان یکی از شهرستان‌های بسیار مهم فرهنگی، صنعتی و کشاورزی ایران در استان اصفهان است. مرکز این شهرستان شهر مبارکه است. در ادامه مقاله جاذبه‌های گردشگری مبارکه را معرفی کرده اییم.


قلعهٔ نهچیر مبارکه


این قلعه به همت آقا محمدعلی در زمان فتحعلی شاه قاجار بناشده است. در اواسط سلطنت فتحعلی شاه قاجار مرد متمکنی به نام آقا محمدعلی از تبریز به جنوب کشور سفر می‌کند و به اصفهان می‌رسد. سپس به دنبال مکان مناسبی جهت کشت و زرع می‌گردد و به مبارکه می‌رسد و با کندن قنات به کشاورزی مشغول می‌شود. ابتدا محمدعلی ساختمان قلعه را می‌سازد و سپس فرزندان وی قلعه‌های تودرتو در درون این قلعه می‌سازند.

قلعهٔ نهچیر مبارکه
قلعهٔ نهچیر مبارکه

جاذبه های طبیعی مبارکه


پارک ساحلی سرارود مبارکه


سرارود با پارک ساحلی زیبا و چشم نوازش که از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود. در شهرستان مبارکه در استان اصفهان و در حاشیه زاینده‌رود قرار دارد. این روستا یکی از تولیدکنندگان عمده برنج لنجان در شهرستان مبارکه محسوب می‌شود.

پارک ساحلی سرارود مبارکه.
پارک ساحلی سرارود مبارکه.

جاذبه‌های طبیعی فریدون‌شهر


شهرستــان فریدون‌شهر، با توجه به موقعیت آب و هوایی و کوهستانی بودن، وجود آبشارها و چشمه‌سارها و انواع گیاهان و گل‌های زیبای وحشی در دامنه‌ها و کوهسارها،‌ هر بیننده و دیدارکننده در فصل بهار و تابستان را به خود محسور می‌کند. زمستان‌های پربرف و زیبا، جهت اسکی در پیست اسکی شهرستان که تنها پیست اسکی در استان اصفهان می‌باشد،‌ یکی از لوازم و امکانات خوب منطقه برای جذب توریسم می‌باشد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری فریدون‌شهر خواهیم پرداخت.


پیست اسکی فریدون‌شهر

زمستان‌های سرد اصفهان اوقات لذت‌بخشی را برای دوستداران برف رقم می‌زند. این پیست با توجه به‌قرار گیری در ارتفاعات گردنه روستای چغیورت، شیب ۳۵ درصدی داشته و تنها پیست استاندارد شهر اصفهان به شمار می‌رود. البته ناگفته نماند در بعضی نقاط هم شاهد شیب ۷۰ درصدی هستیم که برخی افراد از آن برای اسکی استفاده می‌کنند. ارتفاع این پیست از سطح دریا ۲.۶۳۰ متر فاصله داشته و در بعضی مناطق هم تا ۳۰۰۰ متر می‌رسد. این پیست علاوه بر یک مکان تفریحی، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان اصفهان نیز به شمار می‌رود.

پیست اسکی فریدون‌شهر
پیست اسکی فریدون‌شهر


آبشار پونه زار فریدون‌شهر


این آبشار یکی از زیباترین آبشارها و جاذبه‌های توریستی طبیعی استان اصفهان است که در فریدون‌شهر استان اصفهان، در دره‌ای زیبا به نام پونه زار و در ارتفاعات زاگرس مرکزی واقع‌شده است. آبشار پونه زار چیزی حدود ۷۵ متر ارتفاع دارد و منبع آب گوارایی که از این آبشار سرچشمه می‌گیرد از چشمه‌های ارتفاعات زاگرس و از ذوب شدن برف‌ها و یخچال‌های قله‌های سر به فلک کشیدهٔ ارتفاعات زاگرس می‌باشد، که پس از گذراندن مسافتی کوتاه، به رود وهرگان در اعماق دره‌های گود مناطق کوهستانی متراکم غرب استان اصفهان منتهی می‌شود.

آبشار پونه زار فریدون‌شهر
آبشار پونه زار فریدون‌شهر

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

۲ نظرها

زهره دی ۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲ ب٫ظ

عالی👌🏻👌🏻👌🏻

Reply
King مهر ۱۱, ۱۴۰۲ - ۲:۰۸ ق٫ظ

Wow, that’s what I was searching for, what a data! existing here at this website,
thanks admin of this website.

Reply

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.