جاذبه‌های طبیعی یزد

با ادمین سایت
۰ نظر
کویر کارا کال یزد12

یزد یکی از استان‌های مشهور ایران می‌باشد که گردشگران و جهان‌گردان بسیار زیادی را از کشورهای دور و نزدیک به سمت خود جذب می‌کند. و به یک مقصد بسیار محبوب برای گشت و گذار تبدیل شده است. یزد در یک دشت بین دو کوه خرانق و شیر کوه قرار گرفته است. و از شهرهای گرم و خشک ایران به شمار می‌رود که به دلیل موقعیت جغرافیایی نامناسب خود در طول سال بارندگی بسیار کمی در این استان رخ می‌دهد. و در فصل تابستان از آب و هوای بسیار گرم برخوردار می‌باشد.

بیشتر مردم این استان را با کویرهای بسیار زیبا و زبانزدش می‌شناسند. اما لازم است بدانید که این استان مقاصد طبیعت‌گردی دیگری را نیز برای ارائه دادن به گردشگران در دل خود جای داده است. از این رو در این مقاله برخی از جاذبه های طبیعی یزد را معرفی خواهیم کرد.

سرو ابرکوه (مسن‌ترین درخت جهان) -یزد

سرو چهارهزارساله ابرکوه را می‌توان مسن‌ترین موجود زنده جهان نامید. هرچند که گفته می‌شود، در کشور سوئد نیز درختی وجود دارد. که از سرو ابرکوه قدیمی‌تر است. اما اکنون از درخت پیر سوئد تنها ریشه‌های آن باقی‌مانده درحالی‌که سرو کهن‌سال شهرستان ابرکوه با ۲۵ متر ارتفاع ۱۸ متر محیط و ۱۱/۵ متر اندازه دور تنه در قلب ایران زنده و سبز است و آرام‌آرام زندگی می‌کند.

سرو ابرکوه (مسن‌ترین درخت جهان) -یزد12
سرو ابرکوه (مسن‌ترین درخت جهان) -یزد

تالاب پساب یزد

تالاب پساب یزد در قلب کویر، در اثر رهاسازی آب‌های تصفیه‌خانه فاضلاب یزد تشکیل‌شده و به دلیل قرارگیری در میان ماسه‌های روان طبیعت زیبایی را خلق کرده است. پیرامون این تالاب پوشیده از نیزار است. و منطقه‌ای برای جذب پرندگان شکل‌گرفته است.

تالاب پساب یزد
تالاب پساب -یزد

با توجه به اینکه این تالاب در نزدیکی یزد واقع‌شده، اخیراً به تفرجگاهی برای کویرگردی تبدیل گشته و تعطیلات آخر هفته جمعیت قابل‌توجهی برای سافاری با ماشین‌های آف رود به این منطقه می‌آیند.موقعیت مکانی این تالاب در ۴ کیلومتری شمال شهر یزد واقع‌شده است. دسترسی به تالاب از طریق جاده کمربندی یزد-زارچ امکان‌پذیر است.


شرایط اقلیمی منطقه


آب‌وهوای مناطق پیرامونی تالاب مانند سایر نقاط استان یزد تابع شرایط آب و هوایی حاکم بر نقاط کویری است و اقلیمی خشک و بیابانی دارد. تابستان‌های این منطقه در کفه‌های کویری بسیار گرم، خشک و سوزان و دارای زمستان‌های نسبتاً سرد است. اختلاف درجه حرارت در شبانه‌روز، به‌ویژه در تابستان، بسیار زیاد است و دمای هوا در تابستان تا ۴۵ درجه بالای صفر و در زمستان تا چند درجه سانتی‌گراد زیر صفر نوسان دارد.

کویر کارا کال یزد

اگر به قدم‌زدن روی رمل‌ها و تپه‌های شنی علاقه دارید و دوست دارید این حس را از نزدیک تجربه کنید، کویر کارا کال یکی از بهترین گزینه‌های سفر برایتان به‌حساب می‌آید. کویر کارا کال یزد با داشتن چند تپه شنی بزرگ که گاه ارتفاع آن‌ها به ۵۰ متر هم می‌رسد، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را در برابر چشمانتان قرار می‌دهد.

کویر کارا کال یزد12
کویر کارا کال -یزد

جاذبه‌های اطراف شهر بافق یزد

شهر بافق یکی از شهرهای جنوبی استان یزد است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرکز این استان قرار دارد و با استان کرمان همسایه است. این شهر به دلیل معادن عظیم سنگ‌آهن خود شهرت بسیاری دارد و اولین معدن سنگ‌آهن ایران در این شهر قرارگرفته است. شهر بافق میزبان بزرگ‌ترین شوره‌زار استان یزد نیز است. این شوره‌زار براثر شوراب‌های رودخانه شور به وجود آمده و در دل کویری به نام کویر انجیر قرارگرفته است. کویر کارا کال هم بخشی از کویر انجیر محسوب می‌شود و در شمال غربی بافق قرار دارد.

شهر بافق1256
شهر بافق-یزد


شاید برایتان جالب باشد بدانید که بافق در کنار بیابان‌های وسیعش، کوه‌های نسبتاً مرتفعی هم دارد. که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی به‌صورت موازی با شهر کشیده شده‌اند. مرتفع‌ترین کوه این رشته‌کوه، “بن لخت” است که ۳۰۰۲ متر ارتفاع دارد و در شرق بافق خودنمایی می‌کند. دلیل آب‌وهوای ملایم‌تر بخش‌های شرقی شهر و آب‌وهوای بیابانی و گرم و خشک مناطق غربی نیز همین موضوع است. رودخانه شور مهم‌ترین رود شهر بافق است که از شهر ماهان واقع در استان کرمان سرچشمه می‌گیرد و در کویر انجیر به مقصد راه خود می‌رسد.

روستای چم یزد

استان یزد آثار و بناهای کهن زیادی دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست و برای گردشگران ایرانی و خارجی جذابیت زیادی دارد. اغلب ساکنان استان یزد زرتشتی هستند و یکی از معروف‌ترین آتشکده‌های ایران هم در استان یزد قرار دارد و به آتشکده دوهزارساله معروف است. در پنج کیلومتری شمال شرق شهر تفت، در دهستان پیشکوه، روستایی قرارگرفته که آن را چم می‌نامند. روستای چم تفت یزد روستایی زرتشتی نشین با آب و هوایی گرم و خشک است. علاوه بر اکثریت زرتشتی، این روستا اهالی شیعه هم دارد. زبان اهالی روستای چم فارسی با گویش یزدی است و جالب است بدانید که بالای هفتاد درصد اهالی روستا باسواد و درس‌خوانده هستند.

روستای چم یزد
روستای چم- یزد


روستای چم در نزدیکی شهر تفت قرار دارد و آن را بانام «پایتخت زرتشت نشینان ایران» می‌شناسند. گرچه آب‌وهوای روستای چم گرم و خشک است، پوشش گیاهی خاص و یادگارهای تاریخی آن، سبب جذب گردشگران به این روستا می‌شود. اگر به گشت‌وگذار در روستاهای تاریخی علاقه دارید، در سفر به یزد حتماً به این روستا سری بزنید.مردم روستای چم به سبک سنتی زندگی می‌کنند و پوشش بانوان آن در مناسبت‌ها، لباس‌های رنگارنگ با سرپوش و خلخال‌های دست‌ساز است. مردان این روستا نیز لباس‌های پنج تکه محلی می‌پوشند که شامل سربند، پیراهن، روپوش، شلوار و کفش می‌شود. پوشش سنتی اهالی این روستا در جشن‌ها و مراسم رسمی، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

کوه عقاب یزد


کوه عقاب یزد که بانام عقاب کوه نیز معروف است، از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در اطراف یزد به شمار می‌رود. شهرت این کوه به دلیل شکل ظاهری آن و همین‌طور تنها بودن آن است. زمین‌های اطراف عقاب کوه هموار هستند که همین مطلب بر زیبایی و شکوه این کوه تنها می‌افزاید. ارتفاع این کوه در حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. کوه عقاب در ۳۹ کیلومتری جنوب غربی یزد، ۴۰ دقیقه فاصله آن تا یزد می‌باشد.

کوه عقاب یزد
کوه عقاب- یزد

چشمه تامهر تفت


چشمه تامهر در نزدیکی شهر تفت در منطقه‌ای سرسبز قرار دارد. اطراف این چشمه پر از میوه‌های رنگارنگ و درختان سرسبز است. چشمه تامهر در نزدیکی روستای اسلامیه قرارگرفته است و چشم‌اندازی زیبا از کوه عقاب دارد. این چشمه تنها در فاصله اسفند تا مهر آب دارد و نام‌گذاری آن به این نام نیز به همین دلیل است.

چشمه تامهر تفت123
چشمه تامهر تفت-یزد


اطراف مسیر حرکت آب در چشمه تامهر، مناطقی مناسب برای اتراق کردن و لذت بردن از طبیعت سبز و چشم‌انداز زیبای این منطقه دارند. آب این چشمه منبع تغذیه درختان و باغ‌های روستای اسلامیه به شمار می‌رود. به دلیل فصلی بودن آب این چشمه باوجود سرسبزی منطقه، خبری از پوشش جانوری نیست. برای رفتن به چشمه تامهر باید به پنج کیلومتری غرب شهر تفت بروید. این چشمه در ۴۳ کیلومتری جنوب غربی یزد، و ۴۵ دقیقه با یزد فاصله دارد.


شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.