جاذبه‌های طبیعی سنندج

با ادمین سایت
۰ نظر


شهر سنندج، مرکز استان کردستان است و در بخش جنوبی این استان قرار دارد. شهرستان سنندج از شمال به شهرستان تکاب، از شرق به شهرستان‌های بیجار و قروه، از جنوب به شهرستان کامیاران و از غرب به مریوان و سقز محدود است. سنندج شهری مرتفع است. که در میان کوه‌های سر به فلک کشیده آبیدر و رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و آب و هوای معتدل و خنک است. در این مقاله جاذبه های طبیعی سنندج را به شماعزیزان دوستدار طبیعت معرفی خواهیم کرد.

جاذبه‌های طبیعی سنندج
سنندج

مجموعه تفریحی آبیدر سنندج


آبیدر مکانی است که آخر هفته‌ها مملو از سنندجی‌هایی است که برای پیک‌نیک آمده‌اند. مهم‌ترین تفرجگاه سنندج که بر بلندای کوهی به همین نام قرارگرفته است. به دلیل ارتفاع این پارک از سطح شهر، می‌توانید چشم‌اندازی زیبا از شهر سنندج را از فراز این پارک نظاره کنید. مجموعه آبیدر که دارای چندین چشمه، باغ و باغ‌وحش است، از گذشته مهم‌ترین منطقه تفریحی سنندج بوده است. و محبوبیت زیادی در میان مردم این شهر دارد.

پارک ابیدر12
پارک ابیدر سنندج

روستای صلوات ‏آباد سنندج


این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج در استان کردستان، با مختصات جغرافیایی ۴۷ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی، در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر سنندج قرار دارد. نام دیگر این روستا نمان است. در اطراف روستا، ارتفاعات کوچکه لوول و گوژهه قرار دارند. که در فصل زمستان از برف پوشیده می‏شوند و در فصول بهار و تابستان، همراه با رویش انواع گیاهان و گل‏های زیبا و رنگارنگ چشم‏اندازهای بسیار زیبایی ایجاد می‏کنند.

دره‏های پیرامون روستا، چشمه‏ساران فراوان و باغ‏های سرسبز با درختان بلند از دیگر جاذبه‏های طبیعی این روستا به شمار می‏آیند. داخل و اطراف روستا باغ‏های گردو، انگور و دیگر میوه‏ها به چشم می‏خورد. این باغ‏های زیبا فضای مناسبی برای گذران اوقات فراغت مردم روستا و نیز گردشگران محسوب می‏شوند.

روستای صلوات ‏آباد سنندج4152
روستای صلوات ‏آباد سنندج

غار صلوات آباد سنندج


یکی از جاذبه‌های گردشگری استان زیبای کردستان غار صلوات آباد سنندج می‌باشد که همواره موردتوجه علاقه‌مندان به غارنوردی بوده است.
این غار در نزدیکی روستایی به همین نام واقع‌شده است. ارتفاع آن از سطح دریا، ۲۲۳۰ متر می‌باشد. ورودی غار صلوات آباد درون یک کوه و بسیار تنگ و باریک می‌باشد. غار به‌صورت یک چاه بوده و فرود در آن نیازمند به همراه داشتن وسایل و تجهیزات کوهنوردی است. همچنین به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر فرود، توصیه می‌شود از یک نفر راهنما که به غار آشناست کمک بگیرید تا اتفاق بدی نیفتد.

غار صلوات آباد سنندج12
غار صلوات آباد سنندج


غار صلوات آباد کردستان از سه چاه متفاوت تشکیل‌شده است. ارتفاع چاه‌ها به ترتیب ۴، ۳۰ و ۱۵ متر می‌باشد. دیواره غار سنگی و سخت است. پس از فرود اما متوجه می‌شوید کف غار خاکی نرم دارد. مساحت کف غار نزدیک به ۶۰ مترمربع بوده و آب‌وهوای داخل غار نیز بسیار مطبوع و دلپذیر می‌باشد. دیواره‌های غار صلوات آباد در استان کردستان حالتی خاص دارند و به غار ابهت خاصی بخشیده‌اند. در داخل این غار می‌توانید خفاش و مگس‌هایی که در اثر نبود نور، چشم خود را ازدست‌داده‌اند را ببینید.


روستای بیساران سنندج


روستای بیساران تقریباً در ۲۴ کیلومتری جاده سنندج – مریوان قرارگرفته است. و محلی است سرسبز و خرم و آبخیز کوه‌های مرتفعی مانند شه نشین، میر ویس، کوری مه ریم، کوری هه وریشان و… . کوه‌های آن تا اواخر فصل بهار و در بعضی از سال‌ها (البته سال‌های دور) چند دهه گذشته، تا اوایل مردادماه برف می‌داشتند.

و چشمه‌های آن همیشه و مخصوصاً در قسمت پایینی کوه جاری هستند و هیچ موقع خشک نشده‌اند و آب شرب روستای بیساران از این محل تأمین می‌شود. و سه منبع برای این منظور ساخته‌شده است و اخیراً این منابع مرمت‌شده و در روستا نیز منبع بزرگ‌تری برای ذخیره‌سازی آب مصرفی مردم روستا احداث‌شده است.

روستای بیساران سنندج1225
روستای بیساران سنندج

کوه‌های روستای بیساران دیدنی و در بیشتر ایام سال به‌ویژه در فصل بهار مردم اطراف از شهرستان‌های مریوان، سنندج، سروآباد و … و دیگر روستاها برای تفریح به این کوه‌های مسافرت می‌کنند. و از دیدن این مناظر واقعاً لذت می‌برند و گاها چندین شب را در این کوهستان‌ها می‌گذرانند. کوهستان‌های روستای بیساران بسیار سرسبز و دیدنی می‌باشند. و گونه‌های گیاهی متنوعی دارد که برای تهیه بعضی از داروها از این گیاهان استفاده می‌شود و مردم روستا نیز به‌صورت سنتی از این گیاهان برای درمان بعضی از دردها استفاده می‌کنند. و این گونه‌های گیاهی شادابی و دل‌انگیز بودن منطقه را دوچندان نموده است.

در حال حاضر با تلاش و کوشش مردم تلاشگر و زحمت‌کش روستا و با هزینهٔ اغلب کوه‌های بیساران با جاده به همدیگر ربط داده‌شده‌اند و این امر نیز در جذب مسافران ویژه نقش به سزایی داشته است. شغل مردم روستای بیساران مردم روستا زندگی خود را باکارهای کشاورزی و دامداری، کارگری فصلی به سر می‌برند. مردم برای امرارمعاش با زمین و کوه دست‌وپنجه نرم می‌کنند و رزق و روزی حلال برای خود و افراد خانواده به دست می‌آورند و از کار و تلاش هرگز خسته نمی‌شوند و می‌دانند که در زندگی باید دشواری‌ها و سختی‌ها را تحمل نمود.

روستای پالنگان سنندج


این روستا در ۴۷ کیلومتری شمال غرب کامیاران واقع شده است، این روستا در دامنه کوه و در دو طرف دره قرار گرفته و خانه‌های آن با سنگ و عموما به حالت پلکانی ساخته شده و پشت بام منزل پایین، حیاط منزل بالا است. به علاقمندان به روستاگردی که به دنبال جاذبه های تاریخی سنندج راهی غرب کشور شده اند، توصیه می شود که حتما از این روستا بازدید نمایند.

روستای پالگان سسندج12
روستای پالگان سنندج

سد وحدت یا دریاچه قشلاق سنندج


این دریاچه که به نام دریاچه قشلاق هم خوانده می‌شود ۹۳۴ هکتار وسعت دارد. این مکان در ۱۰ کیلومتری شهر سنندج در دل کوه‌های ساتیله و تیگران قرار دارد. طول تاج این سد ۱۱ کیلومتر می‌باشد. با توجه به ارتفاع و میزان بالای آب این سد برای ورزش‌های آبی نظیر قایقرانی و یا جت اسکی محلی مناسب می‌باشد. و هرساله در فصل‌های بهار و تابستان تعداد زیادی از ورزشکاران حرفه‌ای در این رشته‌ها و همچنین مردم عادی و توریست‌ها برای انجام ورزش‌های آبی این دریاچهٔ زیبا را انتخاب می‌کنند.

سد وحدت یا دریاچه قشلاق سنندج
سد وحدت یا دریاچه قشلاق سنندج

سد گاوشان سنندج

این سد در کیلومتر ۴۵ جاده کامیاران به سنندج در نزدیکی روستای گاوشان قرارگرفته است. و دریاچه زیبای این سد و چشم‌انداز دره و کوه‌های اطراف محیط بسیار خوبی رو برای گردشگران به وجود آورده است.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.