جاذبه های فرهنگی و تاریخی مریوان

با ادمین سایت
۰ نظر

مریوان مرکز شهرستان مریوان یکی از شهرستان‌های مرزی با عراق به شمار می‌رود که در ۱۲۵ کیلومتری غرب شهرستان سنندج، مرکز استان کردستان قرار دارد. در مریوان، زبان کردی به عنوان زبان مادری و زبان فارسی به عنوان زبان آموزش و نوشتار رسمی، توسط اهالی شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. جاذبه های تاریخی- فرهنگی و طبیعی مریوان به قدری زیاد هستند. که اگر یکبار قدم در آن بگذارید، دیگر نمی‌خواهید از این بهشت گمشده بیرون بیایید. در این مقاله میخواهیم جاذبه های فرهنگی و تاریخی مریوان را به شما عزیزان معرفی کنیم.


قلعه امام مریوان


قلعه امام مریوان که با نام‌های قلعه ایمام و قلعه هلوخان نیز شناخته می‌شود، در فاصله‌ سه کیلومتری جنوب شرقی شهر قرار دارد.این قلعه در زمان حکمرانی اردلان‌ها در دوران صفوی، روی کوهی با ارتفاع ۱۶۰۰ متر به نام کوه امام، مشرف به دشت و شهر فعلی مریوان ساخته شد. در سال ۹۰۲ هجری شمسی، سرخاب بیگ اردلان قلعه را از نو بنا نهاد و پس از آن به مدت سه قرن مقر اصلی حکومت‌های محلی بابان و اردلان‌ها بود. متاسفانه به دلایلی بخش اعظمی از این میراث کهن از بین رفته است. و تنها آثاری از پله و آب انبار آن باقی مانده است. این بنای تاریخی از مکان های دیدنی مریوان محسوب می‌شود و در سال ۱۳۹۰، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

قلعه امام مریوان
قلعه امام مریوان


پل گاران مریوان


این پل روی رودخانه‌ای به همین نام بنا شده است. و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان مریوان و همچنین استان کردستان به حساب می‌آید. این پل دارای ۲ دهنه ۶ ضلعی در میان رودخانه و دو پایه متصل به ارتفاع طرفین رودخانه است. و سه دهنه دارد که طول آن ۴۲ ، عرض ۹ و نیم و ارتفاع آن ۶ متر است.

پل گاران مریوان2
پل گاران مریوان


در ساخت پل تاریخی گاران از ملات، سنگ، ساروج، آجر و سنگ‌های تراشیده استفاده شده است. این پل تاریخی در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی مریوان و در مسیر گاران – تیژتیژ واقع شده و در زمان‌های نه چندان دور ارتباط بین دو منطقه اسلام دشت و گاران مریوان را با هم تسهیل می‌کرد. این پل شهر مریوان را به سنندج متصل می‌کرده و در دوران والیان اردلان در زمان صفویه مرمت شده است. اما پیشینه آن به زمان ساسانیان بر می‌گردد و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می‌شده است.
پل تاریخی گاران مریوان در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۳۵۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


تپه تاریخی قلعه ننه مریوان


تپه تاریخی «قلعه ننه» مربوط به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد واقع در بخش مرکزی روستای ننه شهرستان مریوان با شماره ۲۵۶۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی ـ فرهنگی ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی کشور، اهالی روستا طبق روایات قدیمی نام سابق روستا نی‌نی به معنی نیزار می‌دانند . که به مرور تغییر یافته و به ننه تبدیل شده است. طول شرقی ـ غربی این تپه ۲۵۰ متر، عرض شمالی ـ جنوبی آن ۱۵۰ متر وارتفاع آن ۸۰ متر از سطح زمینهای اطراف می‌باشد.

تپه تاریخی قلعه ننه مریوان
تپه تاریخی قلعه ننه مریوان

تخریب تپه به منظور ایجاد راه ضلع جنوبی موجب ظهور بقایای خاکستر معماری خشتی، قطعات سفال و بقایای دیوار سنگی تا عمق ۲۰ متری آن شده است. در ۳۰۰ متری جنوب تپه بقایای تعداد زیادی قبور خمره‌ای به چشم می‌خورد .که به علت قرار داشتن دربالای زمین وانجام امور کشاورزی تخریب و یا از خاک خارج شده‌اند. سفالهای سطحی این تپه در دو گروه سفالهایی منقوش و ساده قرار می‌گیرد وسفالهای منقوش نیز به دو دسته نخودی و قرمز تقسیم می‌شوند . گفتنی است سفالهای تحودی منقوش دارای طرحهای هندسی سیاه‌رنگ وهندسی فضایی تیره بر روی قسمت بیرونی وسفالهای قرمز نیز شامل پیاله، دیگهای کوچک و… می‌باشند.


بازارچه مرزی باشماق مریوان


نخستین بازار مرزی استان زیبای کردستان بازارچه مرزی باشماق مریوان است. این مرکز خرید در سال ۱۲۶۹ خورشیدی فعالیت های خود را شروع کرد و در سال ۱۳۷۳ خورشیدی رسما به عنوان بازار مرزی باشماق شناخته شد. وجود قومیتی هایی نظیر ترک و کرد در این منطقه سبب شد .تا مبادله های کالا پیوسته گسترش یابد و این بازار مورد توجه بسیاری از اقوام ایرانی و خارجی قرار گیرد.

بازارچه مرزی باشماق مریوان1445
بازارچه مرزی باشماق مریوان

در کنار اجناس ایرانی و خارجی مرغوب این مرکز خرید صنایع دستی رنگارنگ و پر زرق و برقی به چشم می خورد. از میان لباس ها و کفشهای سنتی بازار باشماق، گیوه های نخ پنبی آن بسیار اعلا، نرم و سبک است و سوغات بسیار خوبی از استان غیور مردان کردستان است..
از مزایای بازار مرزی باشماق وجود هتل و مسافرخانه هایی است تا بازدیدکنندگانش بتوانند زمانی را برای استراحت در این اقامتگاه ها صرف کنند و با خیالی آسوده به بازار آیند.


آرامگاه پیر شالیار مریوان


آرامگاه پیر شالیار در منطقه‌ی هورامان یا اورامان کردستان قرار دارد. واژه­ی هورامان از ترکیب دو کلمه‌ی «هورا» به معنی اهورا و «مان» به معنی جایگاه یا سرزمین ساخته شده است. یعنی سرزمین اهورایی یا جایگاه اهورا مزدا. هور در اوستا معنی خورشید می­دهد؛ بنابراین معنای هورامان جایگاه خورشید است.
در قرن ششم هجری قمری در منطقه‌ی اورامان پیری به نام «پیر شالیار» زندگی می­کرده است که مردی دانا و صاحب کرامات بوده است. روایتی وجود دارد به این صورت که «شاه بهار خاتون» دختر شاه بخارا، کر و لال بوده است. پادشاه بخارا شرط می­کند که هر کسی بتواند دخترش را شفا دهد، دخترش را به عقد او درخواهد آورد. آوازه‌ی پیر شالیار به گوش شاه می­رسد و پادشاه با اطرافیانش راهی اورامان می­شوند. وقتی که نزدیک روستای اورامان می­رسند دختر، شنوایی خود را به دست می­آورد.

مقبره پیر شالیزار مریوان
مقبره پیر شالیزار مریوان


اطرافیان شاه به مسیر خود ادامه می­دهند و وقتی به نزدیکی خانه‌ی پیر شالیار می­رسند، صدای نعره‌ی دیوی توجه آن‌ها را جلب می­کند. دیو از تنوره­ای که هم اکنون بین اهالی به «تنوره­ی دیو­ها» معروف است به زمین می­افتد. در همین حین، زبانِ شاه بهار خاتون نیز باز می­شود. پادشاه به قول خود عمل می­کند و دخترش را به عقد پیر شالیار در می­آورد. مردم جشن عروسی بزرگی برای پیر شالیار و بهار خاتون برپا می­کنند. بعد از این اتفاق هرساله مردم این روستا مراسمی را در سالگرد جشن عروسی این دو برگزار می­کردند. و حتی بعد از مرگ پیر شالیار هم این مراسم کنار آرامگاه پیر شالیار توسط اهالی برگزار می­شود. و هر ساله گردشگران برای تماشای این مراسم باستانی به روستای اورامان می­روند.


شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.