جاذبه های طبیعی مریوان

با ادمین سایت
۰ نظر
دریاچه زریوار مریوان.safar-mag1

مریوان یکی از شهرهای مهم استان کردستان است که در ۱۲۵ کیلومتری غرب شهرستان سنندج، مرکز استان کردستان قرار دارد.مریوان بخاطر هم مرزی با کشور عراق بخاطر واردات و صادرات بین ایران و عراق از رونق اقتصادی خوبی برخورد دار است.منطقه مریوان شدیداً تحت تأثیر جریان های مدیترانه ای قرار دارد که به علت کوهستانی بودن و برخورد این جریان ها ریزش های جوی زیادی ایجاد می شود. مریوان همچنین داری جاذبه های گردشگری و دیدنی های طبیعی شگفت انگیز است.با مجله سفر و گردشگری پارس همراه شوید تا برخی جاذبه های طبیعی مریوان را به شما دوستداران طبیعت معرفی کنیم.

تپه ترخان آباد مریوان


تپه ترخان آباد مریوان مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام  و دوره اشکانی و ساسانی است. و در مریوان، محله ترخان آباد واقع شده است. سه گور خمره با بقایای انسانی شامل تعدادی استخوان و یک جمجمه که گویای فرهنگ تدفین منطقه در آن زمان است. بقایایی از معماری آجری و سنگی به همراه لایه فرهنگی و داده‌های فرهنگی سفال با نقش خطوط شانه‌ای و موازی در آن کشف شدند و این اثر در تاریخ ۴ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است..

تپه ترخان آباد مریوان
تپه ترخان آباد مریوان


دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریوار یا تالاب زریبار(کردی: زریبار) در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان است که کلیه شرایط جامع یک تالاب بین المللی را دارد. هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی شود و آب آن از تعدادی چشمه خود جوش در کفِ دریاچه و بارش و ذوب برف های کوه های اطراف تأمین می شود.

دریاچه زریوار مریوان12
دریاچه زریوار مریوان


در زمستان به علت برودت هوا و همچنین شیرینی آب دریاچه یک لایه یخ سطح دریاچه را می پوشاند و به دلیل وجود چشمه های خود جوش نزدیک به ۶۰ نقطه در این دریاچه یخ نمی بندد. تالاب زریوار به عنوان واحد اکولوژیکی و اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر است که در یک دره طولی نسبتاً وسیع واقع شده و از دو طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه گردیده است. این دریاچه دارای گونه های زیادی از انواع آبزیان، پرندگان و پوشش گیاهی متنوع است. زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می کند.

همچنین صید ماهی در این دریاچه رونق زیادی دارد و یکی از تفریحات پرطرفدار در این منطقه است. بازارچه مرزی باشماق، نمایشگاه های صنایع دستی، پارکینگ کنار دریاچه، هتل چهار ستاره زریوار در کنار دریاچه، هتل چهار ستاره نوروز در مریوان و ستاد های اسکان از امکانات گردشگری اطراف دریاچه هستند. هوای منطقه در بهار و تابستان بسیار خنک و معتدل و در پاییز و زمستان هوا سرد و خشک است.


اورامانات مریوان


اورامانات اسم منطقه‌ای در غرب ایران است. این منطقه دو بخش دارد که یکی بزرگ و یکی کوچک است. بخش کوچک‌تر آن در حلبچه عراق و بخش بزرگ‌تر هم در کرمانشاه و کردستان قرار دارد. اورامان یا هورامان در کردستان شهرهای سروآباد، سنندج و کامیاران را در دل خود جای داده است. این منطقه در کرمانشاه هم شهرهای پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود را در بر می‌گیرد. روستای «اورامان تخت» مرکز بخش اورامان هم دهکده‌ای تاریخی و تماشایی است. این دهکده تاریخی سه بخش به اسم‌های «هورامان تخت»، «ژاورو» و «لهون» دارد. در تیر ۱۴۰۰ هم یونسکو برای ثبت جهانی این منطقه آن را بررسی کرد.

روستای اورامانات
روستای اورامانات مریوان


تحقیق‌ها نشان می‌دهد که اورامان جزیی از سرزمینی است که قدیمی‌ترین محل سکونت در غرب ایران بود. ۸هزار سال قبل از میلاد مردمی به اسم کرتو در این منطقه زندگی می‌کردند که دامدار و کوچ‌نشین بودند. این مردم در حدود هزاره دوم قبل از میلاد یکجانشین شدند. آن‌ها اولین شهر را در منطقه اورامان بنا کردند که اسم آن «اءتوور» بود. این شهر را آشوری‌ها حدود ۳هزار سال پیش آتش زدند و حالا این شهر زیر تلی خاک است. به منطقه‌ای که اءتور در آن بود، آتورگه می‌گفتند که جایی نزدیک به پاوه امروزی است. بهترین فصل برای دیدن اورامانات و روستای اورامان تخت فصل بهار است. در بین ماه‌های بهار هم اردیبهشت بهترین ماه بازدید از این منطقه به حساب می‌آید. در این ماه‌ها می توانید به جاهای دیدنی سنندج هم سری بزنید و بهار خاطره‌انگیزی را تجربه کنید


آبشار گویله مریوان

آبشار گویله در ۲۰ کیلومتری شهر مریوان و در نزدیکی روستای گویله قرار دارد که ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد. لازم به ذکر است این آبشار از جادهٔ سقز _ مریوان قابل مشاهده است و فاصلهٔ آن تا جاده حدود یک کیلومتر است. یکی از چشم اندازهای زیبای مسیر سقز مریوان پس از کوهستان عمدتا سفید پوش «چهل چشمه» این آبشار زیباست که از میان پیچ وتاب‌های جاده جنگلی و قدیمی سقز _ مریوان سر بر می‌آورد و به عمق دره می‌ریزد. مریوان یکی از شهرهای دیدنی استان کردستان است که با طبیعت ناشناخته خود پذیرای علاقمندان و محققین است. این آبشار زیبا در فصل بهار از مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می‌شود.

آبشار گویله مریوان45
آبشار گویله مریوان


آبشار بل مریوان

این آبشار، در یکی از روستاهای منطقه اورامان کردستان و در نزدیکی مرز استان کرمانشاه، روستایی به نام “بل” واقع است. آب آبشار بل، با حجم و فشار زیاد از شکاف کوهی بیرون می‌زند و چشم‌اندازی باشکوه را خلق می‌کند.

سرچشمه آبشار بل، چشمه ای است که در محل و زبان کردی به نام “کانی بل” معروف است و احتمالا نام خود را از خدای آب بابلیان باستان که بل نام داشت گرفته است، در دو کیلومتری روستای هجیج و در فاصله کمی از دریاچه سد داریان واقع شده و آب آن پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری پر خروش داده و به دریاچه می ریزد.

آبشار بل مریوان5498
آبشار بل مریوان

محل خروج آب این چشمه از دل کوه شباهت بسیاری به دهانه یک غار که به علت ریزش مسدود شده باشد دارد. آب چشمه مذکور که از لحاظ کیفی جزء بهترین آب های معدنی دنیا بوده و املاح آن از جمله نیترات، کلراید، فلوراید و سختی در حد استاندارد می باشد. این آب در مسیر خود به رودخانه سیروان میریزد و سپس وارد خاک عراق میشود.

رودخانه سیروان مریوان


این رودخانه، مهم‌ترین و معروفترین رودخانه ناحیه هورامان در کردستان است و مسیر نسبتا طولانی و پرپیچ و خمی دارد. رود سیروان در بخش غربی و شمال غربی اورامان قرار گرفته‌است و منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم نموده‌است.رودخانه سیروان از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و همچنین ۴۴۵ کیلومتر طول دارد.

رودخانه سیروان5465
رودخانه سیروان


رود سیروان از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه گرفته و پس از عبور از شمال غربی اورامانات، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های ژاد رود، قشلاق رود، لیله، لوشه، زمکان، دشت حر به آن پیوسته و سپس وارد کشور عراق می‌شود. سیروان را آب سیروان نیز می‌نامند. آب سیروان از به هم پیوستن دو رودخانه قشلاق و گاوه‌رود پدید می‌آید. سیروان پس از طی مسیری در میان دره کوه‌های کوچک‌خرمال شاهو ، و سالان وارد کردستان عراق شده و به دریاچه سد دربند خان می‌ریزد. در زبان فارسی، این رود پس از سد دربند خان نام رود دیاله به خود می‌گیرد


روستای دره‌تفی مریوان


روستای دره‌تفی (دره توت‌ها) در حاشیه دریاچه زریبار در ۱۵ کیلومتری غرب مریوان و ۱۳۵کیلومتری سنندج در استان کردستان قرارگرفته است. در فصل بهار و تابستان این روستا میزبان شمار زیادی از لک‌لک‌های مهاجر می‌شود که در این روستا لانه‌سازی کرده و جوجه‌آوری می‌کنند.

روستای دره‌تفی مریوان
روستای دره‌تفی مریوان


دشت بیلو مریوان


دشت بیلو در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان قرار دارد. این دشت با پوشش گیاهی مناسب و چشمه‌های آب و هم چنین جنگل‌های اطراف آن پذیرایی تعداد زیادی از اهالی شهر و روستاهای اطراف می‌باشد. زمینهای اطراف این دشت در گذشته جهت برنج‌کاری استفاده می‌شده است.

دشت بیلو مریوان
دشت بیلو مریوان


منطقه‌ تفریحی قمچیان مریوان

در حد فاصل جادهٔ مریوان- سقز، یکی از زیباترین مناطق گردشگری در استان کردستان قرار دارد که به «منطقهٔ تفریحی قمچیان» شهرت یافته است. این منطقهٔ محبوب به دلیل وجود مناظر دیدنی طبیعی، چشم‌اندازهای سرسبز، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و درختان گوناگون، همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است.

تفریحگاهی که با حضور در آن شیفته و مجذوب آن شده و آرامشی شگرف را تجربه خواهید کرد. از ویژگی‌های مطلوب در این منطقه می‌توان به وجود گیاهان خوراکی متعدد، پرندگان مختلف و کوه‌هایی همچون چاوک و قلهٔ امام اشاره کرد که گزینه‌ای عالی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است.

منطقه‌ تفریحی قمچیان مریوان12
منطقه‌ تفریحی قمچیان مریوان


غار کونه شم‌شم مریوان

غار کونه شم‌شم در شمال شرقی شهرستان مرزی مریوان در استان کردستان قرار دارد. این غار با ۴۵۵ متر وسعت، یکی از نمونه‌های بی‌نظیر طبیعت ایران محسوب می‌شود. کونه شم‌شم محل زندگی گونه‌های نادر خفاش است، به همین دلیل به توجه بیشتری نیاز دارد.

کردستان، استان زیبای غرب ایران که در رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است، با وجود شرایط کوهستانی و در نتیجه آب و هوای سرد، چشم اندازهای فوق‌العاده زیبایی دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

غار کونه شم شم12
غار کونه شم شم


این استان غربی کشور، سرشار از جاذبه‌های کوهستانی و محل زایش غارهاست. یکی از این جاذبه‌های کمتر شناخته شده، غار تشکیل شده در سنگ‌های آهکی رشته کوه زاگرس یعنی غار “کونه شم‌شم” است. کردستانی‌های عزیز آن را با نام کونا شم‌شم، می‌شناسند. این غار با وسعت ۴۵۵ متر یک نمونه بی‌نظر طبیعی است. اهمیت بالای این غار به دلیل ساختار منحصر به فرد غار، ویژگی‌های زمین شناسی، زیست شناسی و فرهنگی آن است. خفاش مهمترین موجود زنده غار کونه شم‌شم است.


آبشار سلور مریوان

از مناطق دیدنی و سیاحتی استان کردستان کوه‌های مرتفع و سرسبز آن است که در فصل بهار پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی می‌باشد . آبشارهای بلند و چشمه‌های جوشان سروآباد چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. آبشار سلور از مهمترین این جاذبه های گردشگری است.

این آبشار یکی از مناطق دیدنی شهرستان مریوان به شمار می رود که در مسیر « مریوان – سقز » قرار گرفته اند و در فصل بهار از مکان های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می شود. آبشار سلور فصلی است و روبروی روستای دره کی واقع شده و دارای حداکثر ۶۰ متر ارتفاع است.

در دامنه این آبشار باغات زیبای گردو و دیگر میوه ها ، زیبایی خاصی را به آن بخشیده است در فصل بهار وجود گلهای زیبا طراوت وشادابی خاصـی بـدان بخشیـده است، البتـه در تابستان مــردم روستــای دره کـی بـه صـورت ییلاقـی در آنجـامسکـن می گزینند

آبشار سلور مریوان
آبشار سلور مریوان


تفرجگاه ملاقوبی مریوان

از دیگر مکان‌های دیدنی در شهرستان مریوان، تفرجگاهی به نام «ملاقوبی» است که در جنوب شرقی روستای «برقلعه» و در بخش شمالی روستای «هجرت» قرار گرفته است. درواقع «ملاقویی» منطقه‌ای است که در آن فردی به همین نام دفن شده که از گذشته تا به امروز به عنوان زیارتگاه و مکانی مذهبی مورد توجه و احترام مردم قرار می‌گیرد.

حضور درختان جنگلی فراوان، طبیعتی سرسبز و چشمه‌های متعدد، مناظر و چشم‌اندازهایی زیبا و منحصربه‌فرد را در این منطقه ایجاد کرده که آن را به یکی از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری استان کردستان، تبدیل کرده است

تفرجگاه ملاقوبی مریوان
تفرجگاه ملاقوبی مریوان


ارتفاعات چهل چشمه مریوان


چهل چشمه، یکی از زیباترین مناطق بکر و طبیعی کردستان است که با طبیعت زیبا و بی‌نظیر خود همواره مامن امنی برای دوستداران طبیعت بوده‌است. با نزدیک شدن به آغاز سال جدید و تولد دوباره طبیعت، مردم شهرنشینی که از دود و دم شهرها به تنگ آمده‌اند دست به دامن طبیعت سرسبز بهاری شده تا بلکه بتواننداین دمی را در پناه طبیعت سرسبزی که خدا به بشر ارزانی داشته بیاسایند

ارتفاعات چهل چشمه مریوان12
ارتفاعات چهل چشمه مریوان

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.