جاذبه های مذهبی جزیره کیش

با ادمین سایت
۰ نظر
مسجد خاتم-کیش

مسافران اغلب کیش را به سبب وجود انواع جاذبه های سیاحتی و تفریحی به عنوان مقصد خود انتخاب میکنند. با این وجود جاذبه های مذهبی در کیش نیز می توانند برای مسافران قابل توجه باشند. در اغلب شهرهای ایران با جاذبه های مذهبی که اغلب به شکل مسجد جلوه گر شده اند، روبرو هستیم. در جزیره کیش نیز این مساجد هستند که جاذبه های مذهبی را تشکیل می دهند. حال در این مقاله برخی از جاذبه های مذهبی جزیره کیش را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.


مسجد زیرزمینی کیش


تنهــا بنایــی در جهــان اســت کــه ســقف آن مملــو از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعــی اســت. مســجد یــا نمازخانـه شـهر زیرزمینـی کیـش، تنهـا مسـجد مرجانـی در جهــان اســت کــه ســقف آن پــر از ســنگواره و فسیل‌های دریایــی اســت.


مسجد باغو- کیش


بنای این مسـجد بسـیار سـاده و به عبارتی از یک اتاق بزرگ تشکیل‌شده اسـت. مسـجد دارای ماذنه و حیاط می‌باشد. در بیـرون حیـاط مسـجد، چـاه آبـی وجـود دارد کـه نمازگـزاران جهـت وضـو گرفتـن از آن اسـتفاده می‌کنند.

مسجد باغو- کیش1
مسجد باغو کیش

ایـن مسـجد را درگذشته مسـجد عبدالرحیـم نیـز می‌نامیدند. بانـی مسـجد احمـد قاسـمی اسـت کـه آن را بـا کمـک اهالـی باغـو سـاخته اسـت. کتیبـه روی درب ایـن مسـجد تاریـخ ۱۳۴۲ را نشـان می‌دهد.


مسجد امیر (ع) معروف به مسجد سید شبر


مسـجد سـید شـبر: ایـن مسـجد بـا حـدود ۱۰۰ سـال قدمـت، در کنـار سـاختمان اداری بسـاک قـرار دارد. و فاصلـه آن از سـاحل حـدود ۱۷۰ متـر اسـت. ایـن مسـجد در قدیـم بـا عناویـن «کهنـه»، «قدیمـی» و حتـی «جامـع» نیـز مشـهور بـوده اسـت. مسـجد سـید شـبر (امیـر) در اوایـل دهـه پنجـاه، قبـل از انتقـال اهالـی ماشـه بـه سـفین، تنهـا مسـجد شـیعیان کیـش محسـوب می‌شد. گفته‌شده بانـی ایـن مسـجد تاجـر مرواریـد و از اهالی بندرلنگه بـوده و در هـر فصـل خریدوفروش مرواریـد، در کیـش زندگـی می‌کرده اسـت. او به‌تدریج در کیـش بـرای خـود چنـد قطعـه زمیـن نیـز خریـد کـه یکـی از آن‌ها در پشـت بـازار ونـوس کنونـی بـه «زریبـه سـید شـبر» شـهرت داشـت.

مسجد امیر (ع) (معروف به مسجد سید شبر1
مسجد امیر (ع) (معروف به مسجد سید شبر

سـید شـبر کـه از شـیعیان صاحـب نفـوذ منطقـه محسـوب می‌شد، اواخـر دهـه ۱۳۲۰ قمـری، زمینـی را خریـداری و سـاخت نخسـتین مسـجد شـیعیان در جزیـره کیـش آغـاز نمـود مسـجد سـید شـبر در سـال، ۱۳۷۱ توسـط کارشناسـان سـازمان میـراث فرهنگـی کشـور مرمـت شـد و ازآن‌پس نـام مسـجد حضرت امیر (ع) را به خود گرفت. در حال حاضر مسـجد حضرت امیر فعال بوده و عمدتاً توسط غیربومی‌ها مورداستفاده قـرار می‌گیرد. زیـرا شـیعیان بومـی کـه در اواسـط دهـه پنجـاه بـه سـفین جدیـد جابجـا شـدند، از مسـجد خاتم‌الانبیا کـه توسـط سـازمان عمـران کیـش ساخته‌شده بـود، اسـتفاده می‌کنند. مسـجد امیـر در تاریـخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۷ بـه شـماره ۲۱۹۳ در فهرسـت آثـار ملـی ایـران ثبت‌شده اسـت.

مسجد ماشه


مسـجد ماشـه نـام مسـجدی اسـت کـه در شـمال شـرقی جزیـره در مجـاورت دماغـه ماشـه، بافاصله کمـی از دریـا قـرار دارد. تـا قبـل از انتقـال بومیـان از ماشـه بـه سـفین ایـن مسـجد بزرگ‌ترین مسـجد کیـش بـوده تـا حـدی کـه حتـی بومیـان می‌گویند ایـن مسـجد زمانـی بزرگ‌ترین مسـجد در خلیج‌فارس محسـوب می‌شده اسـت. مسـجد جامـع ماشـه توسـط شـخصی بـه نـام «عبدالمحسـن نـور» معـروف بـه «بشـاری» کـه از تجـار بـزرگ مرواریـد بـود سـاخته شـد. گفتـه می‌شود او تمامـی درهـا، چندل‌ها، ساج‌ها و حصیرهـای سـقف مسـجد را از هندوسـتان و زنگبـار آفریقـا بـه کیـش آورده بـود. ماشه‌ای‌ها بـه ایـن مسـجد به‌عنوان یکـی ازبناهـای باقی‌مانده محلـهٔ علاقـهٔ بسـیاری دارنـد. چنانچـه در سـال ۱۳۷۷ به‌طور دسته‌جمعی نسـبت بـه ترمیـم کاه‌گل سـقف مسـجد اقـدام کردنـد تـا از تخریـب تدریجـی آن جلوگیـری شـود.

مسجد ماشه
مسجد ماشه کیش


سـه کتیبـه کـه بـه شـکل منبـت چوبـی در بـالای درگاه ورودی‌های مسـجد ثبـت و حک‌شده‌اند. کـه تاریـخ احـداث مسـجد را در زیـر آن آورده کـه نشان‌دهنده احـداث مسـجد یـا اختتـام بنـا آن در بهـار سـال ۱۳۱۹ ه.ق می‌باشد. مسـجد جامع ماشـه در تاریخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۷ به شـماره ۲۱۹۴ در فهرسـت آثار ملی ایران ثبت‌شده و یکـی از ۶ بنـا ثبت‌شده در کیـش می‌باشد.


مسجد خاتم-کیش


مساجد در اقصی نقاط جهان، نماد اسلام و مسلمانی است و موحدین خداپرستان با محوریت نبی گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در این مکان‌ها به عبادت و نماز مشغول هستند، بنابراین سعی شده این بناها در هر عصر و زمان به بهترین سبک و شیوهٔ معماری ساخته‌شده و استوار و پابرجا بمانند.

مسجد خاتم-کیش
مسجد خاتم کیش

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.