دیدنی های گیلان

با ادمین سایت
۰ نظر
دیدنی های گیلان

استان گیلان


استان گیلان مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان از سراسر ایران و حتی از سراسر دنیا می‌باشد. طبیعت استثنایی این استان، مناظر و جاده‌های خیره‌کننده و همچنین مردم مهربان و باصفای استان گیلان سبب شده است؛ این منطقه در هر فصلی، گردشگران زیادی را به خود جذب کند. به‌سختی می‌توان زیباترین مکان گردشگری گیلان را از بقیهٔ جاذبه‌های گردشگری گیلان جدا کرد. ازاین‌رو بسیاری از مسافران و گردشگران ترجیح می‌دهند هنگام سفر به این استان، از تمامی مکان‌های دیدنی استان گیلان دیدن کنند. بناهای تاریخی فراوان، امکانات تفریحی و اقامتی، امنیت و آرامش این استان همواره سبب شده استان گیلان یکی از بهترین مقصدها برای داشتن سفری خاطره‌انگیز باشد اینک با مجله سفر و گردشگری پارس همراه شوید تا برخی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی فرهنگی – طبیعی استان گیلان به شما عزیزان معرفی کنیم.

استان گیلان1
استان گیلان


جاذبه‌های گردشگری رشت


رشت سرزمین چای، باران و سرسبزی است؛ سرزمینی پر از چشم‌اندازهای زیبا که آن را تبدیل به سومین شهر گردشگر پذیر ایران کرده است. در هرکدام از فصول سال که به رشت سفر کنید با جاذبه‌ای متفاوتی روبه‌رو می‌شوید. رشت ترکیبی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی و بکر نیز دارد که در این مقاله به‌اختصار به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی رشت


عمارت کلاه‌فرنگی


عمارت کلاه‌فرنگی در پارک محتشم شهرستان رشت استان گیلان واقع‌شده است. مالک اصلی این عمارت و باغ محتشم اکبر خان بیگلربیگی از حکمرانان قدیمی در گیلان بوده است که پس از فوت این شخص این باغ به دختر او به ارث رسید و باغ در مالکیت همسر و پسرعموی ایشان، صادق خان اکبر محتشم الملک ملقب به سردار معتمد که از مالکین و حکمرانان قدیم گیلان در زمان مشروطیت بود درآمد. و از دوره پهلوی به بعد ورود به باغ و عمارت برای عموم آزاد شد و ازاین‌پس باغ محتشم نام‌گذاری کردند.

عمارت کلاه‌فرنگی
عمارت کلاه‌فرنگی-رشت

خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت


خانه میرزا کوچک خان جنگلی در محله استادسرا و خیابان سهیل دبیری در شهرستان رشت قرار دارد. مساحت این خانه ۳۰۰ مترمربع است و شامل ۲ طبقه می‌شود که هر طبقه چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دوطرفه خانه دارد. در طبقه اول این خانه کتاب هاب نفیس و در طبقه دوم از ابزارهای جنگی و وسایل باقی‌مانده میرزا نگهداری می‌شود امروزه از این خانه به‌عنوان موزه استفاده می‌گردد. لازم به ذکر است که بدانید هزینه ورودی و بازدید از این خانه رایگان است.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت1
خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت


موزه گنجینه رشت موزه گنجینه رشت با وسعت ۷۰۰ مترمربع با زیربنایی به وسعت ۵۶۰ مترمربع و قدمتی حدود بیش از ۷۰ سال در قسمت مرکزی شهر رشت در خیابان طالقانی (بیستون) قرار دارد و محل نگهداری گنجینه تاریخی استان گیلان است این موزه دوطبقه دارای دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است. و در تمامی روزهای هفته از ساعت ۹ صبح الی ۵ بعدازظهر میزبان مهمانان گرامی می‌باشد.


موزه میراث روستایی گیلان -رشت

موزه میراث روستایی گیلان یکی از برجسته‌ترین آثار ملی درزمینهٔ صیانت از فرهنگ و معماری روستایی است. این موزه در زمینی به مساحت ۲۶۰ هکتار در جنگل سراوان (اتوبان قزوین-رشت) واقع‌شده است. پارک جنگلی سراوان به دلیل قرارگیری دریکی از پرترددترین مسیرهای شمال کشور، توپوگرافی (موقعیت جغرافیایی زمین) مناسب و وجود زیرساخت‌ها، گزینه‌ای مناسب برای قرارگیری موزه بوده است.

موزه میراث روستایی گیلان -رشت
موزه میراث روستایی گیلان -رشت

برج ساعت رشت


یکی از زیباترین و جالب‌ترین قسمت‌های بنای عمارت بلدیه برج ساعت آن می‌باشد که به‌منظور دیده‌بانی برای آگاهی از وقوع آتش‌سوزی در شهر ساخته‌شده و سال‌ها مورداستفاده بوده، به‌طوری‌که نگهبانان برج می‌توانستند ازآنجا، شب و روز برای دیده‌بانی از وضعیت شهر و اطلاع از وقوع حوادث احتمالی به نگهبانی بپردازند. از تصاویر اولیه‌ای که از ساختمان شهرداری موجود است معلوم می‌شود که تا آن زمان برج فاقد ساعت بود و شکل فعلی آن با نصب ساعت ساخته‌شده است. اکنون این برج هر ۳۰ دقیقه یک‌بار گذشت زمان را به مردم اطلاع می‌دهد. این برج که مرتفع‌ترین قسمت بنای ساختمان به شمار رفته و در زمان خود نیز با ارتفاع ۲۴ متر از مرتفع‌ترین ساختمان‌های رشت محسوب می‌شد.

شهرداری رشت1
برج ساعت شهرداری رشت

بازار تاریخی رشت


بازار رشت در مرکز شهر رشت در استان سرسبز گیلان قرار دارد و یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی رشت است. این بازار روزانه هزاران نفر از ساکنین رشت و شهرهای اطراف را برای خرید اقلام ضروری و مخصوصاً خوراکی‌های موردنیاز به‌سوی خود جذب می‌کند این بازار شامل میدان بزرگ و کوچک و چهارسوق‌ها و کاروانسراهای بسیار است. در مساحت تقریباً ۲۴ هکتاری آن در حدود ۱۴ کاروانسرا وجود دارد که با راسته‌های مختلف به هم مربوط می‌شوند و گاهی مرز مشخصی بین آن‌ها دیده نمی‌شود. رنگ، یکی از اصلی‌ترین عناصر بازار رشت است و نقش مهمی در سرزنده نشان‌کردن آن بر عهده دارد. این بازار زیبا از آن بازارهایی است که حتماً باید برای دیدن آن اقدام کنید.

بازار تاریخی رشت
بازار تاریخی رشت


جاذبه‌های طبیعی رشت:


پارک جنگلی سراوان رشت


پارک جنگلی سراوان در ۱۷ کیلومتری جاده رشت- تهران واقع‌شده است. این پارک با داشتن دریاچه‌ای رؤیایی به نام دریاچهٔ سراوان، ازجمله دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان می‌باشد. از امکانات گردشگری جذاب این منطقه می‌توان قایق‌سواری در دریاچهٔ زیبای سراوان را نام برد.

پارک جنگلی سراوان رشت
پارک جنگلی سراوان رشت
تالاب عینک رشت


تالاب عینک با وسعت ۱۶۳ هکتار بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان بشمار می‌آید. این تالاب در جوار پارک دانشجو و باغ سالار در منطقه ۴ شهرداری شهرستان رشت قرار دارد. نمای این تالاب از خیابان شهید افتخاری کاملاً پدیدار است و منظره زیبایی را برای عکاسی فراهم می‌کند. علت نام‌گذاری تالاب به این اسم شباهت تالاب به عینک در عکس‌های هوایی است.

تالاب عینک رشت1123
تالاب عینک رشت

دریاچه سقالکسار رشت


دریاچه سقالکسار یکی از نزدیک‌ترین مکان‌های جنگلی به مرکز استان گیلان، شهر رشت است. این دریاچه در ۱۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. دور دریاچه جاده‌ای خاکی و بافت جنگلی وجود دارد که مکان مناسب برای استراحت و صرف یک وعده‌غذای دل‌انگیز است.

دریاچه سقالکسار رشت1
دریاچه سقالکسار رشت


جاذبه‌های گردشگری ماسال


شهرستان ماسال درگذشته قسمتی از شهرستان بزرگ تالش بود که در سال ۱۳۷۶ به شهرستان ماسال تبدیل گردید و شامل دو بخش، مرکزی و شاندرمن است. شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل یافته و هر دو بخش دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است.


جاذبه‌های طبیعی ماسال:


ییلاق النزه-ماسال

ییلاق النزه شاندرمن دشتی پهناور و سرسبز است که با کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی و انواع گیاهان احاطه‌شده و دارای مناظر بی‌بدیلی می‌باشد. منطقه دشت النزه ماسال به دلیل وجود طبیعت بکر و آب‌وهوای خنک و مطبوع، خاطرات سفری هیجان‌انگیز را برای مسافران رقم می‌زند. وجود خانه‌های قدیمی چوبی نیز خود سبب زیبایی هرچه بیشتر این منطقه شده است.

ییلاق النزه-ماسال
ییلاق النزه-ماسال

ییلاق شاندرمن- ماسال

شاندرمن منطقه‌ای بکر و دیدنی در شمال شهرستان ماسال قرار دارد که به آن شاندرمن می‌گویند. این ییلاق زیبا در ۶۰ کیلومتری رشت واقع‌شده است و به دلیل ییلاقی بودن بهترین زمان برای سفر به آن از اردیبهشت تا مهر خواهد بود. شاندرمن در زبان تالشی به معنای با من رفتن است. این منطقه درگذشته محل عبور کاروان‌ها بوده و شهادت سردار جنگل، میرزا کوچک خان جنگلی را نیز به چشم دیده است.

ییلاق شاندرمن- ماسال-رشت-گیلان
ییلاق شاندرمن- ماسال-رشت

غار آویشو ماسال


غار آویشو با دهانه‌ای به ارتفاع ۱۹ متر و عرض ۱۴ متر از غارهای بی‌نظیر شهرستان ماسال استان گیلان است و تاکنون بیش از ۲ هزار متر از این غار توسط غارنوردان و کوه‌نوردان کشف‌شده است که به آن لقب طولانی‌ترین غار ایران را داده‌اند. این غار در میان دره‌ای کم آب قرار دارد و ازجمله غارهای آهکی ایران است که در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. درون غار آویشو ۷ آبشار وجود دارد و پیمایش آن احتیاج به ابزار تخصصی غارنوردی نیز دارد.

غار آویشو ماسال
غار آویشو ماسال

جاذبه‌های گردشگری بندر کیاشهر


یکی از مناطق ساحلی دوست‌داشتنی شمال کشور، بندر کیاشهر است. شاخه‌ای از سپیدرود که سرچشمه‌هایش به دماوند می‌رسد همین‌طور به سمت شرق ادامه پیداکرده تا در نقطه‌ای به دامان دریا بنشیند. آنجا که این تلاقی باشکوه بین رودخانه و دریا اتفاق افتاده بندر کیاشهر است.

جاذبه‌های طبیعی بندر کیاشهر:


پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر


این پارک منطقه‌ای حفاظت‌شده در حدفاصل زیباکنار و بندر کیاشهر استان گیلان قرار دارد این منطقه با وسعت ۳۲۶۰ هکتار نخستین پارک ملی خشکی ـ دریایی ثبت‌شده در ایران محسوب می‌شود از این مقدار حدود ۱۶۰۰ هکتار آن محوطه دریایی، حدود ۱۶۰ هکتار محوطه تالابی و بقیه آن محوطه خشکی شامل زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزار است.

پارک ملی و تالاب بو چاق1123
پارک ملی و تالاب بو چاق

این پارک از جنوب به بخش‌های بندر کیاشهر و زیباکنار، از غرب به رودخانه اوشمک، از شرق به ایستگاه رادیویی امیر کیاسر و از شمال به دریای خزر در منطقه کیاشهر متصل است. پارک ملی بوجاق محل مناسبی برای عکاسی، ماهیگیری، استراحت و صرف یک وعده‌غذایی لذیذ است.


پارک جنگلی بندر کیاشهر


از جاذبه‌های توریستی کیاشهر که پل چوبی و مرداب در آن هستند همین پارک جنگلی است. شمال پارک جنگلی ساحل دریاست و جنوبش به شهر کیاشهر ختم می‌شود. دهکده ساحلی در شرق پارک جنگلی قرارگرفته است.

پارک جنگلی کیاشهر1
پارک جنگلی کیاشهر

ساحل عسگرآباد بندر کیاشهر


یکی از مناطق ساحلی دوست‌داشتنی شمال کشور، بندر کیاشهر است. شاخه‌ای از سپیدرود که سرچشمه‌هایش به دماوند می‌رسد همین‌طور به سمت شرق ادامه پیداکرده تا در نقطه‌ای به دامان دریا بنشیند. آنجا که این تلاقی باشکوه بین رودخانه و دریا اتفاق افتاده بندر کیاشهر است.

ساحل عسگرآباد بندر کیاشهر12
ساحل عسگرآباد بندر کیاشهر


جاذبه‌های گردشگری خشکی بیجار


شهرستان خشک بیجار یکی از شهرهای استان گیلان است که سواحل زیبایش به این شهر جلوه خاصی بخشیده است. سواحل دریای خزر در خشک بیجار مملو از زیبایی و جذابیت می‌باشند و همین ویژگی، یک سفر رؤیایی را برای گردشگران رقم می‌زند.


جاذبه‌های طبیعی خشکی بیجار:

ساحل حاجی بکنده خشکی بیجار


حاجی بکنده یک روستا در شهر خشکی بیجار استان گیلان می‌باشد. این روستا با درختان سرسبز و سواحل بی‌نظیرش سالانه پذیرای مهمانان زیادی می‌باشد. ساحل حاجی بکنده یکی از سواحل معروف دریای خزر در نزدیکی بندر انزلی است. مسیر منتهی به این ساحل آسفالت و کنار جاده درختان بلند و سبز دیده می‌شود کنار ساحل امکانات رفاهی و تفریحی متعددی وجود دارد و به‌راحتی می‌توان یک روز را در آنجا اسکان کرد. اگر به این ساحل سفر کردید از شب‌های این ساحل غافل نشوید.

ساحل حاجی بکنده خشکی بیجار1
ساحل حاجی بکنده خشکی بیجار


جاذبه‌های گردشگری آستانه‌اشرفیه


آستانه‌اشرفیه ازجمله شهرهای استان گیلان است و در حدود ۳۵ کیلومتری رشت قرار دارد. این شهر تا شهر تفریحی و سیاحتی لاهیجان ۷ کیلومتر فاصله دارد و از ۲ بخش شهری (یک بخش شهر آستانه‌اشرفیه و دیگری شهر ساحلی کیاشهر) تشکیل‌شده است.


جاذبه‌های طبیعی آستانه‌اشرفیه:


پارک جنگلی صفرا بسته آستانه‌اشرفیه


پارک جنگلی صفرا بسته در آستانه‌اشرفیه، جاده کیاشهر بعد از تم چال قرارگرفته است. این پارک به دلیل داشتن درختان بلند و زیبا در دو طرف جاده، به تونل جنگلی معروف شده است.

پارک جنگلی صفرا بسته آستانه‌اشرفیه1
پارک جنگلی صفرا بسته آستانه‌اشرفیه

پارک ساحلی آستانه‌اشرفیه


این پارک تفرج‌گاهی خانوادگی خاصه برای مسافرینی است که در نظر دارند ساعتی را برای رفع خستگی خود به استراحت بپردازند؛ و ادامه مسیرشان را با آرامش خاطر به‌دوراز مشکلات ناشی از رانندگی زیاد طی کنند. پارک ساحلی آستانه‌اشرفیه نزدیک به ورودی شهر است و بعد از گذشتن از روی پلی که بر روی سفیدرود بناشده است به آن می‌رسید.

پارک ساحلی آستانه‌اشرفیه1223
پارک ساحلی آستانه‌اشرفیه

اسکله ماهیگیری کیاشهر-آستانه‌اشرفیه


یکی از جاذبه‌های گردشگری آستانه‌اشرفیه منطقه کیاشهر است که در حقیقت پارکی جنگلی است، اما در ادامه راه خود اسکله ورودی هم دارد. اسکله ماهیگیری کیاشهر یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای سفر به آستانه‌اشرفیه است و اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید، فرصت مناسبی است تا خودتان به شکار و یا خرید ماهی تازه بپردازید.

اسکله ماهیگیری کیاشهر-آستانه‌اشرفیه12
اسکله ماهیگیری کیاشهر-آستانه‌اشرفیه


جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی


بندر انزلی، یکی از شهرهای زیبای شمال ایران است که هرسال پذیرای میلیون‌ها مسافر است. بندر انزلی مکان‌های دیدنی زیادی دارد و در کنار کمیت، تنوع دیدنی‌هایش هر گردشگری را به چند روز ماندن در شهر انزلی ترغیب می‌کند.


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بندرانزلی:


کاخ سلطنتی (کاخ میان پشته) بندرانزلی


کاخ، موزه میان پشته در استان گیلان، شهرستان انزلی، شهر بندر انزلی و در منطقه میان پشته بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه وسیعی قرارگرفته است. این کاخ در سال ۱۳۰۷ یک‌بار دچار آتش‌سوزی گشته است. که در زمان رضاخان برای اقامت وی آن را مورد مرمت و بازسازی قرار داده‌اند. و نام کاخ سلطنتی را برای آن انتخاب کرده‌اند.

کاخ سلطنتی بندرانزلی12
کاخ سلطنتی بندرانزلی

برج ساعت بندرانزلی


این برج که یکی از قدیمی‌ترین بناهای انزلی می‌باشد. که هنوز هم آن را مورداستفاده قرار می‌دهند. و پشت بازار سپه و میدان انزلی قرارگرفته است. ظاهراً این برج به‌فرمان خسرو خان گرجی، حاکم ناصرالدین‌شاه در انزلی در سال ۱۱۹۴ شمسی ایجاد گردیده است. این برج آجری دارای ۲۸ متر می‌باشد. و با چراغ روغنی‌اش به خاطر دیدبانی و همچنین راهنمایی کشتی‌ها ایجاد گردیده است.

برج ساعت- جاذبه های بندر انزلی111234
برج ساعت- جاذبه های بندر انزلی

کشتی میرزا کوچک خان جنگلی بندر انزلی


این کشتی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی است. و تنها شناور سواحل شمالی کشور می‌باشد. که ازآن‌جهت مقاصد تفریحی استفاده می‌کنند. صرف یک وعده همراه با موزیک و عبور روی آب‌های تالاب انزلی و دریای خزر تجربه‌ای می‌باشد. که شاید برای شما ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

کشتی میرزا کوچک خان جنگلی بندر انزلی12
کشتی میرزا کوچک خان جنگلی بندر انزلی

موج‌شکن بندر انزلی


موج‌شکن انزلی که برای جلوگیری از صدمه زدن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته‌شده، اینک به محلی برای تفریح و سرگرمی تبدیل‌شده است. تقریباً هر بازدیدکننده از انزلی یک تصویر یادگاری در کنار موج‌شکن دارد.

موج شکن (اسکله)- انزلی12
موج شکن (اسکله)- انزلی

آکواریوم منطقه آزاد انزلی


آکواریوم منطقه آزاد انزلی با بیش از ۱۰ هزار مترمربع زیربنا و ۴ طبقه شامل بزرگ‌ترین تونل آکواریوم کشور به طول ۴۳ مترمربع است. حدود ۲۰۰ گونه مختلف از آبزیان، دوزیستان، خزندگان و پرندگان در این مجموعه زندگی که مجموعاً شامل حدود بیش از ۵۰۰۰ قطعه آبزی هستند. در این مجموعه می‌توانید از امکانات رفاهی و تفریحی متعددی از قبیل پارک شهربازی، رستوران، باغ خزندگان و سینماهای چندبعدی استفاده کنید.

آکواریوم منطقه آزاد انزلی123
آکواریوم منطقه آزاد انزلی


جاذبه‌های طبیعی بندرانزلی:


تالاب انزلی


تالاب انزلی یکی از تالاب‌های آب شیرین در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی و در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از مرکز استان گیلان جای گرفته است. این تالاب بین‌المللی یکی از زیباترین و مهم‌ترین زیستگاه پرندگان و آبزیان است. نیلوفر آبی زیبایی این تالاب را چندین برابر می‌کند. قایق‌سواری در تالاب انزلی حس و حال بی‌نظیری دارد.

آکواریوم منطقه آزاد انزلی123
آکواریوم منطقه آزاد انزلی

جاذبه‌های گردشگری لاهیجان


لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی ایران با جاذبه‌های گردشگری فراوان در استان گیلان، که در شمال دیلمان قرارگرفته است. منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه‌اشرفیه محدود می‌شود. این شهر در یک ناحیه کوهپایه‌ای قرارگرفته است. لاهیجان یک شهر توریستی و قدیمی با قدمت ۸۰۰ ساله است که با جاذبه‌های زیبای خود از باغ‌های بهارنارنج گرفته تا کوه‌های سر به فلک کشیده هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی لاهیجان:


موزه چای (آرامگاه کاشف السلطنه)لاهیجان


موزهٔ تاریخ چای شهرستان لاهیجان تنها موزهٔ تخصصی چای در کشور است که صنعت چای ایران را از ابتدای ورود به کشور تا وضعیت فعلی‌اش به مخاطبان معرفی می‌کند. این موزه دارای سه قسمت ازجمله آرامگاه با برجی مرتفع و چهارگوش، فضای داخلی آرامگاه، کف آرامگاه و دیواره‌های جانبی است.

موزه چای لاهیجان112
موزه چای لاهیجان

تله‌کابین لاهیجان


تله‌کابین لاهیجان از دیگر جاذبه‌های تفریحی می‌باشد که با کوشش شورای اسلامی شهر و شهرداری توسط شرکت خصوصی احرار، در سال ۱۳۸۴ احداث‌شده است. طول این تله‌کابین یک هزار و ۵۵۰ متر می‌باشد که از بام سبز به قله تاج‌خروس کشیده شده و در هر ساعت یک هزار نفر را جابه‌جا می‌نماید.

تله‌کابین لاهیجان12235
تله‌کابین لاهیجان


جاذبه‌های طبیعی لاهیجان:

بام سبز لاهیجان


بام سبز لاهیجان به روی شیطان کوه لاهیجان قرار دارد که به دلیل داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و امکانات رفاهی بسیار زیاد سالانه میهمانان زیادی را پذیراست. امکاناتی از قبیل پارک شهر، رستوران، مراکز خرید و از همه مهم‌تر تله‌کابین از جاذبه‌های این منطقه است. از بالای بام سبز، شهر لاهیجان و استخر معروف این شهر زیر پای شماست. منظره بام سبز علاوه بر روز، شب‌های رؤیایی و بی‌نظیری دارد.

بام سبز لاهیجان123
بام سبز لاهیجان

تالاب امیر کلایه لاهیجان


تالاب امیر کلایه در ۴۶ کیلومتری شمال شهرستان لاهیجان و شهرهای لنگرود و بندر کیاشهر در استان گیلان در فاصله ۱ کیلومتری دریای خزر واقع‌شده است. این تالاب دارای وسعتی به‌اندازهٔ ۱۲۳۰ هکتار است و عمق آن به‌طور تقریبی به ۲ متر می‌رسد. در این منطقه زیبا می‌توان قایق‌سواری کرد و لذت یک وعده‌غذای لذت‌بخش را در کنار این تالاب تجربه نمود.

تالاب امیرکلایه
تالاب امیرکلایه-لاهیجان

تالاب سوستان لاهیجان


این تالاب یکی از تالاب‌های آب شیرین استان گیلان است.تالاب سوستان در دهستان لیل شهرستان لاهیجان قرار دارد. تالاب سوستان زیستگاه آبزیان و پرندگان زیادی می‌باشد. اطراف تالاب پوشیده از درختان جنگلی و نیزار است و طبیعت زیبا و مناسبی برای تفریح دارد.

تالاب سوستان لاهیجان11
تالاب سوستان لاهیجان

استخر لاهیجان


استخر لاهیجان به وسعت ۱۷ هکتار و عمقی در حدود ۴ متر در بخش شرقی لاهیجان و در جوار قله‌ای بنام شیطان کوه قرار واقع‌شده است که وسط استخر جزیره زیبایی وجود دارد. این استخر به دستور شاه‌عباس صفوی احداث‌شده است و در قسمت جزیره آن برای خود قصری عظیم جهت سکونت خود در مواقعی که به لاهیجان می‌آمده، بنانهاده بود که در حال حاضر هیچ‌گونه اثری از آن بنا باقی نمانده است. اطراف استخر مکان‌های رفاهی و فروشگاه‌های زیادی وجود دارد. نمای کامل استخر از بالای بام سبز لاهیجان قابل‌رؤیت می‌باشد.

استخر لاهیجان129
استخر لاهیجان


شیطان کوه لاهیجان


شیطان کوه یکی از جاهای دیدنی لاهیجان می‌باشد که در شرق لاهیجان قرار دارد و واقعیت این است که این کوه سرسبز هیچ ربطی به شیطان ندارد. درباره علت نام‌گذاری شیطان کوه اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما عده‌ای معتقدند نام این کوه شاه‌نشین بوده و به‌تدریج در طول تاریخ تغییر کرده و امروز شیطان کوه نامیده می‌شود.

شیطان کوه لاهیجان12
شیطان کوه لاهیجان


جاذبه‌های گردشگری لنگرود

لنگرود شهری ساحلی در شمال استان گیلان و نزدیکی لاهیجان واقع‌شده است. جاذبه‌های گردشگری فراوانی که در این شهر وجود دارد باعث شده است از این شهر به‌عنوان نگین گردشگری گیلان یاد کنند. شهر زیبای لنگرود قدمت تاریخی زیادی دارد و نام آن از سال ۵۱۲ هجری قمری در کتب تاریخی آمده است. لنگرود از طرف شمال به دریای خزر، از غرب به شهرستان لاهیجان، از طرف شرق به شهرستان رودسر و از طرف جنوب به شهر املش (از شهرهای رودسر) منتهی می‌شود.


جاذبه‌های طبیعی لنگرود:

دریاچه کومله شهر لنگرود


کومله در ۵ کیلومتری شهرستان لنگرود استان گیلان قرار دارد. این شهر زیبا به دلیل داشتن مکان‌های گردشگری جذاب سالانه میزبان تعداد زیادی مسافر و گردشگران است. دریاچه کومله یکی از مناطق زیبا و پرطرفدار کومله است که سالانه در فصول مختلف علاوه بر گردشگران؛ پرندگان زیادی را هم در خود جا می‌دهد قایق‌سواری در این دریاچه لذت به‌یادماندنی دارد.

دریاچه کومله شهر لنگرود
دریاچه کومله شهر لنگرود

بام سبز کومله لنگرود


بام سبز کومله بر روی کوهی در ضلع جنوبی شهر کومله در نزدیکی لنگرود استان گیلان قرار دارد. این مکان زیبا با منظره‌ای بسیار زیبا و آب‌وهوای خنک پذیرای گردشگران بسیاری است. از بالای بام سبز شهر لنگرود به‌خوبی قابل‌مشاهده است. پل خشتی لنگرود پل خشتی لنگرود در شهرستان لنگرود استان گیلان واقع‌شده است این پل قدیمی از آجر و ساروج ساخته‌شده و به‌عنوان معروف‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود شناخته‌شده است.

بام سبز کومله لنگرود12
بام سبز کومله لنگرود


جاذبه‌های گردشگری رودسر


رودسر شرقی‌ترین شهر استان گیلان می‌باشد که در میان کوه و جنگل قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر آن را به مقصدی جذاب و دیدنی برای مسافران تبدیل کرده است. اگر قصد سفر به رودسر رادارید قطعاً از دیدن طبیعت بکر و سرسبز و سواحل زیبای آن لذت می‌برید. در ادامه شمارا با برخی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی رودسر آشنا خواهیم کرد.


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی رودسر:


قلعه بند بن رودسر


این قلعه تاریخی با برجی به ارتفاع ۱۲ متر در روستای زیبا و کوچک بند بن در منطقه قاسم‌آباد شهرستان رودسر گیلان گنجینه‌ای زیبا از آثار باستانی استان است که بی‌شک چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند.

32قلعه بند بن رودسر
قلعه بند بن رودسر

پل خشتی تمیجان – رودسر

این جاذبه‌های گیلان در شش کیلومتری شهرستان رودسر و بر روی رودخانه تمیجان واقع‌شده است. رودخانه تمیجان از کوه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز سرچشمه می‌گیرد که پس از گذشتن از مناطق کوهستانی و دامنه‌های شمالی رشته البرز و منطقه اشکورات به جلگه گیلان رسیده و تبدیل به سه‌شاخه می‌گردد. که یک شاخه آن همان رودی است که از روستای تمیجان می‌گذرد. آب کشتزارهای اطراف از این رود تأمین می‌شود. به گفته اهالی آب این رود در فصول مختلف سال تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ‌های سفید مایل به آبی و قهوه‌ای درمی‌آید. که به دلیل املاح داخل آب و یا گل‌آلود شدن آن می‌باشد.

پل-خشتی-تمیجان-رودسر11-1
پل-خشتی-تمیجان-رودسر

تمیجان از سه واژه “ت”،”می”، “جان” ساخته‌شده است که به معنی تو جان منی می‌باشد. قدمت این پل به حدود هفت‌صد سال می‌رسد که با توجه به مصالح و طاق‌های به‌کاررفته در معماری این پل آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند. این پل در سال هزار و بیست هجری قمری در زمان حکومت بهزاد بیگ در گیلان و با پی گیری وی ساخته شد. طول این پل شصت متر و عرض آن پنج‌متر می‌باشد.

این پل شامل پنج دهنه بزرگ و کوچک است که سه‌دهنه غربی آن بزرگ و دودهنه شرقی‌اش کوچک می‌باشد. در دو طرف طاق جناحی میانی دو اتاق کوچک در بین پایه‌ها ساخته‌شده است که میان طاق‌های کوچک قرار دارد. در دو طرف پل نیز جان پناهی ساخته‌شده است که ارتفاع آن حدود پنجاه سانتی‌متر می‌باشد. تا از افتادن افراد و چهار پایان که از روی این پل عبور می‌کنند جلوگیری کند. این پل در سال هزار و سیصد و پنجاه‌وچهار به شماره ثبت هزار و صدوبیست و پنج به‌عنوان اثری تاریخی و ملی به ثبت رسیده است.


جاذبه‌های طبیعی رودسر:


جواهر دشت رودسر


روستای جواهر دشت یکی از زیباترین مناطق استان گیلان بشمار می‌آید که در ارتفاع ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا در شهرستان رودسر استان گیلان واقع‌شده است. در مسیر منتهی به روستا از جاده جنگلی عبور خواهید کرد. طبیعت بی‌نظیر، هوای پاک و دل‌پذیر و آبشارهای کوچک و بزرگ کنار خیابان بدون شک نظر شمارا جلب می‌کند و صحنه‌های مناسبی را برای عکاسی فراهم می‌آورد. اگر به جواهر دشت سفر می‌کنید حتماً لباس گرم همراه داشته باشید.

جواهر دشت رودسر1236
جواهر دشت رودسر

پارک جنگلی سفید آب رودسر


سفیدآب در جنوب شرقی استان گیلان و در نزدیکی شهرستان رودسر قرار دارد. این پارک با داشتن طبیعت جنگلی و امکانات رفاهی از قبیل تریل اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، پارک کودکان و …محل مناسبی برای گذراندن یک روز تعطیل می‌باشد. چشمه‌های آب گرم و پدیده‌های طبیعی چشمه‌ساران و سرچشمه رودخانه‌ها از دیگر خصوصیات پارک جنگلی سفیدآب است.

پارک جنگلی سفید رودسر12
پارک جنگلی سفیدآب رودسر

آبشار میلاش رودسر


به‌جرئت می‌توان آبشار میلاش را یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان رودسر به شمار آورد. این آبشار در ارتفاع ۸۰۰ متری سطح دریا واقع‌شده است و ۷۰۰ متر غربی با رودخانه معروف پلورود فاصله دارد. آبشار میلاش در روستای میلاش گیلان واقع‌شده است. در مسیر رؤیایی رسیدن به این آبشار از بودن در طبیعت بکر و باغ‌های فندق و تماشای قله استوار سما موس لذت خواهید برد.

آبشار میلاش رودسر1253
آبشار میلاش رودسر

اشکورات-رودسر

روستای اشکورات یکی از روستاهای دیدنی و خوش‌منظره شهرستان رودسر است که به علت طبیعت بکر و زیبا، چشمه‌های زلال و دریاچه‌های طبیعی به یکی از مناطق گردشگری شمال کشور مبدل گشته است. روستای اشکورات از جنوب شهرستان رودسر تا قسمت‌های جنوبی رامسر امتداد پیداکرده است.

اشکور-4اشکورات-رودسر-گیلان
اشکور-اشکورات-رودسر

جاذبه‌های گردشگری فومن


جاذبه‌های گردشگری فومن در یک معرفی کوتاه نمی‌گنجند. این شهرستان زیبا با طبیعتی سبز و بی‌نظیر یکی از بهترین مناطق گردشگری در شمال کشور محسوب می‌شود. آبشارها و چشمه‌های پرآب، قلعه و بقعه‌های قدیمی، ییلاق‌های سرسبز و بکر و ازجمله جاذبه‌های توریستی شهرستان فومن به شمار می‌روند که هرکدام ارزش حداقل یک‌بار دیدن رادارند.


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فومن:


پارک مجسمه‌های فومن


در بیشتر خیابان‌ها و میدان‌های فومن مجسمه‌ها نماد اصلی شهر هستند. در مرکز شهر فومن کنار میدان معروف به چهار دختران پارک شهر یا همان پارک مجسمه‌های فومن واقع‌شده است. هر مسافری که به فومن رفته حتماً یک عکس در کنار این مجسمه‌ها دارد.

پارک مجسمه‌های فومن12
پارک مجسمه‌های فومن

قلعه رود خان فومن


در فومن، روستای رود خان قرارگرفته است. قلعه رود خان از بناهای تاریخی مشهور ایران می‌باشد. این قلعه که بزرگ‌ترین سازهٔ آجری ایران به شمار می‌رود، جاده‌ای با هزار پله دارد. اطراف پله‌های این قلعه، فروشگاه‌ها و رستوران‌های زیبایی میزبان گردشگران و مسافران می‌باشند و فضایی دل‌انگیزی را به وجود آورده‌اند.

1-گردشگری قلعه رودخان_فومن
گردشگری قلعه رودخان_فومن


جاذبه‌های طبیعی فومن:


ییلاق زودل سر فومن


این ییلاق یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن است که در نزدیکی روستای خان وانه و در مسیر قله تراشو قرار دارد. ییلاق زودل سر مناظر بسیار زیبا و آب و هوایی بی‌نظیر دارد که باعث محبوبیت این منطقه در بین گردشگران شده است. دلیل نام‌گذاری ییلاق وجود روستای زودل در مس ایران است و ازآنجایی‌که این ییلاق در ارتفاعی بالاتر از روستای زودل واقع‌شده است.

ییلاق زودل سر فومن12
ییلاق زودل سر فومن

ماکلوان فومن


جذابیت ماکلوان همین چشم‌اندازهای وسیع و سبزش است. ماکلوان نقطه اتصال جلگه به کوهستان است و همین ویژگی باعث شده تا به هر طرف آن سرک بکشید به‌راحتی منظره‌ای برای عکاسی یا خوش‌گذرانی پیدا شود.

ماکلوان فومن1223
ماکلوان فومن

غار خون فوشه فومن


غار خون فوشه از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی فومن است و در جنوب غربی روستای فوشه، در نزدیکی قلعه رود خان قرار دارد. طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر برآورد می‌شود. با چهار دهانه، غار خون فوشه در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا جای گرفته است.

غار خون فوشه فومن
غار خون فوشه فومن

روستای ماسوله


ماسوله در ۶۰ کیلومتری شهر رشت و در ۳۲ کیلومتری غرب فومن قرارگرفته است. این دهکدهٔ زیبا و سبز از محبوب‌ترین مناطق استان گیلان است. از جاذبه‌های این منطقهٔ استثنایی می‌توان خانه‌های روستایی و بازار سنتی ماسوله را نام برد. در بازار سنتی ماسوله می‌توان انواع ترشی جات، مرباها، کلوچه و شیرینی محلی ماسوله و صنایع‌دستی گیلان را تهیه و خریداری کرد. ماسوله با داشتن امکانات رفاهی و گردشگری، مقصد موردعلاقهٔ بسیاری از مسافران می‌باشد.

روستای ماسوله1
روستای ماسوله


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ماسوله:


بازار ماسوله


قلب تپندهٔ هر شهری بازار آن شهر می‌باشد، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ماسوله بازار ماسوله است. بازار ماسوله با تمامی بازارهای روستایی ایران تفاوت دارد و توصیه می‌شود اگر به ماسوله سفر کردید حتماً به بازار این روستای پلکانی رفته و لذت ببرید. از ویژگی‌های جذاب این بازار می‌توان به این اشاره کرد که همانند مغازه‌ها و پاساژهای مدرن و طبقاتی شهر می‌باشد و چهار سطح جداگانه دارد به‌طوری‌که در سطح پایین مغازه‌ها یک طبقه و در سطح بالا از دوطبقه تشکیل‌شده است.

بازار ماسوله12
بازار ماسوله


جاذبه‌های طبیعی ماسوله:

آبشار دوقلو ماسوله


آبشار دوقلو گشت رود خان ماسوله آبشار دوقلو گشت رود خان در ۱۴ کیلومتری شهر فومن و در روستای گشت رود خان استان گیلان قرار دارد. این آبشار در دل طبیعت در حال سرریز است و دلیل اینکه به آن آبشار دوقلو میگویند این است که دودهنه آبشار هم‌زمان و بافاصله خیلی کم در آنجا وجود دارد. برای رفتن به این مکان باید در دل طبیعت از لابه‌لای درختان جنگلی مسیری را طی کنید تا برسید.

آبشار دوقلو ماسوله
آبشار دوقلو ماسوله

پارک جنگلی ماسوله


یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله و زیباترین پارک‌های جنگلی شمال کشور، پارک جنگلی ماسوله می‌باشد. تنوع گیاهان و درختان موجود در این پارک و امکانات مناسب برای گردش و تفریح توریستان و هوای خنک و پارک باعث بی‌نظیر بودن این پارک جنگلی شده است، وجود آلاچیق، رستوران و دکه برای گردشگران و توجه به رفاه آن‌ها هرساله سیل عظیم جمعیت را به این شهر و این پارک جنگلی روانه می‌کند.

پارک جنگلی ماسوله11
پارک جنگلی ماسوله

آبشار لار چشمه ماسوله


این آبشار در شهر ماسوله و در استان گیلان واقع‌شده است، موقعیت مکانی این آبشار قبل از ورود به منطقه ماسوله می‌باشد و در کنار جاده فومن به ماسوله چشمه این آبشار می‌جوشد. ارتفاع این آبشار در حدود ۶ متر می‌باشد و حوضچه آب کوچکی در زیر آن ایجادشده است که به زیبایی طبیعی آبشار افزوده است، ارتفاع آبشار لار چشمه از سطح دریا حدود ۶۷۰ متر می‌باشد و درمیان جنگل‌های انبوه گیلان واقع‌شده است.

آبشار لار چشمه ماسوله
آبشار لار چشمه ماسوله

آبشار خر بو ماسوله


این آبشار در دل جنگل‌های روستای پلکانی ماسوله قرار دارد. این آبشار ۲۰ متر ارتفاع دارد برای دسترسی به این آبشار زیبا باید بعد از ماسوله ۲ کیلومتر در دل جنگل از لابه‌لای درختان سرسبز عبور کنید تا به مقصد برسید. نگران سختی راه نباشید زیرا مسیر راحت و آسوده منتهی به آبشار خر بو زبانزد همهٔ افرادی است که یک‌بار این مسیر را تجربه کرده‌اند. در کنار این آبشار محل‌های مختلفی جهت استراحت و لذت بردن از صدای پرندگان و آبشار است.

آبشار خر بو ماسوله11
آبشار خر بو ماسوله


جاذبه‌های گردشگری سیاهکل

سیاهکل با طبیعتی بکر و سرسبز، یکی از قطب‌های مهم گردشگری در استان گیلان است که گردشگران را از سراسر کشور به‌سوی خود می‌کشاند. در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری سیاهکل را معرفی خواهیم کرد.


جاذبه‌های طبیعی سیاهکل:


جنگل سیاهکل


جنگل سیاهکل در ۲۵ کیلومتری سیاهکل قرار دارد. وجود کوهستان‌ها و جنگل‌های زیبا، وجود مزارع زیبای چای و درنهایت آبشار لونک از جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌باشد.

جنگل سیاهکل1223
جنگل سیاهکل

ییلاق دیلمان سیاهکل


دیلمان در ۴۵ کیلومتری سیاهکل قرار دارد. دیلمان که به بهشت کوچک گیلان مشهور است از های مرتفع استان گیلان می‌باشد. قلعه گرماور، آرامگاه بابا ولی و آبشار لونک ازجمله مکان‌های تاریخی و گردشگری منطقه دیلمان می‌باشند.

ییلاق دیلمان سیاهکل
ییلاق دیلمان سیاهکل

کاروانسرای تی تی- سیاهکل

در شهرستان سیاهکل و ۲۵ کیلومتری شهر لاهیجان و ۷۵ کیلومتری شهر رشت، کاروانسرایی در سمت راست ساحل شیم رود و محل تلاقی آبشیم رود و بابا کوه به نام کاراوانسرای تی تی واقع شده است. و در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. این شهرستان با موقعیت جلگه‌ای در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر لاهیجان قرار دارد و رودخانه کوچکی به نام شمرود از وسط آن عبور می‌کند که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

کاروانسرای تی تی- سیاهکل111
کاروانسرای تی تی- سیاهکل

تی تی در زبان گیلکی به معنی “شکوفه” است. در زبان گیلکی مانند زبان انگلیسی جای صفت و موصوف بر خلاف زبان فارسی است بنابراین تی تی کاروانسرا به معنی کاروانسرای شکوفه می‌باشد. از زمانی که تی تی خانم، عمه یکی از شاهان صفوی، تصمیم گرفت کاروانسرای زیبایی به نام خود بنا کند، بنیان یکی از قدیمی‌ترین بناهای سیاهکل گذاشته شد. بنایی سنگی و آجری که تاریخ ساخت آن به دوران صفویه بر می‌گردد.

کاروانسرای تی تی- سیاهکل1
کاروانسرای تی تی- سیاهکل

اگر گذارتان به آن بیفتد، می‌توانید ساختمانی از سنگ رودخانه‌ای، آجر و ملات گچ و ساروج را ببینید که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم روداحداث شده است. دارای حیاط مرکزی و ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است. جایی درست در ۱۰ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه‌ای نسبتاً بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است.

حمام تاریخی دیلمان (حمام میر بلوک) – سیاهکل

حمام تاریخی دیلمان در ۵۰ کیلومتری شهر سیاهکل و در ابتدای بافت شهری دیلمان در ارتفاع ۱۴۶۶ متر از سطح دریای آزاد ودر مجاورت کوچه میراث فرهنگیجاذبه‌های گیلان و قبل از میدان اصلی شهر قرار داشته و به حمام میر بلوک نیز شهرت دارد. ارتفاع آن از منظر بیرونی کمتر از دو متر نسبت به کف خیابان اصلی است. دور آن با فضای خالی شبیه خندق از زمین‌های مرتفع حاشیه جدا می‌شود. سقف حمام دارای سه گنبد است. گنبدها با شیشه‌های ضخیم نور گیر به صورت مشبک پوشانده شده‌اند. میراث فرهنگی مرمت و آماده سازی حمام را انجام داده است.

حمام تاریخی دیلمان (حمام میر بلوک) - سیاهکل122
حمام تاریخی دیلمان (حمام میر بلوک) – سیاهکل

این بنا به احتمال بسیار زیاد متعلق به دورهٔ صفوی می‌باشد که در دوره‌های مختلف ضمن اضافه کردن الحاقات، مورد بازسازی واقع شده است. برخی کارشناسان نیز معتقدند ساخت این بنا به دورهٔ ایلخانی باز می‌گردد. بخشی از این اثر تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده و به شماره ثبت ۳۰۴۳ در ردیف آثار میراث فرهنگی ثبت گردید. این بنا زیر انبوهی از گل و لای مدفون شده بود و به دستور میرزاعلی میر بلوک از زیر لایه‌های خاک بیرون آورده شده و مورد تعمیر و بهره برداری قرار گرفته است.

شالوده اصلی بنا از سنگ، دیوارهای آن از آجر، ملات به کار رفته در آن ساروج و نورگیرهای بالای گنبدها از جنس مرمر شفاف است.

پل خشتی – لوشان

این بنا در استان گیلان بعنوان یکی از اثار تاریخی از دوره قاجاریه می‌باشد که بعنوان جاذبه‌های گردشگری استان گیلان و شهرستان لوشان قرار گرفته است. پل خشتی در مسیر رشت – قزوین در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته و ساختار آن بصورت پلکانی می‌باشد. پل خشتی لوشان دارای ۴ دهنه است که دو دهنه آن بزرگ و دو دهنهٔ دیگر کوچک می‌باشد. کف پل را با پوشش قلوه سنگ می‌بیند و در دو طرف مسیر عبور عابران پیاده جان پناه هایی قرار داده شده است.

پل خشتی - لوشان11
پل خشتی – لوشان

طول کلی این پل ۱۰۲ متر و عرض آن ۲۰/۷ متر می‌باشد. این پل با بیش از ۲۰۰ سال قدمت تاریخی، در طول تاریخ مورد تهاجم زیادی نظیر ارتش قزاق، نیروهای دولتی و همچنین زلزلهٔ سال ۱۳۶۹ بوده است که موجب تخریب آن شده است. و حال آنکه همچنان سرپا و قابل استفاده است. ازتاریخ احداث این پل اطلاعی در دست نیست، برخی از پژوهندگان ساختمان این پل آجری را به خسرو خان گوجی، حکمران گیلان، در زمان فتح العلی شاه نسبت می‌دهند. ولی بنظر می‌رسد که این پل در قرن نهم هجری ساخته شده است. پل تاریخی لوشان که از جاذبه‌های تاریخی لوشان است، در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۰۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا


صومعه‌سرا در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر زیبا و سرسبز رشت قرار دارد مکان‌های دیدنی صومعه‌سرا همانند شهر رشت دارای چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیری است. مناطق مختلفی ازجمله بندر انزلی، رضوان‌شهر، فومن و ماسال ازجمله مناطق اطراف و نزدیک به صومعه‌سرا هستند. مکان‌های دیدنی صومعه‌سرا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی خود دارای جاذبه‌ها تاریخی نیز می‌باشد.


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی صومعه‌سرا:


حمام کسماء صومعه‌سرا

این حمام قدیمی کسما با بافت سنتی و پیشینه تاریخی ۷۰ ساله خود، یکی از بناهای تاریخی شهرستان صومعه‌سرا به شمار می‌رود که در کنار راه جاده کنونی کسماء واقع‌شده است.

حمام کسماء صومعه‌سرا1
حمام کسماء صومعه‌سرا


جاذبه‌های طبیعی صومعه‌سرا:


رودخانه پلنگ ور صومعه‌سرا


رودخانه پلنگ ور از کوه‌های تالش در قسمت جنوب ده “آلیان” می‌آید و مزرعه‌های کشاورزی روستای ” سه سار” را آبیاری می‌کند و از سمت دیگر روستا خارج می‌شود. روستای سه سار در شرق شهرستان ” صومعه‌سرا ” واقع‌شده است.


پناهگاه حیات‌وحش سلکه صومعه‌سرا


پناهگاه حیات‌وحش سلکه در صومعه‌سرا می‌باشد. این پناه گاه که در جنوب بندر انزلی واقع‌شده است دارای مرداب‌ها، آب‌بندها و برکه‌هایی است که هرسال میزبان صدها پرندهٔ مهاجر می‌باشد. این منطقهٔ محافظت‌شده از جذاب‌ترین نقاط گردشگری استان گیلان می‌باشد.

پناهگاه سلکه صومعه‌سرا
پناهگاه حیات‌وحش سلکه صومعه‌سرا

تالاب هند خاله صومعه‌سرا

تالاب هند خاله در دهستان هند خاله از توابع بخش تولمات شهرستان صومعه‌سرا در ۱۵ کیلومتری رشت واقع می‌باشد. این تالاب یکی از جاذبه‌های گردشگری دهستان هند خاله است که هرساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور به‌سوی خود جلب می‌کند و درگذشته تنها راه ارتباطی به بندر انزلی بوده است. این تالاب زیستگاه هزاران پرنده مهاجر می‌باشد که در فصل پاییز به این منطقه نقل‌مکان می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری تالش


تالش یکی از شهرستان‌های غرب استان گیلان با طبیعت سرسبز و جنگلی بسیار بکر و زیبا است. این شهرستان مهد تولید کیوی و رتبه اول در تولید ازگیل، ترب و عسل در گیلان است. تعداد جاذبه‌های گردشگری تالش بسیار زیاد است که در ذیل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


جاذبه‌های تفریحی و فرهنگی تالش:


سورتمه تالش


این سورتمه در پارک سپاهداران تالش در استان گیلان قرار دارد. این پارک با داشتن طبیعت جنگلی و امکانات رفاهی و تفریحی سالانه میزبان تعداد زیادی از افراد است. این سورتمه ریلی در دل این پارک جنگلی سورتمه ریلی با همکاری شرکت «ویگاند آلمان» به طول یک کیلومتر و ۵۵ متر ایجادشده است. سورتمه در تمام فصول سال حتی در باران و سرما قابلیت استفاده دارد و نصب پوشش‌های محافظ در برابر باران و ضربه روی آن امکان‌پذیر است در کنار سورتمه می‌توان گوزن‌ها را مشاهده و به آن‌ها غذا داد و در آلاچیق‌های سرپوشیده اسکان کرد.

سورتمه تالش12
سورتمه تالش

کاخ سردار امجد تالش


سردار امجد از اواخر دوره ناصرالدین‌شاه قاجار تا دوره مشروطه حاکم گرگان رود بود و در تالش بسیار باقدرت بود به همین دلیل برای پذیرایی از مهمانان و استراحت خود تصمیم به احداث این بنا گرفت. ساخت این بنا حدود ۲۵ سال طول کشید. این بنا در ضلع جنوبی میدان اصلی تالش قرار دارد.

عمارت زمستانی سردار امجد- تالش
عمارت سردار امجد- تالش


جاذبه‌های طبیعی تالش:


ییلاق اولسبلانگاه تالش


بدون شک ییلاق اولسبلانگاه یکی از قشنگ‌ترین و بکرترین مناطق غرب استان تشکیل‌شده است. که اولس ل ِ َس و ب گیلان در ارتفاع ۱۴۸۹ از دریا است اولسبلنگاه نامی تالشی است و از دو بخش اول َنگاه به معنی جای بلند است. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز که ارتفاع این درختان ل ِ َ به معنی درختم َمرز و ب بین ۱۵ تا ۲۵ متر است. سکونت در کلبه‌های چوبی حس و حال بی‌نظیری دارد. سفر به این ییلاق با ماشین‌های سواری امکان‌پذیر است.

ییلاق اولسبلانگاه تالش

آبشار زمرد تالش


این آبشار در ۴۵ کیلومتری شمال شهرستان تالش و در ۹ کیلومتری بازار شهر حویق واقع‌شده است. آبشار زمرد با آبشار حویق به آبشار دوقلو معروف است زیرا دو آبشار دو جوار هم به ارتفاع حدودی ۲۰ متر سرازیر شده است.

آبشار زمرد تالش12
آبشار زمرد تالش

ییلاق سوباتان-لیسار- تالش

سوباتان از دو کلمه ترکی “سو” و “باتان” می‌باشد که به معنای محل فرورفتن آب می‌باشد. دلیل نام‌گذاری وجود چشمه‌ای این روستا است که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک، دوباره به درون زمین‌برمی گردد. سوباتان در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش در استان گیلان قرار دارد. سوباتان از شمال به رودخانه لیسار و از شرق با جنگل‌های تالش هم‌مرز می‌باشد.

ییلاق سوباتان-لیسار- تالش
ییلاق سوباتان-لیسار- تالش

جنگل گیسوم تالش


این جنگل در ۱۷ کیلومتری تالش می‌باشد. جنگل گیسوم به دلیل داشتن امکانات رفاهی و گردشگری و نزدیک بودن به دریا، موقعیت خاص و جذابی برای مسافران فراهم آورده است.

جنگل گیسوم تالش12
جنگل گیسوم تالش


دریاچه نُئور مابین تالش و اردبیل


دریاچه‌ای آب شیرین است که مابین شهرستان تالش و شهر اردبیل و خلخال در مرز بین استان اردبیل و استان گیلان قرار دارد. این دریاچه زیستگاه تعداد زیادی پرنده و آبزیان است. پوشش گیاهی و گیاهان خشک زی زیبایی دریاچه را چند برابر می‌کند. توجه داشته باشید که شکار در این دریاچه ممنوع است. برای رسیدن به این دریاچه می‌توان بیشتر مسیر را با ماشین طی کرد و مسیرهای کوهنوردی بسیار زیبا هم امکان قدم زدن تا دریاچه را می‌دهند.

دریاچه نُئور مابین تالش و اردبیل1
دریاچه نُئور مابین تالش و اردبیل

جاذبه های گردشگری املش

شهرستان املش در استان گیلان قرار دارد و از سمت شمال و شرق با شهرستان رودسر، از سمت جنوب با شهرستان سیاهکل و از سمت شمال غرب و غرب با شهرستان لنگرود همسایه است.شهرستان املش دارای مناطق زیبا و جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی است، مناظر طبیعی در این شهرستان نگاه هر دوست‌دار طبیعت را به شدت مجذوب خود می‌کند.

جاذبه های طبیعی املش:


هلو دشت-دهستان لات لیل – املش


هلو دشت (هلی دشت)، دهکده‌ای زیبا در منتهاالیه جنوبی دهستان لات لیل و شهرستان املش است که با مرکز شهر املش حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقهٔ کوهستانی در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا واقع‌شده است و علاوه بر آب‌وهوای مطبوع کوهستانی و پوشش جنگلی توأم با فضاهای مرتعی، در روزهای آفتابی هم می‌توان از بلندای آن شاهد مناطق جلگه‌ای شرق گیلان و دورنمایی شهرهایی مثل لنگرود، رودسر و لاهیجان بود که یکی از جذابیت‌های هلو دشت به‌حساب می‌آید.

هلو دشت-دهستان لات لیل - املش-گیلان
هلو دشت-دهستان لات لیل – املش-گیلان

بلوردکان-روستای بلورکان – املش

از جاذبه‌های طبیعی اطراف املش روستای بلور دکان است که از توابع دهستان لات لیل، بخش اتاقور شهرستان لنگرود و در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر املش واقع‌شده است. منطقه بلور دکان منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده و فوق‌العاده زیبای روستایی نزدیک به املش است.

جاده اسالم به خلخال- اسالم


جاده اسالم به خلخال به طول ۷۰ کیلومتر از شهر اسالم استان گیلان شروع می‌شود و در شهر خلخال در جنوب استان اردبیل به پایان می‌رسد. در طول مسیر جاده رؤیایی اسالم به خلخال رودخانه‌ای وجود دارد که زیبایی مسیر را چندین برابر می‌کند و مکانی برای استراحت را فراهم خواهد کرد. سفر به این منطقه به دلیل آب‌وهوای فوق‌العاده و طبیعت بی‌نظیر بسیار به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز است. سوغات معروف و لذیذ این منطقه عسل خوش‌طعم و خوش عطر اسالم است.

جاده اسالم به خلخال- اسالم12
جاده اسالم به خلخال- اسالم


جاذبه‌های گردشگری رودبار


یکی از شهرستان‌های گردشگر پذیر استان گیلان، شهرستان رودبار است. این شهر که دشت‌هایش مملو از گل زیبای سوسن چلچراغ است، به زیتون‌هایش نیز شهرت دارد. اگر قصد سفر به استان گیلان و شهرستان رودبار رادارید، در ادامه با ما همراه باشید تا شمارا با تمام جزئیات سفر به رودبار آشنا کنیم.


جاذبه‌های طبیعی رودبار:

دریاچه بره سر رودبار


دریاچه بره سر یکی از جاذبه‌های طبیعی و مناطق گردشگری در استان گیلان در منطقهٔ خورگام رودبار است. روستای بره سر تا رودبار ۵۵ کیلومتر فاصله دارد، و از بره سر تا دریاچه در حدود ۲ کیلومتر مسیر جنگلی زیبا دارد. بهترین زمان برای سفر به این دریاچه فصل بهار و تابستان است.

دریاچه بره سر رودبار12
دریاچه بره سر رودبار

داماش رودبار


منطقهٔ داماش از دیگر جاذبه‌های گردشگری گیلان می‌باشد. دریاچه بره سر یا دریاچه ویستان در روستای بره سر رودبار- داماش واقع‌شده است. از جاذبه‌های دیدنی این منطقه می‌توان طبیعت زیبا و وجود پشمه های آب‌معدنی را نام برد. عسل و لبنیات این منطقه از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردارند. همچنین وجود میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، تمشک، زالزالک و گردو از دیگر محصولات این شهر می‌باشد و همین امر سبب جذب گردشگران زیادی به این منطقه شده است.

داماش رودبار
داماش رودبار

منطقه ییلاقی سَلانسَر در شهر رستم‌آباد رودبار

در بخش مرکزی شهرستان رودبار و در شهر رستم‌آباد روستای سلانسر واقع‌شده که با طبیعت بی‌نظیر خود، هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.
این روستا که در ارتفاع هزار و ۲۵۰ متری از دریا و در قسمت جنوبی استان گیلان قرارگرفته است، درختان تنومند و علفزارهای زیبایی را در خود جای‌داده که در تابستان‌های گرم و طاقت‌فرسای گیلان، هوایی مطبوع و خنک داشته و طبیعت همواره مه‌گرفته آن، خاطراتی رؤیایی برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

منطقه ییلاقی سَلانسَر در شهر رستم‌آباد رودبار
منطقه ییلاقی سَلانسَر در شهر رستم‌آباد رودبار

دشت سوسن چلچراغ داماش رودبار


روستای داماش در بخش عمار لو شهرستان رودبار استان گیلان در ارتفاع ۲۲۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. این روستای توریستی زیستگاه یکی از نادرترین گل‌های جهان بنام سوسن چلچراغ می‌باشد زیستگاه این گل به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع است و در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان اثر طبیعی ملی شناخته شد این گل در فصل بهار و در اواخر خرداد و اوایل تیر می‌روید و در این زمان به دلیل رویش این گل زیبا در این روستا جشن گرفته می‌شود.

دشت سوسن چلچراغ داماش رودبار
دشت سوسن چلچراغ داماش رودبار

ییلاق خورگام رودبار

این ییلاق علاوه بر ییلاقات شینه چاک، پلنگ کوه، یالس تپه، بربن، میانه سو، ویستان، نورالعرش، گیاش ازنظر پوشش گیاهی و جانوری نیز بسیار غنی است. بابونه، شقاقل، گل چای، گل‌گاوزبان و صدها گونه گیاهی دیگر در کنار گونه‌های جانوری گراز، موش‌خرما، سنجاب و روباه کبک، قمری، تیهو، بلدرچین و حتی مارهای سمی بر زیبایی طبیعت افزوده است.

ییلاق خورگام رودبار1299
ییلاق خورگام رودبار

درفک رودبار


روستای درفک در شهرستان رودبار استان گیلان قرار دارد. این روستا قله و یخچال طبیعی درفک مشهور است. کوه درفک به ارتفاع ۲۷۳۳ متر در شمال شرقی رشته‌کوه البرز این کوه زیبا محل مناسبی برای شبمانی کوهنوردان است.

درفک رودبار12
درفک رودبار

روستای اسطلخ جان رودبار


روستای اسطلخ جان در دهستان رحمت‌آباد شهرستان رودبار در استان گیلان قرار دارد. این روستا قدمتی چند صدساله دارد و نام این روستا به خاطر استخرها و برکه‌های متعدد از سلچان به اسطلخ جان تغیر یافت. روستای اسطلخ جان دو بخش جلگه‌ای و کوهپایه‌ای دارد که بیشتر نواحی را بخش کوهپایه ای در برگرفته است؛ آب‌وهوا در نواحی جلگه‌ای گرم و مرطوب و در نواحی کوهپایه‌ای معتدل‌تر است.

روستای اسطلخ جان رودبار12213
روستای اسطلخ جان رودبار
غار درفک –رودبار

غار یخی درفک در منطقه شکار ممنوع درفک در شهرستان رودبار واقع شده است. رودبار یکی از قشنگ‌ترین شهرستان‌های استان گیلان است. این غار که در بخش خورگام شهرستان رودبار و در مقابل رستم آباد قرار گرفته، با شهر رشت نزدیک به ۵ کیلومتر فاصله دارد. درفک در واقع اسم قله مشهوری است که در فاصله ۲۷ کیلومتری مانده به بخش شمال شرق رودبار در گیلان قرار دارد. سالیانه افراد بسیار زیادی برای تفریح، غارنوردی و کوهنوردی به این منطقه سفر می‌کنند.

در دامنه‌های کوه‌های بلند منطقه درفک، یک غار یخی زیبا واقع شده است. دامدارانی که در این ناحیه زندگی می‌کنند از آن برای تأمین کردن یخ و آب مورد نیاز خود بهره می‌برند. غار درفک از بخش جنوبی به ارتفاعات رودبار و از بخش شمالی به جنگل‌های سرسبز رودخانه سفیدرود و فیرارود نزدیک است. میزان ارتفاع این غار از سطح دریا چیزی نزدیک به ۲۴۰۰ متر بوده که این منطقه را به یک ناحیه سرد و برفگیر بدل کرده است. اما با این وجود، حضور در این غار می‌تواند تجربه‌ای بسیار دلچسب برای هر فردی باشد.

غار درفک –رودبار1
غار درفک –رودبار

غار درفک حتی در گرم‌ترین روزها و فصل‌های سال برف و یخ را در درون خود نگه می‌دارد و به دلیل همین ویژگی در گذشته از آن به عنوان یخچال طبیعی استفاده می‌کردند. حتی اکنون هم بسیاری از چوپانان برای تأمین آب مورد نیاز خود از آب این غار مصرف می‌کنند. دهانه غار درفک استان گیلان بسیار عریض و بزرگ است اما ارتفاع بسیار کمی دارد. برای ورود به داخل این غار باید حتماً تجهیزات غارنوردی به همراه داشته باشد. و لازم به ذکر است غار درفک با طول ۱۰۰ متر و عرض ۴۰ متر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

جاذبه های تاریخی فرهنگی رودبار:

قلعه کول (قلعه تپه) – رودبار

استان گیلان دارای جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است. که قلعه کول/ قلعه تپه شهرستان رودبار یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان می‌باشد. قلعه کول/ قلعه تپه یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در رودبار است. که قدمت آن مربوط به ساسانی می‌باشد و در تاریخ ۱۳۴۶/۰۱/۲۳ به شماره ثبت ۷۵۱ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده رودبار در قریه انار کول می‌باشد.

قلعه کول (قلعه تپه) – رودبار
قلعه کول (قلعه تپه) – رودبار

جاذبه های گردشگری رضوانشهر

شهر رضوانشهر منطقه ای با طبیعتی بسیار زیبا و با جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی جذاب در شمال غربی گیلان است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر این بار به سمت شمال کشور سفر کردید حتما از شهر رضوانشهر و جاذبه های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنید.دیدنی های رضوانشهر بسیار زیاد و متنوع هستند و اگر به بناهای تاریخی و یا جاذبه های گردشگری طبیعی علاقه داشته باشید در هر صورت سفر به این شهر تاریخی و زیبا شما را ناامید نخواهد کرد.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی رضوانشهر:

قلعه کول رینه-شهرستان رضوانشهر

برای رسیدن به قلعه بایداز روستاهای” وسکه” و”رینه” عبور کرد و به رودخانه شفارود رسید. بعداز گذشتن از رودخانه وطی حدود ۵۰۰ متربا پای پیاده، دسترسی به قلعه میسراست. این قلعه شرقی –غربی وازسه جهت دارای شیب است. درضلع شمال و شمال شرقی قلعه دیوارهایی ازسنگ لاشه به صورت خشکه چین به طول ۱۰ و به ارتفاع ۱ متر نمایان است. در ساخت دیوارهااز هیچ نوع ملاطی استفاده نشده است.

قلعه کول رینه-شهرستان رضوانشهر
قلعه کول رینه-شهرستان رضوانشهر

همچنین در ضلع شمالی متصل به دیوار، بقایایی از پی اتاق‌هایی با ابعاد مختلف، که احتمالامحل اسکان نگهبان بوده، مشخص است. در ضلع غربی این قلعه بقایایی ازدیوارهای دیگر قلعه به طول ۲متر و در دوردیف سنگچین به چشم می‌خورد. احتمالاً ورودی قلعه ازجهت شرق بوده است. از شواهدموجود می‌توان نتیجه گرفت که این قلعه فقط کاربرد نظامی-امنیتی داشته ویکی از گذرگاه‌های فرعی منطقه راکنترل می‌کرده است. این قلعه را با توجه به موقعیت جغرافیایی و معماری آن می‌توان به دوران تاریخی منسوب کرد.

جاذبه های طبیعی رضوانشهر:

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار یکی از زیباترین و باشکوه ترین آبشارهای کشور ایران و سومین آبشار مرتفع در استان گیلان در شانزده کیلومتری پره سر در شهر رضوانشهر است. برای رسیدن به این آبشار باید از مسیری فوق العاده تماشایی و جنگلی بگذرید. جالب است بدانید که روی آبشار بی نظیر ویسادار، پلی قرار دارد که با عبور از روی آن، نمای دل انگیز آبشار را می توانید زیر پاهای خود داشته باشید.

آبشار ویسادار -رضوانشهر12
آبشار ویسادار -رضوانشهر

جاذبه‌های گردشگری آستارا


سفر به‌جاهای دیدنی آستارا تجربه‌ای خواهد بود که تا همیشه آن را به یاد دارید. طبیعت بکر و زیبا، بازارها و مراکز خرید، تفریحات و جاذبه‌های گردشگری آستارا، همه و همه مواردی هستند که تا مدت‌ها خاطره آن را فراموش نخواهید کرد.


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و تفریحی آستارا:


تله‌کابین حیران آستارا


تله‌کابین حیران در ۳۰ کیلومتری آستارا واقع‌شده است. این منطقهٔ گردشگری زیبا و جذاب از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مناطق گردشگری استان گیلان می‌باشد.

تله‌کابین حیران آستارا12
تله‌کابین حیران آستارا


جاذبه‌های طبیعی آستارا:


چشمه آبگرم علی داشی آستارا


این چشمه یکی از چشمه‌های آب گرم استان گیلان است که در روستای سرسبز گیلده در فاصله ۳۰ کیلومتری از آستارا قرارگرفته است و یکی از دلایل مسافر طلب این منطقه نزدیک بودن به جاده اصلی از طرف آستارا و گردنه حیران است. چشمه آبگرم علی داشی در پای یک پرتگاه سنگی در محلی به نام علی داشی در بالای دره گیلده واقع‌شده است و خواص درمانی بسیار معروف آن درمان دردهایی همچون درد مفاصل (روماتیسم) چشم‌درد، دل‌درد، کمردرد، رفع باد و قولنج و تقویت اعصاب است.

چشمه آبگرم علی داشی 12
چشمه آبگرم علی داشی

روستا و آبگرم کوته کومه آستارا


روستای کوته کومه در شهر لوند ویل شهرستان آستارا در استان گیلان قرار دارد. این روستای جنگلی آب‌وهوای بسیار خنک و طبیعت زیبایی دارد. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا آبگرم آن است که خواص درمان بسیاری ازجمله درمان درد استخوان و درد مفاصل است. یک رودخانه در جوار این آب گرم در جریان است که مکان را دل‌انگیزتر و بکرتر خواهد کرد.

روستا و آبگرم کوته کومه آستارا12
روستا و آبگرم کوته کومه آستارا

آبشار لاتون آستارا


آبشار لاتون به ارتفاع ۱۰۵ متر در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی آستارا به سمت اردبیل، شهر َو ِندویل، روستای کوته کومه واقع‌شده است. فاصله آبشار تا روستای کوته کومه ۶۰ کیلومتر است و نیاز به پیاده‌روی َ ل ۴ ساعته دارد. طبیعت زیبا و چشم‌نواز این منطقه زبانزد کوهنوردان است و شبمانی در کنار آبشار را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

آبشار لاتون آستارا12
آبشار لاتون آستارا

جاذبه‌های گردشگری رامسر


شهر “رامسر” با برخورداری از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی و تاریخی یکی از مناطق بسیار زیبای کشور به لحاظ طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. عروس شهرهای ایران با مناطق جنگلی و دریا میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد.
جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی رامسر:


تله‌کابین رامسر


این تله کابین به‌عنوان بزرگ‌ترین تله‌کابین کشور از کنار ساحل خزر تا ارتفاعات جنگلی با ۴۰ کابین به طول ۲ کیلومتر امتداد دارد و توسط بخش خصوصی ایجادشده است. تله‌کابین رامسر تنها تله‌کابین در خاورمیانه است که ساحل دریا را به ارتفاعات جنگلی متصل می‌کند. این تله‌کابین که به واحدهای پذیرایی و اماکن تفریحی- گردشگری مجهز است با ظرفیت ۵۰ کابین ظرفیت حمل ۴۵۰ نفر در ساعت را دارد. تله‌کابین رامسر در ۵ کیلومتری غرب رامسر و ۳۰۰ متری شهر چابکسر قرار دارد.

تله‌کابین رامسر12
تله‌کابین رامسر

موزه تماشاگه خزر رامسر


این عمارت به کاخ مرمر معروف بوده و در سال ۱۳۱۶ در میان باغی به مساحت ۶۰ هزار متر که مساحت کاخ حدود ۶۰۰ متر می‌باشد با شیوه معماری اروپایی بنا گردیده است. در داخل کاخ گچ‌بری‌های زیبا، سقف بسیار دیدنی با ۴ ستون سنگی بزرگ خوش‌تراش، ببر سنگی، مجسمه‌های برنزی و مرمری، تابلوهای نقاشی عتیقه، فرش‌های نفیس، کریستال، منبت‌کاری‌های استادانه و آثار منحصربه‌فرد هنرمندان بزرگ ایران و جهان جهت بازدید عموم به نمایش گذاشته‌شده است. در این باغ اولین نهال‌های مرکبات اصلاح‌شده و گونه‌های گیاهی متفاوت و نایاب خارجی کاشته شده که این موزه را به یکی از باغ‌های منحصربه‌فرد ایران ازنظر تنوع گونه‌های گیاهی تبدیل‌شده است.

موزه تماشاگه خزر رامسر
موزه تماشاگه خزر رامسر

قله مار کوه رامسر


این قله از سلسله کوه‌های البرز است و در ۶ کیلومتری شرق رامسر و ۳ کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر واقع است. قله مار کوه با وسعت ‪ ۶۰۰‬هزار مترمربع با انواع درختچه‌ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده و ارتفاع قله از سطح دریا حدود ‪ ۵۰۰‬متر است. شهر کتالم، چشم‌اندازهای زیبای آن به دریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسا رود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه بخشیده است‬‬‬‬.

قله مار کوه رامسر
قله مار کوه رامسر


جاذبه‌های طبیعی رامسر:


گرسماسر رامسر


در مسیر رامسر به کتالم، مسیری آسفالته، جنگلی و زیبا وجود دارد که امتداد آن به زیباترین و باشکوه‌ترین ییلاق واقع در رامسر می‌رسد و نام آن گرسماسر است. گرسماسر قدمتی تاریخی دارد و در مسیر عبور کوهنوردانی است که جهت استفاده از مناظر طبیعی و زیبای لپاسر به قله ۳۶۰۰ متری و پربرف با شکارهای نایاب سما موس راهی می‌شوند.

گرسماسر رامسر12
گرسماسر رامسر

روستای سرولات رامسر


روستای سرولات در بالای کوه و در دل جنگل در ۲۰ کیلومتری رامسر قرار دارد. این روستا به سر سبزی و هوای تمیزش معروف است و امکان گذراندن یک روزبه یادماندنی را فراهم می‌کند. جالب است بدانید از بالای این کوه دریای خزر نمایان است که ترکیب کوه و درختان و دریا منظره فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد.

روستای سرولات رامسر1123
روستای سرولات رامسر

جواهر ده رامسر


جواهر ده منطقه‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است. این منطقه رؤیایی، شاهکار طبیعت و نگین فیروزه فام کوه‌های البرز به شمار می‌رود که از ۳ جهت در محاصره کوه قرار دارد. این منطقه باوجود فاصله کم از دریای خزر، در ارتفاع قابل‌ملاحظه‌ای از سطح دریا که حدود ۲ هزار متر است، قرار دارد.

جواهر دشت رودسر1236
جواهر دشت رودسر

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.