جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر رشت

با ادمین سایت
۰ نظر

استان گیلان و شهر رشت یکی از این شهر ها و منطقه ها بوده که بدلیل برخورداری از آب و هوای مطبوع و معتدل، طبیعت بکر و دست نخورده و همچنین جاذبه های تاریخی فراوان. بی تردید یکی از بهترین انتخاب ها برای سفر در فصل بهار بوده. و می توان با سفر به این منطقه خاطرات دل انگیزی از مسافرت بهاری خود خلق کرد.جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر رشت بسیار دیدنی هستند و بازدید از آنها حتما توصیه میشود.

موزه جانور شناسی- رشت

موزه جانور شناسی شهر رشت که در یکی از ساختمان‌های دانشگاه گیلان واقع در ۵ کیلومتری جاده تهران قرار گرفته است، علاوه بر اینکه برای بزرگسالان بسیار جذابیت دارد، در سنین کودک و نوجوان که دنیایی از کنجکاوی هستند هم می‌تواند لذت بخش باشد. تأسیس موزه جانور شناسی و حشرات گیلان از سال ۱۳۵۷ به صورت گردآوری و نگهداری نمونه‌های جاندار آغاز شد. موزه جانور شناسی و حشرات گیلان در بنایی دو آشکوبه با زیر بنایی حدود از ۶۰۰ متر مربع دایر گردیده و بیش از ۳۰۰۰ نمونه جانوری و حشره در آن نگهداری می‌شود.

موزه جانور شناسی رشت123
موزه جانور شناسی رشت

انواع دو زیستان، خزنده، پرنده، حشره و نمونه‌های مختلف آزمایشگاهی و موجودات جهش یافته ژنتیکی در این مجموعه وجود دارد.

موزه میرزاکوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت از معدود خانه‌های قدیمی این شهر بوده و از اصالت و ارزش تاریخی بسیار زیادی برخوردار است.

میرزا کوچک خان جنگلی یکی از بزرگ‌مردان ایران زمین است. او به دلیل آزادی‌خواهی به یک قهرمان و مبارز در جنبش جنگل معرفی شده است. از این‌رو بیشتر افراد از سراسر ایران و حتی گردشگران خارجی برای دیدن زادگاه و محل زندگی او به رشت می‌آیند.

در حال حاضر خانه میرزا کوچک خانه جنگلی در رشت به یک مکان برای جذب گردشگر تبدیل شده است. بیشتر مردم دنیا به‌ویژه ایرانیان علاقه شدیدی دارند، که بیشتر با قهرمانان ملی‌شان آشنا شوند. به همین دلیل اکثر خانه‌های افراد مشهور به موزه تبدیل می‌شوند.

شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی نیز یکی از شخصیت‌های برجسته و دوست‌داشتنی است که بسیاری از مردم علاقه دارند که با محل زندگی ایشان آشنا شوند. این خانه با مساحت تقریبی ۳۰۰ متر مربع شامل دو طبقه است. در هر طبقه چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو طرف خانه برای ورود به ایوان و اتاق‌های طبقه بالا وجود دارد. این روزها شهرداری رشت مالک اصلی خانهمیراز کوچی خان است. طبقه پایین نمایشگاهی دائمی از کتب مربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل را در خود جای داده؛ و طبقه بالا اتاق‌های محل زندگی خانواده استادسرایی مانند آنچه در قدیم وجود داشته بازسازی شده است. در وسط سالن‌ها می‌توانید تعدادی از تجهیزات و ادواتی که سردار و یارانش برای مبارزه استفاده می‌کردند را نیز ببینید.

موزه آبزیان – رشت

یکی از موزه‌های دیدنی شهر رشت، موزه آبزیان است. موزه آبزیان، در فضایی به مساحت ۹۰ متر مربع در ۵ کیلومتری شهر صنعتی رشت و در پردیس میرزا کوچک خان واقع شده است و شامل بخش‌های متنوعی می‌باشد. در این مکان می‌توانید نزدیک به ۷۰۰ گونه ماهی و پرنده خاص که مربوط به آب‌های داخلی کشور می‌باشد را ببینید. هدف از تأسیس موزه آبزیان، ارائه مطالب آموزشی به بازدیدکنندگان است. وجودگونه های مختلف از ماهیان و پرندگان مناطق آب‌های داخلی کشور؛ در این موزه می‌تواند برای دانشجویان، محققان، دانش آموزان و سایر گردشگران و بازدیدکنندگان بسیار حائز اهمیت و جذاب باشد.

موزه آبزیان - رشت
موزه آبزیان – رشت

عمارت کلاه فرنگی- رشت

بسیاری از کسانی که به تماشای باغ محتشم می‌روند شاید به تنها چیزی که توجه نمی‌کنند؛ معماری زیبای عمارت کلاه فرنگی است. در صورتی که، این بنای چوبی حدود ۲۰۰ سال است که؛ در برابر رطوبت ۹۵ درصدی و برفهای سنگین وزلزله‌ها دوام آورده و هنوز استوار بر چهره رهگذران لبخند می زند.

عمارت زیبای کلاه فرنگی با ۱۲۰ هزار متر مربع مساحت، توسط محتشم الملک (سردار معتمد ُ از خوانین و حاکمان بزرگ زمان خود در کشور و گیلان) در سال ۱۳۲۷ هجری قمری بنیان گذاشته شد. عمارت کلاه فرنگی دارای ۴ طبقه است. اما از بیرون به نظر می‌آید که ۳ طبقه دارد.

عمارت کلاه فرنگی- رشت1123
عمارت کلاه فرنگی- رشت

طبقات اول و دوم هر یک دارای دو اتاق هستند و این اتاق‌ها هر یک به وسیله پنجره‌هایی نورگیری داخلی و تهویه مناسب را در فصل گرم سال فراهم می‌کنند. بلندترین اتاق این عمارت هشت‌گوش و از هر سو دارای پنجره‌هایی است که رو به باغ باز می‌شوند. مصالح به کار رفته در آن آجر، چوب و گچ است. این بنا در گذشته محل سکونت تابستانی حکام و فرمانداران شهر بود که با توجه به تغییر شرایط اجتماعی جامعه مورد بهره‌برداری‌های گوناگون از جمله خانه شطرنج شهر- رستوران پارک و غیره گردیده. این عمارت بعدها توسط میراث فرهنگی گیلان تبدیل به مرکز آموزش هنرهای سنتی در سطوح استان شد. عمارت کلاه فرنگی در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باغ محتشم- رشت

باغ محتشم که به پارک شهر رشت نیز شهرت دارد؛ قدیمی‌ترین پارک موجود در این شهر بوده در که دوران قاجاریه احداث شده است. این پارک در خیابان حافظ در جنوب شهر رشت قرار داشته و رودخانهٔ گوهررود از کنار آن می‌گذرد. پیشینهٔ تاریخی باغ محتشم به عصر قاجار و دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد.

باغ محتشم توسط یکی از متمول‌ترین و افراد طراز اول دوران ناصرالدین شاه به نام اکبرخان بیگلربیگی که اجاره‌دار گمرکات شمال کشور بود؛ و در سال ۱۳۰۷ از دنیا رفت، احداث گردید و ایشان مالک اصلی این باغ بود.

باغ محتشم- رشت11
باغ محتشم- رشت

این باغ دیدنی دارای درختان جنگلی بسیار است، عمارت سه طبقهٔ چوبی دارد و محل بسیار باصفایی است». باغ محتشم دارای یک درب ورودی اصلی و چندین ورودی فرعی است.

این باغ در گذشته دارای وسعتی بیش از مساحت کنونی خود بوده است. در طی زمان و با گسترش شهر رشت و لزوم ایجاد خیابان‌های جدید، از وسعت این پارک کاسته شد.

تاریخچه باغ محتشم

پس از انقلاب ۱۳۵۷ در محدودهٔ باغ محتشم یک شهر بازی و بنای استانداری احداث شد که موجب کوچک‌تر شدن فضای داخلی باغ محتشم گشت. بعدها استانداری به مکان دیگری منتقل شد و قرار بر این شد تا در همان مکان سابق استانداری کتابخانه‌ای بزرگ و وسیع برای استفادهٔ مردم رشت تأسیس گردد.

باغ محتشم- رشت11123
باغ محتشم- رشت

یکی از مهم‌ترین و زیباترین بخش‌های باغ محتشم عمارت کلاه فرنگی است. که در دوران مالکیت اکبرخان بیگلربیگی احداث شده و در ضلع جنوبی این باغ واقع است. بنای عمارت کلاه فرنگی به گونه‌ای ساخته شده است که؛ از بیرون به نظر می‌رسد این عمارت دارای سه طبقه می‌باشد. در حالی که این عمارت از درون از چهار طبقه تشکیل شده است. باغ محتشم و یا پارک شهر رشت، قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پارک موجود در شهر رشت است. به همین دلیل از نظر میزان امکانات و تسهیلات شرایط نسبتاً مناسبی دارد. این پارک دارای امکاناتی نظیر زمین ورزشی، زمین بازی مخصوص کودکان و نوجوانان، سرویس بهداشتی، نمازخانه، صندلی‌های چوبی، وسایل ورزش همگانی، آبنما و فواره‌های زیبا است. همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این پارک واقع شده است.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.