جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی اهواز

با ادمین سایت
۰ نظر

اهواز یکی از کلان شهرهای تاریخی کشور است که در جنوب غربی ایران و استان خوزستان واقع شده است. اهواز در کنار رودخانه کارون واقع شده و دارای صنایع مهم نفت و گاز نیز به شمار می رود. دمای هوای این شهر بسیار بالاست و دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. همچنین این راهم بگوئیم که اهواز با مساحت ۱۸۶۵۰ هکتار پنجمین شهر بزرگ ایران محسوب می شود. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی اهواز خواهیم پرداخت.

پل سیاه اهواز

این پل به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مهم در شهر اهواز محسوب می‌شود و موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. در اطراف پل نیز امکاناتی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی وجود دارد که باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتر می‌شود و در زمان جنگ جهانی دوم نیز به عنوان مسیر حمل آذوقه و مهمات ارتش از آن استفاده میشد .و دارای یک پل فلزی با یک خط آهن برای قطار و دو مسیر عابر پیاده می باشد. که در زمان محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۳۳۶ افتتاح گردیدو همچنین گفته میشود به دلیل نقش مهم آن در پیروزی متفقین ، به آن لقب پل پیروزی نیز داده شده است. پل سیاه در حال حاضر یکی از جاذبه های زیبای روخانه کارون است که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ به شماره ۲۵۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


پل سیاه اهواز
پل سیاه اهواز


حمام نفت سفید اهواز

خوزستان دارای انواع جاذبه های تاریخی -فرهنگی است. که هرگوشه آن بناهای تاریخی و قدیمی وجود دارند و حمام نفت سفید نیز یکی از آنها محسوب میشود. این حمام یکی از آثار قدیمی و گردشگری مهمی است که از جایگاه ویژه ای برخوردار است. حمام نفت سفید اهواز در روستایی به همین نام و در شهرستان هفتکل واقع شده است. و روستای نفت سفید نیز در ۳۶ کیومتری شهرستان هفتکل و ۵۵ کیاومتری اهواز قرار گرفته است. مردمان این روستا به دلیل قرارگیری بر روی میدان نفتی در جلوی درب ورودیشان مشعلی روشن میکنند تا از انفجار خانه های روستا جلوگیری شود. حمام نفت سفید در واقع مربوط به دوران قاجاریه می باشد که توسط فردی به نام مرحوم معتمدی ساخته شده و علت نامگذاری آن نیز به این نام به دلیل وجود میدان نفتی عظیم در روستا می باشد.

در گذشته اهالی روستا برای استحمام از این حمام استفاده می کردند و حمام نیز دارای دو ورودی مردانه و زنانه بود . درحال حاضر از حمام به عنوان اثر تاریخی استفاده میشود و متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی بخش هایی از بنای آن نیز تخریب شده است. پیشنهاد میکنیم اگر به اهواز سفر کردید از این روستا و حمام نیز بازدید کنید.

حمام نفت سفید اهواز
حمام نفت سفید اهواز


دانشگاه سه‌گوش اهواز


این دانشگاه یک ساختمان معروف و تاریخی است که در شهر اهواز، ایران قرار دارد. این ساختمان سه‌گوش در میدان مولوی و در نزدیکی رود کارون واقع‌شده است. معماری این ساختمان متشکل از سه ضلع مثلثی است و به‌طور تاریخی در طول سال‌ها کاربری‌های مختلفی داشته است. در سال ۱۳۲۱ و در میانه جنگ جهانی دوم اهواز مورد اشغال قرار گرفت. و این دانشگاه نیز مقر ارتش متفقین واقع شد ، و در سالهای بعدی نیز مقر سازمان آمریکای اصل چهارترومن، ستاد فرمانداری اهواز، اداره کل دارایی خوزستان و ستاد استانداری خوزستان شد.

و در نهایت در سال۱۳۳۶ به مبلغ دومیلیون و ۶۰ هزارتومن به بانک ملی فروخته شد، سپس در سال ۱۳۵۰، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌شاپور نیز به این ساختمان منتقل شد. بعدازآن، در سال ۱۳۸۹، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی آن را ترک کرد و آن را به دانشجویان ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار کرد. دانشکده ادبیات دانشگاه جندی‌شاپور به دلیل طراحی مثلثی‌اش به دانشگاه سه گوش معروف شده و با شماره ۲۴۹۷ در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دانشگاه سه_گوش اهواز
دانشگاه سه_گوش اهواز

بازار عبدالحمید اهواز

این بازار یکی از بازارهای تاریخی و قدیمی اهواز است و یکی از جاذبه های تاریخی خوزستان نیز به شمار می رود. بازار عبدالحمید معماری سنتی دارد و شما می توانید انواع کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب از آنجا تهیه کنید. این را هم بگوئیم این بازار بیشتر برای وسایل و ابزار کمیاب بسیار مناسب است که شما با گشتن در آن میتوانید آنهارا بیابید. در گذشته بازار عبدالحمید ، یک بازار لوکس و پر رونقی بوده و اما امروزه قشر ضعیف با فروشندگان دستفروش در آن به فعالیت می پردازند. پیشنهاد میکنیم از این بازار قدیمی بازدید کنید چراکه میتوانید زیبایی های گذشته و فرهنگ سنتی عربی را درآن مشاهده نمائید.

در غذاخوری‌های بازار عبدالحمید، شما می‌توانید از غذاهای محلی اهواز مانند قلیه‌ماهی، آش ارده، پاکورا و حمیس توله لذت ببرید. آوازهای جنوبی که در این بازار شنیده می‌شود و لهجه زیبا و شیرین فروشندگان کنار توضیحات جذاب درباره محصولات، باعث می‌شود شما به خرید محصولات محلی این شهر علاقه‌مند شوید.

بازار عبدالحمید اهواز
بازار عبدالحمید اهواز


خانه ماپار اهواز

عبدالمجید ماپار یکی از تاجر های اهواز بود ، در آن دوران حکومت قاجاریه رو به افول و موقع به دست گرفتن حکومت پهلوی بود. عبدالمجید در آن دوران تصمیم گرفت که خانه ای را آنطور که میخواهد بسازد او یکی از بهترین معماران دوره پهلوی را برگزید تا خانه اش را بسازد. پس از فوت عبدالمجید دولت خانه او را توقیف کرد و پس از انقلاب نیز سازمان میراث فرهنگی آن خانه اداره میکرد و مکانی برای گردشگری در شهر اهواز شد. خانه ماپار در طول سالهای عمرش از دست عوامل طبیعی در امان نبوده و آسیب هایی به آن وارد شده است اما در سال ۱۳۹۵ بخش خصوصی و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی بخش هایی از خانه را بازسازی کردند و باید بگوییم این سازمان قصد دارد برای بار دوم به مرمت این اثر تاریخی دست بزند.

مشخصات خانه ماپار

این خانه مساحتش تقریبا ۵۵۰متر می باشد و به سبک آجرچینی خفته وارسته که آجرهارا یکی در میان عمود برهم جایگذاری می کنند طراحی و ساخته شده است. خانه ماپار با نمای سنتی و آجری است و دارای حیاطی زیبا و با صفا می باشد. در آن زمان برای روزهای گرم و شرجی جنوب زیرزمینی نیز در پایین ساختمان میساختند که از گرما در امان باشند و خانه ماپار نیز به همان روش بنا گشته بود.

دو درخت نخلی خمیده نیز در حیاط خانه کاشته اند که مردم آنجا به آنها نخل قهر کرده می گویند. مردم جنوب جایگاه مقدسی برای درخت نخل قائل می باشند و میگویند ثمره درخت نخل سالهاست برکت سفره های مردم آن دیار می باشد. این روزها خانه تاریخی ماپار، فضایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری است. در زمان‌های مختلف سال جشنواره‌های کوچکی را در این عمارت بر پا می‌کنند. از رونمایی کتاب گرفته تا تئاتر و نمایشگاه عکاسی در خانه ماپار برگزار می‌شود.



خانه ماپار اهواز
خانه ماپار اهواز


کاروانسرای معین التجار اهواز

این بنا مربوط به دوره قاجار می باشد. که در شهر اهواز قرار گرفته و یکی از جاذبه های تاریخی خوزستان نیز به شمار می رود. کاروانسرای معین التجار در خیابان ۲۴متری ،خیابان کاوه غربی،،نبش اول واقع شده است و یکی بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز به شمار می رود. معین التجار یکی از بازرگانان مشهور شوشتر بود که اصلیتش به بوشهر می رسید. وی شرکتی بنام شرکت ناصری برای کشتیرانی در رودخانه کارون تاسیس کرده بود. و بناهایی نیز در بندر ناصری بنا کرده بود. معین التجار بعداز ساخت این کاروانسرا ، یک رشته خط آهن از رودخانه تا مسجد حاج رئیس معروف به مسجد سر سچه با واگن های اسب کش تا این محل انتقال داد.

در حال حاضر نیز این کاروانسرا یکی از یادگاری های شاخص بازمانده ازشهر قدیم اهواز می باشد. پس از اعطای امتیاز کشتیرانی به دولت انگلیس ، یکی از تجار ایرانی نیز از این امتیاز برخوردار گشت و مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان تصمیم گرفت سرای معین التجار را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر قرار دهد. و پس از این تصمیم افزود که این سرا به عنوان بازارچه موقت صنایع دستی قرار گیرد و همچنین به عنوان محلی برای استقرار انجمن های دوستداران میراث فرهنگی نیز تبدیل شود.


سرای معین التجار اهواز
سرای معین التجار اهواز

گورستان سنگی کوهساران اهواز


این گورستان یکی از مناطق باستانی در شهر اهواز است که به نام گورستان سنگی کوهساران شناخته می‌شود. این گورستان جزئی از شهر باستانی هرمز اردشیر است. گورستان سنگی تپه کوهساران حدود ۴ سال پیش در خوزستان کشف شد و با بقایای شهر تاریخی هرمزاردشیر به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید در محل همین گورستان تعدادی استودان، گوردخمه، قبر، و آثار تاریخی دیگر کشف شده است. اداره میراث فرهنگی خوزستان و شهرداری منطقه ۷ توافق کرده‌اند که هرگونه مداخله در محوطه گورستان سنگی کوهساران را خودداری کنند و اقدامات عمرانی را با استعلام از میراث فرهنگی انجام دهند.


گورستان سنگی کوهساران اهواز
گورستان سنگی کوهساران اهواز


دانشسرای مقدماتی پسران اهواز


این دانشسرا مربوط به دوره پهلوی اول است و در اهواز، باغ معین، این دانشسرای مقدماتی واقع‌شده است. باتوجه به کاشی نوشته‌های سردر قدیمی عمارت می توان گفت از تأسیس ساختمان در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی می باشد اما برخی معتقدند ساختمان بیش از این تاریخ بناشده است و از زمان تاسیس شده دانشسرا بوده است. این ساختمان امروزه به‌عنوان دبیرستان دخترانه حجاب، با مالکیت آموزش‌وپرورش استان در حال فعالیت است.

آجر نمای قدیمی و معماری زیبای این بنا ،هر چند در گذر روزگاران کمی فرسوده شده، اما هنوز مثل نگینی بر انگشتری اهواز می درخشد. کلاس های طبقه بالای این دانشسرا به رودخانه کارون اشراف کامل دارد. یکی از مناظر زیبای غیر قابل وصف و دیدنی این بنا تماشای طلوع و غروب آفتاب از پنجره های این عمارت است. در حیاط عمارت در کنار دیوار درختان کهنسالی وجود دارند که قدمت آنها به دوران پهلوی می رسد که سایه شان بر روی رهگذران می افتد.

مساحت دانشسرا در حدود ۴۰۰۰ متر می باشد و نمیتوان تمامی قسمتهای آن را در یک بار دید. و بر روی سردر ورودی دانشسرا کتیبه ای قرار داده اند که سال ساخت آن را متذکر میشود.

دانشسرای مقدماتی پسران اهواز
دانشسرای مقدماتی پسران اهواز


پل طبیعت کیانپارس اهواز


این پل یکی از جاذبه‌های دیدنی و زیبای شهر اهواز در ایران است. این پل که بانام پل کیان پارس نیز شناخته می‌شود، بر روی رودخانه کارون قرارگرفته است و دو پارک مهم اهواز یعنی پارک ساحلی و پارک لاله را به یکدیگر متصل می‌کند. پل طبیعت اهواز به‌صورت یک سازه عابر پیاده و دوچرخه‌سواری طراحی‌شده است، و از این‌جهت با سایر پل‌های شهر که معمولاً برای تردد خودروها ساخته‌شده‌اند، تفاوت دارد. این پل در سال ۱۳۹۲ ساخته‌شده و از آن زمان تاکنون توجه زیادی از سوی گردشگران به خود جلب کرده است.

پل طبیعت کیانپارس با ساختار و موقعیت جغرافیایی و مکانی و همچنین چشم انداز بی نظیر و نورپردازی جذاب خود یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری و نقاط جذاب اهواز محسوب می شود که سالانه گردشگران و توریست های بسیاری از سراسر جهان از آن بازدید می کنند. پل طبیعت کیان پارس اهواز ازیک‌طرف به میدان چمران و از طرف دیگر به میدان پنج نخل وصل می‌شود. در صورت استفاده از اتوبوس‌های درون‌شهری، می‌توانید در ایستگاه میدان چمران پیاده شوید. همچنین، می‌توانید از نقشه و لوکیشن برای مسیریابی دقیق‌تر استفاده کنید.

ویژگی های پل طبیعت اهواز


پروژه پل کیانپارس از شاهکارهای معماری در قرن حاضر است و چندسال بیشتر هم از عمر آن نمی گذرد. این هنر توسط معماران جوان و حرفه ای ایرانی ساخته شده است. البته نقد ها و بررسی ها یبسیاری در رابطه با راه اندازی پل صورت گرفته اما سرانجام موجب شد پل با سبک معماری که مشاهده میکنید افتتاح شود. پل کیانپارس طولی در حدود ۵۰۰ متر و عرضی در حدود ۵ متر دارد و مصالح بکار رفته در آن لوله های انتقال آب هستند.

و به دلیل کاربری پل که پیاده روی می باشد برای کفپوش آن نیز از ۲۵۰۰ متر مربع چوب پلاست استفاده شده که ظاهری شکیل به آن بخشیده است. به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از این اثر بی نظیر بازدید نمایید. در اطراف پل طبیعت فضای سبز و رستوران ها و کافی شاپ های و نیزصندلی های متعددی وجود دارد که می توانید با مراجعه به آن ها خود را به صرف یک نوشیدنی دعوت کنید و از تماشای پل و رود خروشان کارون لذت ببرید


پل طبیعت اهواز
پل طبیعت اهواز

خیابان نادری اهواز


این خیابان درواقع یکی از خیابان‌های معروف و قدیمی در شهر اهواز است. این خیابان در جنوب شرقی شهر واقع‌شده و ابتدای آن با پل نادری آغاز می‌شود. خیابان نادری ارتباط نزدیکی با میدان شهدا و خیابان امام دارد. در خیابان نادری می‌توانید با فروشندگان متعددی که در هر دو طرف خیابان مستقرشده‌اند و همچنین کافه‌ها و رستوران‌هایی که بوی غذاهایشان در این منطقه حاکم است. تفریح و خرید کنید. یکی از اغذیه فروشی های معروف اهواز که در ابتدای بازار قرار گرفته است که مغازه ای کوچک داردو پیراشکی روسی سرو می کند.


در کوچه‌های اطراف خیابان نادری نیز می‌توانید خانه‌هایی با معماری قدیمی که هنوز در شکل خود باقی‌مانده‌اند را مشاهده کنید. حتی می‌توانید به کافه خانه ماپار دریکی از این کوچه‌ها سر بزنید و از کلیسای مسیحیان کاتولیک نیز دیدن کنید. باید توجه داشت که خیابان نادری جزو طرح ترافیک شهر است و در بعضی روزها و ساعات ممکن است تردد خودروها در آن ممنوع باشد. لذا در صورت تمایل به بازدید از این خیابان، به بهترین حالت از حالت‌های عمومی مانند پیاده‌روی استفاده کنید.


خیابان نادری اهواز
خیابان نادری اهواز


خیابان لشکرآباد اهواز


این خیابان در اهواز واقع‌شده و در حال حاضر به‌عنوان یکی از مشهورترین خیابان‌های این شهر شناخته می‌شود. که دو طرف آن را مغازه های فلافل فروشی احاطه کرده اند . یعنی باید بگوییم با وارد شدن به این خیابان بوی فلافل ، کپه، سمبوسه در کل خیابان پیچیده درگذشته، مردم با درزمینهٔ امرارمعاش، شروع به درست کردن فلافل‌های خانگی با طعم خوش کردند. طعم لذیذ این فلافل‌ها به‌مرورزمان باعث شد که تعداد مغازه‌های فروش فلافل در این منطقه افزایش یابد.

به‌تدریج، با افزایش تقاضا و محبوبیت این غذا، مغازه‌های فلافل فروشی در خیابان لشکرآباد تأسیس شدند و این خیابان به محلی معروف برای خرید و مصرف فلافل در اهواز تبدیل شد. و بسیار طرفدار پیدا کرد. با توسعه و افزایش تعداد مغازه‌ها، خیابان لشکرآباد به نام “بازار فلافل اهواز” معروف شد. این بازار به‌مرورزمان به یکی از مقاصد معروف گردشگران و مردم شهر تبدیل شد. امروزه، خیابان لشکرآباد با تنوع فروشگاه‌ها و مغازه‌های فلافل فروشی، یکی از مناطق پربازدید و محبوب اهواز شده است. پیشنهاد میکنیم حتما به این خیابان بروید و حتی شده از طعم این فلافل ها لذت ببرید.


خیابان لشکرآباد اهواز
خیابان لشکرآباد اهواز

آبشار مصنوعی یا رنگین کمان اهواز


این آبشار که به‌طور محلی بانام “پل هفتم” شناخته می‌شود، درواقع یک آبشار مصنوعی بزرگ است و از جاذبه‌های گردشگری مهم و محبوب در اهواز و ایران به شمار می‌آید. این آبشار دارای دو قوس خارجی و داخلی است که طول‌های مختلفی دارند. با این خاصیت، آبشار مصنوعی اهواز به‌عنوان طولانی‌ترین آبشار در سطح خاورمیانه شناخته می‌شود. شهر اهواز با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی، مناظر طبیعی زیبا و جاذبه‌های گردشگری متعدد، به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگران در ایران شناخته می‌شود. آبشار رنگین کمان اهواز با نورپردازی فوق العاده و فواره های آب که در اطراف پل قرار گرفته اند بسیار تماشایی است. لازم به ذکر است در نورپردازی این پل ۷۵۰ عدد لامپ ال ای دی و ۸۰ نورافکن استفاده شده است.


طول آبشار مصنوعی رنگین کمان اهواز از یک سو ۱۵۰ متر و از سوی دیگر ۲۰۰متر است که در کناره های پل هفتم اهواز ایجاد شده است. ارتفاع این آبشار ۱۸متر می باشد که از بالای پل به داخل رودخانه کارون می ریزد. اگر قصد سفر به جنوب ایران و شهر اهواز رادارید، به‌شدت توصیه می‌شود که آبشار مصنوعی اهواز را نیز در لیست برنامه‌هایتان قرار دهید. تماشای این آبشار و نشستن در کنار پل هفتم، تجربه‌ای بسیار خاص و به‌یادماندنی خواهد بود. این آبشار به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشورمان شناخته می‌شود و نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران به شهر اهواز داشته است.


آبشار مصنوعی اهواز
آبشار مصنوعی اهواز


پل هشتم اهواز (پل غدیر اهواز)

پل کابلی یا پل غدیر اهواز، که به‌عنوان هشتمین پل بر روی رودخانه کارون در شهر اهواز ساخته‌شده است، این پل در طول ۶ سال ساخته شد و به‌عنوان بزرگ‌ترین پل کابلی در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود. هزینه ساخت این پل بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان بوده است. پل کابلی اهواز دارای پایلون‌هایی است که شکل حرف A را دارا هستند و این شکل نمادی از کلمه “Ahvaz” می‌باشد، به‌این‌ترتیب نام شهر اهواز را نمایان می‌کنند. شکل و نمای پل غدیر با دیگر پلهای شهر متفاوت است. و از پلهای دیگر جدید تر می باشد. به جرات میتوانیم بگوئیم که این پل کابلی ازجمله بزرگترین پل های کابلی ایران نیز محسوب میشود.

طول پل هشتم یا پل غدیر در حدود ۱۰۱۴ متر و عرض آن ۲۲ متر است. در وسط پل اندازه آن به یک متر هم افزایش می یابد. درباره علل نامگذاری این پل نیز باید بگوئیم به دلیل تعدد پل در شهر اهواز هرکدام از این پل هارا با نام های گوناگون نامگذاری کرده اند. هدف از ساخت پل هشتم متصل کردن دوبخش اصلی شهر به یکدیگر می باشد و از ۳۲ کابل برخوردار است که در دو طرف آن قرار گرفته اندو طول آنها ۱۷۰ کیلومتر می باشد.

و این را هم بگوئیم که اولین عملیات اجرایی احداث این پل از سال ۱۳۸۵ بود. به عبارتی دیگر این شالوده و سنگ بنای این پل در سال ۸۵ خورد. ساخت و اتمام این پل ۵ سال به درازا انجامید و در سال ۱۳۹۰ به بهره‌­برداری است. برای ساخت این پل، ۴۰ میلیارد تومان هزینه شد. این پل بزرگ با حضور محمود احمدی‌­نژاد افتتاح شده است.


پل هشتم اهواز (پل غدیر اهواز)
پل هشتم اهواز (پل غدیر اهواز)


بازار کاوه اهواز


این بازار یک بازار قدیمی و معروف در شهر اهواز است که به دوره پهلوی برمی‌گردد. این بازار به‌عنوان یکی از بهشت‌های خوش‌خوراک شهر شناخته می‌شود و میزبان میوه‌ها و سبزی‌های تازه و نوبرانه‌ای است که در بازار کاوه قابل یافتن هستند. همچنین، این بازار مقصدی برای فروش سوغاتی‌های منطقه و تمامی گردشگرانی است که به دنبال تجربه مواد غذایی تازه و انواع آبزیان صید روز هستند. وقتی وارد خیابان کاوه اهواز می‌شوید، اولین چیزی که به چشم می‌خورد و البته بوی آن را حس می‌کنید، ماهی و میگوی تازه است.

در شهر اهواز، اگر از هر کس آدرس یک عطاری خوب را بپرسید، به شما عطاری مرتضی علی را پیشنهاد می‌کنند. این عطاری بزرگ در خیابان نظامی، بین کاوه و طالقانی قرار دارد و همواره شلوغ است. در این عطاری، می‌توانید انواع ادویه‌های جنوبی و محصولات گیاهی مانند صابون‌های گیاهی دست‌ساز را پیدا کنید. ماهی، میگو، خرما، رطب،شیره خرما، سبزی، میوه،ارده ، حلوا شکری از جمه اقلامی هستند که میتوانید در این بازار تهیه کنید. بازار کاوه از کوچه ای در اطراف بلوار طالقانی آغاز میشود و تا آخر آن نیز ادامه پیدا میکند. و اما بازار کاوه با وجود وسعت کمی که دارد ، بخشهای مختلفی برای تجارت وجود دارد.


بازار کاوه اهواز
بازار کاوه اهواز

سیتی سنتر مهزیار اهواز


این مرکز خرید واقع در شهر اهواز، به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر شناخته می‌شود. و دارای ۱۱ طبقه است که دوطبقه آن به هایپرمارکت اختصاص دارد، ۶ طبقه تجاری، دوطبقه شهربازی و یک طبقه فودکورت دارد. علاوه بر این، در بام این سیتی سنتر یک سفرخانه سنتی عربی نیز قرارگرفته است. بازدید از سیتی سنتر مهزیار یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که در شهر اهواز قابل تجربه است. این مرکز خرید تقریباً یک مجموعه چندگانه است که شمارا قادر می‌سازد از انواع تفریحات را انجام دهید و خریدهایتان لذت ببرید. از بازدید از بازار و پاساژ گرفته تا بازی در شهربازی و لذت بردن از غذاهای متنوع، همه این امکانات در این مرکز خرید فراهم است.


جالب است بدانید که شهربازی سیتی سنتر مهزیار بیش از ۲۳۰ بازی و ۷۰ دستگاه دارد. علاوه بر این، انواع بازی‌هایی مانند بولینگ و بیلیارد نیز در این مرکز خرید موجود است. در سیتی سنتر مهزیار می‌توانید انواع پوشاک زنانه، مردانه و کودکانه، کیف و کفش، ساعت، عینک، جواهرات، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و اسباب‌بازی و… را تهیه کنید. این مرکز خرید در منطقه زیتون کارمندی، تقاطع خیابان حجت و خیابان زمزم واقع‌شده است.

سیتی سنتر مهزیار اهواز
سیتی سنتر مهزیار اهواز


بازار امام رضا اهواز


این بازار به‌عنوان یکی از مراکز خرید مدرن و پر تنوع در شهر اهواز شناخته می‌شود. در این بازار می‌توانید انواع مواد غذایی، فرش، مبلمان، سرویس خواب، پوشاک، لوازم خانه و آشپزخانه، کیف و کفش و اسباب‌بازی را تهیه کنید. فضای جذاب بازار امام رضا نیز باعث می‌شود تا بازدید از آن‌یک تفریح خوب به‌حساب آید. بازار امام رضا همچنین دارای پارکینگ، سوپرمارکت، شعب بانک‌های مختلف و امکانات دیگر است این بازار از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب فعال است و مغازه‌های آن در این بازه زمانی باز هستند بازار امام رضا اهواز در تقاطع خیابان کیان پارس و خیابان میهن شرقی قرار دارد. و همین امر موجب گشته که با گذشت ۱۶ سال از همان ابتدا با موفقیت همراه شده و و با ارائه بهترین خدمات و نازل ترین قیمتها نظر مردم اهواز و همچنین گردشگران را جلب خود کند.

بازار امام رضا اهواز
بازار امام رضا اهواز

پاساژ نخل اهواز


درخت نخل این پاساژ به‌عنوان معروف‌ترین نخل این شهر شناخته می‌شود. پاساژ نخل در سال ۱۳۶۰ ساخته‌شده و در محلی که قبلاً حیاط یک ویلا قرار داشت، ایجاد شد. نخلی در این حیاط بود که در زمین‌های ساختمانی پاساژ باقی ماند و بین مغازه‌ها به‌صورت طبقه‌بندی‌شده عبور می‌کند. این نخل در طول سال‌ها باقی‌مانده و حتی برای ساخت پاساژ نیز نبُریده شد.

در اهواز، دو درخت به ویژگی مقدس معتبر است. یکی از آن‌ها نخل است که میوه‌اش خرما است و دیگری سِدر است که میوه‌اش کُنار است. در دنیا تعدادی درخت وجود دارند که نام آن‌ها و میوه‌هایشان یکسان نیست، اما دو درخت مذکور در جنوب ایران ریشه عمیقی دارند و به‌طور خاص در اهواز شهرت دارند. نخل و سِدر به‌عنوان درختانی باارزش و مقدس در این منطقه تلقی می‌شوند.

پاساژ نخل اهواز
پاساژ نخل اهواز


موزه هنرهای معاصر اهواز


این موزه در سال ۱۳۳۸ به‌منظور نگهداری و نمایش آثار هنری معاصر در استان خوزستان تأسیس‌شده است. در گنجینه این موزه حدود ۷۰ اثر نگهداری می‌شود، که ۶۰ اثر آن‌ها توسط هنرمندان استان خوزستان خلق‌شده و ۱۰ اثر دیگر متعلق به هنرمندان سایر استان‌ها می‌باشد. علاوه بر نگهداری آثار هنری، موزه هنرهای معاصر اهواز برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کند. این برنامه‌ها شامل همایش‌ها، کارگروه‌ها، دوره‌های آموزشی هنری و سمینارهای هنری می‌شوند. هدف از این برنامه‌ها، ارتقاء و ترویج هنرهای معاصر و ایجاد فضایی برای تبادل اطلاعات و تجربیات هنری بین هنرمندان و علاقه‌مندان است.


در این موزه رستورانی بین المللی دایر است که در واقع محل دورهمی هنردوستان و علاقه مندان است. که میتوان هنگام بازدید از موزه در کافه گالری آن کمی نشست و در آخر نیز یادگاری کوچکی از آثار هنرمندان خرید. موزه هنرهای معاصر دارای امکانات دیگری نظیر کتابخانه و سالن کنفرانس می باشد که گاها کلاس ها و کارگاه های آموزشی نیز در موزه برگزار میشوند.

موزه هنرهای معاصر اهواز
موزه هنرهای معاصر اهواز



سرای عجم اهواز


این کاروانسرا یکی از بناهای تاریخی و معماری شهر اهواز در استان خوزستان است. که در محدوده بازار عبدالحمید واقع‌شده و جزو جاذبه‌های گردشگری اهواز محسوب می‌شود. سرای عجم اهواز در دوران قاجار بناشده است و به‌عنوان یک کاروانسرای بزرگ و قدیمی شناخته می‌شود. این بنا برای استقبال و اقامت تجار و مسافران درگذشته به کار می‌رفته است. معماری بنای کاروانسرا یک طبقه است و دارای آجرچینی و ستونهای حجاری شده متعدد، سنگ فرش و در و پنجره های چوبی می باشد. در حال حاضر این بنا در تملک شخصی است که بالکن مهدیان را برای میشه تخریب کرد و قصد دارد سرای عجم را تخریب و از فهرست آثار ملی خارج کند. سرای عجم بنای تاریخی که در ر سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۷۵ به ثبت ملی رسید.


سرای عجم اهواز
سرای عجم اهواز

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.