جاذبه‌های طبیعی اهواز

با ادمین سایت
۰ نظر

اهواز یکی از شهرهای گردشگری استان خوزستان است. این شهر به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه کارون، از اهمیت خاصی برخوردار است، و یکی از مراکز صنعتی، تجاری و کشاورزی کشور محسوب می‌شود . آب و هوای اهواز گرم و مرطوب است و در طول سال دمای آن همواره بالاست. این شهر دارای منابع طبیعی با ارزشی از جمله نفت وگاز است. و جاذبه های گردشگری مانند: پارک ها، دریاچه ها، نخلستانها، جزایر و رودخانه کارون و خانه های تاریخی را در خود جای داده است. که برای همین امر سالانه گردشگران زیادی به اهواز سفر کرده و از جاذبه های آن لذت می برند. در این مقاله قصد داریم برخی جاذبه‌های طبیعی اهواز را معرفی کنیم.

رودخانه کارون اهواز

این رودخانه یکی از معروف ترین و پرآب ترین رودخانه های کشور است. رودخانه کارون اهواز را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می کند. و سرچشمه شاخه اصلی کارون از زردکوه که در چهارمحال و بختیاری قرار گرفته تامین می گردد. رود کارون علاوه بر شاخه اصلی از شاخه های فرعی نیز سرچشمه خودرا میگیرد. که یکی از مهمترین آنها رود دز است که از کوههای لرستان سرچشمه میگیرد. رودخانه کارون علاوه بر عوامل اقتصادی و توریستی حس و حال دیگری برای شهر اهواز دارد . این رودخانه به دلیل زیبایی هایش ، اکوسیستمش، پل هایش بسیار مورد توجه مردم آن منطقه است. مردم در کنار رود کارون خاطره میسازند، میخندند، اشک میریزندو… .


مهمتر از همه باید بگوییم یکی از نخستین تمدن های بشر در کنار این رودخانه شکل گرفته است. و به دلیل پهنا و میزان گذر آب از آن قابلیت کشتیرانی دارد و از این حیث برای کشور منحصر به فرد است. رودخانه کارون ۹۵۰ کیلومتر مسیر را طی می کند و در مسیرش از شهرهای شوشتر، اهواز، مسجدسلیمان، ایذه و خرمشهر گذر می کند. و در جلگه خوزستان آرام میگیرد سپس دوباره راهی میشود. بر روی این روخانه پل ها و سدهای زیادی ساخته شد است . حتی آب شرب اهواز نیز از این رودخانه تامین میگردد. این پل‌ها علاوه بر تسهیل تردد خودروها، چشم‌اندازهای زیبایی از رودخانه را نیز به شهروندان و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.


رودخانه کارون اهواز
رودخانه کارون اهواز


جزیره مینو اهواز

این جزیره که با نام صلبوخ نیز شناخته میشود یکی از توابع استان خوزستان است. و بین شهرهای آبادان و خرمشهر واقع شده است. مساحت جزیره مینو در حدود ۹ کیلومتر است. که در دل اروند رود شناور مانده و این رود باعث جدا شدن جزیر مینو از خشکی شده است. برای رفتن به این جزیره باید از پل فلزی گذر کنید که در ضلع جنوبی جزیره قرار گرقته است.


جزیره مینو دارای جمعیتی در حدود ۱۲ هزار نفر می باشد که اغلب عرب هستند. شما میتوانید در جزیره مینو به گشت و گذار بپردازید. از جمله جاذبه های گردشگری جزیره مینو عبارتند از: مضیفی که یک اتاق از جنس نی است. که مخصوص پذیرایی مردمان عرب خوزستان از مهمانان خودشان است. و شما میتوانید در آنها انواع غذاهای عربی و جنوبی و قهوه عربی را تجربه کنید. این مضیفی ها چندهزار سال قدمت دارند و از سنت های مناطق اعراب نشین می باشند. و همین ساختار منحصر به فرد این مضیفی ها بسیار جالب توجه گردشگران است. لازم است بگوئیم بهترین فصل برای گردش در جزیره مینو فصل بهار می باشد. در فصل بهار هوای آن دلپذیر تر و خنک می شود در این جزیره ، هتل ها و رستورانهایی وجود دارند. که شما میتوانید در آنها اقامت داشته باشید.



جزیره مینو اهواز
جزیره مینو اهواز


نخلستان‌های اهواز


این نخلستان‌ها یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری اهواز هستند. که بیشتر در حومه شهر واقع‌شده‌اند، نخل‌های خرما و مناظر زیبای طبیعی، مکانی است برای تفریح و لذت بردن از طبیعت. نخل خرما یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان خوزستان و به‌خصوص شهر اهواز است. که شما میتوانید از آنها دیدن کنید . دیدن نخلستان های خرما بسیار لذت بخش است. و برخی از آنها امکاناتی نظیر رستوران و اقامتگاه دارند که در سفر خود میتوانید از آنها استفاده کنید.


نخلستان‌های اهواز
نخلستان‌های اهواز


تالاب شادگان اهواز

این تالاب یکی از بزرگترین تالاب های ایران است که در قسمتهای جنوبی خوزستان قرار گرفته است. وبه شهرهای شادگان و ماهشهر و آبادان نزدیک می باشد. و همچنین یکی از جاذبه های طبیعی و مهم اهواز نیز محسوب میشود. تالاب شادگان سطحی پوشیده از گیاهان مختلف و متنوع داردکه همین امر نیز موجب تشکیل زیستگاهی برای پرندگان آبزی است. که در فصل پائیز از شمال اروپا و کانادا و سیبری به این تالاب مهاجرت می کنند. بهترین زمان بازدید از تالاب شادگان فصل بهار و پائیز است. که به دلیل اعتدال هوا و همچنین وجود پرندگان مهاجر بسیار سفر دلچسبی به وجود می آورند.

یکی از مهمترین تفریحات برای گردشگران برای سفر به شادگان قایق سواری و بازدید از هورالعظیم و پناهگاه حیات وحش می باشد. که غنی از انواع مختلف گیاهی و جانوری است. و از تفریحات دیگر بازدید از روستای صراخیه و دیدن خانه های ساخته شده بر روی آب است. که میتواند برای گردشگران عجیب و جالب باشد. آرامگاه ملافاضل لنکرانی شاعر نامدار و معاصر منطقه و بازارهای سرپوشیده نیز از جاذبه های این منطقه می باشند. که میتوانید از آنها نیز دیدن کنید.

تالاب شادگان از جمله تالاب هایی است که در سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است. اما متاسفانه امکانات چندانی در کنار تالاب وجود ندارد که گردشگردان بتوانند در آنجا اقامت کنند. و حتما باید در شهر اهواز و آبادان جایی برای اقامت خود رزرو کنند.




دریاچه شادگان اهواز
تالاب شادگان اهواز


پارک ملت اهواز

این پارک یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های اهواز است. و همچنین یکی از جاذبه های طبیعی خوزستان نیز محسوب می شود. پارک ملت در محله کوروش اهواز و خیابان ذوالفقاری ، ۳ راست، توانیر قرار گرفته است. در محله کورش دو پارک دیگر وجود دارند که این پارک نیز سومین پارک موجود در این محله می باشد. و دارای امکانات خوبی می باشد. همچنین لازم به ذکر است پارک ملت اهواز با داشتن نورپردازی زیبا در شب، مکانی مناسب برای گردش و تفریح در ساعات شب است. با توجه به آب‌وهوای گرم و مرطوب اهواز، بازدید از این پارک در ساعات خنک‌تر روز یا شب، تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود.


پارک ملت اهواز
پارک ملت اهواز

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.