جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی ایذه

با ادمین سایت
۰ نظر

ایذه یکی از شهرهای استان خوزستان در جنوب ایران است. این شهر در غرب استان و در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری از شهر اهواز قرار دارد. ایذه در منطقه کوهستانی واقع شده و از شمال به شهرستان دزفول، از شرق به شهرستان اندیمشک، از جنوب به شهرستان هفتگل و از غرب به استان لرستان محدود می‌شود. شهر ایذه دارای تاریخچه‌ای طولانی است. و دارای آب و هوای متفاوت تری نسبت به شهرهای دیگر خوزستان می باشد. در این مقاله جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی ایذه را معرفی خواهیم کرد.

سنگ‌نگاره کول‌فرح ایذه


این سنگ نگاره یکی از آثار باستانی معروف در ایران است و در شهر ایذه در استان خوزستان قرار دارد. و یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی ایذه و خوزستان محسوب می شود. این سنگ‌نگاره در حوضه آبی کول‌فرح واقع شده است. که یکی از مناطق خوش آب و هوای خوزستان است که سالانه گردشگران زیادی را نیز به سوی خود می کشاند. سنگ نگاره کول فرح دارای ۶ نقش برجسته است که به دوران عیلامیان باز می گردد. سنگه نگاره اول در ارتفاع ۶ متری در دامنه کوه قرار گرفته است. و مراسم قربانی را نمایش می دهد. دومین نقش نگاره نیز بر روی تخته سنکی به شکل مثلث قرار گرفته و باز هم مراسم قربانی کردن را نمایش میدهد.

نقش برجسته سوم بر روی یک سنگ چهارگوش بزرگ حجاری شده است. و چهارمین سنگ نگاره شبیه حکاکی های تخت جمشید است و اما بیشتر از آن قدمت دارد. و سنگ نگاره شماره ۶ نیز تصویر چهار نفر است که مجسمه خدایان را روی دوش خود حمل می کنند. کول فرح در دره های دل باز واقع شده که از آن جهت به آن کول فرح می گویند که به معنای دره شادی می باشد . این دره بسیار زیبا می باشد و با توجه به سنگ نگاره ها و بقایای گورها ، کانال های آب ، ساختمان و مناطق دیده بانی می توان گفت این محل در گذشته پرستشگاه نارسینا یکی از خدایان عیلام بوده است.


سنگ نگاره کول فرح ایذه
سنگ نگاره کول فرح ایذه


دهکده زراس ایذه

این دهکده تفریحی توریستی یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی ایذه می باشد که در استان خوزستان واقع شده است. برای گذران اوقات فراغت خود میتوانید به این دهکده زیبا و قدیمی بروید و از مناظر زیبا و دیدنی آن لذت را ببرید. زراس در حقیقت مانند تکه ای از بهشت است و مساحت آن در حدود ۲۰۶ هکتار می باشد. زراس پس از زیبایی و با صفا بودنش دارای آثار باستانی و معماری بی شماری است که مربوط به دوره های مختلف تاریخی میباشد و از این حیث بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان است. و از جمله آثار موجود در آن عبارتند از معابد، قصرها، برج ها، آتشکده ها و… .
این دهکده یک منطقه قدیمی و تاریخی در شهر ایذه، استان خوزستان، ایران است. این دهکده در حوالی روستای خرازه واقع شده است و به دلیل آثار باستانی و معماری سنتی خاص خود، بسیار مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ قرار دارد.

دهکده زراس همچنین با محیط طبیعی خوب خود شناخته شده است. مناظر زیبا و پوشیده از درختان و باغ‌ها، جاده‌های کوهستانی و رودخانه‌های عبوری از این منطقه، جذابیت گردشگران را بیشتر کرده است. و بسیاری نیز برای گذران اوقات فراغت خود به این دهکده می آیند. در مجموع، دهکده زراس با تاریخچه و آثار باستانی، فرهنگ و فضای طبیعی خاص خود، یک مقصد دیدنی برای علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و گردشگری است.

دهکده زراس ایذه
دهکده زراس ایذه



شهر قلعه تل ایذه

این شهر تاریخی در بخش مرکزی باغملک واقع شده است و مردمان آن نیز بختیاری هستند. شهر قلعه تل همچنین یکی از جاذبه های گردشگری ایذه در استان خوزستان به شمار می رود. و سالانه گردشگران زیادی را نیز به سوی خود می کشانند. این شهر از قدیم الایام مرکز دهستان قلعه تل و محل رفت و آمد ساکنان اطراف و خدمات به روستاهای این دهستان بوده است. و جمعیت آن نیز در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۷۵۸۲ نفر بوده است. بر اساس آثار باقی مانده در این شهر میتوان گفت مربوط به دوران عیلامیان می باشد. در آن زمان کاروان ها بین شهرهای آنزان و شوش از مسیر میانکوهی منطبق بر دشت قلعه تل به رونق حیات این شهر در زمان عیلامیان می افزودند. آثار دیگری از قبیل سنگ ها ی پایه ستون و سنگی منقوش به پیکر چهار نفر پیدا شده اند.

ابن قلعه شکلی مربعی دارد و دارای چهار برج است. در یکی از زاویه های آن عمارتی چهار ضلعی احداث شده بود که در طبقه فوقانی آن لامردون یا مهمان خانه قرار داشت. در طبقه زیرین نیز راهرویی طولانی قرار داشت که ساختمان را به محوطه مرکزی قلعه متصل می ساخت. قلعه دارای دو حیاط می باشد که قسمت بیرونی جهت میهمانان و مستخدمین و محافظان و قسمتهای داخلی نیز برای خانواده خان ایجاد شده بود.




قلعه تل ایذه
شهر قلعه تل ایذه


پل شالو ایذه


این پل یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در شهر ایذه و استان خوزستان است. این پل در جنوب شهر ایذه واقع شده و به عنوان یک پل تاریخی و معماری شناخته می‌شود. و بر روی رودخانه کارون قرار دارد و در گذشته از آن برای عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه استفاده می‌شده است. پل شالو از دو ستون بلند و مستحکم و دو طناب ضخیم و محکم ساخته شده و مصالح آن در گذشته از چوب و طناب بوده است اما در سال های بعد با کابل دو سر پل را به همدیگر متصل کردند.


پل شالو همچنین با محیط طبیعی اطراف خود، ازجمله نزدیکی به رودخانه کارون و وجود درختان و باغات اطراف،چشم انداز زیبا و دل‌نشین را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. این مکان مناسبی برای تماشای مناظر طبیعی، عکاسی و لذت بردن از آرامش و آب‌وهوای خوزستان است. با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی پل شالو، در حال حاضر این پل تحت حفاظت مراجع ذیصلاح قرار دارد و به‌عنوان یک میراث فرهنگی مهم در استان خوزستان محافظت می‌شود.


پل شالو ایذه
پل شالو ایذه


سنگ‌نگاره‌های خونگ اژدها ایذه


این سنگ‌نگاره‌ها به‌عنوان مجموعه‌ای از نقش برجسته‌ها شناخته می‌شوند. این نقش‌ها بر روی سنگ‌های بزرگ حکاکی شده‌اند و به‌عنوان یک آثار هنری و تاریخی ارزشمند شناخته می‌شوند. با توجه به نام‌گذاری “خونگ اژدها”، می‌توان حدس زد که این سنگ‌نگاره‌ها شاید به نمایندگی از اژدهاها و قدرت آن‌ها باشند. اژدها به‌عنوان نمادی از قوا و قدرت در فرهنگ‌های مختلف به‌کاررفته است.


دسترسی به نقش برجسته‌های خونگ اژدها در ایذه بسیار راحت می باشد و محلی برای تهیه بلیت برای دیدن این نقش برجسته‌ها وجود دارد. و همچنین نگهبانانی برای حفاظت و نگهداری از این نقش برجسته در آنجا قرار گرفته اند شما میتوانید در ساعات ۷ صبح تا ۸ شب از این نقش برجسته دیدن کنید . توصیه می‌شود در ساعاتی که نور روز بهتر است، به‌منظور مشاهده و تماشای بهتر تصاویر روی سنگ‌ها، به این منطقه مراجعه کنید.


سنگ نگاره های خونگ اژدها ایذه
سنگ نگاره های خونگ اژدها ایذه


نقش برجسته خنگ کمالوند ایذه


این نقش برجسته یک آثار باارزش و تاریخی است که در ۷ کیلومتری ایذه واقع می باشد. نقش برجسته خنگ کمالوند با قدمتی بسیار قدیمی به ثبت رسیده و به‌عنوان یک آثار ملی ایران شناخته‌شده است. توصیف جزئیات نقش برجسته از لباس و موقعیت فردان در آن، نشان از مهم‌ترین ویژگی‌های این نقش برجسته است. و این را هم بگوئیم که این نقش برجسته توسط والتر هینز در سال ۱۹۶۳ کشف شد. و حضور متن کتیبه در بالای نقش برجسته نیز اطلاعات مهمی درباره تاریخ و اهمیت این آثار فراهم می‌کند.


اطلاعات درباره ثبت و حفاظت این آثار تاریخی نیز نشان می‌دهد که اهمیت فرهنگی و تاریخی این نقش برجسته توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شناخته‌شده و موردحمایت و حفاظت قرارگرفته است. با این توضیحات، می‌توان نتیجه گرفت که نقش برجسته خنگ کمالوند ایذه یک آثار تاریخی و فرهنگی مهم است که ارزش بسیاری در حوزه میراث فرهنگی دارد و به‌عنوان یک مقصد گردشگری نیز جذابیت دارد.


نقش برجسته خنگ کمالوند ایذه
نقش برجسته خنگ کمالوند ایذه


نقش برجسته شاهسوار ایذه


این نقش برجسته مربوط به دوران عیلامیان است، و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های ایران شناخته می‌شود. قدمت این نقش برجسته به چهار هزار سال پیش وزمان حکمت عیلامی کهن برمیگردد ویکی از قدیمی ترین نقش برجسته های ایران محسوب میشود . ودراین محل نیز مقبره ای وجود دارد که به مقبره شاهسوار معروف است ودارای سنگ چین های قدیم است . نقش برجسته شهسوار در ۷ کیلومتری شمال شرقی ایذه، در نزدیکی روستای کهباد و نزدیک به تالاب بوندان واقع شده است، و مورد ثبت و حفاظت توسط سازمان میراث فرهنگی ایران است. باید بگوئیم این نقش برجسته یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان به شمار می رود که سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن به ایذه می آیند.

نقش برجسته شاهسوار ایذه
نقش برجسته شاهسوار ایذه


قلعه کژدمک ایذه


این قلعه یک قلعه تاریخی در شهرستان ایذه و استان خوزستان است. که در منطقه‌ای به نام کژدمک واقع‌شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری خوزستان محسوب می‌شود. این قلعه مربوط به سده های اولیه دوران های تاریخی پس از اسلام است که ساختمانی قدیمی و مورب با بناهای گرانیتی می باشد. قلعه کژدمک ازنظر معماری و طراحی بسیار جالب است و می‌تواند به‌عنوان یک نمونه مهم از قلعه‌های تاریخی ایران مطرح شود.

قلعه کژدمک دارای برج‌ها و دیواره‌های ضخیم است که درگذشته برای حفاظت و دفاع از این ساختمان استفاده می‌شده است. در حال حاضر قلعه کژدمک به‌عنوان یک موزه شناخته میشود که در آن مجموعه‌ای از آثار و اشیاء تاریخی نمایش داده می‌شود. همچنین، منظره‌ای زیبا از اطراف قلعه و چشم‌انداز شهر ایذه از بالای قلعه مشاهده می‌شود که باعث جذابیت بیشتر این مکان می‌شود.


قلعه کژدمک ایذه
قلعه کژدمک ایذه


مجسمه سردار پارتی ایذه

این مجسمه به یاد سردار ایرانی پارتی به نام سورنا، در شهر ایذه ساخته شده است . و یکی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی ایذه در خوزستان نیز محسوب می شود. مجسمه سردار پارتی برای نشان دادن شجاعت و شهامت سردار پارتی در دوران جنگ های پارتیان با امپراتوری روم ایجاد گشت. باید بگوئیم جنس این مجسمه مس و برنز است که به صورت واقع گرایانه ساخته شده است. و یکی از گردشگر پذیر ترین مکان های ایذه به شمار می رود و سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.


مجسمه سردار پارتی یک نماد از جنبش و مبارزات قدیمی ایرانیان است و بازدید از آن می‌تواند فرصتی مناسب باشد تا درباره تاریخ و فرهنگ ایران با دیدن این مجسمه و آثار تاریخی مرتبط با آن بیشتر بدانید.

مجسمه سردار پارتی ایذه
مجسمه سردار پارتی ایذه




شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.