جاذبه‌های طبیعی ایذه

با ادمین سایت
۰ نظر

ایذه یکی از شهرهای استان خوزستان در جنوب ایران است. این شهر در غرب استان و در میانه کوه‌های زاگرس واقع‌شده است. ایذه به دلیل واقع‌شدن در منطقه کوهستانی، آب و هوایی متفاوت با بقیه شهرهای خوزستان دارد و در فصول سرد سال برف می‌بیند ایذه دارای تاریخچه‌ای طولانی است و در آثار باستانی موجود در این منطقه، اشاراتی به تمدن‌های قدیمی مانند الامیت‌ها و مادها وجود دارد. در این مقاله به معرفی برخی جاذبه‌های طبیعی ایذه خواهیم پرداخت.


دشت سوسن ایذه

این دشت مزرعه ای پر از زیبایی های طبیعی است که در ۳۵ کیلومتری ایذه قرار گرفته و یکی از جاذبه های طبیعی این شهر محسوب می شود. دشت سوسن ایذه در شمال شرقی این شهر واقع شده و به دلیل گستره و زیبایی طبیعت خود محوبیت بسیار بالایی نزد گردشگران دارد. دشت سوسن با نام های دیگری مانند دشت کمان دار و دشت زاینده رود نیز شناخته میشود و بدلیل بکر بودن خود مکان بسیار مناسبی برای پیاده روی و کوهنوردی می باشد.
این دشت در فصل بهار بسیار زیبا و دیدنی است زیراکه در آن شکوفه های بسیار زیبا و متنوع سوسن ها، زنبق ها، گل های وحشی تصاویر بی نظیری را ایجاد کرده است. در دشت سوسن رودخانه ها و چشمه های آب زلال بسیاری وجود دارد که هم زیبایی و هم سر زندگی را به این مکان می بخشد. پیشنهاد میکنیم حتما به این دشت زیبا بیایید و از زیبایی های غیرقابل وصف آن لذت ببرید.


دشت سوسن ایذه
دشت سوسن ایذه


آبشار شیوند ایذه


این آبشار یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهر ایذه، استان خوزستان، و ایران است. این آبشار در منطقه‌ای به نام شیوند واقع‌شده و از دیدنی‌های طبیعی و زیبای استان خوزستان محسوب می‌شود. آبشار شیوند ارتفاع بسیار زیادی دارد و جریان آب آن نیز بسیار قابل توجه است و از همین جریان قوی چشمه ای بسیار زلال در منطقه ای پر از طبیعت بکر و سرسبز قرار گرفته است. و در اطراف چشمه نیز جنگل های سرسبز و پوشیده از درختان قدیمی قرار گرفته است.

این را هم بگوئیم همین طبیعت زیبای آبشار شیوند آن را بسیار مناسب برای تفریح و پیک نیک کرده که گردشگران با آرامش و راحتی تمام می توانند ساعت ها در آنجا وقت بگذراند و از طبیعت زیبا و بکر آن نهایت لذت را ببرند.


آبشار شیوند ایذه
آبشار شیوند ایذه


تنگه قاسمی ایذه


این تنگه یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در شهر ایذه و استان خوزستان است. این تنگه در روستای قاسمی واقع‌شده و از زیبایی‌هاو جذابیت های بسیار طبیعی برخوردار است. تنگه قاسمی با آب‌های جاری و آبشارهای زیبا، مناظر خیره‌کننده‌ای را به وجود می‌آورد. آب‌های تنگه در یک کوهستان زیبا جریان داشته و آبشارهای کوچکی در طول رودخانه ایجاد می‌کنند. مناظر اطراف تنگه قاسمی، با کوهستان‌ها، درختان و پوشش گیاهی غنی، صحنه‌ای آرامش‌بخش را به ارمغان می‌آورد. و شما میتوانید در آنجا به تفریح و خوش گذرانی و عکاسی بپردازید و روز خود را بسازید. پیشنهاد میکنیم حتما به این تنگه زیبا و دیدنی سفر کنید.



تنگه قاسمی ایذه
تنگه قاسمی ایذه


سد کارون ۳ ایذه


این سد یک سد بزرگ در استان خوزستان و جنوب غربی ایران است. این سد بر روی رودخانهٔ کارون و در نزدیکی شهر ایذه قرار گرفته است. سد کارون ۳ جزو بزرگ‌ترین سدهای آبی ایران و همچنین یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاورمیانه است. هدف اصلی ساخت سد کارون ۳، تأمین انرژی برق و تأمین آب آشامیدنی و آبیاری برای استفاده در مناطق مختلف است. این سد که از بزرگترین سدهای ایران است دارای دریاچه ای به طول ۶۵ کیلومتر است که پس از سد کارون ۴ شروع می شود. سد کارون ۳ بر سر راه شهر کرد به ایذه قرار گرفته است و در کنارش یک مجتمع رفاهی ایجاد گشته است که دارای امکاناتی از قبیل رستوران، سرویس بهداشتی، فروشگاه و… می باشد.


سد کارون ۳ ایذه
سد کارون ۳ ایذه


آبشارهای توف اسپید ایذه

این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای استان خوزستان به شمار می رود. و در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی ایذه قرار گرفته است. این آبشار از ارتفاعات منطقه شالو و مونگشت سرچشمه می گیرد. اگر در فصل زمستان به این آبشار سفر کردید شاهد زیبایی آبهای یخ زده آبشار خواهید بود که زیبایی های آن را دو چندان کرده است. در فصل تابستان نیز زیبایی های اطراف آبشار توف بسیار دیدنی است، و بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح می باشد.


آبشارهای توف اسپید ایذه
آبشارهای توف اسپید ایذه


تالاب میانگران ایذه


این تالاب یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان خوزستان است. که در شهر باستانی ایذه واقع شده است. و در حوضحه آبریز کارون واقع شده و یکی از بزرگترین تالاب های استان خوزستان نیز محسوب می شود. تالاب میانگران یک پناهگاه طبیعی و زیستی برای جانوران آن منطقه محسوب می گردد و اطراف آن نیز پوشیده از جنگل های مرطوب برای پرندگان مهاجر و بومی آن منطقه می باشد. از جمله پرندگان موجود در تالاب میانگران نیز عبارتنداز:قو، شاهین، زاغه، مرغابی، قناری و… .


همچنین، این را هم بگوئیم که تالاب میانگران برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت، پیاده‌روی، شکار عکس و طبیعت‌گردی فرصتی برای تماشای مناظر زیبا، مشاهده پرندگان و استراحت در فضای آرام و طبیعی نیز مناسب می باشد.


تالاب میانگران ایذه
تالاب میانگران ایذه


تالاب بندون ایذه


این تالاب یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای استان خوزستان است که در شهرستان ایذه واقع شده است. و در جنوب شهر ایذه و در نزدیکی روستای بندون قرار دارد. باوجود شرایط آب و هوایی خاص و تغییرات جوی فصلی، تالاب بندون به یک محل مهم برای پرندگان مهاجر و پرنده نگری تبدیل‌شده است. تالاب بندون ایذه در بین کوه‌ها و کوهستان‌های زاگرس قرار دارد و از منابع آبی زیرزمینی و رودخانه‌های اطراف خود منشا می گیرد. مناظر طبیعی زیبا، پوشش گیاهی خاص و حضور پرندگان متنوع در این تالاب ازجمله ویژگی‌های بارز آن است که به موجب آن سالانه گردشگران زیادی برای بازدید به آنجا می آیند.

از جمله پرندگان موجود در تالاب بندون ایذه قاقازی، رویان‌ها، شاهین، مرغابی و سایر گونه‌ها می باشند که در این منطقه زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است این تالاب برای عکاسی و گذراندن اوقات فراغت بسیار محیط مناسبی می باشد و اگر به ایذه آمدید حتما از این تالاب زیبا دیدن کنید.


تالاب بندون ایذه
تالاب بندون ایذه


طاق طویله یا تپه طویله ایذه


این تپه یک محوطه تاریخی واقع در شهرستان ایذه است. که در انتهای خیابان محمد رسول الله قرار گرفته است. که بر اساس شواهد موجود این مجموعه بقایای یک قلعه و کاروانسرا است که قدمتش به دوران اتابکان لر در حدود قرن هفتم هجری قمری می باشد. یکی دیگر از جذابیت های طاق طویله در معماری سنتی خوزستانی است که بسیار پیچیده و اعجاب انگیز است. از جمله زیبایی های معماری آن کاشیکاری های دوران ایلخانی و تیموری است که آن را از مناطق دیگر متمایز کرده است.


طاق طویله یا تپه طویله ایذه
طاق طویله یا تپه طویله ایذه


اشکفت سلمان ایذه


این روستا در شهرستان ایذه و استان خوزستان واقع است. این منطقه در شمال شرقی شهرستان ایذه و در نزدیکی روستای بیزم، روستای جعفرآباد و روستای رباط موسی واقع‌شده است. اشکفت سلمان به دلیل مناظر طبیعی زیبا و فضای سبز و آرامش‌بخش، مقصدی برای گردشگران و طبیعت گردان می‌باشد. در این منطقه می‌توان از تالاب‌ها، باغ‌ها و باران سبزهای زیبا لذت برد. همچنین، منطقه اشکفت سلمان دارای پتانسیل‌های گردشگری دیگری مانند پیاده‌روی در طبیعت، عکاسی طبیعت و مشاهده پرندگان است.


بنا به گفته مردم محلی، نام “اشکفت سلمان” به خاطر یک درخت بزرگ و قدیمی است که در این منطقه واقع‌شده و به‌طور محلی به آن “اشکفت” می‌گویند. این درخت و پوشش گیاهی بومی در اطراف آن زیبایی و جذابیت خاصی به منطقه می‌بخشد. اشکفت سلمان با طبیعت خود، فرصتی را برای استراحت، آرامش و فرار از شلوغی شهر به مردم و گردشگران می‌دهد. محوطه باستانی شمی ایذه یک منطقه باستانی مهم در شهرستان ایذه و استان خوزستان است. این محوطه باستانی در شمال شهر ایذه واقع‌شده و به‌عنوان یک میراث فرهنگی و تاریخی بسیار ارزشمند شناخته می‌شود.


اشکفت سلمان ایذه
اشکفت سلمان ایذه

جاذبه های اطراف اشکفت


محوطه باستانی شمی شامل آثار باستانی و سایت‌های باستانی است که به دوران‌های مختلف تاریخی مربوط می‌شود. در این منطقه می‌توان آثار و ساختمان‌هایی از دوران‌های قدیمی نظیر دوران عیلامیان، سلوکیان و ساسانیان را مشاهده کرد. این آثار شامل قصرها، برج‌ها، معابد و ساختمان‌های دیگر می‌باشند. محوطه باستانی شمی به‌عنوان یک مقصد گردشگری تاریخی و فرهنگی، با استفاده از تخصص و دانش مورخان و باستان‌شناسان، موردمطالعه و تحقیق قرارگرفته است.

این منطقه جذابیت زیادی برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ باستان دارد و بازدید از آن می‌تواند به درک بهتر تاریخ و فرهنگ منطقه کمک کند. لازم به ذکر است که برای بازدید از محوطه باستانی شمی، بهتر است از راهنمایان محلی یا مراجعه‌کنندگان دارای تخصص در این زمینه استفاده کنید تا اطلاعات دقیق‌تری درباره آثار و تاریخچه آن‌ها دریافت کنید و بازدیدتان را لذت‌بخش‌تر کنید.


تپه شهدا ایذه


این تپه یکی از مکان‌های تاریخی و مذهبی در شهر ایذه و استان خوزستان است. این تپه در شمال شهر ایذه واقع‌شده و به‌عنوان یک مزار مقدس برای مردان شهید و جانبازان شناخته می‌شود. تپه شهدا جایگاه مهمی در قلب ایذه دارد و به‌عنوان یک مرکز تجمع و عبادت مردم ایذه و زائران برجسته است. در این تپه مجموعه‌ای از قبرهای شهدا و جانبازان قرار دارد که به‌عنوان نمادی از قدرت و ایثار و فداکاری آنان در دفاع از کشور می‌باشد.


تپه شهدا برای مردم ایذه و زائران یک مکان متبرک و مقدس است و بسیاری از مردم به‌منظور ادای احترام و عبادت به این مرزوبوم می‌آیند. زمانی که به تپه شهدا مراجعه می‌کنید، می‌توانید در آرامش و صلابت جانبازان و شهدا بیشتر غوغا کنید و در فضایی معنوی قرار بگیرید.
لذا، تپه شهدا به‌عنوان یک مرکز تاریخی و مذهبی در ایذه شناخته‌شده است که جایگاهی ویژه در قلب مردم این شهر و کشورمان دارد.

تپه شهدا ایذه
تپه شهدا ایذه


روستای باجول ایذه


باجول یکی از مناطق طبیعی و گردشگری در استان خوزستان واقع در شهرستان ایذه است. باجول یک روستای کوهستانی است که در دامنه‌های کوه زاگرس واقع‌شده و دارای مناظر زیبا و طبیعت بکری است. در باجول، شما با آبشارهای زیبا، رودخانه‌های دل‌نشین و پوشیده از جنگل‌های سرسبز مواجه خواهید شد. آب‌وهوای معتدل و پوشیده از سبزه‌ها و درختان در این منطقه جذابیت طبیعی را برای گردشگران فراهم می‌کند. باجول برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و کوهنوردی یک مقصد مناسب است.

می‌توانید در این منطقه به گشت‌وگذار در مسیرهای پیاده‌روی، صعود به قله‌های کوه و تماشای مناظر زیبای طبیعت بپردازید. همچنین، در روستاهای اطراف باجول می‌توانید بافرهنگ وزندگی مردم بومی این منطقه آشنا شوید. باجول به دلیل آب‌وهوای مطبوع و طبیعت خوش آب‌وهوا، بهار و تابستان به‌عنوان فصول مناسبی برای بازدید از این منطقه شناخته می‌شود. اما در هرزمانی از سال می‌توانید از زیبایی‌های باجول لذت ببرید. به‌طورکلی، باجول ایذه یک مقصد طبیعت‌گردی جذاب است که زیبایی‌های خاص خود را در آغوش کوهستان‌ها و جنگل‌ها به نمایش می‌گذارد.


روستای باجول ایذه
روستای باجول ایذه


روستای نوترگی ایذه


این روستا یکی از روستاهای زیبا و دیدنی در استان خوزستان واقع در شهرستان ایذه است. این روستا در دامنه‌های کوه زاگرس واقع‌شده و از مناظر طبیعی زیبا و آرامش بخشی برخوردار است. نوترگی با آب‌وهوای خنک و تماشایی در تابستان و رشد فراوان گیاهان و درختان در بهار و تابستان، جذابیت طبیعتی فراوانی دارد. در این روستا می‌توانید از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید و تمامی استرس و زحمات روزمره را فراموش کنید. روستای نوترگی با چشم‌اندازهای بکر، کوهستانی و جنگلی خود، فرصتی برای پیاده‌روی در مسیرهای طبیعی و کوهنوردی فراهم می‌کند.

همچنین، این منطقه برای دوستداران عکاسی نیز بسیار جذاب است و می‌توانید عکس‌های زیبا از طبیعت و مناظر آنجا به دست آورید.
روستای نوترگی همچنین دارای فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم محلی است. شما می‌توانید با مردمان صمیمی و مهمان‌نواز این روستا آشنا شوید و سبک زندگی آنان را بشناسید. مردم محلی عموماً در کشاورزی و دامداری مشغول به فعالیت هستند و محصولات تولیدی خود را به‌عنوان سوغاتی به بازار عرضه می‌کنند.


روستای چم عرب ایذه


این روستا یکی از روستاهای دیدنی و جذاب در استان خوزستان واقع در شهرستان ایذه است. این روستا در دامنه‌های کوهستانی و زاگرس قرار دارد و از طبیعتی خیره‌کننده و مناظر زیبایی برخوردار است. در روستای چم عرب می‌توانید از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید و از آرامش و آرامش بخشی که در این مکان وجود دارد بهره‌برداری کنید. این منطقه با چشم‌اندازهای خلاب کوهستانی، دره‌های سبز و گل‌های رنگارنگ، یک مقصد عالی برای پیاده‌روی و کوهنوردی است. هوای معتدل و آب‌وهوای خوب در تابستان نیز روستای چم عرب را به مقصدی مناسب برای تفریح و استراحت تبدیل می‌کند. ممکن است بتوانید در روستا به برخی فعالیت‌های ماجراجویانه مانند پیاده‌روی در کوهستان، دوچرخه‌سواری و پیک‌نیک در طبیعت بپردازید.


مردم محلی در روستای چم عرب مهمان‌نواز و صمیمی هستند و شمارا با استقبال می‌پذیرند. می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید و سبک زندگی و فرهنگ محلی را تجربه کنید. مردم در این منطقه عموماً به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و محصولات تولیدی خود را به‌عنوان سوغاتی به بازار محلی و منطقه عرضه می‌کنند. با کشف طبیعت زیبا، آشنایی بافرهنگ مردمان محلی و تجربه لحظات آرامش در روستای چم عرب ایذه، سفری به‌یادماندنی و بی‌نظیر خواهد بود.


روستای چم عرب ایذه
روستای چم عرب ایذه

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.