جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی الشتر- الیگودرز

با ادمین سایت
۰ نظر
شیرهای سنگی الیگودرز

شهرستان الشتر که یکی از شهرهای گردشگری استان لرستان محسوب می‌شود. و بسیار شهر سرسبز و زیبایی می‌باشد. مساحت بیشتر الشتر را دشت تشکیل داده است و آب‌وهوای آن نیز معتدل و نیمه‌خشک است. البته برخی قسمت‌های آن نیز بسیار خوش آب‌وهوا می‌باشد. لازم است بگوییم که کمترین درجه هوای سرد در شهرستان الشتر به حدود ۷ در جه زیر صفر بوده و دمای هوای گرم آن نیز به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. الشتر سرزمین سراب‌ها و چشمه‌های پرآب می‌باشد و طبیعت آن نیز مثال‌زدنی است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این شهر سرسبز و زیبا بروید و از طبیعت آن لذت ببری. در این مقاله جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی الشتر- الیگودرز را معرفی خواهیم کرد.


پل شاپوری کاکا رضا الشتر


این پل یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی الشتر و یادگاری از دوران ساسانیان و یکی از جاذبه های گردشگری لرستان می‌باشد. پل شاپوری بر روی رودخانه کاکا رضا قرارگرفته است و متأسفانه در طی گذشت زمان قسمت‌های زیادی از این پل ۱۳۰ متری تخریب‌شده و تنها بخش‌هایی از آن باقی‌مانده است. این پل در بین مسیر الشتر و خرم‌آباد قرارگرفته است و به نظر می‌رسد در زمان خودش بسیار زیبا و باابهت بوده است. و از مصالح به‌کاررفته در بدنه پل شاپوری می‌توان از سنگ‌های برش خورده و ساروج می‌توان نام برد.

پل شاپوری کاکا رضا الشتر
پل شاپوری کاکا رضا الشتر


دژ شینه الشتر


روستایی بنام شینه در قسمت جنوب باختری شهرستان الشتر واقع‌شده است. در شمال روستای شینه کوهی بزرگ قرار دارد که دیواره‌های آن صاف و قلل متعددی دارد و ارتفاع آن نزدیک به ۱۰۰۰ متر می‌رسد. بر روی قله خاوری کوه بقایایی از یک دژ بزرگ و باعظمت مشاهده‌شده است که این دژ دارای ده اتاق بوده که مرور زمان تخریب‌شده است. مصالح بکار رفته در بنا نیز از نوعی ملاط و قلوه‌سنگ است. در قسمت‌های جنوبی دژ نیز آثاری از یک حوض سنگی پیداشده که مخزن آبی دژ در آن بوده است. بر اساس شواهد موجود ساختمان دژ شینه به‌پیش از اسلام مربوط است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی الشتر به شمار می‌رود. اگر به اماکن تاریخی علاقه دارید حتماً به بازدید این دژ بروید.

دژ شینه الشتر
دژ شینه الشتر


قرآن خط وشا الشتر


قدمت این قرآن به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد. و متعلق به روستای دکاموند می‌باشد. این قرآن یکی از کمیاب‌ترین قرآن‌های ایران است و خط آن نیز کوفی نوشته‌شده است. قرآن خط وشا در فهرست میراث منقول معنوی ثبت‌شده است.

قرآن وشا الشتر
قرآن وشا الشتر


قلعه مظفری الشتر


این قلعه نام دیگر شهرستان الشتر نیز می‌باشد. قلعه مظفری توسط مهر علی‌خان حسنوند در دوره قاجار بنا نهاد و خود او نیز سال‌ها در آن حکومت می‌کرد. مهر علی‌خان در سال ۱۲۶۰ خورشیدی در الشتر متولد شد. او از مخالفان حکومت رضاخانی و امیران منتسب به ایشان بودند. مهم‌ترین حادثه که در دوران حکومت مهر علی‌خان روی داد قیام او به همراه اعظم السلطنه کاکاوند و طوایف متحد دلفان علیه نظر علی‌خان امیر اشرف می‌باشد.

قلعه مظفری الشتر
قلعه مظفری الشتر


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی الیگودرز


شهرستان الیگودرز یکی از شهرهای بختیاری استان لرستان است که در شرق این استان نیز قرارگرفته است. این شهر در منطقه کوهستانی و مرتفع واقع‌شده است و آب و هوایی بسیار سرد دارد. الیگودرز با توجه به قدمت دیرینه در حدود ۷۰۰ سال، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شماری است. و همین امر نیز موجب جذب گردشگران و اکو توریست‌های زیادی گشته است. در ادامه جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی الیگودرز را معرفی خواهیم کرد.

شیرهای سنگی الیگودرز


این مجسمه های سنگی بسیار جالب که یکی از جاذبه های گردشگری لرستان به شمار م یرود. از گذشته تابه‌حال مردمان ایل بختیاری در کشورمان، رسمی زیبا برای بزرگداشت دلاوران خود داشتند که در آن سنگی را به شکل قد و قامت شیر و در اندازه‌های مختلف می‌تراشیدند و بر آرامگاه عزیزان خود قرارمی دادندو این کار مقرراتی نیز داشت که مشخصات و داشته‌های فرد با برد شیر مزین می‌شد. اشخاصی که بالای چهل سال سن می‌توانستند بر آرامگاهشان شیر سنگی نصب کنند زیرا که افراد بالای ۴۰ سال را دارای خصلت‌های جاافتادگی، بزرگی و منش، افتادگی، مهما نوازی، جنگاوری، دلاوری، ایمان، اخلاص، کلانتری و… می‌دانستند.

شیرهای سنگی الیگودرز
شیرهای سنگی الیگودرز

در حال حاضر با مرور زمان و به دلیل سهل‌انگاری این شیرهای سنگی بسیار پراکنده و در حال از بین رفتن هستند. اما اخیراً میراث فرهنگی الیگودرز گام‌هایی برای حفاظت از آن‌ها برداشته است.و آن‌ها را برای بازدید عموم و به موزه مردم‌شناسی شهر منتقل نموده است.
برای ساخت تندیس‌های سنگی شیر زمان بسیاری صرف می‌شد و سنگتراش در طول حداقل یک سال تا اتمام کار به همراه شاگردانش و خانواده در محل موردنظر اتراق می‌کردند و هزینه‌هایشان نیز بر عهده سفارش‌دهنده بود. آن‌ها با گشتن در کوهستان‌های اطراف سنگ‌های موردنیاز خود را میافتند و سپس با هزار زحمت آن را به محل کارگاه منتقل کرده و چون ابزارهای مناسبی برای شکستن و تراشیدن سنگ نداشتند مصیبت بسیاری را تحمل می‌کردند.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.