جاذبه‌های طبیعی الشتر- الیگودرز- سپیددشت

با ادمین سایت
۰ نظر

شهرستان الشتر (سلسله) در ۴۳ کیلومتری شمال خرم‌آباد و در قسمت باختر بروجرد واقع‌شده است. اقتصاد این شهر بر پایه کشاورزی استوار است و آب آن نیز از رودها و چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود. محصولات کشاورزی شهر الشتر عبارت‌اند از: گندم، جو، بنشن و تره‌بار. و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن نیز گورستان قدیمی سلطان مشرق، تپه گریران، دره تخت شاه (کهمان)، پل کاکا رضا و دژ شینه می‌باشند. در این مقاله جاذبه‌های طبیعی الشتر- الیگودرز- سپیددشت را معرفی خواهیم کرد.

کهمان الشتر


کهمان دره‌ای در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر الشتر که در دامنه کوه چهل نابالغان واقع‌شده است و یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان الشتر و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری لرستان به شمار می‌رود. در این منطقه زیبایی‌های بی‌نظیری مانند جنگل و چشمه‌سارهایی که از اعماق زمین می‌جوشد به چشم می‌خورند. و همچنین در منطقه کهمان درختان کهن‌سالی مثل گردو، بادام و دیگر درختان جنگلی روئیده‌اند که زیبایی‌های منطقه را چندین برابر کرده‌اند.

کهمان الشتر
کهمان الشتر


تپه باستانی گریران الشتر


این تپه در ۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان الشتر واقع‌شده است. و یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر به شمار می‌رود. تپه گریران با وسعتی در حدود ۱۳ هکتار یکی مهم‌ترین سایت‌های پیش‌ازتاریخ لرستان می‌باشد. لازم به ذکر است در این تپه باستانی آثاری از تمدن‌های مختلف پیش از میلاد مسیح و قطعات سفالی منقوش به سبک تپگیان نیز یافته شده است. تپه باستانی گریران به شماره ۷۳۵۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تپه باستانی گریران الشتر
تپه باستانی گریران الشتر


سراب هنام الشتر


این سراب همانند اسمش سرابی زیباست که در دهستان هنام واقع‌شده است. منطقه‌ای که سراب هنام در آن قرار دارد بسیار منطقه خوش آب‌وهوا و زیباست. و علاوه بر جاذبه‌های کوهستانی دارای دشت‌های وسیع و سرسبز و چشمه‌های متعددی می‌باشد که محیط مناسب را نیز برای تفریح به وجود آورده است.

سراب هنام الشتر
سراب هنام الشتر


کوه گرین الشتر


یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شهرستان الشتر کوه گرین می‌باشد. کوه گرین و قله‌های سر به فلک کشیده چهل نابالغان، دوراخان و برنجه از بلندترین مناظر طبیعی و گردشگری استان لرستان هستند که در همه ماه‌های سال پذیرنده مسافران و طبیعت گردان می‌باشد.

کوه-گرین-الشتر
کوه-گرین-الشتر


سراب گلهو الشتر


گلهو به معنای مکان گل‌های خوب منطقه‌ای سیاحتی واقع در شمال شرق روستای کاکا رضا و در دامنه کوه زرین مشت می‌باشد. این سراب دارای دو سراب دائمی و فصلی می‌باشد. سراب گلهو در فصل‌های بهار و تابستان بسیار زیبا است و وجود دو درخت چنار و سیاه‌چادر عشایر بر جذابیت‌های آن افزوده‌اند.

سراب گلهو الشتر
سراب گلهو الشتر

جاذبه‌های طبیعی الیگودرز


الیگودرز یکی از شهرهای زیبای استان سرسبز و زیبای لرستان می‌باشد. این شهر در منطقه جغرافیایی متنوع که شامل، جنگلی، کوهستانی، و دارای رودخانه می‌باشد. بهترین فصل گشت‌وگذار در فصل‌های اردیبهشت تا آبان ماه می‌باشد زیرا که در این ماه‌ها از آب‌وهوای ملایم کوهستانی برخوردار است. فاصله این شهر تا تهران ۴۲۰ کیلومتر است و منطقه کوهستان اشترانکوه و رودخانه الیگودرز در همین منطقه قرار دارند. در ادامه با جاذبه‌های طبیعی الیگودرز بیشتر آشنا خواهیم شد.


آبشار آب سفید الیگودرز


استان لرستان جاذبه‌های گردشگری طبیعی بکر و فوق‌العاده‌ای دارد، که از بین آن‌ها می‌توان از آبشار آب سفید الیگودرز نام برد. این آبشار در جنوب شرق لرستان و در دامنه‌های زاگرس و در دامنه‌های کوه‌های زاگرس قرار دارد. این آبشار در گویش محلی به او اسبید شناخته می‌شود و از علل نام‌گذاری به این اسم باید بگوییم این آبشار موقع سرازیر شدن با هوا ترکیب‌شده و موقع برخورد با صخره‌ها و سنگ‌ها حباب‌های سفیدی ایجاد می‌شود که موجب وجود رنگ سفید در آبشار می‌گردد.

آبشار آب سفید یکی از بلندترین آبشارهای ایران بشمار می‌رود و واقعاً زیبایی بی‌نظیری دارد. و به عروس آبشارهای ایران نیز مشهور است. این آبشار یکی بهترین آب‌های معدنی را دارد و سالانه تعداد زیادی گردشگر به این منطقه سفر می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم و بارز آبشار آب سفید وجود پوشش گیاهی متنوع و خاص، دسترسی راحت آن است. و در سال ۱۳۹۸ به شماره ۵۳۴ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار آب سفید الیگودرز
آبشار آب سفید الیگودرز


ویژگی‌های آبشار آب سفید


این آبشار ۷۰ متر ارتفاع دارد و عرض آن در فصل‌های پر آب حدوداً ۸ تا ۱۵ متر می‌باشد. طی آزمایش‌های انجام‌شده از آب آبشار سفیدآب در آزمایشگاه‌های فرانسه باید بگوییم املاح آن بسیار اندک است و یکی از سالم‌ترین و سبک‌ترین آب‌های جهان محسوب می‌شود. در طی سال‌های متمادی و فعالیت‌های زمین‌شناختی و فرسایش‌های انجام‌شده یک تونل سنگی در دره تاریک زاگرس ایجادشده آبشار آب سفید از داخل این تونل به بیرون جریان پیداکرده است. پوشش گیاهی منطقه آبشار بسیار خاص و زیباست و گیاهانی از قبیل سرو کوهی، درختان بلوط ایرانی، ارس، زالزالک، انجیر وحشی، بوته‌های تمشک و نسترن وحشی در آنجا می‌رویند. و حیواناتی نظیر: پلنگ، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ و روباه و پرندگانی مانند شاهین، کبوتر چاهی، قرقی، سهره و کبک در آنجا زندگی می‌کنند.


دشت لاله‌های واژگون الیگودرز


تمامی ایرانی‌ها واژه لاله‌های واژگون را می‌شناسند به‌ویژه کسانیکه در شهرهای غربی ایران قرار دارند. این دشت زیبا یکی از جاذبه های گردشگری لرستان به شمار می رود. لاله‌های واژگون سرخ‌رنگ در دشت‌های وسیع و سرسبز الیگودرز می‌رویند. می‌گویند دلیل واژگونی لاله‌ها عشق ورزیدن به زمین است که سر تعظیم در برابرش فرود می‌آورند. سالانه با فرارسیدن بهار علاقه‌مندان بسیاری از سراسر دنیا برای دیدن این زیبایی‌های وصف‌ناپذیر به این دشت می‌آیند. دشت لاله‌های واژگون دو هزار و نهصد هکتار وسعت دارد و در کوهپایه‌های اشترانکوه قرارگرفته است. لازم به ذکر است دو نوع گل کمیاب لاله واژگون بنام‌های اشک مریم و سوسن چلچراغ در ارتفاع ۱۲۰ متری این دشت یافت می‌شوند.

دشت لاله_های واژگون الیگودرز
دشت لاله_های واژگون الیگودرز


آبشار چکان الیگودرز


این آبشار در منطقه کوهستانی و جنگلی استان لرستان قرار دارد. و شما با ایستادن بر فرازش می‌توانید هرچه بیشتر شکوه و عظمتش را از زوایای دیگر بنگرید. آبشار چکان، ازآنجاکه از چکه چکه‌های قطرات آب به وجود آمده و به دلیل استمرارش توانسته است از دل صخره‌ها و سنگ‌ها بیرون بریزد به این نام خوانده می‌شود. آب این آبشار بسیار خنک و مناظر اطرافش بسیار دیدنی است که می‌توان ساعت‌ها در کنارش نشست و آرامش به‌دوراز هیاهو را حس کرد. استان لرستان تعداد زیادی رود دائمی را در خود جای‌داده است و دور از انتظار نیست که این‌همه آبشار نیز در این استان جای گرفته باشند.

آبشار چکان الیگودرز
آبشار چکان الیگودرز


ویژگی‌های آبشار چکان


این آبشار فصلی است و در فصل‌های سرد خشک است. دقیق‌تر اینکه از اواخر پائیز خشک می‌شود و در بهار دوباره شروع به خروشیدن می‌کند. ویژگی منحصربه‌فرد آبشار چکان این است که از درون غاری جاری می‌شود و در زمین‌های کشاورزی و زراعی اطراف می‌ریزد و برای آبیاری محصولات کشاورزی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. آبشار چکان ارتفاعی در حدود سی متر و عرضی حدوداً چهار متر دارد. و پوشش گیاهی منطقه اطرافش شامل درختان متنوعی مثل گردو، بلوط، گلابی وحشی و… و هم‌چنین زیستگاه حیوانات و پرندگانی از قبیل: کبک، بلبل، گرگ و گراز و … می‌باشد. اگر قصد بازدید از این آبشار و طبیعت‌گردی دارید پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار یا تابستان را برای سفر به لرستان انتخاب کنید.


قالی کوه الیگودرز


این کوه که بنام غالیه کوه نیز شناخته می‌شود یکی از رشته‌کوه‌های کوه زاگرس در بخش بشارت زلقی شهرستان الیگودرز می‌باشد. قالی کوه از شمال غربی به سراب کیگوران، از شرق به روستای کیزاندره و از جنوب شرقی به آبشار آب سفید ختم می‌شود. در قسمت‌های شمالی این رشته‌کوه بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون جهان قرار دارد. در قالی کوه دره‌ای بسیار زیبا و صعب‌العبور قرار دارد که دره دام نام دارد.

این دره به لحاظ مسیرش و وجود حیوانات وحشی مانند خرس، به این نام خوانده می‌شود. و انتهای این دره به آبشار سفیدآب ختم می‌شود. یکی از زیبایی‌های چشمگیر این دره رویش سرو کوهی است که در دل‌سنگ‌ها و صخره‌ها رشد می‌کند و در برخی موارد توسط صاعقه آتش می‌گیرد و درختان دیگری دوباره شروع به رشد می‌کنند. در منطقه قالی کوه به دلیل ارتفاع قله بسیار مناسب کوهنوردی می‌باشد و گونه‌های جانوری آنجا مانند: گراز، خرس، قوچ و میش گرگ و پرندگان می‌باشند.

قالی کوه الیگودرز
قالی کوه الیگودرز

آبشار برنجه (تاف) الیگودرز


این آبشار یکی از زیباترین و بلندترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در منطقه شول‌آباد واقع در اطراف شهر الیگودرز است. آبشار برنجه در بالای کوه برنجه در نزدیکی روستای پیر امام قرار دارد. ارتفاع کوه برنجه حدود ۳۵۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد که آبشار برنجه از بالای کوه به بیشه‌زار تاف سرازیر می‌شود. این آبشار فصلی به‌صورت پلکانی و سه‌طبقه است و طبیعت اطراف آن بسیار زیبا و دل‌نشین است و بیشترین حجم آب آن در اوایل فصل بهار است. این آبشار به دلیل عبور از رودخانه پرآب و دائمی بسیار موردتوجه است و همین امر موجب گشته تا مردم منطقه به پرورش ماهی قزل‌آلا در آن بپردازند. و ازجمله پوشش گیاهی منطقه می‌توان از درختان گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی، زالزالک، تمشک و انواع گیاهان دارویی و… نام برد.

آبشار برنجه (تاف) الیگودرز
آبشار برنجه (تاف) الیگودرز


آبشار وارگ الیگودرز


این آبشار در روستایی به نام وارگ در قسمت‌های جنوبی شهرستان الیگودرز واقع‌شده است. آبشار وارگ آب بسیار فراوانی داردو از چشمه‌های بالای صخره سنگی سرچشمه می‌گیرد. این آبشار از نوع آبشارهای دوقلو به شمار می‌رود. به‌این‌ترتیب که پس از به وجود آوردن آبشار اول با طی فاصله ۱۵ متری، از صخره دوم فرومی‌ریزد و آبشار دوم را پدید می‌آورد.

آبشار وارگ الیگودرز
آبشار وارگ الیگودرز


دریاچه گهر الیگودرز


این دریاچه در میان رشته‌کوه‌های اشترانکوه قرارگرفته است و منظره‌ای بسیار زیبا دارد. گهر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است. و طبق احتمالات در اثر وقوع یک زمین‌لرزه بسیار بزرگ به وجود آمده است. گهر در گویش محلی به آب عمیقی که در گودی جمع شده باشد را گویند. طبیعت دریاچه گهر در بهار و تابستان بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است. و همچنین زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است این دریاچه در میان کوه‌ها قرارگرفته است لذا برای بازدید از این دریاچه حتماً کفش مناسب و تجهیزات به همراه داشته باشید.

دریاچه گهر الیگودرز
دریاچه گهر الیگودرز


جاذبه‌های طبیعی سپیددشت


شهرستان سپیددشت در غرب ایران و در استان لرستان واقع‌شده است. و مرکز بخش پاپی از توابع شهرستان خرم‌آباد می‌باشد. و با خرم‌آباد در حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. ساکنان این منطقه بیشتر به زبان‌های لری، بختیاری، بالا گریوه‌ای صحبت می‌کنند. دشت سپید باوجود کوهستان‌های اطرافش دارای طبیعتی زیبا و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و یکی از این جاذبه‌ها آبشارهای آن می‌باشد. در این مقاله جاذبه‌های طبیعی دشت سپید را معرفی خواهیم کرد.


آبشار بیشه دشت سپید


این آبشار در کنار راه‌آهن تهران- خوزستان و در ۶۵ کیلومتری خرم‌آباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دو رود در بخش پاپی، شهر سپیددشت در روستایی به نام بیشه قرار دارد. و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان نیز به شمار می رود. در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس آبشاری زیبا و پر آب واقع‌شده است که هم مسیر آبشار و هم خودش بسیار دیدنی می‌باشد. ارتفاع آبشار بیشه و وجود چشمه‌های پر آب بالای آن بر زیبایی‌هایش افزوده است. و همچنین آب‌وهوای منطقه‌ای که آبشار بیشه در آن قرارگرفته بسیار خنک و مطبوع است و شما می‌توانید برای تفریح و گردش به آنجا بروید و از طبیعتش نهایت لذت را ببرید. اگر قصد بازدید از این آبشار زیبا و دیدنی را دارید اصلاً نگران امکانات رفاهی نباشید زیرا در اطراف آن امکاناتی چون رستوران، بازارچه محلی، فروشگاه، پلاژ و حتی امکان اسب‌سواری نیز وجود دارد.

آبشار بیشه دشت سپید
آبشار بیشه دشت سپید


پارک ساحلی سپیددشت


یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان سپیددشت پارک ساحلی آن است. ساحل سپید دشت در محل پیوند دو رودخانه زز و تیره ساخته‌شده است. و مانند یک‌شبه جزیره از سه جهت توسط آب محاصره‌شده است این پارک ساحلی فقط از یک سمت به خشکی راه دارد و آن‌هم به‌وسیله یک پل به سپیددشت متصل می‌شود. پارک ساحلی سپیددشت دارای طبیعتی زیبا و کوهستانی است و همچنین وجود رودخانه‌ها و جنگل‌های سرسبز بر جذابیت آن افزوده است و همین امر نیز موجب جلب توریست‌های بسیاری از جاهای مختلف شده است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای یک‌بار هم که شده به این پارک ساحلی بروید و از طبیعت منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

پارک ساحلی سپیددشت
پارک ساحلی سپیددشت


آبشار شوی سپیددشت


این آبشار با ارتفاعی در حدود ۸۵ متر، یکی از بلندترین آبشارهای خاورمیانه به‌حساب می‌آید. سرچشمه آبشار شوی از درون غاری است که پس از پیمودن راه دراز و گذشتن از دشت‌ها به پشت سد دز می‌ریزد. آبشار شوی در محیطی بسیار بکر و زیبا واقع‌شده است بطوریکه با وارد شدن در فضای آبشار فقط صدای طبیعت و آبشار را می‌شنوید. لازم به ذکر است برای رفتن به آبشار شوی حتماً پرانرژی و قوی باشید زیرا که در مسیر رسیدن به آبشار باید چندساعتی پیاده‌روی کنید. بهترین ماه‌های بازدید از آبشار شوی در اواسط اسفند تا فروردین می‌باشد، چون در فصل‌های گرم به دلیل وجود آب و جنگل هوایی آزاردهنده خواهد داشت و در فصل زمستان نیز به دلیل کوهستانی بودن از آب‌وهوای سردی برخوردار خواهد بود.

آبشار شوی سپیددشت
آبشار شوی سپیددشت

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.