جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ورزقان-هشترود-هوراند-عجب شیر

با ادمین سایت
۱ نظر
قلعه ضحاک

شهرستان ورزقان یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در فاصله ۷۵ کیلومتری از مرکز استان یعنی شهر تبریز قراردارد. شهرستان ورزقان علاوه بر پیشینه تاریخی غنی خود دارای منابع خدادادی بسیار غنی ازجمله، مس، طلا، سنگ‌آهن و طبیعتی سرسبز بکر و دل‌انگیز است. و این توانمندی منحصربه‌فرد شهرستان ورزقان باعث شده تا علاوه بر سرمایه‌گذاران متعدد خارجی و داخلی گردشگران زیادی نیز از اقصا نقاط کشورمان و سایر کشورهای جهان به این شهرستان سفر کنند. حال جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ورزقان را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.


قلعه جوشین ورزقان


این قلعه در ۲۶ کیلومتری غرب ورزقان و شش کیلومتری روستای “جوشین” و در قلب محال تاریخی “دیزمار” ارسباران به مرکزیت شهر باستانی خاروانا در یک منطقه کوهستانی سخت گذر در بالای یک کوه مرتفع قرارگرفته است.
قلعه تاریخی جوشین را بانام جوشون هم می‌شناسند که موقعیت سه طرف آن را شیبی دیوار مانند احاطه کرده است. و تنها راه ارتباطی آن گذری تنگ است که فقط یک یا دو نفر می‌توانند به‌زحمت از آن بالا روند. به‌این‌علت نگهبانی و دفاع از این قلعه حتی با تعدادی معدود هم ممکن بوده است.

قلعه جوشین ورزقان
قلعه جوشین ورزقان


قلعه جوشین که درست روبروی امامزاده سید ابراهیم خلیل قرارگرفته، کاربرد دفاعی داشته و به این جهت اتاق‌های سرپوشیده جهت زندگی در داخل قلعه تهیه‌کرده‌اند. اغلب این اتاق‌ها از سنگ لاشه و ملاط گچ و آهک ساخته‌شده‌اند. و در نزدیکی آن می‌توانید حوضچه‌هایی متعدد را دید که در سطوح مختلف کوه برای جمع‌آوری آب باران، ایجادشده است. درگذشته قلعه دارای یک آسیاب و سه استخر سنگی بوده که به‌طور کامل با دست تراشیده شده بودند. همچنین مسیر پله‌ای که به استخرها ختم می‌شوند هم سنگی و دست‌ساز هستند.
ارتفاع قلّه‌ای که باید از آن بالا رفت تا به قلعه جوشین برسید از سطح دریا در حدود ۱۸۰۰ متر است. درواقع این ارتفاع برای کوهنوردی چندان دشوار نیست اما برای صعود به این قلعه نیاز به مهارت‌های حرفه‌ای است. برای فتح قله جوشین باید لوازم فنی و صخره‌نوردی به همراه داشت.
امکاناتی که در زمان قدیم در قلعه مورداستفاده قرار می‌گرفت:
آسیاب و سه استخر سنگی که به‌طور کامل با دست تراشیده شده و همین‌طور مسیر پله‌ای که به استخرها ختم می‌شوند.(آثار زیادی از آسیاب دیده نمی‌شود.)
• دهستان جوشین دارای سه شهید به نام‌های موسی حسن‌پور، هاشم شیری و حسن امان‌اللهی می‌باشد،


سنگ نبشته سقندل (سقین دل) ورزقان


این کتیبه در سینه کوهی به نام زاغی یا قیه در دو کیلومتری سمت شرقی ورزقان از توابع اهر قرار دارد. این کتیبه در سال ۱۳۳۰ شمسی توسط محمدجواد مشکور کشف و توسط اورارتوگرجی “ملیکشویلی” خوانده شد.کتیبه به دستور “ساردوی”دوم ۷۳۵-۷۵۰(ق.م) پسر آرگیشتی اول نوشته‌شده و در آن از حمله به ناحیه پولوآدری و گشودن ۲۱ قلعه و تصرف ۴۴ یا ۴۵ شهر سخن رفته است.

سنگ نبشته سقندل (سقین دل) ورزقان
سنگ نبشته سقندل (سقین دل) ورزقان


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هشترود


شهرستان تاریخی هشترود ازنظر تعدد و پراکندگی آثار و ابنیه تــاریخی و مناظر بکر طبیعی بی‌گمان یکی از معدود شهرستان‌های شمال غرب کشور محسوب می‌شود. اما در این میان قلعه‌های باستانی و تاریخی این شهرستان همه‌ساله چشم‌نواز مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده و خاطره‌ای به‌یادماندنی را در اذهان بینندگان نقش می‌زند. در ادامه جاذبه‌های تاریخی هشترود را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.


قلعه ضحاک هشترود


این قلعه در استان آذربایجان شرقی و در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان هشترود واقع‌شده است. این قلعه کاربرد نظامی داشته و قدمت آن را به دوران اشکانیان و یا ساسانیان نسبت می‌دهند. قلعه ضحاک یا قلعه اژدها که در زبان محلی به آن نارین قالا نیز میگویند امروزه به یکی از مراکز گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل‌شده. از این قلعه چیزهای زیادی باقی نمانده است اما برج‌های سنگی این قلعه که به نظر می‌رسد مختص به دیده‌بانی بوده است. امروزه به‌طور کاملاً سالمی حضور دارند که نظر گردشگران را به خود جلب کرده است.

برخی از باستان شناسان معتقدند این قلعه به دوران قبل از اشکانیان یعنی به دوران تیموریان بازمی‌گردد. برخی از سفالینه‌های پیداشده در اطراف این قلعه نشان می‌دهد سابقه این قلعه بیشتر از دوره اشکانیان است. اما به نظر می‌رسد اوج شکوه و رونق این قلعه در همان دوران بوده است.

قلعه ضحاک هشترود.jpg11.jpg44
قلعه ضحاک هشترود


علت نام‌گذاری این قلعه به این دلیل است ه برخی معتقد بودند این قلعه مربوط به مادی آژدهاک که شخصی با نژاد تازی بوده می‌باشد. ضحاک معرب کلمه آژدهاک است و تصور عده‌ای این است که این همانن قلعه ضحاک بوده است. که در شاهنامه فردوسی به آن اشاره‌شده و به دست کوه آهنگر کشته‌شده است. اما در دنیای واقعی مادی آزدهاک توسط کوروش کبیر کشته می‌شود. در برخی کتب یونانی از این قلعه به نام قلعه فاناسپا یادشده و گفته می‌شود. این قلعه مربوط به یکی از فرمانده‌های رومی بوده است. که طی لشکرکشی کوروش کشته‌شده و ۳۵ هزار نفر از لشکریان خود را نیز ازدست‌داده است. علت شکست این سردار را راه صعب‌العبور و مبارزه بی‌نظیر مزدم منطقه می‌دانند. به‌هرحال برخی ازجمله تاریخ‌نگاری به نام مینورسکی معتقد است این قلعه همان فاناسپ است . و وجود قسمتی از دیوار اورارتو در این قلعه می‌تواند شاهد این مدعا باشد.


معماری قلعه ضحاک


همان‌طور که گفته شد معماری این قلعه به‌گونه‌ای است که کارکرد نظامی آن را نشان می‌دهد. قلعه ضحاک دارای ۱۰ کیلومتر طول و ۲ کیلومتر عرض بوده که از سه جهت به پرتگاه مشرف بوده است. این قلعه دارای بخش‌های مختلفی همچون انبار سنگ و آذوقه، آب انبر، سالن شورا، حکام، آسیاب و قسمت‌های بیشمار دیگری بوده است. یکی از بخش‌هایی که در طی کاوش‌ها به‌دست‌آمده است . تالاری در ابعاد ۱۱ در ۱۱ بوده که درون این تالار تزئینات گچ‌بری وجود داشته که بارنگ‌های سبز و آبی و اخرایی تزئین شده است. و در نوع خود بسیار کم‌نظیر است. این گچ‌بری‌ها نقوش هندسی و نقش حیوانات و گل و گیاهان را نشان می‌داده است. این قلعه دارای دیوارهای کنده‌کاری‌شده بوده تنها دیوار و طاقی که از این قلعه باقی‌مانده چهارطاقی است. که مورد مرمت قرارگرفته و در اوج شکوه و زیبایی خودش خودنمایی می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هوراند


هوراند یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرستان‌های آذربایجان شرقی می‌باشد که در فاصله ۱۷۰ کیلومتری تبریز، مرکز این استان واقع‌شده است. منطقه هوراند چنان جذاب و دلپذیر است که می‌توان ادعا کرد تمامی نقاط مثبت درزمینهٔ گردشگری را دارا می‌باشد. همین فاکتور باعث شده که این شهر سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر داخلی و حتی خارجی باشد. شهرستان هوراند در سال ۱۳۹۲ از شهرستان اهر مستقل شد. یکی از جاذبه‌های گردشگری هوراند را گل‌های زیبا و جنگل‌های سرسبزش تشکیل می‌دهد که در نزد گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. در این مقاله چند جاذبه تاریخی هوراند را معرفی خواهیم کرد.


قلعه پشتو هوراند


یکی از باارزش‌ترین و جالب‌ترین آثار تاریخی بخش هوراند از شهرستان اهر قلعه پشتو یا پشتاب است. که بر بلندترین کوه بین روستاهای پشتاب و کوجان قرارگرفته است. روستای پشتاب در ۱۲ کیلومتری غرب هوراند و ۵۰ کیلومتری اهر واقع‌شده است. نرسیده به هوراند تابلویی کنار جاده وجود دارد که مسیر قلعه رو نشان می دهد. که یک‌راه کوهستانی خاکی در سمت راست جاده اصلی است. قلعه از هر چهار طرف توسط پرتگاه‌هایی احاطه‌شده و تنها راه ورودی به قلعه معبری است از سمت شمال با ۲۲۰ پله سنگی.

قلعه پشتو هوراند
قلعه پشتو هوراند


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی عجب‌شیر


شهرستان پرجمعیت و زیبای عجب‌شیر یکی از مناطق بکر گردشگری آذربایجان شرقی است. که روستاهای زیبای آن سال‌هاست مقصد گردشگری خیل عظیمی از مردم کشورمان بوده است. اگر تصمیم دارید که تعطیلات را به آذربایجان شرقی و تبریز پر سروصدا سفر کنید، حتماً به عجب‌شیر هم سر بزنید. چراکه این شهرستان یکی از شهرهای تاریخی کشور است. که دارای روستاهای بکر و نمونه گردشگری زیادی است. حال چند جاذبه تاریخی عجب‌شیر را معرفی خواهیم کرد.


پل قیزیل کورپی خانیان عجب‌شیر

این پل مربوط به دوره قاجار است. و در شهرستان عجب‌شیر، بخش قلعه چای، دهستان دیزجرود شرقی، روستای خانیان واقع‌شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۸۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و از مناطق گردشگری عجب‌شیر می‌باشد.

پل قیزیل کورپی خانیان عجب‌شیر
پل قیزیل کورپی خانیان عجب‌شیر

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

۱ نظر

Arden مهر ۲۱, ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶ ب٫ظ

I will right away grab your rss feed as I can not find your email subscription link or newsletter service.
Do you’ve any? Please allow me recognize in order that I
may subscribe. Thanks.

Reply

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.