جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی پلدختر

با ادمین سایت
۰ نظر
پل گاومیشان پلدختر

شهرستان پلدختر یکی از شهرهای گردشگری استان لرستان می‌باشد و دارای جاذبه‌های مختلف گردشگری طبیعی و تاریخی می‌باشد. شهرستان پلدختر شهر کوهستانی است و ارتفاع آن ۶۸۰ متر از سطح دریا قرارگرفته است. بیشتر مردم شهرستان پلدختر به گویش لری صحبت می کنند وکمتر از گویش های دیگر استفاده می کنند انجام سنت صله رحم در قالب شب نشینی فامیلی همچنان دراین منطقه پابرجا است . و یکی از فرهنگ های مردم این دیار که بیشتر به دلیل خویشاوندی صورت می گیرد حضور مردم در مراسمات عزا وشادی است که هر کس درهر لباس ومنصب درهرجای این کشور باشد به خاطر تعلق خاطر ومهر ومحبتی که همچنان بین این مردم است دراین مرغاسمات حضورپیدامی کنند. شما می‌توانید به این شهر سفر کنید و از آثار باستانی که قدمت دیرینه‌ای دارند نهایت لذت را ببرید.

کاروانسرای چشمک پلدختر


درگذشته کاروانسراهای مختلفی برای اسکان مسافران و حفظ امنیت آن‌ها ساخته می‌شد. در بین جاذبه‌های گردشگری لرستان نیز چنین کاروانسرای قدیمی‌ای وجود دارد که به کاروانسرای چشمک معروف است. کاروانسرای چشمک بنای بسیار قدیمی است که در ۹۰ کیلومتری پلدختر در جنوب استان لرستان قرارگرفته است. قدمت این کاروانسرا به زمان صفویه و زمامداری شاه‌عباس اول بازمی‌گردد. و بر سر شاهراهی که لرستان و خوزستان را به هم وصل می‌کرده واقع گردیده است. کاروانسرای چشمک در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


معماری کاروانسرای چشمک پلدختر


این کاروانسرا وسعتی در حدود ۴ هزار مترمربع را دارا می‌باشد. و پلان آن تقریباً به شکل مربع است و ارتفاع آن به ۵ متر می‌رسد. بارویی در کاروانسرای چشمک وجود دارد که ابعادی در حدود ۴۴ در ۴۸ متر می‌باشد. و با کنگره‌های تزئینی آن به‌صورت نیم دایره‌ای است. ورودی کاروانسرا در سمت جنوبی آن قرار گرفت دارد. و در ساخت آن نیز از سنگ و آجر و ملاط و گچ استفاده‌شده است. کاروانسرای چشمک همچنین دارای ۱۹ اتاق، ۲ اسطبل، و ۳ حیاط است. لازم به ذکر است اتاق‌های این کاروانسرا از بخش تشکیل‌شده است که بخش پشتی برای نگهداری از حیوانات و بخش دیگر برای اقامت کاروانیان بوده است.

کاروانسرای چشمک پلدختر
کاروانسرای چشمک پلدختر

پل گاومیشان پلدختر


این پل در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی پل‌دختر واقع‌شده است. و بر اساس شواهد و بررسی‌های صورت گرفته باید بگوئیم قدمت پل گاومیشان به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. پل تاریخی گاومیشان، روی رود سیمره و پایین‌تر از محل تلاقی رودهای کشکان و سیمره ساخته‌شده است. و این پل ظاهراً در دوره‌های قاجار و صفویه تعمیراتی روی آن صورت پذیرفته است.

پل گاومیشان پلدختر
پل گاومیشان پلدختر


شهر تاریخی سیمره (ماداکتو) پل‌دختر


این شهر باستانی در ۴۸ کیلومتری پل‌دختر و در نزدیکی دره شهر قرار دارد. شهر سیمره (ماداکتو) شهری باستانی است که در دوران عیلامیان به‌عنوان پایتخت دوم انتخاب‌شده بود. اما در اثر حمله آشوریان نابود گشته و در زمان ساسانیان بازسازی شده است. در طی انجام بررسی‌های صورت گرفته درباره شهر سیمره باید بگوییم این شهر پس از بازسازی، به علت وقوع زلزله‌ای که در سال ۳۳۴ ه.ق به وقوع پیوست کاملاً تخریب و خالی از سکنه شده است. شهر سیمره وسعتی در حدود ۲۰۰ هکتار دارد و گچ‌بری‌های زیبایی در آنجا یافت شده است. ازجمله بناهای تاریخی که در این شهر پیداشده‌اند، می‌توان از خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند، اماکن مسکونی که در حاشیه شهر قرارگرفته بودند.

شهر تاریخی سیمره (ماداکتو) پل‌دختر
شهر تاریخی سیمره (ماداکتو) پل‌دختر


پل تلخاب پل‌دختر


بر اساس بررسی‌های انجام‌شده و شواهد موجود باید بگوئیم پل تلخاب مربوط به دوره ساسانیان می‌باشد. و علت نام‌گذاری این پل رودخانه‌ای که از زیر آن می‌گذرد و به همین نام نیز می‌باشد. و مصالح بکار رفته در ساخت پل تلخاب عبارت‌اند از لاشه‌سنگ و ساروج می‌باشد. در زمان ساسانیان طاق‌ها به‌صورت قوسی شکل ساخته می‌شد که زیبایی و معماری جالبی را به وجود می‌آورد.

پل تلخاب پل_دختر
پل تلخاب پل_دختر


پل کلهر (معمولان) پل‌دختر


این پل یکی از توابع شهرستان پل‌دختر و از آثار باستانی استان لرستان می‌باشد. قدمت پل کلهر قدمتی بیش از هزار سال می‌باشد. و در حال حاضر بعد از گذشت چندین قرن هنوز قسمت‌هایی از آن باقی‌مانده است. گفته‌شده است بیشتر قسمت‌های پل مربوط به دوره حسنویه می‌باشد. و در دوره‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گرفته است. پایه‌های این پل به‌صورت بیضی‌شکل است و ارتفاع آن ۲۶ متر و در حدود ۱۵۰ متر نیز طول آن می‌باشد. دنباله‌های غربی پل کلهر به صخره و کتیبه‌ای منتهی می‌شود، که سال‌ها پیش به علت عملیات را سازی کاملاً از بین رفته است. گفته‌شده این کتیبه به دستور بدر بن حسنویه در ۲ طرف پل بر روی کوه حکاکی شده است. پله‌هایی نیز روی پایه‌های اصلی پل قرار دارد که درگذشته به‌عنوان پشت‌بند از آن استفاده می‌شد. این پل با شماره ۲۵۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل کلهر (معمولان) پل_دختر
پل کلهر (معمولان) پل_دختر

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.