جاذبه‌های طبیعی بروجرد- دو رود- سپیددشت

با ادمین سایت
۰ نظر

بروجرد در گویش لری ورود گرد و در لهجه محلی بروجردی ورویرد نامیده می‌شود. این شهر از شمال به ملایر و از شرق به سربند، از جنوب به خرم‌آباد و از غرب به کوه‌های زاگرس متصل گشته است. درباره آب‌وهوای این شهر باید بگوییم متعادل و نیمه‌خشک است. و قدمت بروجرد بر اساس سنگ لوحه‌هایی که به خط پهلوی دیده‌شده، این شهر بسیار قدیمی است. برخی معتقدند از ساخت این شهر حدود ۲ هزار سال می‌گذرد. و از عوامل توسعه بروجرد می‌توان از آب‌وهوای معتدل کوهستانی، دشت حاصلخیز رسوبی سیلاخور، شبکه آب‌های روان دائمی، مراتع طبیعی، موقعیت مهم جغرافیایی و گسترش شبکه ارتباطی و تجاری نام برد. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های طبیعی بروجرد- دو رود- سپیددشت خواهیم پرداخت.


تنگه کپرگه بروجرد


این تنگه زیبا در شمال غربی شهر بروجرد قرار دارد و بعد از گذر از روستاهای شیخ میری، کرپگه ۱، کرپگه ۲، کرپگه ۳ شروع می‌شود و تا روستای ونای ادامه دارد. در داخل تنگه کپرگه یک رودخانه دائمی وجود دارد که مسیر آن نیز پر و پیچ‌وخم است، لذا برای گذر گردن از آن باید با پای پیاده یا دوچرخه استفاده کنید. تنگه کپرگه یکی از زیباترین و مهیج‌ترین مسیرهای کوه‌پیمایی بروجرد می‌باشد که دارای دو چشمه آب گرم طبیعی، پل سنگی و یک غار است. بعد از عبور از تنگه کپرگه به روستای ونایی می‌رسید که مردم آنجا بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند.

تنگه کپرگه بروجرد
تنگه کپرگه بروجرد


آبشارهای ونایی بروجرد


یکی از جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بروجرد منطقه ونایی می‌باشد. این منطقه بین کوه‌های برآفتاب و گرین قرار دارد که تقریباً در رشته‌کوه‌های زاگرس و امتداد اشترانکوه می‌باشد. و یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری لرستان نیز به شمار می رود. منطقه ونایی بسیار خوش آب‌وهوا است و از بهترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی لرستان محسوب می‌شود. و سرسبزی و با طراوت بودن و وجود گونه‌های گیاهی انبوه و متنوع و جانوران بومی موجب می‌شود سالانه تعداد بی‌شماری برای بازدید تفریح به این منطقه بیایند. ویژگی‌های آب‌وهوای منطقه ونایی کوهستانی است و در زمستان نیز شاهد بارش برف و هوای سرد و همچنین در تابستان نیز هوای آن خنک و معتدل است. به دلیل همین شرایط آب و هوایی چشمه‌های مختلفی از قبیل سراب پنبه، سراب سفید در این منطقه شکل‌گرفته‌اند.

آبشارهای ونایی بروجرد
آبشارهای ونایی بروجرد


تالاب بیشه دالان بروجرد


سفر و گردشگری یکی از تفریحات مهم در دنیای امروزی محسوب می‌شوند و تقریباً به نیاز اساسی مردم تبدیل‌شده است. اشکال مختلفی از سفر کردن وجود دارد که یکی از آن‌ها طبیعت‌گردی می‌باشد که افراد به دیدن جاذبه‌های طبیعی می‌روند که یکی از آن‌ها نیز تالاب‌ها هستند. تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور قرار دارد. در تالاب بیشه دالان پرندگان و جانوران مهاجر و بومی زندگی می‌کردند تا اینکه در طی سال‌ها برخی بخش‌های آن به تصرف کشاورزان در آمده است. همچنین ازجمله حیواناتی که در این ناحیه زندگی می‌کنند عبارت‌اند از: مار، مرغابی، خرگوش، لاک‌پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی.

تالاب بیشه دالان بروجرد
تالاب بیشه دالان بروجرد


روستای دره صیدی در بروجرد


این روستا در ۱۰ کیلومتری شمال بروجرد قرار دارد. و طبیعت بکر و دست‌نخورده و مردمانی مهربان و سخت‌کوش مهم‌ترین ویژگی روستای دره صیدی می‌باشد. طبیعت بسیار زیبای اطراف جاده روستا باعث شده تا جمعیت زیادی از مردم شهرستان بروجرد روزهای تعطیل خود را به پیاده‌روی در این جاده سپری کنند. روستای دره صیدی در فصل تابستان میوه‌های فراوانی همچون زردآلو، انگور، گردو، بادام را داراست. جمعیت زیادی از مردم بروجرد روزهای تعطیل خود را برای تفریح در این روستا و بیشه‌ها و جاده‌های اطراف آن سپری می‌کنند. همچنین روستای دره صیدی از قدیم موردتوجه برخی بزرگان ازجمله آیت ا… بروجردی بوده است که موجب پیشرفت بیشتری در این روستا شده است.

روستای دره صیدی در بروجرد
روستای دره صیدی در بروجرد

تپه چغا بروجرد


این تپه آتش‌فشانی در غرب شهر بروجرد قرار دارد و باید بگوئیم یکی از زیباترین تپه‌های ایران است. که به بام بروجرد نیز معروف است. تپه چقا به دلیل نمای ۳۶۰ درجه، اخیراً بسیار موردتوجه گردشگران در بروجرد واقع‌شده است. و با توجه به تعداد بی‌شماری از سنگ‌های آتش‌فشانی، گیاهان وحشی، تندیس‌های زیبا از حیات‌وحش و شخصیت‌های اسطوره‌ای، انواع وسایل بازی، آلاچیق، دریاچه مصنوعی، هتل چند ستاره و پرندگانی که از کشورهای مختلف خریداری‌شده‌اند بسیار مفرح و مکان دل‌نشینی برای گذران اوقات فراغت می‌باشد. اگر به بروجرد سفر کردید به‌هیچ‌وجه از تپه چغا غافل نشوید.

تپه چغا بروجرد
تپه چغا بروجرد


پارک فدک بروجرد


مجموعه تفریحی بوستان فدک به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک شهری در بروجرد است، که در جنوب غربی حاشیه شهر بروجرد و در انتهای خیابان فاطمی و مشرف‌به تپه تفریحی چغا واقع‌شده است. پارک فدک در چند فاز متعدد ساخته‌شده است که تعدادی نیز در حال ساخت می‌باشند. همچنین در این پارک سه دریاچه متصل‌به‌هم احداث‌شده که از رود گل رود تغذیه می‌شوند، و بزرگ‌ترین دریاچه غرب ایران به شمار می‌رود. این پارک شامل مجموعه‌هایی از قبیل: باغ پرندگان و حیواناتی (مانند میمون، آهو، سنجاب و اسب که از کشورهای مختلفی چون لهستان، اندونزی، بلژیک و هند خریداری‌شده‌اند)، دریاچه شماره یک، دو، سه، امکانات قایقرانی، شهربازی برای کودکان، پیست دوچرخه‌سواری و اتومبیل‌رانی کودکان و… می‌باشد. پارک فدک به لحاظ امکانات و وسعت و همچنین وجود دریاچه‌های مصنوعی و باغ پرندگان در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه گردشگران قرارگرفته است.

پارک فدک بروجرد
پارک فدک بروجرد


جاذبه‌های طبیعی دو رود


دورود به‌عنوان پایتخت طبیعی ایران، یکی از شهرهای زیبای استان لرستان است. این شهر به علت قرارگیری در محل تلاقی رودخانه‌های تیره و ماربره بسیار موردتوجه است. شهر دورود جز مناطق سردسیر کشور محسوب می‌شود و با قرار رفتن در مسیر راه‌آهن سراسری با دیگر شهرها ارتباط دارد. این شهر در فصل بهار بسیار زیبا و دل‌نشین است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به شهر دورود سفر کنید و از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی آن دیدن کنید. در ادامه به معرفی جاذبه‌های طبیعی دو رود خواهیم پرداخت.


آبشار بیشه دورود


لرستان سرزمین آبشارهاست و به هر سوی این سرزمین که سفر کنید صدای پرصلابت آبشارهای کوچک و بزرگ و رودهای خروشان آن را خواهید شنید. یکی از جاذبه‌های طبیعی و همچنین یکی از زیباترین و معروف‌ترین آبشارهای ایران، آبشار بیشه می‌باشد که در کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس و میان جنگل‌های بلوط قرار دارد. اگر مایل به طبیعت‌گردی و بازدید از این آبشار زیبا هستید باید بگوییم مسیر دسترسی به آبشار بسیار تماشایی و حیرت‌انگیز است و امکانات متناسبی نیز برای گردشگران در اطراف آبشار ایجاد گردیده است.

آبشار بیشه دارای طبیعتی خیره‌کننده با ۴۸ متر بلندی است که پس برخورد به زمین ۱۰ متر مسیر را طی می کند و درنهایت به رودخانه سزار می‌رسد. آب آبشار بیشه از چشمه‌های نزدیک تأمین می‌شود. این آبشار چهل و هشتمین اثر ملی است که در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. آبشار بیشه به‌قدری جذاب و دل‌نشین است که می‌تواند ساعت‌ها شمارا مبهوت تماشا کند. در ادامه به تفریحات دیگر در اطراف آبشار بیشه اشاره خواهیم کرد.


۱-تماشای مناظر طبیعی اطراف: تماشای آبشار و صدای پرصلابتش که از بلندی‌های زاگرس فرومی‌ریزد و درختانی که دورتادور آبشار را احاطه کرده‌اند.
۲-اسب‌سواری: افرادی در نزدیکی آبشار بیشه وجود دارند که اسب کرایه می‌دهند، و شما می‌توانید این حس زیبا را تجربه کنید.
۳- پیک‌نیک: گردشگران و بازدیدکنندگان برای لذت بردن از طبیعت اطراف آبشار، بازی کودکان، صرف غذا و…. با همراه داشتن زغال و زیرانداز و… به آنجا می‌آیند و عظمت آن را از نزدیک لمس می‌کنند.
۴- عکاسی: شما می‌توانید با این جاذبه‌های زیبا و باشکوه را عکس بگیرید و خاطرات خوبی را از سفرتان برای همیشه ثبت کنید.
۵- گشت در روستای بیشه: آبشار بیشه در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و اگر مایل باشید می‌توانید گشت‌وگذاری در روستا داشته باشید.

آبشار بیشه دورود
آبشار بیشه دورود


تنگه لی‌لی دو رود


شهر دو رود به پایتخت گردشگری ایران معروف است و جاذبه‌های طبیعی و باستانی بسیاری را دارا می‌باشد. تنگه لی‌لی در شهر دو رود قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر و یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های گردشگری لرستان نیز محسوب می‌شود. این تنگه به دلیل وجود آب فراوان رنگی سبز کبود دارد و نشات گرفته از رود ماربره می‌باشد. تنگه لی‌لی جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی دارد که به همین دلیل موجب استقبال گردشگران زیادی قرارگرفته است.

این تنگه در ۲۰ کیلومتری شهر دو رود و بین دو روستای سیره سفلا و چمنار قرارگرفته است. و طبیعتی صخره‌ای دارد. صخره‌های اطراف تنگه به دلیل فرسایش‌های آبی و بادی صاف و صیقلی هستند و اشکال مختلف و جالبی دارند. از وسط این تنگه رودی پر آب می‌گذرد که به دلیل وجود مارهایی که در داخل آن وجود دارد به رود ماربره معروف است. ازجمله تفریحات در تنگه لی‌لی می‌توان انجام دادعبارتنداز: قایق‌سواری، شنا و کوهنوردی.

تنگه لی_لی دو رود
تنگه لی_لی دو رود


آبشار گرمه دورود


این آبشار در بیست‌وسه کیلومتری شهر دو رود قرارگرفته است. و یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار خاص و منحصربه‌فرد که در نزدیکی روستایی به نام چم چیت قرار دارد. آبشار بیشه از جایی شروع می‌شود و تا رودخانه سزار ادامه پیدا می‌کند ارتفاع این آبشار در بلندترین نقطه خود تا ۱۰ متر می‌رسد. اطراف آبشار گرمه گیاهانی مثل گل‌های زنبق، نرگس، میخک، نعناع، پونه و درختان و همچنین جانورانی زیادی مثل خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، گراز، اسب‌های وحشی، و بزکوهی یافت می‌شود. از دیگر جذابیت‌های آبشار گرمه ایستادن در مقابل این آبشار و حس کردن قطرات آب می‌باشد که بسیار حس دلپذیر و وصف‌ناپذیری می‌بخشد. بهترین فصل برای بازدید از آبشار گرمه فصل بهار و تابستان است زیرا که آب آن بسیار بیشتر است.. پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این آبشار بازدید کنید.

آبشار گرمه دورود
آبشار گرمه دورود

تالاب ازگن دو رود


این تالاب بانام تالاب قارون نیز شناخته می‌شود و در طول جغرافیایی N33 22 E48 57 و دامنه کوه پریز شهرستان دورود واقع‌شده است. تالاب ازگن، تالابی فصلی است و بیشتر در فصل بهار پرآب است و در بقیه فصول خشک می‌شود. درباره شکل‌گیری این تالاب باید بگوییم از جمع شدن آب باران و یا ذوب شدن برف‌های کوه قارون شکل‌گرفته است و چشم‌انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

از جذابیت‌های بارز تالاب ازگن این است که همانند یک آینه بزرگ و شفاف منظر پیرامون را در خود منعکس می‌کند. و همچنین مجاورت با کوه که جذابیتش را چندین برابر می‌کند. با ورود به این تالاب غرق صدای آواز پرندگان خواهید شد و تردد اسب‌های وحشی نیز تکمیل‌کننده آن است. تالاب ازگن به سبب مناظر کوهستانی و بکر اطراف و آسمان آبی و هوای پاک سالانه گردشگران زیادی را به‌سوی خود جلب می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این جاذبه طبیعی دیدن کنید.

تالاب ازگن دو رود
تالاب ازگن دو رود


آبشار ازنادر دورود


این آبشار در ۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود قرارگرفته و یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان به شمار می‌رود. این آبشار فصلی، در میان کوهستانی باعظمت و زیبا قرار دارد که در اطراف آن و دامنه کوه‌ها چشمه‌ها و آبشارهای دائمی و فصلی جریان دارند. آبشار از نادر از کوهستان‌ها جاری می‌شود و از دره اسپر عبور می‌کند و در بستر رودخانه جریان پیدا می‌کند. از جذابیت‌های مسیر آبشار ازنادر می‌توان از جنگل‌های سرسبز و درختان بلوط انبوه نام برد که زیبایی بی‌نظیر آن را دوچندان کرده‌اند.

اگر به شهر دو رود و دیدن این آبشار رفتید از روستای دره اسپر نیز بازدید کنید چراکه طبیعت آن باوجود جنگل‌های انبوه، درختان بلوط و کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق بسیار زیبا و بی‌همتاست. و سالانه گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. برای دسترسی به آبشار ازنا در، به استان لرستان، دورود، روستای دره اسپر بروید و تا رسیدن به آبشار یک ساعت پیاده‌روی دارید.

آبشار ازنادر دورود
آبشار ازنادر دورود


دره نی گاه یا دره نگار دورود


این دره یکی جاذبه‌های زیبا و بکر است که در مناطق محافظت‌شده اشترانکوه قرارگرفته است. و یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان دو رود می‌باشد. طول دره نی گاه به بیست کیلومتر می‌رسد و از دریاچه گهر سرچشمه می‌گیرد و تا روستای تی ادامه پیدا می‌کند. علت پر آب شدن دره نی گاه این است که در طول مسیر آب رودخانه‌های دره گردو و خرس به آن وارد می‌شود. این دره به لحاظ قرارگیری بین صخره‌های بلند و بکر و زلال و شفاف بودنش بسیار موردتوجه می‌باشد و موجب هرچه زیباتر شدن آن نیز می‌باشد.

این دره را بیشتر کوهنوردان و طبیعت گردان حرفه‌ای می‌شناسند که هنگام صعود به قله اشترانکوه و رفتن به دریاچه گهر و تفریح به آن سر می‌زنند. در دره نی گاه گیاهان خوراکی ازجمله: ریواس، درختان میوه نظیر انجیر، گردو، بادام و همچنین گونه‌های جانوری این منطقه شامل: روباه، گراز، گربه وحشی، خرس، گرگ و پلنگ و گونه‌های مختلفی از پرندگان می‌باشند.

دره نی گاه در فصل بهار بسیار دیدنی و طبیعت بی‌نظیری دارد، در این فصل روزها هوا خنک و شب‌ها سرد است و بیشترین حجم آب رودخانه نیز در این فصل روئیت شده است. اگر در فصل پائیز به این دره سفر کردید می‌توانید از منظره‌های رنگارنگ اطراف لذت ببرید و اما در زمستان به علت سرما و بارش برف مسیر بسیار سخت و خطرناک است و زمان بیشتری را می‌طلبد.

دره نی گاه یا دره نگار دورود
دره نی گاه یا دره نگار دورود


دشت لاله‌های واژگون رزستان دورود


لاله واژگون یکی از زیباترین گل‌های زینتی در دنیا می‌باشد این گل به لحاظ شکل ظاهری و اندازه‌های مختلفش که زیبایی‌اش را دوچندان کرده است بسیار موردتوجه است. دشت لاله‌های واژگون رزستان یا رزسو در ۱۰ کیلومتری شهر دورود و نزدیکی اشترانکوه قرار دارد. و یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان دورود محسوب می‌شود. و بهترین زمان برای تماشای این زیبایی‌ها فصل بهار و فروردین‌ماه است. اگر می‌خواهید به دشت لاله‌های واژگون سفر کنید، ابتدا به روستای دره اسپر رفته و سپس تا دشت لاله دو ساعت پیاده‌روی کنید.

دشت لاله‌های واژگون رزستان دورود
دشت لاله‌های واژگون رزستان دورود


رود سزاردورود


شهر دورود یکی از شهرهای زیبای استان لرستان است که جاذبه‌های طبیعی فراوانی را در خود جای‌داده است و یکی از جاذبه‌ها رود سزار می‌باشد. رود سزار شاخه اصلی رود دز می‌باشد. و آب خود را از مناطق کوهستانی ازنا، الیگودرز، اشترینان و بروجرد دریافت می‌کند. و با طی مسیر در امتداد راه‌آهن سراسری به سمت جنوب ایران می‌ریزد. پایین‌دست این رودخانه را رودخانه دز می‌نامند و سدی به همین نام نیز روی آن ساخته‌شده است. رودخانه سزار ازنظر زمین‌شناسی بسیار فعال است و در دره‌ها و گذرگاه‌های صعب‌العبور زاگرس مسیری را برای خود به وجود آورده است.

رود سزار بسیار باشکوه و باهیبت است که از دل کوه می‌خروشد. و همین امر موجب هرچه بیشتر جذابیت استان لرستان گشته است. در کل باید بگوئیم طول مسیر رود سزار از رودخانه دز تا بند قیر ۵۱۵ کیلومتر و شیب آن ۰.۴ درصد و وسعت حوضه آبگیر آن ۲۲ هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع می‌باشد. همچنین این رود دارای ماهیان فراوانی است که تنوع چشمگیری دارند و ازنظر اقتصادی و اکولوژیکی بسیار موردتوجه می‌باشد ازجمله ماهی‌های این رودخانه عبارتنداز: کف زی، کپور، گربه‌ماهی، کفال می‌باشند.

رود سزاردورود
رود سزاردورود


کوه قارون دورود


این کوه یکی از سلسله جبال زاگرس در استان لرستان و یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان دورود می‌باشد. کوه قارون حدوداً ۱۵ کیلومتر با شهر دو رود فاصله داردو ارتفاع آن ۲۹۵۰ متر می‌باشد. این کوه درگذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، به‌عنوان دژ نظامی محسوب می‌شده است. از دلایل نام‌گذاری کوه قارون وجود غارهای متعدد و مرموز در این کوه می‌باشد. راه صعود به قله از طریق ایستگاه راه‌آهن قارون یا جاده آسفالته روستای پیر عبدالله می‌باشد.

در مسیر صعود به قله کوه قارون چند چشمه به نام چشمه صیاد چشمه پرویز وجود دارد که می‌توانید برای تفریح و استراحت به آنجا بروید. بهترین فصل برای صعود به قله کوه قارون فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. با استفاده از جاده آسفالته کوهستانی و البته خطرناک می‌توانید با ماشین تا دره پیامنی یا روستای اوبیدکه در دامنه‌های کوه قارون قرار دارد بروید و سپس ماشین خود را پارک کرده و از مسیر چشمه پرویز تا قله کوه قارون کوه‌پیمایی کنید.

کوه قارون دورود
کوه قارون دورود


تنگه عزیزآباد دورود


یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان دورود، تنگه عزیزآباد می‌باشد. در تنگه عزیزآباد جاذبه‌های طبیعی و بکر فراوانی وجود دارد که بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد. در این تنگه انواع آبشارها و درختان و کوه‌های سر به فلک کشیده قرار دارد. و اگر مایل به کوهنوردی هستید باید بگوییم تنگه عزیزآباد یکی از بهترین مواردی است. در مسیر رسیدن به تنگه باید روستای عزیزآباد را پشت سر بگذارید و پس از رسیدن به یک جاده خاکی به تپه‌هایی خواهید رسید که تنگه عزیزآباد در بین این تپه‌ها قرارگرفته است.

تنگه عزیزآباد دورود
تنگه عزیزآباد دورود


تفرجگاه بابا هور دو رود


یکی از جاذبه‌های طبیعی شهردورود تفرجگاه بابا هور می‌باشد. مساحت این تفرجگاه با وسعت ۵۰۰ هکتار که درگذشته مورد غفلت قرارگرفته است در حال حاضر باهمت شهرداری دورود، دوباره جان گرفته و برنامه‌هایی به‌منظور بهره‌برداری مناسب از این تفرجگاه انجام‌گرفته است. از پروژه‌های عمرانی این تفرجگاه می‌توان از هتل، شهربازی، پارک صخره‌ای، استخر، مکان برای قایق‌رانی و… نام برد.

تفرجگاه بابا هور دو رود
تفرجگاه بابا هور دو رود

پریز کوه دو رود


این کوه یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر دو رود می‌باشد و حدود ۱۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. و ارتفاع آن حدود ۳۰۷۰ متر می‌باشد. اکنون جاذبه‌هایی که در مسیر کوه پریز می‌توانید دیدن کنید را معرفی خواهیم کرد. یکی از قله‌های کوه پریز که بنام “کر و دختر” شناخته می‌شود و افسانه‌های زیادی نیز در مورد این قله وجود دارد. از دیگر مناطق زیبایی که می‌توانید در سفر خود به کوه پریز از آن دیدن کنید سرابی است که در روستای دره اسیر قرار دارد که هرساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند.

درراه صعود چشمه‌ای بنام راکن قرار دارد که کوهنوردان برای استراحت به آنجا می‌روند. و یکی از عجایبی که در ارتفاعات کوه پریز و شهرستان دو رود قرار دارد چاه ساز و دهل است که می‌توان گفت بزرگ‌ترین چاه شهرستان دو رود است. همان‌طور که از نام این چاه برمی‌آید از علل نام‌گذاری آن می‌توان از خارج شدن صدایی شبیه‌ساز و دهل که ابزارهای محلی لرستان است نام برد. و دلایل اصلی تولید صدا در این چاه فشار هوای وارد و خارج‌شده در آن می‌باشد به طوریکه اگر فردی در نزدیکی دهانه این چاه قرار بگیرد فشار هوا باعث کشیده شدن فرد به داخل چاه می‌شود.

پریز کوه دو رود
پریز کوه دو رود


غار منو دورود


این غار در ۲۵ کیلومتری جنوب دورود و جنوب شرقی روستای گورکش واقع‌شده است. و در ارتفاع ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری از سطح زمین قرارگرفته است. غار منو دهانه‌ای رو به آسمان، و دارای سه تالار است که برای رفتن به آن‌ها حتماً همراه خود تجهیزات کوهنوردی ببرید. این کوه همچنین یکی از جلوه‌های منحصربه‌فردی است که پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه طبیعی شهرستان دو رود حتماً دیدن کنید.

غار منو دورود
غار منو دورود


غار و چشمه وقت ساعت دو رود


یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان دو رود که در نزدیکی روستای چشمه ده کولیان قرار دارد، کوهی به ارتفاع ۳۰۵۰ متر می‌باشد. که در آن کوه، غاری وجود دارد که چشمه وقت و ساعت در آن می‌جوشد. جریان تناوبی عجیب و خاص موجود در این غار و چشمه، آن را از سایر جاذبه‌ها متمایز می‌کند. و علت نام‌گذاری آن نیز براین اساس انجام‌شده است.

منظور از جریان تناوبی عجیب و خاص در این غار این است که در زمان‌های معین مقدار آبی که از این چشمه می‌جوشد متفاوت است. بطوریکه در فصل بهار هر نیم ساعت یک‌بار مقدار آب چشمه ۴ برابر می‌شود. حوضچه پایین آبشاریکه در امتداد چشمه قرار دارد سرریز می‌شود و کف غار را آب فرامی‌گیرد. و طول این جریان به مدت ۷ دقیقه می‌باشد و پس‌ازآن چشمه به حالت اولیه برمی‌گردد. و این جریان به‌طور دقیق تکرار می‌شود. زمان‌بندی این فرآیند نیز در فصول مختلف سال متفاوت می‌باشد.

غار و چشمه وقت ساعت دو رود
غار و چشمه وقت ساعت دو رود


علت تناوب غیرمعمول و متغیر جریان آب چشمه وقت و ساعت


زمین شناسان علت این پدیده را وجود گسلی فعال در دره گهر رود کنار پریزکوه می‌دانند. در اعماق این گسل بخارآبی متراکم شده و زمانی که این بخار به مقدار معینی برسد موجب فشاری می‌شود که نتیجه آن رسیدن به سطح یا همان افزایش تناوب جریان این چشمه است. و بعدازآن با کاهش تراکم بخارآب در گسل، جریان آب کاهش پیداکرده و سرریز به‌یک‌باره متوقف می‌شود.

دره چکان دو رود


این دره یکی از مناطق ییلاقی شول‌آباد و جاذبه‌های طبیعی شهرستان دو رود می‌باشد که در جنوب این شهر قرار دارد. این دره قدمت بسیار زیادی دارد وجود نشانه‌هایی از سکونت‌گاه‌های قدیمی و قلعه‌های تاریخی گواه بر قدمت و کهن بودن این دره دارند. در اطراف این دره پوشش گیاهی و درختانی همچون زالزالک، گلابی، گردو، چنار، کیکم، بید، بلوط و… وجود دارد.

دره چکان دو رود
دره چکان دو رود


جاذبه‌های طبیعی ازنا


ازنا یکی شهرهای استان لرستان می‌باشد. این شهرستان با وسعتی حدوداً ۱۲۱۲ کیلومتر از خاک لرستان را شامل می‌شود و دارای آثار تاریخی فراوانی است. شهرستان ازنا در غرب مرکزی فلات ایران و با ارتفاع ۱۹۸۰ متریکی از شهرستان‌های بلند ایران است که در دامنه‌های کوه سر به فلک کشیده اشترانکوه واقع‌شده است. این شهر دارای آب‌وهوای سرد است و به‌عنوان یکی از سردسیرترین شهرهای ایران شناخته می‌شود. لازم به ذکر است ازنا به دلیل قرارگیری در دامنه اشترانکوه دارای جاذبه‌های دیدنی زیادی می‌باشد و به دلیل همین امر نیز به‌عنوان پایتخت کوهنوردی ایران ثبت‌شده است. مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان ازنا را در ادامه مقاله معرفی خواهیم کرد.


تونل برفی ازنا


این تونل برفی زیبا به‌طور طبیعی و منحصربه‌فرد در برف‌ها و یخ‌های دامنه اشترانکوه در منطقه کمندان ازنا به وجود آمده است. و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی ازنا و همچنین یکی از منحصر به فردترین جاذبه های گردشگری لرستان شناخته می‌شود. این تونل در حقیقت محل ریزش و تجمع برف در ماه‌های سرد سال است و همین انباشت برف در این دره باعث تبدیل آن به یخچال می‌شود و با حرکت آب در کف دره تونلی برفی در زیر برف‌ها تشکیل می‌گردد. تونل برفی در حدود ۲.۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. و به دلیل توپوگرافی خاص خود از چند جهت با دیواره‌های بلند محصورشده است. طول تونل برفی به بیش از ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تا سقفش حدوداً ۳ متر می‌باشد. بهترین زمان بازدید از این تونل در فصل بهار و تابستان است.

تونل برفی ازنا
تونل برفی ازنا


ویژگی‌های تونل برفی ازنا


طول تونل برفی در زمان‌های مختلف متفاوت است و گاهی تا چندصدمتر می‌رسد.
طول تونل در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به بیشترین حد و در ماه‌های شهریور و مهر به حداقل خود می‌رسد.
گاها ارتفاع تونل به ۳ متر، و عرض آن در برخی نقاط به ۱۰ متر نیز می‌رسد.
شکل تونل از شکل دره پیروی می‌کند و شیب زیادی دارد. هوای داخل تونل به دلیل مجاورت با یخ و برف بسیار سرد است. و اختلاف زیادی با هوای بیرون آن دارد.


منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه ازنا


یکی از معروف‌ترین جاهای گردشگری طبیعی، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه می‌باشد که این مکان یکی معروف‌ترین جاهای دیدنی ازنا بشمار می‌رود. این منطقه دارای قله‌های بلند و پربرف، رودهای عمیق، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و روستاهای کوهپایه‌ای می‌باشد. اشترانکوه یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است و مرتفع‌ترین نقطه استان لرستان و به آلپ ایران معروف است. سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید و تفریح به دریاچه گهر و تونل برفی به این منطقه می‌آیند.

برای رفتن به رشته‌کوه اشترانکوه باید از خرم‌آباد حرکت کنید و پس از طی سه ساعت به روستای تیان که یکی از روستاهای کوهپایه‌ای اشترانکوه و از توابع شهرستان ازنا می‌باشد خواهید رسید و سپس به طی مسافتی به سمت پناهگاه گل گل بروید. منطقه اشترانکوه در همان‌جا قرار دارد و شما می‌توانید با خیال آسوده از طبیعت بی‌نظیر آنجا لذت ببرید.

از دلایل نام‌گذاری اشترانکوه به خاطر وجود قله‌های هشت‌گانه که گاها ارتفاعشان تا ۴۰۰۰ متر نیز می‌رسد و مانند کاروان شترها در یک ردیف قرارگرفته‌اند می‌باشد و نام برخی از قلل مهم اشترانکوه عبارتنداز: چال میشان، گل‌گل، گل‌گهر، سنبران، کوله لایو، میرزایی، فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاره دره تخت، پیاره کمندان، ازنادر و کوله‌جنو. و رودهای کوچکی ازجمله ماتربره، گهررود، دره دایی و دره دزدان که از این قله‌ها سرچشمه می‌گیرند.

منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه ازنا
منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه ازنا


دریاچه گهر ازنا


این دریاچه یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین کشور می‌باشد که در ارتفاع ۲۳۶۰ متری منطقه اشترانکوه تیان قرار دارد. دریاچه گهر به‌عنوان نگین اشترانکوه و زاگرس شناخته می‌شود و دارای دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک می‌باشد.این دریاچه بزرگ عرضی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر و طولی در حدود ۱۸۰۰ متر و گهر کوچک نیز با وسعتی حدوداً پنج هکتار مقاصد عالی برای طبیعت‌گردی بشمار می‌روند.

دریاچه گهر ازنا
دریاچه گهر ازنا


سراب تیان ازنا


تیان یکی از دهکده‌های زیبا و خوش آب‌وهوا که در ۲۲ کیلومتری غرب شهرستان ازنا و شمال غربی دامنه شمالی اشترانکوه می‌باشد. این دهکده که در مسیر جاده ازنا – دورود قرار دارد یکی از جاذبه‌های طبیعی ازنا محسوب می‌شود. و سراب تیان نیز یک پدیده زمین‌شناسی جالب و دیدنی است از آن نظر که آبی که در گودال آن جمع می‌شود از دهانه چاه خارج می‌شود. چاه تیان در ۲.۲۰۰ متری از سطح دریا قرارگرفته و دهانه آن سه تا چهار متر و عمق آن به پنج می‌رسد. این سراب در اوایل بهار بهترین زمان میزان آبدهی سراب است که بسیار زیاد و تا ماه‌ها ادامه می‌یابد. و در اواخر تابستان و اوایل پاییز خشک می‌شود.

سراب تیان ازنا
سراب تیان ازنا

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.