جاذبه‌های طبیعی مرند

با ادمین سایت
۰ نظر
دره دارانداش مرند.jpg11


یکی از شهرهای باصفا و خنک در استان آذربایجان شرقی شهر مرند است که منطقه‌ای گردشگری هم به‌حساب می‌آید. این شهر هوایی دل‌نشین دارد که با داستان‌های تاریخی تطبیق داده‌شده است. مرند زبان در زبان ارمنی به معنی دفن است. که در داستان‌های کهن گفته‌شده کشتی حضرت نوح از این مکان عبور کرده است و محل دفن همسر و مادر حضرت نوح نبی است. گذشته تاریخی مرند به انسان حس خودشناسی را نشان می‌دهد. که با سفر به منطقه ساسانیان در لابه‌لای دامنه کوه بوی سوختن خاکستر معبد به مشام می‌رسد. در این مقاله قصد داریم شمارا با جاذبه‌های طبیعی مرند بیشتر آشنا کنیم.


آبشار پیر بالا مرند


این آبشار در استان آذربایجان شرقی یکی از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشورمان است. هوای خوب، طبیعت زیبا و بکر آن موجب جذب طبیعت گرد ها و کوهنوردان شده است. آبشار پیر بالا در ۱۸ کیلومتری روستا پیر بالا است. که با دو ساعت پیاده‌روی و گذر از مسیر کم‌وبیش سنگلاخی با کفش و لباس مناسب آن را می‌یابیم. البته در این مسیر باغ‌های گردو و زردآلو و طبیعت خارق‌العاده‌ای وجود دارد. ک طی کردن مسیر را برای شما شیرین‌تر می‌کند. درنهایت با پشت سر گذاشتن و گذر از چند چشمه آب روان به آبشار صخره‌ای خواهید رسید.

آبشار پیر بالا مرند
آبشار پیر بالا مرند

طول آبشار پیر بالا به ۱۰ متر می‌رسد و هوای خوب و دل‌انگیز آن قلب و روح شمارا تسخیر می‌کند. این آبشار مرند در فصل زیبای بهار مخصوصاً اردیبهشت به سبب ذوب برف و یخ و همچنین باران های بهاری به پرآب‌ترین میزان ممکن خود می‌رسد. و بالعکس در زمستان سرمای هوا باعث انجماد آبشار می‌شود.
هرازگاهی وزش نسیم تن سبزه‌ها را مانند موجی به حرکت درمی‌آورد. سرسبزی و طراوت همه‌جا را فراگرفته، آسمان نیلگون و ابرهای سپید در پهنای آسمان مشاهده می‌شود. صدای شرشر آب، و گنجشک‌هایی که صوتشان تمام دره را پرکرده است. طبیعت چشم‌انداز و جریان آب روان همه و همه موجب می‌شود سفر به این مکان زیبا به آرامش ذهنی شما کمک بسیار کند.


روستا اویندین مرند


این روستا، روستایی است با قدمت ۱۴۰۰ ساله، با آب و هوایی خوب و دلپذیر با جاذبه‌های گردشگری طبیعی که همه‌ساله میزبان بیشتر گردشگران استان‌های کشور است. این روستا در ۸۰ کیلومتری شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی واقع‌شده و به دلایل وجود آب‌های معدنی ـ درمانی، به یکی از قطبهای گردشگری استان تبدیل‌شده است.

روستا اویندین مرند.jpg1
روستا اویندین مرند

اویندین از شمال به روستای خانه سر، از جنوب به روستای هلق، از شرق به روستای هاویستین و از غرب به کوه کیامکی مشرف می‌شود. آبشار میان دره به ارتفاع ۲۰ متر، وجود صخره‌های بزرگ جهت صخره‌نوردی، تفرجگاه معروف و سرسبز لزگه، چشمه‌های معروف ” قزل چشمه و زلفی چشمه سی” و قبرستان تاریخی “دوزلاخ “به قدمت ۵۰۰ ساله ازجمله مناطق جذاب و دیدنی این روستا است. بازدید از این روستای تاریخی را به شما پیشنهاد می‌کنیم

روستای دو گیجان مرند

روستای دو گیجان در شهرستان مرند قرار دارد. در این منطقه ییلاقی حدود ۳۰۰ نفر زندگی می‌کنند این روستا خوش آب‌وهوا، کوهستانی، دارای مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز و سخت‌کوش می‌باشد. مردم این روستا به شغل‌های دامداری، قالیبافی و کشاورزی مشغول هستند. لباس محلی این روستا در نوع خود ازنظر رنگ و اشکال پارچه کم‌نظیر است. جهت رفتن به این روستا در شهرستان مرند پس از گذشتن از روستای زرقان و بناب می‌توان به مرتفع روستای این منطقه پا گذاشت. بازدید از مناظر و غار زیبای آن بسیار لذت‌بخش است.

روستای دو گیجان مرند
روستای دو گیجان مرند


غار دو گیجان مرند


«غار دو گیجان»، یکی دیگر از جاهای دیدنی مرند است. که در کوهی بین روستاهای دو گیجان و زرقان قرار دارد و از نوع غارهای استالاکیتیت است. ورودی دهانه اصلی غار، تالاری است که هیچ تزیینات غاری در آن وجود ندارد. غارنوردان با عبور از شیبی ۲۰ درجه که در قسمت چپ تالار وجود دارد، به طبقه پایین غار هدایت می‌شوند. که دو تالار در آن به چشم می‌خورد.

غار دو گیجان مرند
غار دو گیجان مرند

تالار سمت راست برگه‌های خشکیده، استخوان‌های حیوانات و چندین دهلیز فرعی را که بن‌بست در خود جای‌داده و تالار سمت چپ دارای استالاکیتیت و استالاکمیت‌های بسیار زیبایی است. که آن را جلوه‌ای چشم‌گیر بخشیده است. کف این تالار نیز گلی است.


دره دارانداش مرند


دارانداش ازلحاظ موقعیت جغرافیایی در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این دره دارای نامهای مختلف و گوناگونی اعم از: درندشت، گورچینیک دره سی، داران داش و… می‌باشد ولی لغت دارانداش لغتی است ترکی و داش در زبان ترکی به معنی سنگ می‌باشد. و شاید علت اصلی این نام وجود صخره‌ها و سنگ‌های زیاد در این منطقه می‌باشد. بهتر است بدانید که در لای لای این صخره‌ها و دالان‌ها لانه پرندگان و کبوترها قرار دارد.
این مکان زیبا دارای شهرت و محبوبیت زیادی بین عموم می‌باشد. به‌طوری‌که شما با رفتن به آن دالان‌های آب رو زیبا و جذابی را مشاهده خواهید کرد. که این دالان‌ها در مسیر رودخانه و در اثر فرسایش به وجود آمده‌اند.

دره دارانداش مرند.jpg22
دره دارانداش مرند


لازم به ذکر است که اگر قصد دارید به این مکان سفر کنید حتماً باید دارای تجهیزات ویژه اعم از: طناب، نردبان.. باشید و سنگ‌نوردی را خوب بلد باشید، زیرا این مکان در ارتفاعات قرار دارد و برای دستیابی به آن نیازمند صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی است.
البته این مکان دارای دو مسیر می‌باشد و مسیر اول مسیری است.که برای افراد مسن و آن‌هایی که کودک به همراه دارند. و با خانواده راهی این مکان می‌شوند، باید به سمت روستای کوهکمرپیش بروند که مقداری از مسیر خاکی است. و بعد از رسیدن به روستای هریس از باغات عبور کنند تا به این دره زیبا برسد. که حدوداً زمانی بالغ‌بر نیم ساعت برای رسیدن به دره دارانداش را در پیش دارند.
مسیر دوم مناسب برای افراد ماجراجو و هیجانی می‌باشد. که باید سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی را تجربه کنند. و حدوداً دو ساعت را پیاده بروند تا به این دره زیبا برسند و از دیدن آن لذت ببرند.


بهترین زمان سفر به دره دارانداش


بهترین است برای رفتن به این مکان زیبا، فصل بهار و تابستان را برگزینید. تا از آب‌وهوای مطبوع و معتدل بهاری در منطقه بهره‌مند شوید و لذت ببرید. و این مکان به دلیل موقعیت و اقلیم خاصی که دارد از آب‌وهوای خنکی در طول تابستان برخوردار است. و از رفتن به این مکان در فصول سرد سال بپرهیزید. زیرا با بارندگی‌های موجود در منطقه مسیر گل‌آلود می‌شود و سفر شمارا با خطر و چالش روبرو می‌کند.


سد زنوز مرند


سد زنوز یکی از زیبایی‌های آذربایجان به شمار می‌آید که در نزدیکی شهرستان زنوز قرار دارد. این سد در کنار باغات میوه جای گرفته است و چشمه‌های بسیاری در منطقه پیرامون آن می‌جوشد. آب سد از چشمه‌های کوه سلطان سنجر تأمین می‌شود. از فعالیت‌های تفریحی این منطقه می‌توان به ماهیگیری اشاره کرد.

سد زنوز مرند.jpg22
سد زنوز مرند

پیست اسکی پیام مرند

روستای پیام مرند در ۵۴ کیلومتری شهر تبریز قرارگرفته است.
این روستا باوجود دشت‌ها و کوه‌های اطرافش در فصل بهار جامه‌ای مخملین ازگل‌های شقایق به تن می‌کند. و با داشتن آب‌وهوای خنک از بهترین مناطق ییلاقی این منطقه به شمار می‌رود. در فصل زمستان به دلیل سردی هوا و برف‌گیر بودن یام، پیست اسکی این منطقه از مهم‌ترین و بهترین پیست‌های شمال شرق کشور به شمار می‌رود. و جزء مکان‌های گردشگری پربازدید و تفرجگاه آن محسوب می‌شود.

پیست اسکی پیام مرند.jpg22
پیست اسکی پیام مرند


موقعیت قرارگیری پیست اسکی پیام مرند بر دامنه‌های رشته‌کوه‌های میشو، سبب گشته تا محلی مناسب جهت کوه‌نوردی برای تمامی فصول سال، در این ارتفاعات زیبا و خوش آب‌وهوا شود. آفتاب دلنوازی در بیشتر روزهای زمستانی بر روی این پیست می‌تابد. و به همین دلیل، این منطقه از شرایط آب و هوایی و برودت نسبی مناسبی برخوردار شده که محلی مناسب برای اقامت و انجام ورزش‌های برفی است. از پتانسیل‌های بسیار خوب این منطقه، می‌توان به تأسیسات و مکان‌هایی برای اُتراق و استراحت و همچنین پارکینگ مناسب در محدوده مجموعه اشاره کرد.


آبشار عیش‌آباد مرند

آبشار عیش‌آباد در استان آذربایجان شرقی واقع‌شده است. یکی از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در پیرامون روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند قرارگرفته است. ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر است و در قسمت کوهستانی میشو غربی در جوار روستای عیش‌آباد شبستر واقع‌شده است. بخشی از جاده منتهی به آن اتومبیل‌رو و بقیه راه کوهستانی است. حدود ۳۰۰ مترمربع وسعت دارد. و در جوار کوه و دره منظره بدیعی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است. آبشار عیش‌آباد یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است. که در پیرامون روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند قرارگرفته است.

آبشار عیش‌آباد مرند.jpg11
آبشار عیش‌آباد مرند


چشمه معدنی صوفیان مرند


چشمه معدنی صوفیان حدود ۴/۵ کیلومتر پس از شهر صوفیان به‌سوی مرند، در ارتفاعات سمت چپ جاده و در کنار یک تپه قرار دارد. که از چند محلی آب گازدار از زمین خارج می‌شود و در دو دامنهٔ تپه جریان می‌یابد. یکی از این مظهرها که از همه بزرگ‌تر است یک حوضچهٔ طبیعی به وجود آورده است. آبدهی چشمه معدنی صوفیان کم است و در دامنه‌های تپه به‌تدریج به زمین فرو می‌رود. آب چشمه معدنی صوفیان از نوع آب‌های معدنی هیپرکلروره و بیکربناته مخلوط و سولفاته کلاسیک گازدار و آهن‌دار سرد است. که حدود ۷۳/۵ گرم در لیتر کلرورسدیم دارد. مزه آب چشمه معدنی صوفیان بسیار شور، حرارتان ۱۶ درجهٔ سانتی‌گراد و ارتفاع محلی از سطح دریا ۱۴۶۰ متر است.


پناهگاه حیات‌وحش کیامکی مرند


پناهگاه حیات‌وحش کیامکی، مساحتی برابر با ۹۵ هزار هکتار دارد و در سال ۱۳۵۲ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد. میانگین دمای سالانه این منطقه برابر با ۱۱ درجه سانتی‌گراد است و از رودخانه ارس از مرز شمالی عبور می‌کند. این منطقه بیش از ۳۶۱ گونه گیاهی، ۲۵۷ گونه جانوری شامل ۳۹ گونه پستاندار، ۱۵۴ گونه پرنده و ۴۳ گونه خزنده است. و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی آذربایجان شرقی به شمار می‌رود.

پناهگاه حیات‌وحش کیامکی مرند.jpg44
پناهگاه حیات‌وحش کیامکی مرند

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.