جاذبه‌های مذهبی استهبان – فسا- لار – لامرد

با ادمین سایت
۰ نظر

استان فارس ازنظر جاذبه‌های گردشگری جز محبوب‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور می‌باشد. شهر استهبان نیز یکی از شهرهای استان فارس می‌باشد که درگذشته بنام شهر اصطهبانات شناخته می‌شد. این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد در این مقاله نیز به معرفی جاذبه‌های مذهبی استهبان – فسا- لار – لامرد خواهیم پرداخت.

امامزاده سلطان شهباز استهبان


امامزاده سلطان شهباز (محل عبادت) در فارس، شهرستان استهبان واقع‌شده است. این گردشگاه باوجود مناظر زیبای طبیعی همانند آبشار و چشمه و همچنین پوششی جنگلی از درختان و گیاهان گوناگون و وجود زیارتگاه به گردشگاهی پررفت‌وآمد تبدیل‌شده است. امامزاده سلطان شهباز، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان استهبان در استان فارس ایران است. این روستا در ۲ کیلومتری روستای باغشاد از توابع شهر ایج و شهرستان استهبان قرار دارد. این روستا به خاطر وجود مزار سلطان شهباز به روستای سلطان شهباز معروف شده است. روستای سلطان شهباز دارای جاذبه توریستی و گردشگری بسیار زیادی بوده که همه‌ساله گردشگران مختلفی را از نقاط متعدد کشور به خود جذب می‌نماید.

امامزاده سلطان شهباز استهبان
امامزاده سلطان شهباز استهبان


جاذبه‌های مذهبی فسا


شهر فسا یکی از شهرهای تاریخی که در استان فارس قرار دارد. این شهر در زمان پیشدادیان و کیانیان بناشده است و از قدیم به دلیل آب‌وهوای گرم دارای نخلستان‌های زیادی می‌باشد. در این مقاله جاذبه‌های مذهبی استهبان – فسا- لار – لامرد را معرفی خواهیم کرد.

آستان مقدس شاهزاده قاسم فسا


این امامزاده در اصل مقبره امامزاده ابراهیم و قاسم (علیهماالسلام) می‌باشد. که در وسط شهر فسا و در خیابان شاهزاده قاسم و در کنار فلکه شاهزاده قاسم قرار دارد. در این آستان مقدس برنامه‌های هفتگی دعای ندبه، مراسم تلاوت با حضور قاریان برجستهٔ شهرستان و سخنرانی امام جماعت و مراسمات جشن و عزاداری و ادعیه برگزار می‌شود. این بقعه بخش‌هایی مانند کتابخانه بزرگ و دارالقرآن و دفتر فرهنگی دارد.

بنای ساختمان بقعه شامل حرم، ایوان، گلدسته، گنبد و صحن می‌باشد. که جملگی باظرافت و دقت هنرمندانه و موزون ساخته‌شده است. و ارتفاع گنبد آن حدود نه متراست علت شهرت شاهزاده بودن آنان بدان جهت است. که آنان از طرف پدر عقیلی هستند و نسب به امامزاده معصوم ندارند و چنین شرافت نسبی در آنان نیست. لذا این دسته از طالبیون را به‌عنوان شاهزاده خطاب می‌کردند. مضافاً بر اینکه شاهزاده ابراهیم و قاسم از طرف مادر نسب به امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌رسانند. و سرانجام این شرافت را از طرف مادر کسب نموده‌اند.

امامزاده سلطان شهباز استهبان
امامزاده سلطان شهباز استهبان


امامزاده حسن فسا


این امامزاده از فرزندان امام موسی بن جعفر متوفی به سال ۱۰۳۰ ه.ق در فسا می‌باشد. و از نوادگان عقیل، برادر حضرت علی (ع) که به قولی حاکم فسا، در عهد حجاج بوده و بدین لحاظ مردم آن‌ها را شاهزاده، نامیده‌اند. از نوادگان امام جواد (ع)، که حرم مطهر وی، در ۳۵ کیلومتری جاده فسا ـ شیراز، قرارگرفته است. بنای ساختمان این بقعه جدید ساز است و زیربنای ساختمان آن ۴۰۰ مترمربع می‌باشد. ضریح فلزی سفید و طلایی در وسط بقعه قرار دارد که چهار شاه‌نشین چیلپاوار در چهار جهت آن قرار دارد. روی درب طلایی ضریح چنین آمده است: ضریح مطهر امامزاده حسن (علیه‌السلام) از نوادگان امام موسی بن جعفر (علیه‌السلام). در جوار سمت راست ورودی حیاط این امامزاده قبر ۳۰۰ شهید جنگ تحمیلی وجود دارد.

امامزاده حسن فسا
امامزاده حسن فسا


بقعه سید شمس‌الدین فسا


بقعه سید شمس الدین یکی از امامزاده‌های مقدس در استان فارس شهر فسا است که بر سر راه داراب با گنبد فیروزه فام مشخص است. این بنای مربوط به دوره صفوی است و در طی سالیان چند بار مرمت و بازسازی‌شده است. از ویژگی‌های عمده بنای باقیمانده، تزئینات مجلّل آن است که با دیگر بناهای هم‌زمان خود در یزد قابل‌مقایسه است. سطوح سردر ایوان و طاق گنبد با نغول‌هایی نقاشی شده و گچ‌بری برجسته دارد. که شبیه تزیین اتاقِ گنبد سیّد رکن‌الدین است؛ ولی در اینجا طرح‌ها بسیار متعدّد و مقیاس بسیار دقیق اجراشده است. نمای سردر ایوان و طاق‌نماهای صحن نیز دارای تزیین کاشی‌کاری کامل است که ازلحاظ سبک با مسجد جامع یزد یکسان است.

امامزاده حسن فسا
امامزاده حسن فسا

بقعه زاهد کبیری فسا


شاهزاده ابراهیم ملقب به زاهد کبیر فرزند بلافصل امام موسی کاظم (ع) در مناطق فسا نی‌ریز استهبان و داراب رهبری مبلغین اسلام را بر عهده داشت. ساختمان بقعه امامزاده زاهد در قرن هشتم هجری و در زمان سلاطین مغول بناشده است. بنای امامزاده زاهد کبیر (ع) در ورودی شمالی زاهدشهر قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده حسن فسا
امامزاده حسن فسا


جاذبه‌های مذهبی لار


شهر لار یکی از شهرهای کهن و توریستی استان فارس می‌باشد در دشت وسیعی واقع‌شده است. این شهر در حدفاصل شهرهای داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد، و بوشهر و هرمزگان واقع‌شده و آب‌وهوای آن بسیار گرم است. در این مقاله جاذبه‌های مذهبی استهبان – فسا- لار – لامرد را معرفی خواهیم کرد.


آرامگاه مادر نادرشاه لار

آرامگاه مادر نادرشاه دریکی از قلعه‌های تاریخی شهرستان لارستان به‌نام قلعه اژدهاپیکر واقع‌شده است. دیوارهای این بنا در ابعاد ۴٫۵ در ۴٫۵ متر می‌باشند و شکل بنا نیز مربعی شکل می‌باشد. قبر مادر نادرشاه افشار بر بالای یک تپه واقع‌شده است و ارتفاع عمارت آن از سطح زمین ۹ متر است. قبر مادر نادر بنایی تاریخی واقع در شهرستان لارستان در جنوب استان فارس، یکی از نقاط دیدنی استان فارس در جنوب ایران است. ساختمانی سنگی است مربوط به دوران اسلامی (تیموری و صفوی) که به برج ننه نادر معروف است. و در ضلع شرقی قلعه اژدهاپیکر و بر روی سطح مرتفعی در شهر قدیم لار واقع‌شده است. این بنا ساختمانی است در این بنا سفال‌های فراوانی از دوره تیموری یافت شده است. این اثر در تاریخ ۲/۸/۱۳۸۲ با شماره ۱۰۵۰۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آرامگاه مادر نادرشاه لار
آرامگاه مادر نادرشاه لار

جاذبه‌های مذهبی لامرد


شهرستان لامرد در جنوب استان فارس قرار دارد و مردم بسیار خونگرمی دارد. این شهر دو استان بوشهر و هرمزگان را به هم متصل می‌کند. این شهر دارای چندین بخش و شهر است، بخش مرکزی این شهرستان را لامرد و اطراف آن را دهستان‌های اطراف تشکیل می‌دهند. در این مقاله جاذبه‌های مذهبی استهبان – فسا- لار – لامرد را معرفی می‌کنیم.

مسجد علی‌خان لامرد


روحیه مذهبی علی‌خان موجب شد بنیان‌گذار مسجد جامع اشکنان شود. این مسجد که با زیربنای ۶۰۰ مترمربع، شامل دو شبستان و یک صحن است. اکنون نیز باگذشت یک قرن و نیم، همچنان چون نگینی در این شهر می‌درخشد. وی همچنین در کنار مسجد، حمامی زیبا بنا نهاد. این دو بنا که در نوع خود کم‌نظیر هستند، در سال ۱۳۷۰ در سازمان میراث فرهنگی فارس به ثبت رسیدند. از ویژگی‌های این بنا نقاشی‌های چشم‌نواز و خیره‌کننده، همراه بارنگ آمیزی منحصربه‌فرد بر روی تیرها و تیرچه‌های سقف است. که نگاه هر بیننده تازه‌واردی را به خود جلب می‌کند. در هر دوشبستان مسجد، محرابی مجزا منظور شده که محراب شبستان اصلی به شکل خاصی متفاوت از سایر قسمت‌های مسجد گچ‌بری شده است.

ویژگی قابل‌ذکر دیگری که در بنای این مسجد مشاهده می‌شود، ایوانی زیبا است که ورودی شبستان اصلی را به‌طور کامل پوشش داده است. این مسجد دارای ستون‌های گچ‌بری شده نیز می‌باشد که قابل‌توجه است از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنا، سیستم تهویه‌ای است که در معماری آن تعبیه کرده‌اند. در دیواره‌های بلند شبستان دو نوع پنجره ایجادشده است، یک نوع آن پنجره مشبکی است. که در ارتفاع حدود ۴ متری و تقریباً در زیر سقف مسجد قرار دارد. و درست در زیر آن، پنجره‌ای بزرگ‌تر و چسبیده به کف تعبیه‌شده است. این ساختار را در چهار طرف مسجد اعمال کرده‌اند که سبب شده است که همیشه بادی در محوطه داخلی مسجد جریان داشته باشد.

مسجد علی_خان لامرد
مسجد علی_خان لامرد


بقعه امامزاده شاه فرج‌الله لامرد


بقعه امامزاده شاه فرج‌الله یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شهرستان لامرد به‌حساب می‌آید. که در جنوب روستای کهنویه و ۱۰ کیلومتری شهر علا مرودشت قرار دارد. که با مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. طبیعت زیبای روستای کهنویه، چشمه‌های آب و قنات‌های طبیعی، درختان خرما و مرکبات، همه و همه باعث زیبایی بافت روستا شدند. جاده امامزاده فرج‌الله، کوهستانی و بن‌بست می‌باشد و از یکی از کوچه‌های شرقی روستای کهنویه شروع می‌شود. و حدود چهار کیلومتر ادامه پیدا می‌کند.

امام‌زاده شاه فرج‌الله از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و فرزند زندویه ابن حسین ابن ابراهیم المرتضی ابن حسین الا صغر ابن عون ابن موسی ابن محمد ابن حسین ابن الامام موسی الکاظم (ع) هستند. که سال ۴۳۸ هجری قمری به شهادت رسیدند. بنای کنونی این بقعه مبارکه در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی به همت خیرین به‌ویژه جناب آقای حاج علی صراف و جناب آقای حاج عبدالخضر ماندنی و با همکاری اداره کل اوقاف استان فارس به‌ویژه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حبیب اله موسوی شروع و در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی به پایان رسید.

بقعه امامزاده شاه فرج_الله لامرد
بقعه امامزاده شاه فرج_الله لامرد

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.