اماکن مذهبی و بقعه‌های اندیمشک

با ادمین سایت
۰ نظر
امامزاده (احمد بن موسی) ع معروف به شاهزاده احمد-اندیمشک12

شهرستان اندیمشک یکی از بهترین مکان‌هایی است. که مسافران نوروزی می‌توانند اوقات خوشی را در کنار خانواده داشته باشند. همچنین از گذشته تا به حال امامزاده ها در بین مردم محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله اماکن مذهبی و بقعه های اندیشمک را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

بقعه امیرسیف – الوار گرمسیر- اندیمشک

این بقعه مربوط به دوره عیالمیان است. و در شهرستان اندیمشک، بیکش الوار گرمسیری، دهستان قیالب، حوالی روستای سرقال واقع شده است. همچنین این اثر در تاریخ ۶ اسهند ۵۸۳۱ با شمارهٔ ثبت ۵۱۸۷۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه امیرسیف - الوار گرمسیر- اندیمشک
بقعه امیرسیف – الوار گرمسیر- اندیمشک

امامزاده (احمد بن موسی) ع معروف به شاهزاده احمد-اندیمشک

مامزاده‌ها از گذشته تاکنون جایگاه بالایی نزد مردم داشته و دارد و از طرفی وجود امام‌زاده‌های زیادی در شمال خوزستان در کنار کوه‌ها، دشت‌ها و.. باعث شده زمینه لازم برای توسعه مذهبی در این شهرستان فراهم شود. و این خود راهی بسیار مناسب برای توسعه گردشگری در
شمال استان خوزستان است.

امامزاده (احمد بن موسی) ع معروف به شاهزاده احمد-اندیمشک12
امامزاده (احمد بن موسی) ع معروف به شاهزاده احمد-اندیمشک

قدمگاه (امام رضا) ع- اندیمشک

در کنار محلی که مدفن سید خلیل از سلاله پنجم امام زین‌العابدین (ع) و معروف به قدمگاه امام رضا (ع) است باغی قدیمی وجود دارد. سید خلیل در سال ۲۰۰ هجری قمری هنگام سفر به خراسان رحلت می‌نماید و به امر علی ابن موسی‌الرضا (ع) در همین محل باغ به خاک سپرده می‌شود و به‌واسطه وجود اطهر این امام‌زاده باغ و بوستانی در اطراف ایجاد می‌شود و مردم منطقه هم به احترام این امام‌زاده افراد متوفای خود را در همین محل به خاک می‌سپارند. شهر ک دوبندار (امام رضا) در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی اندیمشک قرار دارد.

قدمگاه (امام رضا) ع- اندیمشک
قدمگاه (امام رضا) ع- اندیمشک

مقبره محمود علی- اندیمشک

این بقعه در دهکده‌ای به همین نام در جنوب غربی مازو، واقع‌شده است. گنبد آن مخروطی شکل (و مربوط به قرن ۱۱ هجری است. قبر در وسط قرار دارد و اندازه داخل مقبره ۴۰۲۴×۴۰۲۴ و ابعاد آن ۵۰/۱۸۹۰/۱۸۷۰/ متر می‌باشد. بلندی گنبد از سطح بام مقبره نزدیک به ۸ متر است که از دوطبقه درست‌شده و دوجداره است. یعنی بین طاق مقبره و گنبد، فضا است و به‌وسیله دریچه‌ای می‌توان به آن داخل شد در جنوب آن اتاقی برای زائران ساخته‌شده است. گنبد محمود علی که در گویش محلی مهمید علی خوانده می‌شود.

مقبره محمود علی- اندیمشک12
مقبره محمود علی- اندیمشک

در کتب تاریخی سلطان محمود فرزند علی ذکرشده که به‌مرورزمان به محمود علی معروف شده است. این مقبره سنگ‌قبر نداشت و مشخصات بیشتری از صاحب او به دست نیامد حریم گنبد با دیواری سنگ‌چین شده به طول ۲۰ و عرض ۱۶ متر محصور گردیده است. و اطراف حصار، قبرستانی کهنه و قدیمی هست که بعضی قبرهای آن با خط کوفی نوشته است.

مقبره داوود خادم- اندیمشک

در شمال غربی دهکده گرداب، در شش کیلومتری دهکده‌ای به نام شیخ مقبره‌ای ساخته‌شده با سنگ ملاط در گورستان این دهکده قرار دارد که به مقبره داوود خادم شناخته می‌شود. گنبد این مقبره مخروطی شکل است. این بنا شباهت زیادی به بقعه امیر سیف در این شهرستان دارد، تنها تفاوت آن‌ها با یکدیگر دارند، در گلدسته‌ها می‌باشد. سنگ‌قبرهای بزرگی که روی آن‌ها به خط کوفی نوشته‌شده؛ در گورستان اطراف مقبره دیده می‌شود. که تاریخ برخی از آن‌ها قرن هفتم هجری قمری است.

مقبره داوود خادم- اندیمشک121
مقبره داوود خادم- اندیمشک

بالای سر قبرها نیز سنگ‌هایی عمودی به طول ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر قرار دارد که روی برخی از آن‌ها آیاتی به خط کوفی حک‌شده است. صاحب مقبره داوود محمد معروف به خادم الف قرا است. محلی‌ها و یک گردشگر هندی که زمانی به این منطقه سفرکرده بود. معتقد هستند که این مکان درگذشته به شاهزاده لایهوت متعلق بوده و داوود خادم خدمت‌گزار این شاهزاده بوده و پس از مرگش در این محل دفن شده است.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.