جاذبه‌های مذهبی لرستان

با ادمین سایت
۰ نظر

استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است. و مرکز آن نیز شهر خرم‌آباد می‌باشد. لرستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در ایران است و طبیعت بکر و زیبایی دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی هستید باید به این استان زیبا سفر کنید و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید در این مقاله به معرفی جاذبه‌های مذهبی استان لرستان خواهیم پرداخت.


بقعه امامزاده شاه احمد پلدختر


این بقعه در جنوب پلدختر و در ارتفاع ۱۶۱۰ متری کبیر کوه در ضلع جنوب غربی دهستان پا علم واقع‌شده است. مردم این روستا به امامزاده شاه احمد ارادت خاصی دارند. و حتی برای زائرانی که برای بازید به این امامزاده می‌آیند بسیار ارزش قائل شده و در برابر آن‌ها مهمان‌نوازی زیادی انجام می‌دهند. و از این بابت درآمدهای بسیار خوبی نیز از این راه کسب می‌کنند. بهترین ماه‌های بازدید از این امامزاده ماه اسفند تا خرداد می‌باشد.

بقعه امامزاده شاه احمد پلدختر
بقعه امامزاده شاه احمد پلدختر


مقبره حیات الغیب پل‌دختر


این مقبره یکی از جاذبه‌های مذهبی استان لرستان محسوب می‌شود. و بر اساس کتیبه سنگی موجود مربوط به دره قاجار می‌باشد. مقبره حیات الغیب در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی خرم‌آباد و ساحل شمال غربی رودخانه کشکان در روستایی به همین نام قرار دارد. در این منطقه دو آرامگاه در مجاورت یکدیگر قرارگرفته‌اند که بنای بزرگ‌تر مدفن محمد بن احمد رضی الدین که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و ملقب به «حیات الغیب» می‌باشد و دیگر بنای کوچک‌تری است که معرف به گنبد الیاس می‌باشد. همان‌طور که از شواهد استنباط می‌شود، ابتدا گنبد الیاس به‌صورت مجزا ساخته‌شده است و سپس مقبره حیات الغیب در جنب آن احداث‌شده است. لازم به ذکر است ورودی این دو مقبره در هم ادغام‌شده است.

مقبره حیات الغیب پل_دختر
مقبره حیات الغیب پل_دختر


مقبره خلیل اکبر پل‌دختر


این مقبره در منطقه میانکوه شهرستان پل‌دختر بر روی تپه‌ای طبیعی قرارگرفته است و در بین اهالی میانکوه به خلیل اکبر مشهور می‌باشد. گفته‌شده مقبره خلیل اکبر در قرن ششم و در زمان خوارزمشاهیان بناشده است. بر روی چهارچوب در قدیمی مقبره نیز نام صاحب مقبره و سازنده آن به‌صورت برجسته کنده‌کاری‌شده است. ازنظر برخی صاحب‌نظران خلیل اکبر یکی از پیشوایان مذهبی است که اهالی او را بابا می‌نامند.

بنای مقبره خلیل اکبر یک گنبد خانه مربعی شکل دارد و دارای یک ورودی الحاقی در قسمت شرقی بر روی هشت طاق می‌باشد، این ورودی به شکل مخروطی است و ارتفاعی در حدود ۱۰ متر دارد و به‌صورت دوجداره و از جنس آجر ساخته‌شده است. در کل باید بگوییم بنای مقبره خلیل اکبر از مصالحی که به‌وفور در آن منطقه یافت می‌شود ساخته‌شده است و ازجمله آن‌ها می‌توان از قلوه‌سنگ‌های طبیعی و ملاط و گچ نام برد. این مقبره سالانه گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند.

مقبره خلیل اکبر پل_دختر
مقبره خلیل اکبر پل_دختر


مقبره بابا زید پل‌دختر


این مقبره در ۷ کیلومتری شمال شهر پل‌دختر و در جاده اصلی پل‌دختر به خرم‌آباد به سمت اسلام‌آباد غرب واقع‌شده است. مقبره بابا زید در حال حاضر روی تپه‌ای که هم‌اکنون گورستان روستا در آن قراردارد می‌باشد. لازم به ذکر است امامزاده بابازید نام خود را از روستای هم‌جوار خود گرفته است.

مقبره بابا زید پل_دختر
مقبره بابا زید پل_دختر


امامزاده محمد بن حسن الیگودرز


این امامزاده یکی از مکان‌های گردشگری و زیارتی شهرستان الیگودرز، که در جنوب شرقی استان لرستان قرار دارد. بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف و بخصوص لرستان برای حاجت و شفای بیماران به این امامزاده می‌آیند. مردم این منطقه به بزرگی و کرامت امامزاده حسن اعتقاد خاصی دارند و برای زیارت این بزرگوار به الیگودرز سفر می‌کنند. ساختمان امامزاده بافت قدیمی و فرسوده دارد و در یک زمین نسبتاً هموار که اطرافش را درختان بلوط و کوه‌ها احاطه کرده‌اند قرارگرفته است. آرامگاه تنها دارای یک اتاق بسیار کوچک است و مصالح بکار رفته در آن نیز خشت و گل می باشد و دارای امکانات رفاهی متناسبی می‌باشد.

امامزاده محمد بن حسن الیگودرز
امامزاده محمد بن حسن الیگودرز


امامزاده قاسم ازنا


این بقعه چهل کیلومتر با شهر الیگودرز فاصله دارد و بر سر راه ازنا شازند و در روستایی بنام امامزاده قاسم واقع‌شده است. درباره معماری بقعه باید بگوییم بنای مقبره به شکل مربع است و گنبدی دو پوش و شکل شانزده ضلعی و گنبد نیم کروی داخلی است. بدنه بنا سه‌طبقه است و زیرزمین هم سردابه می‌باشد و یکی از طبقات به، رواق‌ها و گنبد خانه اختصاص دارد و در طبقه اول نیز اتاق‌هایی مجزا برای استراحت زائرین وجود دارد. در همکف هم حیاط بقعه به‌صورت چهارضلعی که با آرایش موزون رواق‌ها در ارتفاع بالاتر به هشت‌ضلعی مبدل شده است. ورودی‌های طبقه اول و راه‌های ارتباطی در چهارگوشه حیاط بقعه تعبیه‌شده است. از طریق همین ورودی‌ها می‌توان به طبقه اول راه پیدا کرد. مصالح بکار رفته در ساخت این بنا قلوه‌سنگ‌های بزرگ و کوچک و آجر و ساروج می‌باشد.

امامزاده قاسم ازنا
امامزاده قاسم ازنا


امام‌زاده آقا پیر عباد ازنا


این امامزاده مدفن یکی از نوادگان موسی کاظم بنام محمد یا محمد رسول یا محمد سروی می‌باشد. بر اساس شواهد موجود می‌گویند محمد رسول برای تبلیغ مذهب شیعه و دعوت مردم به دین اسلام به منطقه ازنا مهاجرت کرده است. محمد رسول در تنگه عبوری در پایین همین امامزاده توسط مأموران عباسی شناسایی‌شده و سپس روی تخته‌سنگی کشته می‌شود و در همان‌جا به خاک سپرده می‌شود.

و پس از سال‌ها افراد علاقه‌مند و مشتاق ساختمانی را روی قبر ایشان بنا می‌کنند که محل دیدار گردشگران و زائران می‌گردد. امروزه از این امامزاده برای عبادت و تفریح در روزهای تعطیل و ایام مذهبی استفاده می‌شود. از جاذبه‌های اطراف امامزاده آقا پیر عباد می‌توان از چشمه‌ای که همیشه هم آب دارد نام برد. که برخی از افراد آب این چشمه را به‌عنوان تبرک با خود می‌برند. شهرداری ازنا امکاناتی نظیر آلاچیق، سکو و برج نوری برای روشنایی در شب در این محل تهیه‌کرده است.

امام_زاده آقا پیر عباد ازنا
امام_زاده آقا پیر عباد ازنا

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.