جاذبه‌های گردشگری فارس

با ادمین سایت
۰ نظر

استان فارس یکی از استان‌های جنوبی کشور می‌باشد. این استان نمایانگر فرهنگ و تمدن درخشان تاریخ ایران است و آثار ارزشمندی ازجمله: پاسارگاد، تخت جمشید، بیشاپور، شهر گور، کاخ اردشیر بابکان و… را در خود جای‌داده است. همچنین این استان بیشترین آمار زندگی عشایری را به خود اختصاص داده است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این استان زیبا سفر کنید و خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنید. در این مقاله جاذبه‌های گردشگری استان فارس را معرفی کرده اییم.

جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی شیراز


شیراز یکی از شهرهای تاریخی و باصفا در استان فارس می‌باشد. بسیاری از شاعران در این شهر می‌زیسته‌اند. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی و طبیعی شیراز خواهیم پرداخت.

تخت جمشید شیراز


بنای تخت جمشید که بانام پرسپولیس و پارسه نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف شیراز و ایران است که قدمت آن به دوران باشکوه هخامنشیان و نماد امپراتوری قدرتمند و بزرگ ایران در آن زمان‌ها می‌باشد. عمده ساخت‌وساز تخت جمشید در دوران داریوش هخامنشی بود اما فرزندش خشایارشا و شاهان بعدی هخامنشی مانند اردشیر اول و اردشیر سوم در تمام کردن بناهای ناتمام تخت جمشید نقش داشتند. گفته‌شده مراسم و تشریفات دوران هخامنشی در اینجا برگزار می‌شد. و بسیاری هم معتقدند تخت جمشید محلی برای جشن شاهی و جشن نوروز بوده است. این میراث ارزشمند همه‌ساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً از تخت جمشید دیدن و حس عظمت و شکوه دوران هخامنشیان را در آنجا تجربه کنید.

تخت جمشید شیراز
تخت جمشید شیراز

پاسارگاد یا آرامگاه کوروش کبیر شیراز


یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین اماکن تاریخی در شهر شیراز آرامگاه کوروش کبیر می‌باشد. کوروش بنیان‌گذار سلسله هخامنشیان، که هم در ایران و هم در دنیا به‌عنوان پادشاه عادل و صلح‌دوست شناخته می‌شود آرامگاه کوروش کبیر در شهر پاسارگاد قرار دارد. که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شهر شیراز قرارگرفته است. آرامگاه کوروش کبیر یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز می‌باشد که بعد از ۲۵۰۰ سال همچنان استوار و پابرجاست و سالانه گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

پاسارگاد
پاسارگاد

حافظیه شیراز


حافظ یکی از مشهورترین عرفان و شاعران ایران است که در شیراز می‌زیست و در سن ۶۵ سالگی درگذشت. آرامگاه حافظ در شمال شرقی شهر شیراز قرارگرفته است. هرساله به احترام این شاعر بزرگ و مشهور بازدیدکنندگان زیادی به شیراز می‌آیند و از آرامگاه وی دیدن می‌کنند.

حافظیه شیراز
حافظیه شیراز

سعدیه شیراز


این آرامگاه در کنار باغ دلگشا و در انتهای خیابان بوستان و شمال شرقی شیراز واقع‌شده است. آرامگاه سعدی یکی از جاذبه‌های دیدنی خاص و جذاب شهر شیراز است. و درواقع خانقاهی بوده که سعدی در اواخر عمر خود در آنجا زندگی می‌کرده است. معمار این بنا محسن فروغ فرزند محمدعلی فروغی بوده است. وی نه‌تنها طراح آرامگاه سعدی بوده است، بلکه یکی از برجسته‌ترین اساتید دانشکده هنرهای زیبای تهران بوده است. به گفته برخی از کارشناسان، طراحی ساختمان فعلی سعدیه شیراز یا همان آرامگاه سعدی الهام گرفته‌شده از کاخ چهل‌ستون بوده است. هرساله بازدیدکنندگان زیادی برای دیدن این مکان به شیراز می‌آیند. و در کنار مقبره این شاعر پارسی گوی عکس‌های زیبایی می‌گیرند.

سعدیه شیراز
سعدیه شیراز

بازار وکیل شیراز


این بازار تاریخی و سنتی، معماری بسیار زیبایی دارد. و قدمت آن به دوران کریم‌خان زند بازمی‌گردد. بازار وکیل شیراز سرپوشیده است و در آن انواع خوراکی‌ها و پوشاک و فرش و صنایع‌دستی و… به فروش می‌رسد. این بازار در دوره صفویه ساخته‌شده که کریم‌خان زند بعدها به توسعه آن پرداخته است. یکی از نکات جالب معماری بازار وکیل این است که مصالح آن بر روی پایه‌هایی از جنس تخته‌سنگ تراشیده شده ساخته‌شده و درنتیجه براثر زلزله و حوادث دیگر تخریب نمی‌شود. و دیگر اینکه در سقف بازار سوراخ‌هایی تعبیه‌شده که هم برای تهویه هوا و هم مانع تابش مستقیم خورشید و هم هنگام بارش شدید مانع ورود آب به بازار می‌شوند.

بازار وکیل شیراز
بازار وکیل شیراز

ارگ کریم‌خان شیراز


این ارگ در قسمت مرکزی شهر شیراز واقع‌شده است و مربوط به دوره زندیه می‌باشد. ارگ کریم‌خان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز محسوب می‌شود. کریم‌خان زند شیراز را به‌عنوان پایتخت برگزید و این ارگ را مکان زندگی خود قرارداد. در زمان پهلوی از این ارگ به‌عنوان زندان استفاده می‌شده بنابراین آسیب‌های جدی به آن واردشده است. سالانه گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری به شیراز سفر می‌کنند و از بناهای تاریخی که ارگ کریم‌خان نیز از آن جمله می‌باشد دیدن می‌کنند.

ارگ کریم خان شیراز
ارگ کریم خان شیراز


باغ ارم شیراز


این باغ زیبا و تاریخی متعلق به قرن سیزدهم، است که به سبک ایرانی با کاشی‌کاری کاری های رنگانگ نخل‌های خرما و استخر زینتی، انواع گل‌ها تزئین شده است. شما می‌توانید در این باغ زیبا قدم بزنید و در میان المان‌های زیبای آن عکس‌های به‌یادماندنی بگیرید. همچنین باید بگوییم این باغ زیبا در لیست ۹ باغ ایرانی می‌باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز


باغ دلگشا شیراز


این باغ در نزدیکی آرامگاه سعدی و نزدیک خیابان گلستان واقع‌شده است. این باغ در دوره صفویه از باغ‌های مهم و تفریحی بود و امروزه نیز توجه عطفی از جانب طبیعت دوستان بدان شده است. شهر شیراز به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب هوای مطبوع، از گذشته تاکنون حاکمان را به فکر ساخت باغ‌های زیا می‌انداخته است. که این باغ‌ها به معماری ویژه و خاص ایرانی و به شکل پرشین گاردن ساخته‌شده‌اند و باغ دلگشا نمونه‌ای از همین باغ‌ها می‌باشد. این باغ در حال حاضر در اختیار شهرداری شیراز است و در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا شیراز

دروازه قرآن شیراز


شیراز در زمان‌های قدیم دارای ۶ دروازه به نام‌های: دروازه اصفهان، دروازه قصاب‌خانه، دروازه کازرون، دروازه سعدی، دروازه قرآن و دروازه شاه داعی الله بوده است، که اکنون تنها دروازه باقی‌مانده در شیراز، دروازه قرآن است این دروازه در سال ۱۳۲۷ خورشیدی به‌فرمان امیر عضد الدوله دیلمی ساخته شد. و نمادی از آرامگاه کوروش کبیر است و مصالح به‌کاررفته در آن سنگ و سیمان می‌باشد. علت ساخت دروازه قرآن در زمان‌های پیشین، برگرفته از رسم کاسه آب و عبور از زیر قرآن می‌باشد که مسافر سفر خوبی داشته باشد و سلامت برگردد.

دروازه قرآن شیراز
دروازه قرآن شیراز

عمارت شاپوری شیراز


این عمارت زیبا که در حال حاضر به‌عنوان کافه و رستوران مورداستفاده قرارگرفته، یادگاری از دوره پهلوی است. این عمارت با استفاده از الگوی اصیل ایرانی و تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی بناشده و به‌قدری زیباست که نمی‌توان گفت نزدیک یک قرن از ساخت آن می‌گذرد. بهترین فصل بازدید از عمارت شاپوری فصل بهار می‌باشد زیرا که در این فصل، عطر بهارنارنج باغ شاپوری هوش از سر مسافران می‌برد.

عمارت شاپوری شیراز
عمارت شاپوری شیراز


مسجد نصیرالملک شیراز


این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز و بی‌شک یکی از زیباترین اماکن تاریخی ایران است. مسجد نصیرالملک، که به مسجد صورتی یا مسجد رنگین‌کمان نیز معروف است، در نگاه اول شبیه یک مسجد معمولی اسلامی به نظر می‌رسد، اما همین‌که خورشید طلوع می‌کند، هنر معماری آن به یک کالیدوسکوپ (لوله اشکال نما) بزرگ تبدیل می‌شود. نور خورشید با عبور از پنجره‌ها موزاییک، دیوارها و فرش‌های کف را با صدها رنگ خیره‌کننده رنگ‌آمیزی می‌کند. ازآنجاکه این جادوی بزرگ ظرف چند ساعت از بین می‌رود، سعی کنید برای بازدید صبح زود برنامه‌ریزی کنید.

مسجد نصیرالملک شیراز
مسجد نصیرالملک شیراز


جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی کازرون


کازرون در استان فارس قرار دارد و به دلیل تاریخی کهن و انواع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار موردتوجه گردشگران می‌باشد. این شهر باوجود تنوع منابع طبیعی و پوشش گیاهی گوناگون به شهر سبز نیز مشهور است. باید بگوییم جاذبه‌های کازرون آن‌قدر زیاد است که در، جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی کازرون را معرفی خواهیم کرد.

شهر باستانی بیشاپور کازرون


این شهر در فاصله ۲۵ کیلومتری کازرون و ۱۲۰ کیلومتری شیراز واقع‌شده است. شهر باستانی بیشاپور در زمان حکومت ساسانیان، یکی از شهرهای مهم و پررونق بوده که به دستور شاپور اول ساخته شد. شاپور اول پس از پیروزی بر امپراتوری رم (والرین) شهر بیشاپور را ساخت و نام خود را نیز بر روی این شهر گذاشت. معماری شهر بیشاپور به سبک یونانی طراحی‌شده است به‌این‌ترتیب که به‌صورت چهار دروازه و دو خیابان منقطع که در انتها به دروازه‌های شهر می‌رسند ساخته‌شده است.

شهر باستانی بیشاپور کازرون
شهر باستانی بیشاپور کازرون


کاروانسرای میان کتل کازرون


این کاروانسرا که در بین مردم به نام کاروانسرای شاه‌عباسی نیز شناخته می‌شود. در ۳۵ کیلومتری کازرون و در منطقه دشت برم قرار دارد. و مربوط به دوره صفویه می‌باشد. کاروانسرای میان کتل حدود ۳۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و به شکل مستطیل یا ذوزنقه ساخته‌شده است. نمای بیرونی کاروانسرا از سنگ مارن کارشده است و دارای معماری‌های زیبایی مانند گچ‌بری طاقچه‌ها، ناودان‌های سنگی، سنگ نبری های تزئینی، طاقچه‌های سنگی و… می‌باشد. کاروانسرای میان کتل پانزدهمین اثر شهرستان کازرون بود که در سال ۱۳۷۹ و با شمارهٔ ۳۶۶۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروانسرای میان کتل کازرون
کاروانسرای میان کتل کازرون


باغ نظر کازرون


این باغ یکی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی کازرون است، که در سال ۱۱۵۰ ساخته‌شده و در طول تاریخ تحولاتی را به خود دیده است. باغ نظر کازرون از دیرباز، به دلیل زیبایی‌ها و سرسبزی‌اش در تمامی فصول محل اقامت شاهان، حکام، بزرگان و دیگر رجال بوده است. این باغ ۳۰۰ ساله دارای مساحتی در حدود ۵/۳ تا ۵ هکتار، و همچنین درختانی از قبیل درخت نارنج، بکرایی، انار و خرما دارا می‌باشد.

باغ نظر کازرون
باغ نظر کازرون

تنگ تیکاب کازرون


این تنگه که در زبان محلی به تنگ تیکو نیز یاد می‌شود که در دامنه کوه شمالی کازرون می‌باشد. و یکی از چندین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان فارس به شمار می‌رود. این منطقه دارای چشم‌انداز زیبا و آب‌وهوای مطلوب و درختان انبوه محل مناسب برای گذران اوقات فراغت و عکاسی می‌باشد.

تنگه تیکاب کازرون
تنگه تیکاب کازرون

دریاچه پریشان کازرون


این دریاچه در ۱۵ کیلومتری جنوب خاوری شهرستان کازرون قرارگرفته است. دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران می‌باشد که از آبراه‌های کوه فامور سرچشمه می‌گیرد. دورتادور دریاچه را کوه احاطه کرده است. همچنین از این دریاچه بانام‌های مور، پریشان، شور، کازرون، یون، موز، توز، پریشم، فزشویه و فامور نیز یاد می‌شود. باوجوداینکه آب دریاچه پریشان شیرین است ولی برای آشامیدن مورداستفاده قرار نمی‌گیرد چراکه مناسب نمی‌باشد. ماهی‌ها در داخل این دریاچه آزادانه زندگی می‌کنند بنابراین از آن به‌عنوان مکانی برای پرورش ماهی استفاده می‌شود.

دریاچه پریشان کازرون
دریاچه پریشان کازرون


دشت برم کازرون


این دشت یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا و جذاب، برای دوستداران طبیعت در استان فارس می‌باشد. زیبایی‌های دشت برم کازرون چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این دشت دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی بوده و گونه‌هایی ازجمله بلوط، ارژن، بادام‌کوهی و کیالک و… را دارا می‌باشد که سبب تلطیف و اعتدال هوای منطقه شده است. مناسب‌ترین فصل برای بازید از دشت برم کازرون اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار می‌باشد که رویش گل‌های شقایق و همچنین درخت‌های بلوط منظره بهشتی ساخته‌اند.

دشت برم کازرون
دشت برم کازرون

جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی فیروزآباد


شهرستان فیروزآباد یکی از شهرهای توریستی و گردشگری استان فارس می‌باشد که سالانه گردشگران بی‌شماری را نیز به‌سوی خود می‌کشاند. این شهر علاوه بر آب‌وهوای مطبوع، دارای آثار باستانی و پیشینه‌ای غنی نیز می‌باشد. در ادامه برخی از جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی فیروزآباد را معرفی خواهیم کرد.


کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد


این کاخ در ۱۰ کیلومتری فیروزآباد و ۲ کیلومتری شمال ویرانه‌های شهر گور قرار دارد. کاخ اردشیر بابکان یکی از کاخ‌های دوره ساسانی است که معماری آن نیز نشان‌دهنده ذوق هنر در دوره‌های گذشته این دیار را بازگو می‌کند. اردشیر بابکان بعد از شکست اردوان پنجم این کاخ را ساخت. شکل این کاخ مستطیلی و دارای سه ورودی می‌باشد و مصالح بکار رفته در آن نیز از لاشه‌سنگ، ملاط و گچ است. با توجه به نظر پژوهشگران گفته می‌شود به دلیل شکل ظاهری کاخ اردشیر بابکان، می‌توان گفت درگذشته به‌عنوان آتشکده زرتشتیان استفاده می‌شده و همچنین دین زرتشت در آن منطقه نیز رواج داشته است. این کاخ که قدمتی ۱۸۰۰ ساله دارد در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و اخیراً هم در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده است.

کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد
کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد


قلعه دختر فیروزآباد


این قلعه در میان راه فیروزآباد به سمت شهر باستانی گور بر روی ارتفاعات و کوه‌های شمالی فیروزآباد ساخته‌شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. این قلعه به دلیل احترام به الهه آب، آناهیتا نام‌گذاری شده است. قلعه دختر راهی بسیار صعب‌العبور دارد و بنای آن در ۳ ارتفاع گوناگون و به شکل پلکانی ساخته‌شده است. قلعه دختر به دلیل کاربرد دفاعی از قبیل حفاظت از آتشکده اردشیر بابکان و منطقه گور در این منطقه واقع‌شده است. این قلعه در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسید و در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان اثری از آثار دوره ساسانی استان فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

قلعه دختر فیروزآباد
قلعه دختر فیروزآباد


رصدخانه فیروزآباد


این رصدخانه یکی از قدیمی‌ترین رصدخانه‌های ایران است. و در کنار نقوش رنگی شاهزادگان ساسانی در شهر گور (فیروزآباد) قرار داشت. شهر گور در دوران پادشاهی اردشیر بابکان بناشده است. و در زمان حکومت عضد الدوله دیلمی که در فارس حکومت می‌کرد نامش به فیروزآباد تغییر یافت. رصدخانه فیروزآباد یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شیراز است. و بیانگر دانش ایرانیان در آن عصر محسوب می‌شود. این رصدخانه توسط پروفسور دیتریش هوف که در حال حفاری شهر گور بود کشف شد. وی در طی حفاری‌های خود به سازه‌ای دایره‌ای شکل رسید که بعدها مشخص شد یکی از کهن‌ترین رصدخانه‌های به‌دست‌آمده در ایران می‌باشد. این رصدخانه از خشت و گل ساخته‌شده و قطری نزدیک ۵/۶۵ متر دارد. در داخل رصدخانه ۱۲ نشانه وجود دارد که درگذشته برای اندازه‌گیری‌های رصدی استفاده می‌شده است.

رصدخانه فیروزآباد
رصدخانه فیروزآباد


شهر باستانی فیروزآباد


این شهر در ۱۰۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و در زمان حکومت امپراتوری‌های باستانی همچون هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان بوده است. درگذشته این شهر را گور می‌نامیدند و در حال حاضر نام آن به فیروزآباد تغییر پیداکرده است. این شهر هم‌اکنون با شهر فیروزآباد کنونی حدود سه کیلومتر فاصله دارد. با پیروزی اردشیر بابکان بر اردوان پنجم (آخرین پادشاه اشکانی) امپراتوری ساسانی را بنا نهاد و بر روی بقایای شهر زمان هخامنشیان که شهری مستحکم بود اما به دلیل حملات مکرر اسکندر از بین رفت درصدد پایتختی برآمد. این شهر بسیار بزرگ بوده و از بالا به شکل دایره‌ای است و دارای چهار دروازه به نام های مهر، هرمزد، بهرام و اردشیر می‌باشد. در اطراف شهر نیز خندق‌های عظیمی برای جلوگیری از نفوذ دشمن ایجاد گردیده است.

شهر باستانی فیروزآباد
شهر باستانی فیروزآباد


تنگه خرقه فیروزآباد


این تنگه در دره‌ای سرسبز با پوشش جنگلی زیبا و چشمه‌سارهای فراوان قرارگرفته است. دره خرقه یکی از جاذبه‌های طبیعی فیروزآباد محسوب می‌شود و به دلیل وجود امامزاده‌ای در آنجا بسیار موردتوجه می‌باشد. گردشگران همه‌روزه برای گذران اوقات فراغت و گشت‌وگذار به دره خرقه می‌آیند و از طبیعت اطراف آن نهایت لذت را می‌برند. طبیعت این دره بسیار زیباست چراکه در کنار دشت‌های سرسبز زیبا و کوه‌های سر به فلک کشیده و چشمه‌ها و باغ‌های فراوان قرارگرفته است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این تنگه زیبا بروید و لحظات خوبی را در آن فضای زیبا برای خود بسازید.

تنگه خرقه فیروزآباد
تنگه خرقه فیروزآباد

جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی داراب


این شهر در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد و ۲۴۲ کیلومتر با شهر شیراز فاصله دارد. شهر داراب دارای آب‌وهوای کوهستانی است و اکثر مردم در آنجا به کشاورزی اشتغال دارند و شهر داراب با قدمتی چند هزارساله که حدود ۷۵۰۰ کیلومترمربع وسعت و ۱۱۸۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی و طبیعی داراب خواهیم پرداخت.


مجموعه تاریخی نارنجستان (قلعه نارنجستان)داراب


این مجموعه در دهستان فورگ شهرستان داراب فارس قرارگرفته است. و یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهرستان دارای محسوب می‌شود. مجموعه تاریخی نارنجستان شامل بقایای به‌جامانده از قلعه‌ای که مربوط به قرون متأخر دوران اسلامی و تپه‌ای ساسانی است. این تپه در جنوب مجموعه قرارگرفته و ارتفاع آن ۵/۴ متر است و قلعه‌ای که بانام قلعه نارنجستان شناخته می‌شود و تنها بقایایی از بخش ورودی و قسمتی از بنا باقی‌مانده که در بخش شمالی تپه قرارگرفته است. که معماری آن شامل طاق زنی زیبا، سقف‌های گنبدی شکل، دروازه با دونیم برج گرد که با ملاط و گچ ساخته‌شده است.

مجموعه تاریخی نارنجستان داراب
مجموعه تاریخی نارنجستان داراب


آتشکده آذرخش داراب


این آتشکده در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب و در دامنه کوه قرارگرفته است. و یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر داراب محسوب می‌شود. آتشکده آذرخش شکلی مربعی و شبیه به صلیب دارد و مساحت آن ۴۲۰ مترمربع می‌باشد. جالب است بدانید که بنای آتشکده تماماً از کوه تراشیده شده و اثر هنری شگفت‌انگیزی را خلق کرده است. آتشکده آذرخش داراب یکی از آتشکده‌های خاموش ایران است که به مسجد سنگی نیز معروف است. اکثر آتشکده‌ها برای دوران ساسانی می‌باشد و در سراسر ایران نیز ساخته‌شده‌اند و همگی از یک الگو پیروی می‌کردند و تفاوت آن‌چنانی ندارند. این آتشکده‌ها زیارتگاه زرتشتیان بودند که آنجا آتش روشن می‌کردند اما بعد از ورود اسلام تمامی آن‌ها خاموش شدند و یا بلااستفاده ماندند یا تبدیل به مسجد شدند.

آتشکده آذرخش داراب
آتشکده آذرخش داراب


شهر داراب گرد


این شهر یکی از شهرهای باستانی ایران است که ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. شهر دارابگرد درگذشته یکی از پنج ایالت بزرگ پارس به‌حساب می‌آمده و بر اساس شواهد موجود این شهر، متعلق به دوره هخامنشیان است که توسط داریوش یکم ساخته‌شده است. برخی معتقدند شهر دارابگرد در دوره اشکانیان ساخته‌شده است و کاربرد نظامی داشته و در حکومت هخامنشیان محلی برای نگهداری اسیران بوده است. این شهر به‌صورت دایره‌ای است که دورتادور آن را خندق‌هایی احاطه کرده است و از وجود بقایای آن پس از ۲۵۰۰ سال، می‌توان گفت بسیار مستحکم بوده است.

شهر داراب گرد
شهر داراب گرد


قصر آینه داراب


این قصر که بانام قصر دختر نیز شناخته می‌شود، و در هشت کیلومتری بخش رستاق و در جنوب شرقی آن قرار دارد. قصر آینه در دره‌ای عمیقی که از اطراف به‌وسیله کوه احاطه‌شده است. در قسمت غربی قصر آینه و در فاصله ۵۰ متری آن قسمتی از کوه تراشیده شده و دارای صافی مخصوصی بوده که به‌صورت آینه عمل می‌کرده بطوریکه دیده‌بان‌ها از طریق این آینه راه شمالی آن را کنترل می‌کردند. در این کوه عکس هر چیزی ازجمله قصر در آن نمایان بود و فرمانروای قصر که دختری بوده از داخل همین آینه رفتار نگهبانان را کنترل می‌کرده است.

قصر آینه داراب
قصر آینه داراب


تنگه رغز داراب


این تنگه در نزدیکی روستای رغز و ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهر داراب در جنوب ایران واقع‌شده است. تنگه رغز یکی از زیباترین منطق طبیعی استان فارس محسوب می‌شود که دیدن از آن جز واجبات است. این تنگه اسرارآمیز را بانام عروس دره‌های ایران نیز می‌شناسند. تنگه رغز درواقع در مکان کوهستانی است که در زبان انگلیسی به آن کانیون نیز می‌گویند. تنگه رغز در کل شباهت زیادی با تنگه واشی فیروزکوه دارد و شما با ورود به آنجا شاهد صخره‌های عظیم و آبی که از چشمه‌های کوهستانی جاری می‌شود خواهید بود. پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از این تنگه زیبا و جذاب حتماً از آمادگی جسمانی مناسب و وسایل موردنیاز برخوردار باشید.

تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب


آبشار فدامی داراب


این آبشار در ۱۳۵ کیلومتری از شهر داراب قرارگرفته است و یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان داراب محسوب می‌شود. آبشار فدامی یکی از آبشارهای زیبای ایران است که حدود ۹۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. درگذشته عرض این آبشار در حدود ۸۰۰ متر بوده که در حال حاضر به دلیل مصارف کشاورزی و خشک‌سالی کاهش‌یافته است. آبشار فدامی ارتفاعی در حدود ۱۰ تا ۱۵ متر دارد که در روزهای خوش فصل بهار بسیار دیدنی است.

آبشار فدامی داراب
آبشار فدامی داراب


دره آکواریوم داراب


این دره در هشتاد کیلومتری شهرستان داراب و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده قرار دارد. دره آکواریوم در نزدیکی بخش فورگ واقع‌شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۳۰ متر می‌باشد. وجود آبشارها و حوضچه‌هایی اطراف این دره زیبایی خاصی به آن بخشیده که همه‌روزه گردشگران برای تجربه این حس خاطره‌انگیز به دره آکواریوم می‌آیند.

دره آکواریوم داراب
دره آکواریوم داراب


چشمه گلابی داراب


این چشمه در ۱۷ کیلومتری شهر داراب قرار دارد و یکی از چشمه‌های پرآب استان فارس محسوب می‌شود. علت نام‌گذاری چشمه ناشی از شکل ظاهری آن است که شباهت زیادی به میوه گلابی دارد. آب چشمه گلابی از ارتفاعات مجاور تأمین می‌شود و اطراف چشمه نیز بسیار سرسبز و زیباست. چشمه گلابی یکی از اصلی‌ترین و معروف‌ترین تفرجگاه‌های شهرستان داراب است. و به دلیل آب‌وهوای کوهستانی همه‌روزه به‌خصوص در فصول گرم سال پذیرای تعداد بسیاری از گردشگران می‌باشد.

چشمه گلابی داراب
چشمه گلابی داراب


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آباده


شهرستان آباده یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی شمال استان فارس می‌باشد. آب‌وهوای آباده سردسیر و معتدل است و نقاط تفریحی بسیاری را در خود جای‌داده است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخ و فرهنگی آباده خواهیم پرداخت.


تیمچه صرافیان آباده


این تیمچه یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مربوط به دروان قاجار می‌باشد. تیمچه صرافیان درواقع ساختمانی دوطبقه است که درگذشته طبقه اول مختص بازار و کسب‌وکار بوده و طبقه دوم آن نیز نقش استراحتگاهی برای مسافران و تاجران داشت. جالب است بدانید که تیمچه صرافیان ششمین بازارچه ایران و به‌عنوان اولین بازارچه دائمی برای صنایع‌دستی در استان شیراز به شمار می‌رود. این تیمچه در بافت قدیمی و فرسوده و در قسمت بازار کهنه قرارگرفته است درگذشته مالکیت آن را حاج ملأ عبدالله واعظ بر عهده داشت و خودش نیز به کار تجارت اشتغال داشته است. این بنای تاریخی در ۱۳ مهرماه سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۳۲ در بین آثار ملی ایران ثبت‌شده و امروزه تحت مالکیت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی شهرستان آباده است.

تیمچه صرافیان آباده
تیمچه صرافیان آباده


قلعه ایزد خواست آباده


این دژ در شهر باستانی ایزد خواست قرار دارد و یکی از جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی شهرستان آباده محسوب می‌شود. دژ ایزد خواست را بانام‌های قلعه کهنه یا قلعه سرسنگ نیز می‌شناسند. این قلعه مربوط به دوران ساسانیان می‌باشد که در ارتفاعی بین ۱۵ تا ۲۰ متر روی یک صخره بناشده است. مساحت قلعه کوچک است و در چندطبقه طراحی‌شده است در جلوی قلعه خندقی حفرشده که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از نفوذ مهاجمان و غارتگران به درون قلعه می‌باشد. قلعه ایزد خواست بیشتر به دلیل معماری هوشمندانه حائز اهمیت می‌باشد. که به دلیل مکان احداث قلعه، هیچ‌گاه فتح نشد. متأسفانه امروزه شکوه و عظمت قلعه جای خود را به ویرانه داده است و چیزی از آن باقی نمانده است.

قلعه ایزد خواست آباده
قلعه ایزد خواست آباده


جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی بوانات


شهرستان بوانات در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق استان فارس قرارگرفته است. این شهر به دلیل وجود باغ‌های انگور و گردو فراوان و همچنین چشمه‌سارها و قنوات از قدیم‌الایام به نگین سبز فارس مشهور بوده است. بوانات به دلیل چشمه‌های آب‌خنک در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس، یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های هدف گردشگری استان فارس است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی بوانات خواهیم پرداخت.


چهارطاقی ساسانی بوانات


این بنا در بالای یک تپه کنار رودخانه قرار دارد و یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان بوانات محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد این اثر تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است و از ارزش بالایی برخوردار است. چهارطاقی ساسانی درگذشته بنایی عظیم بوده اما در اثر گذشت زمان تنها چهارستون همراه با طاق‌های متصل به آن برجای‌مانده است. بر اساس شواهد موجود و نظر کارشناسان گفته‌شده که چهارطاقی ساسانی درگذشته بنایی آئینی- مذهبی بوده و حوض آبی که در وسط بنا قرار دارد احتمالاً محل تطهیر بوده است.

چهارطاقی ساسانی بوانات
چهارطاقی ساسانی بوانات


چشمه و تفرجگاه پیر کدویه بوانات


این تفرجگاه در بخش مزایجان شهرستان بوانات قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی استان فارس محسوب می‌شود. چشمه و تفرجگاه پیر کدویه از مهم‌ترین نقاط گردشگری بوانات است که در دامنه کوه‌های زاگرس قرارگرفته است. آب‌وهوای تفرجگاه به دلیل کوهستانی بودن بسیار مطبوع است. جلوه این تفرجگاه به‌قدری زیباست که در همه فصول بخصوص در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران بی‌شماری می‌باشد.

چشمه و تفرجگاه پیر کدویه بوانات
چشمه و تفرجگاه پیر کدویه بوانات

جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی مرودشت


این شهر دومین شهر بزرگ پس از شیراز در استان فارس محسوب می‌شود. مرودشت جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی و طبیعی بسیاری را در خود جای‌داده است. مرودشت ازنظر آب و هوایی کوهستانی به‌حساب می‌آید. اما در تابستان دمای آن به ۴۱ درجه هم می‌رسد. و این شهر در قسمت میانی استان فارس قرارگرفته است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی و طبیعی مرودشت خواهیم پرداخت.


نقش رجب و نقش رستم مرودشت


این نقش برجسته در نزدیکی مرودشت و در مسیر راه شاهی قرار دارد و در مرکز کوهی به نام کوه رحمت واقع‌شده است. در این نقش برجسته شما شاهد مجلس پادشاهی شاپور اول، مجلس پادشاهی اردشیر بابکان و مجلس درباریان و شاپور اول می‌باشید. علت نام‌گذاری این مکان مشخص نیست و بیشتر به علت آمدن نام نقش رجب در کتاب یکی از جهانگردان اروپایی به این نام خوانده می‌شود. و گفته‌شده که درگذشته در آن مکان سفره‌خانه‌ای سنتی بانام رجب بوده است که می‌تواند دلیل بر نام آن باشد. این اثر مهم در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به فهرست میراث ملی ایران با شماره بیست‌ودو افزوده گردید.

نقش رجب و نقش رستم مرودشت
نقش رجب و نقش رستم مرودشت


کتیبه اردشیر بابکان


در نقش رستم استان فارس دو سنگ‌نبشته کوچک که به سه زبان پارتی، یونانی، پهلوی در سه سطر نگاشته شده و شامل ذکر نام و نسب اردشیر است. کتیبه اردشیر بابکان در زمره قدیمی‌ترین کتیبه‌های دوران ساسانی است که دریکی از این دو کتیبه که بر روی شانه اسب اردشیر بابکان می‌باشد، که در آن اردشیر، نماد سلطنت را از دست اهورامزدا دریافت می‌کند. و در کتیبه دیگر بر روی اسب اورمزد جمله‌ای نگاشته شده که شامل جمله «این پیکر اورمزد بغ» می‌باشد. این کتیبه یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی مرودشت محسوب می شود.

کتیبه اردشیر بابکان
کتیبه اردشیر بابکان


تنگ بستانک بهشت گمشده مرودشت


یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی مرودشت بهشت گمشده یا تنگه بستانک می‌باشد که در چهار کیلومتری شهرستان مرودشت واقع‌شده است. تنگه بستانک برای کسانیکه عاشق طبیعت هستند بسیار مقصد مناسبی است. این تنگه به دلیل ظرفیت‌های فوق‌العاده برای گردشگری و آب‌وهوای مطبوع و دل‌چسب همواره میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر ایران می‌باشد. جالب است بدانید باآنکه تنگ بستانک در جنوب کشور قرار دارد اما به دلیل سر سبزی و آب‌وهوایش، یادآور استان‌های سرسبزی مانند گیلان و مازندران می‌باشد.

تنگ بستانک بهشت گمشده مرودشت
تنگ بستانک بهشت گمشده مرودشت


تنگ بلاغی مرودشت


این تنگه در جنوب غربی جلگه پاسارگاد و در شمال جاده جیسقان به قصرالدشت و در دشت زیبای کمین واقع‌شده است. طول تنگه بلاغی در حدود ۱۲ کیلومتر و عرض آن ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر می‌باشد. از داخل تنگه بلاغی رودخانه‌ای بنام سیوند یا بلاغی می‌گذرد که موجب سرسبزی و خرمی تنگه شده است. نام این تنگه از کلمه ترکی بلاغی که به معنای سرچشمه است گرفته‌شده که از قدیم‌الایام این نام را بر آن نهادند. لازم به ذکر است تنگه بلاغی در زمان هخامنشیان به دلیل متصل کردن امپراتوری هخامنشیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

تنگ بلاغی مرودشت
تنگ بلاغی مرودشت


جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی استهبان


استهبان یکی از شهرهای استان فارس می‌باشد. که در طول زمان نام آن تغییرات زیادی داشته است. استهبان درگذشته بانام‌هایی مثل اصطهبان و اصطهبانات و صابونات شناخته می‌شده است. استهبان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و باید بگوییم سفر به استهبان، سفری بی‌نظیر خواهد بود. در ادامه مقاله به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی استهبان خواهیم پرداخت.


یخچال حاجی محریم استهبان


این یخچال در شمال شهر استهبان قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. ارتفاع گنبد یخچال حاجی محریم به ۷ متر و شعاع آن به ۵ متر می‌رسد از مصاح به‌کاررفته در آن نیز می‌توان از سنگ و ساروج نام برد. یخچال حاجی محریم برخلاف برکه‌های استهبان که همگی مکعب مستطیل هستند به‌صورت استوانه ساخته‌شده است. درگذشته از این یخچال برای ذخیره و استفاده بهینه استفاده می‌شده است. این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۴۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخچال حاجی محریم استهبان
یخچال حاجی محریم استهبان


آبشار استهبان


این آبشار دریکی از بلوارهای شهر استهبان قرارگرفته است که در یک مسیر پله‌ای که از جنس سنگ می‌باشد به پایین می‌ریزد. و در انتها در قالب رودخانه‌ای آرام به مسیر خود ادامه می‌دهد. آبشار استهبان یکی از جاذبه های طبیعی استهبان نیز محسوب می شود. مردم استهبان این آبشار را به اسم سرآسیاب نیز می‌خوانند. سرچشمه آبشار استهبان از کوه‌های جنوبی استهبان است و همچنین از شانزده پله تشکیل‌شده و مصالح بکار رفته در آن نیز از ملاط و ساروج می‌باشد. آبشار استهبان در زمان‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی تقریباً خشک‌شده بود اما با بارش‌های متعدد دوباره جان گرفته و پرآب شده است.

آبشار استهبان
آبشار استهبان


چشمه قهری استهبان


این چشمه یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی شهرستان استهبان در استان فارس می‌باشد. به نظر می‌رسد فردی به نام گرگین میلاد که یکی از پادشاهان سلسله کیانیان بوده چشمه قهری را حفاری کرده است. و علت نام‌گذاری این چشمه نیز قهر و غضب غلام حفر کننده چاه بر پادشاه کیانیان بوده که به دلیل اطاعت نکردن از فرمان شاه کشته می‌شود.

چشمه قهری استهبان
چشمه قهری استهبان

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فسا


شهرستان فسا یکی از شهرهای استان فارس به شمار می‌رود. این شهر قدمت بسیاری دارد و به نظر می‌رسد در زمان‌های پیشدادیان و کیانیان بناشده است. شهر فسا در دوران هخامنشیان پسا یا پسه خوانده می‌شد که بعد از ورود اعراب به ایران به این نام تغییر پیدا کرد. شهر فسا دارای آب‌وهوای گرم است به همین دلیل نخلستان‌های زیادی در آن وجود دارد. بازدید از این شهر خالی از لطف نیست زیرا که جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد. در ادامه جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی فسا را معرفی خواهیم کرد.


آتشکده قمپ فسا


این آتشکده در بیست کیلومتری شمال شهرستان فسا قرارگرفته است. و یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی فسا می باشد. در کتب سفرنامه‌های جغرافیدانان از آتشکده قمپ اطلاعاتی نیامده وعده‌ای ساخت این آتشکده را به عهد طهمورث نسبت می‌دهند. احتمالاً این آتشکده در طی زمان با افزایش آب آبگیر خنب که آتشکده سنگی قمپ در ضلع جنوبی آن قرارگرفته در زیرآب فرورفته است. و بنای آتشکده سال‌ها دیده نشده و در زمان لایروبی کف خنب توسط کشاورزان ساختمان آتشکده آسیب جدی دیده است آتشکده سنگی (تنگ کرم) در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

آتشکده قمپ فسا
آتشکده قمپ فسا


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی لار


شهرستان لار یکی از شهرهای توریستی ایران می‌باشد که در جنوب استان فار واقع‌شده است. شهرستان لار در دشتی وسیع قرارگرفته و آب‌وهوای آن بسیار گرم است. ساخت این شهر نیز به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و در آن آتشکده‌های بسیاری نیز ساخته‌شده و از این بابت بسیار موردتوجه بوده است. در ادامه مقاله به معرفی جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی لار خواهیم پرداخت.


آب‌انبار دهان شیر لار


این آب‌انبار مربوط به دوران صفویه می‌باشد و یکی از جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی شهرستان لار محسوب می‌شود. علت نام‌گذاری این آب‌انبار نیز ازآن‌جهت است که در لاری‌ها به لوله‌کشی آب و شیر آب نصب‌شده روی آن شیر می‌گویند. دهان شیر در زمان‌های گذشته به برکه‌هایی بزرگی که به‌صورت زیرزمینی به ته برکه منتهی می‌شد و اهالی می‌توانستند در تابستان از آب‌خنک آنجا استفاده کنند اطلاق می‌شد. آب‌انبار دهان شیر بنای بسیار قدیمی و زیبا است که در شرق ورودی بازار قرار دارد. و با پله‌هایی با شیب تند به سمت پایین منتهی می‌شود.

آب_انبار دهان شیر لار
آب_انبار دهان شیر لار


بازار قیصریه لار


این بازار در شهرستان لار از توابع استان فارس واقع‌شده است. و یک مجموعه نفیس و پرتنوع معماری قدیم را عرضه می‌دارد. بازار قیصریه لار قدمت بسیاری دارد و به الگو و مادر بازارهای ایران معروف می‌باشد. شکل ظاهری بازار بیانگر استحکام و قدرت بافت آن است که در طی سالیان اصلاً آسیبی ندیده است. معمار اصلی این بنا استاد حسین آسوده از معماران ماهر است که با فرزندان و برادرانش که همگی معمار بودند این بنای عظیم را خلق نمودند. جالب است بدانید بازار وکیل شیراز و بازار قیصریه اصفهان از بازار قیصریه لار الگوبرداری شده‌اند.

بازار قیصریه لار
بازار قیصریه لار


قلعه اژدهاپیکر در لار


این بنا یکی از بناهای مهم با قدمت طولانی در شهرستان لار می‌باشد. قلعه اژدهاپیکر بر روی تپه‌ای در ضلع شمالی لار قرار دارد. درگذشته به دلیل شکوه و عظمت قلعه آن را با لقب طلسم کیانی می‌شناختند. در بلندای یک تپه مسلط به شهر قلعه سنگی وجود دارد که متعلق به مادر نادرشاه افشار می‌باشد و اهالی آنجا از آن به‌عنوان قلعه ننه نادر یاد می‌کنند. قدمت قلعه اژدهاپیکر به دوران ساسانی می‌رسد و تا اواخر حکومت قاجار نیز کاربرد مسکونی داشته است. اما امروزه به دلیل بی‌توجهی در دست ویرانی قرارگرفته است.

قلعه اژدهاپیکر در لار
قلعه اژدهاپیکر در لار

کاروانسرای بریز لار


این کاروانسرا مربوط به دوران قاجاریه است و در شمال بخش مرکزی لار و در روستای بریز واقع‌شده است. کاروانسرای بریز ابعادی در حدود ۵۰*۶۰ متر داشته و مصالح بکار رفته در آن نیز سنگ و گچ می‌باشد. بنای کاروانسرا در ضلع‌های شرق و غرب و شمال دارای رواق و یک راهرو سراسری در پشت آن‌ها قرارگرفته است. در حال حاضر رواق‌ها توسط اهالی محلی بجای حجره مورداستفاده قرارگرفته است. این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۷۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای بریز لار
کاروانسرای بریز لار

جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی و طبیعی لامرد


شهرستان لامرد یکی از شهرهای گرم و خشک کشور محسوب می‌شود و جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در خود جای‌داده است. لامرد درگذشته و زمان هخامنشیان به‌عنوان ضرابخانه حکومتی مورداستفاده قرار می‌گرفت. لامرد جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و همه‌ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از این شهر بازدید می‌کنند. در ادامه جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی و طبیعی لامرد را معرفی خواهیم کرد.


قلعه اشکنان لامرد


اشکنان شهری تاریخی عظیم و یکی از جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی لامرد در استان فارس می‌باشد. قلعه اشکنان مربوط به دوران اشکانیان می‌باشد. گفته می‌شود در زمان پادشاهی هوشنگ (یکی از پادشاهان اشکانی) قلعه‌هایی به‌فرمان او در این منطقه ساخته شد و همین امر موجب آبادانی ناحیه و تبدیل آن به شهر شد. درگذشته نام شهر سودابگرد نام داشت اما پس از مدتی نام آن به اشکنان تغییر یافت. اشکنان علاوه بر آثار تاریخی باارزش از مناطق بکر منحصربه‌فردی برخوردار است و همین امیر موجب سفر گردشگران زیادی به این منطقه شده است.

قلعه اشکنان لامرد
قلعه اشکنان لامرد


رودخانه مهران لامرد


این رودخانه در شهرستان لامرد قرار دارد و از یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای این شهر محسوب می‌شود. رودخانه مهران سرچشمه خود را از ارتفاعات کوه سیاه، کوه پری و کوه‌های شمال گاو بست می‌گیرد. و از دشت لامرد می‌گذرد و از قسمت جنوب شرقی استان نیز خارج می‌شود. باید این را هم بگوئیم که آب رودخانه مهران برای کشاورزی مناسب نمی‌باشد. و تنها در فصل‌های پر بارش به جریان درمی‌آید.

رودخانه مهران لامرد
رودخانه مهران لامرد


تنگ‌ترمان لامرد


این تنگ یکی از مراکز دیدنی و جاذبه‌های طبیعی، دهستان ترمان شهر لامرد می‌باشد. تنگ‌ترمان لامرد دارای منظره‌های زیبای بی‌نظیری مانند درخت‌ها، آب‌های روان، نهرها، انواع پوشش گیاهی نخل و لیمو می‌باشد و به دلیل موقعیت قرارگیری دارای آب‌وهوای مناسب برای زندگی و کشاورزی است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این تنگ زیبا بروید و از مناظر طبیعی آنجا لذت ببردید.

تنگ_ترمان لامرد
تنگ_ترمان لامرد


جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی سپیدان


اگر قصد دارید چند روزی به‌دوراز محل کار وزندگی و مشغله خود به تمدد اعصاب بپردازید به شهر سپیدان سفر کنید. شهرستان سپیدان دارای طبیعت بکر و تاریخی بی‌نظیر است. متأسفانه این شهر به‌عنوان شهر توریستی معرفی چندانی نشده و همین امر نیز موجب بکر ماندن آن شده است. پیشنهاد می‌کنیم به این شهر زیبا و باصفا سفر کنید. در ادامه مقاله چند نمونه از جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی و طبیعی سپیدان را معرفی خواهیم کرد.


پیست اسکی پولاد کف سپیدان


این پیست دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران است. و در ۱۵ کیلومتری شهر سپیدان به سمت آبشار مارگون قرار دارد. معمولاً اکثر مسافران شیراز که در فصل پائیز و زمستان به آنجا آمده‌اند را به‌سوی خود می‌کشاند. پیست اسکی پولاد کف حدود ۵۰۰ هکتار مساحت دارد و در تمام طول پائیز و زمستان در حال بارش برف می‌باشد. و به همین علت یکی از فعال‌ترین پیست‌های اسکی ایران نیز به شمار می‌رود. این پیست از امکاناتی همچون تله‌اسکی، مدرسه اسکی برای خانم‌ها و آقایان، موتور برفی، ماشین کوهستان، چرخ هوشمند، هتل ۴۵۰۰ متری پولاد کف، ۴ واحد غذاخوری، سرویس‌های بهداشتی و اجاره وسایل اسکی برخوردار است که در هر ۴ فصل سال از گردشگران و ورزشکاران برای اسکی روی برف و چمن دعوت می‌کند.

پیست اسکی پولاد کف سپیدان
پیست اسکی پولاد کف سپیدان


آبشار مارگون سپیدان


این آبشار در شمال استان فارس و ۱۵۰ کیلومتری شیراز قرارگرفته است. آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور، و همچنین یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان سپیدان محسوب می‌شود. سرچشمه آبشار مارگون از چشمه‌هایی که بر فراز کوه می‌جوشند می‌باشد که از فاصله ۷۰ متری سرازیر می‌شود. در اطراف این آبشار به دلیل موقعیت مناسب طبیعت زیبایی ایجادشده است و درختان زیبایی چون زالزالک، سیب و بوته‌های زرشک و… روئیده‌اند. لازم به ذکر است این آبشار در تمامی فصول زیبایی خود را حفظ می‌کند و شما می‌توانید با داشتن تجهیزات لازم به آبشار مارگون بروید.

آبشار مارگون سپیدان
آبشار مارگون سپیدان


دریاچه برم فیروز سپیدان


این دریاچه یکی از مکان‌های زیبا و گردشگری شهرستان سپیدان است. دریاچه برم با گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها تشکیل می‌شود. و در فصل زمستان به‌صورت نامشخص و یخ‌زده است. البته این را هم بگوییم که دریاچه برم فیروز در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد و گردشگران زیادی در فصول مختلف به‌سوی خود می‌کشاند. در فصول بهار و تابستان با معتدل شدن هوا چمن‌های سرسبز و گل‌های رنگارنگ زیبایی وصف‌ناپذیری را به وجود می‌آورند. که کمتر جایی را می‌توان مشابه آن پیدا کرد.

دریاچه برم فیروز سپیدان
دریاچه برم فیروز سپیدان


تنگه تیزاب سپیدان


این تنگه یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین مکان‌های طبیعی در استان فارس می‌باشد. یکی از علل زیبایی و باصفا بودن تنگه تیزاب عبور رودخانه‌ای زیبا و خروشان از داخل آن است. در تنگه تیزاب به دلیل آب‌وهوای دلپذیر پوشش گیاهی مناسب و درختان سر به فلک کشیده فراوانی وجود دارند که سایه آن‌ها محیط مناسبی برای گذران اوقات فراغت می‌باشد. ازجمله درختان تنگ تیزاب می‌توان از: درختان بلند بنه، گردو، بلوط، بادام‌کوهی و درختان کهن‌سال بید نام برد.

تنگه تیزاب سپیدان
تنگه تیزاب سپیدان


تنگه غوره دان سپیدان


این تنگه در بیست کیلومتری شمال غرب بیضا در سپیدان واقع‌شده است. تنگه غوره دان به دلیل آب‌وهوای مناسب و وجود روستایی بنام امامزاده اسماعیل سالانه میزبان گردشگران بی‌شماری می‌باشد. در منطقه تنگه رودخانه با طول ۱۰ کیلومتر قرار دارد که به محیط تنگه را بسیار باصفاتر کرده است. این تنگه زیبا پوشیده شده از درختان انبوهی همچون بادام و ارژن و بنه و… و در برخی از قسمت‌های آن دیوارهای بلندی قرارگرفته که برای صخره‌نوردان منطقه‌ای جذاب بشمار می‌رود.

تنگه غوره دان سپیدان
تنگه غوره دان سپیدان


تنگ گمبیل سپیدان


این تنگ منطقه‌ای سرسبز و دیدنی در استان فارس است که در نزدیکی روستای ساران و بهشت مکان قرارگرفته است. تنگ گمبیل یکی از زیباترین و باصفاترین جاذبه‌های طبیعی سپیدان است که حتماً باید ازآنجا دیدن کرد. تنگ گمبیل به دلیل وجود آب‌های جاری سرد و درختان سرسبزی چون بید و سنجد بسیار حائز اهمیت است. در سفر به این تنگه شما می‌توانید از مسیر رسیدن به آنجا نیز نهایت لذت را ببرید زیرا که باید از میان باغ‌های سیب و علف‌زارهای یونجه و شبدر گذر کنید. لازم به ذکر است فصل بهار بهترین زمان برای سفر به تنگ گمبیل می‌باشد.

تنگ گمبیل سپیدان
تنگ گمبیل سپیدان

جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی دشت ارژن


دشت ارژن یکی از زیباترین مکان‌های کشور می‌باشد. و ازنظر زمین شناسان بسیار حائز اهمیت است و اغلب آنان علاقه‌مند به بازدید از این مکان می‌باشند. دشت ارژن همچنین به دلیل پتانسیل‌های طبیعی و ژئوموفولوژیکی، دریاچه‌ها، مناطق محافظت‌شده و… مقاصد گردشگری بسیار از افراد قرارگرفته است در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی دشت ارژن خواهیم پرداخت.


رستوران صوفی دشت ارژن


این رستوران در شهر شیراز و در جاده کازرون قرارگرفته است. و یکی از بهترین رستوران‌های دشت ارژن می‌باشد. در این رستوران شما می‌توانید انواع غذاهای ایرانی را سرو کنید و از امکاناتی از قبیل بیرون بر، سرویس، پارکینگ، وای فای و… برخوردار شوید رستوران صوفی دشت ارژن ازنظر موقعیت جغرافیایی به مراکزی از قبیل رستوران شاندیز و پاسگاه انتظامی دشت ارژن نیز قرار دارد.

رستوران صوفی دشت ارژن
رستوران صوفی دشت ارژن


آبشار ارژن


این آبشار یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی دشت ارژن و شهر شیراز محسوب می‌شود. و در نزدیکی تفرجگاه دشت حفاظت‌شده ارژن قرارگرفته است. اهالی منطقه این آبشار را به نام آبشار چرونیز هم می‌نامند. دشت ارژن از بخش‌های مختلفی همچون آبشار، تالاب، دشت تشکیل می‌شود. و شما در مسیر رسیدن به آبشار نیز چشمه‌های پرآب، آبشارهای متعدد دیگری مثل آبشار دریاهک، آبشار دم‌اسب و آبشار رامغان و همچنین طبیعت بی‌نظیری را خواهید دید. لازم به ذکر است بهترین زمان بازدید از آبشار دشت ارژن فصل زمستان و هوای سرد است.

آبشار ارژن
آبشار ارژن

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی سروستان


سروستان یکی از شهرهای تاریخی استان فارس می‌باشد که در ۸۰ کیلومتری شیراز قرارگرفته است. این شهر تاریخ بسیار طولانی و کهن دارد و دارای آب‌وهوای گرم و معتدل می‌باشد در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی سروستان خواهیم پرداخت.


کاخ ساسانی سروستان


این کاخ در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان، و در استان فارس و دشت وسیعی قرارگرفته است. کاخ ساسانی همان‌طور که از نامش برمی‌آید مربوط به دوره ساسانیان و زمان پادشاهی بهرام پنجم (بهرام گور) است. معماری این کاخ نسبت به سایر بناها نقشه پیچیده و کامل‌تری دارد و مصالح به‌کاررفته در آن از سنگ و گچ می‌باشد. کاخ ساسانی دارای دو ایوان بزرگ و کوچک می‌باشد که ایوان اصلی به تالار مرکزی و سپس به حیاط منتهی می‌شود. تالار کاخ سقفی مرتفع و گنبدی شکل دارد که در حاشیه زیر سقف آن بقایای گچ‌بری بسیار زیبایی به چشم می‌خورد. و در کل نشانه‌های معماری اصیل در آن دوره را می‌توان در کاخ ساسانی مشاهده کرد.

کاخ ساسانی سروستان
کاخ ساسانی سروستان


جاذبه‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی نورآباد


نورآباد یکی از شهرهای جنوبی ایران که در استان فارس قرار دارد و دارای جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی بی‌شماری می‌باشد. نورآباد در دامنه رشته‌کوه زاگرس قرارگرفته است و دارای آب‌وهوای معتدل می‌باشد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی نورآباد خواهیم پرداخت.


میل اژدها نورآباد


آتشکده میل اژدها یا برج نورآباد در شهرستان نورآباد ممسنی و در کنار کوهی بانام تنگ کله در شمال غربی استان فارس واقع‌شده است. این آتشکده مربوط به دوران پارت‌ها (اشکانیان) می‌باشد. و یکی از جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی استان فارس به شمار می‌رود. میل اژدها بانام‌های دیمه میل و میل آزاد نیز شناخته می‌شود. ارتفاع میل اژدها بیش از هفت می‌باشد و پهنای هر دیواره حدوداً چهار متر است. بنای مذکور از سنگ‌های رگه سفیدی که به‌طور منظم روی‌هم قرارگرفته‌اند ساخته‌شده است. که نشان از معماری خاص در دوره خود می‌باشد. در جوار این میل باغستانی با چشمه‌سارهای زیبایی وجود دارد که بسیار زیباست. و شما می‌توانید ازآنجا نیز دیدن کنید.

میل اژدها نورآباد
میل اژدها نورآباد


قلعه سفید نورآباد


این قلعه در پانزده کیلومتری شمال شهر نورآباد ممسنی بر روی کوهی گرد و سپید که به آن قلعه سفید می‌گویند قرارگرفته است. قلعه سفید مربوط به دوره ساسانیان می‌باشد که به دستور هلاکوخان و توسط امیر تیمور گورکانی تخریب‌شده است. مسیر رسیدن به این قلعه سخت و دشوار است و این از قابلیت‌های دفاعی زمان خود بوده که در زمان مبارزات در امنیت باشد.

قلعه سفید نورآباد
قلعه سفید نورآباد


تنگ هرایز نورآباد


این تنگ در مجاورت جاده شیراز-اهواز و در نزدیکی روستای هرایز قرارگرفته است. سرتاسر تنگ هرایز دارای جنگل‌های بلوط و بنه و بادام می‌باشد و از بین دره‌اش رود پرآبی می‌گذرد که طبیعت حیرت‌انگیزی را به وجود آورده است. این تنگه با دره دل‌انگیز و آب روان خود روح و روانتان را تازه می‌کند. پوشش گیاهی تنگه به‌طوری است که شما می‌توانید در زیر سایه آن‌ها به استراحت بپردازید و از طبیعت و مناظر زیبای اطراف لذت ببرید. اگر به طبیعت‌گردی و ماجراجویی علاقه‌مندید حتماً به تنگ هرایز نورآباد بروید و خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید.

تنگ هرایز نورآباد
تنگ هرایز نورآباد


دریاچه برم شور نورآباد


این دریاچه یکی از جاذبه‌های طبیعی نورآباد است که در استان فارس قرار دارد. آب دریاچه برم شور از طریق کوه‌های گچی جمع می‌شود و مزه آن تلخ و شورمزه است. طول این دریاچه حدوداً ۱۰۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر می‌باشد. و وسعت آن در حدود ۳۰ هکتار و عمق نیز در برخی نقاط به ۲۰ متر نیز می‌رسد.

دریاچه برم شور نورآباد

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.