جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهربندر انزلی

با ادمین سایت
۰ نظر

شهر انزلی در استان گیلان قرار دارد. این شهر به لحاظ داشتن بندر یکی از شهرهای مهم تجاری و گردشگری است. بندر انزلی را به‌عنوان دروازه ایران و اروپا می‌شناسند. سفر به شهر انزلی از سفرهای به‌یاد‌ماندنی است. و همچنین در سفر خود میتوانید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهربندر انزلی نیز دیدن کنید.

برج ساعت- جاذبه های بندر انزلی

این برج سالهاست که در قلب شهر ایستاده، روزگاری با چراغش راهنمای دریانوردان بوده و بعدها با ساعتش راوی گذر زمان برای مردم شهر بوده است. برج ساعت انزلی که نماد این شهر است .در سال ۱۱۹۴ خورشیدی، با هدف دیده‌بانی از دریا ساخته شد. و کارکردی مشابه فانوس دریایی داشته و در سال ۱۳۰۷ خورشیدی پس از مرمت، ساعتی چهارسو بر فراز آن نصب شد.

مردم شهر انزلی برج سپید محبوبشان را «مناره» می‌نامند. مناره که این روزها غبار کهنسالی بر تنش نشسته است. سالیان بسیار در برابر باد و بوران و طوفان دوام آورده، و همچنان ایستاده است، اما امروز با رنجی دیگر دست به گریبان است.

برج ساعت- جاذبه های بندر انزلی111234
برج ساعت-انزلی

ساختمان‌های بلند قد علم می‌کنند و او کم کم پشت سیمان و آهن و سنگ از نظرها محو می‌شود؛ تا به فراموشی سپرده شود. این برج تاکنون، شهر دگرگونی‌های زیادی را تجربه کرده است.

موقعیت قرارگیری برج در تبدیل شدن آن به نماد شهری نیز نقش بسزایی داشته، چرا که در محل اتصال عناصر اصلی سازمان فضایی هسته مرکزی شهر واقع شده است.و نقطه عطف محدوده بافت کهن و شهر محسوب می‌شود.

برج ساعت از شمال با بلوار گردشگری پارک ساحلی، از جنوب با میدان امام و از غرب با خیابان سپه در ارتباط است. و در محل تقاطع مهم‌ترین کریدورهای بصری و دسترسی واقع شده؛ و همین شرایط و موقعیت منحصر به فرد، ارزش و اهمیت آن را دوچندان کرده است.

بنای شمس العماره از ساختمان‌ها و ابنیه قدیمی انزلی

این بنا، ساختمانی به سبک کلاه فرنگی و پنج طبقه می‌باشد. ساخت بنای شمس­العماره در ۱۸۷۰ میلادی آغاز شد. یعنی در سال ۱۲۴۹ شمسی. دستور ساخت این ساختمان توسط ناصرالدین شاه صادر گشت. چشم انداز این برج در نوع خود بی نظیر بود. برجی پنج طبقه که از هرچهار سمت به دریا دید دارد. هر طبقه بنای شمس العماره دارای اتاق‌ها و راهروهای مختص به خود است. آخرین طبقه این عمارت که بسیار مجلل و چشم نواز بوده به شاه اختصاص داشت.

بنای شمس العماره از ساختمان‌ها و ابنیه قدیمی انزلی123
بنای شمس العماره-انزلی

این بنا تالار وسیعی داشت، که با ستون‌ها و هزاره‌های آینه‌کاری تزیین شده بود. اثاث و مستغلات این ساختمان همگی محصول اروپا و نمای بیرونی بنا نیز از سنگ مرمر بود. شمس العماره در طراحی بیرونی خود نقش برجسته‌های آبی، سفید و سبز داشت. بنا میان باغ و آب محصور است.

ناصرالدین شاه که به واسطه حضورش در بندرانزلی، و به یمن وجود این مکان در کنار آب به وجد آمده بود. در جایی عنوان می‌کند که: «در هیچ جای دنیا چنین منظره‌ای ندیده‌ام. در حقیقت هم منظره این مکان شکوهمند است.

کاخ میان پشته (کاخ خوشتاریا) بندر انزلی

این کاخ اختصاص داشت به تاجر روس که از اولین کسانی بود که صنعت برق را وارد ایران کرد. روایت است در دورانی که خبری از روشنایی برق نبود در شب‌های مه آلود بندر انزلی این بنا با نور خود منظره‌ای زیبا را به وجود می‌آورد. بنای کاخ میان پشته از سال ۱۳۰۸ شمسی جای کاخ خوشتاریا آغاز و بین سالهای ۱۳۱۳ – ۱۳۱۴ شمسی پایان یافت. مساحت زیر بنای آن ۱۱۶۸ مترمربع می‌باشد.

کاخ میان پشته (کاخ خوشتاریا) بندر انزلی123
کاخ میان پشته (کاخ خوشتاریا) بندر انزلی

موج شکن (اسکله)- انزلی

موج شکن بندر انزلی یکی از جاذبه‌های دیدنی سواحل دریای خزر به شمار می‌رود. و این موج شکن در ۴۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است. موج‌های دریا مخصوص در شرایط جوی بد موجب آسیب رساندن به تاسیسات ساحلی و کشتی‌ها و قایق‌های کنار ساحل می‌شوند. از این رو با اجرای موج شکن از این آسیب جلوگیری می‌شود.

موج شکن (اسکله)- انزلی12
موج شکن (اسکله)- انزلی

موج شکن غازیان دارای طولی در حدود ۷۵۰ متر و موج شکن انزلی دارای طولی در حدود ۵۲۰ متر است، این موج شکن که دارای قدمت بیشتر از ۱۰۰ ساله است، که توسط دو مهندس روسی به نام های «علی اف» و «پلاناتوف» بنا شده است.

این بنای عظیم روی تیرهای چوبی که کف دریا کوبیده‌اند ساخته شده است. و سبب شد این جریان آب در کانال بندر آرام گردد. موج شکن انزلی یک مکان محبوب با چشم انداز خوب برای گردشگران و نیز مردم شهر بندر انزلی است.

عمارت صدری (کاخ سرداری)انزلی

این جاذبه بندر انزلی توسط میرزا حسین خان صدر اعظم در زمان اولین مسافرت ناصرالدین شاه به اروپا در انزلی ساخته شد. طول این عمارت ۲۰/۲۹ متر و عرض آن ۵۰/۲۴ متر و در دو طبقه به مساحت ۱۴۳۵ متر مربع است. مساحت طبقه اول ۷۱۷ متر مربع ساخته شده است. در دورهٔ پهلوی ظاهر عمارت صدری تغییر یافت و از مصالح جدید استفاده شد. این بنا مدتی در اختیار کنسول روسیه قرار داشت.

موزه نظامی- انزلی

کاخ میان پشته یا موزه نظامی در وسط باغ وسیعی به دستور رضاشاه و جای کاخ سوخته چوبی خوشتاریا ساخته شد، که یک‌طرف آن مشرف‌به دریاست. زیربنای کاخ ۱۱۶۸ مترمربع است و بدنه آن از سنگ قواره بلوک و به‌صورت دوجداره ساخته‌شده است. این کاخ دارای ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی است، سقف کلیه اتاق‌ها از بتن آرامه بوده و سقف داخلی دارای گچ‌بری‌های زیبا و برجسته استاد محمود همدانی و پدرش می‌باشد. نجاری این کاخ را استاد مینوئی و استاد باقر قزوینی انجام داده‌اند، دو ردیف پلکان بدون پایه یادگار هنر حاج سلیمان شاروتی می‌باشد که به سرسرای طبقه دوم منتهی می‌شود.

موزه نظامی- انزلی112356
موزه نظامی- انزلی

بدنه ساختمان دو جدار و از بلوک سیمانی ساخته شده است. و دارای ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی و چهار سرویس حمام و دستشویی با نمای بسیار زیباست. این کاخ در حال حاضر موزه نظامی می‌باشد و انواع سلاحهای گرم و سرد از زمان صفویه تا کنون در معرض دید عموم است.

تاریخچه موزه نظامی انزلی

از دیگر جاذبه های بندر انزلی موزه نظامی بندرانزلی در ساختمانی قرار گرفته که خود موزه‌ای از معماری و هنر است. این کاخ موزه که در میان باغ دلگشایی با درختهای نارنج و سرو محصور شده؛ از شمال به آبهای نیلگون خزر نظاره دارد. بنای این کاخ موزه که به کاخ میان پشته معروف است، در سال ۱۳۱۰ به دستور رضاخان و به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است.

در طبقه پایین بنا سلاحهای سبک و ادوات نظامی از زمان زندیه تا دوره رضا خان قرار داده شده‌است. تفنگ‌های بزرگ قلعه‌ای، تفنگ‌های سنگ چخماق، سپر و کلاهخود و نیزه‌ها سلاحهای ابتدایی هستند که جنگاوران کشورمان در قدیم از آن استفاده می‌کردند.

جاذبه های بندر انزلی

طبقه دوم بنا حالت کاخ بودن خود را بیشتر حفظ کرده و در آن از مبلمان مورد استفاده رضاخان و مهمانهایش، قفسه‌های چوبی بسیار خوش ساخت و ظریف و در عین حال مقاوم، شمعدان‌ها و ساعتهای برنزی، ظروف چینی و کریستال که تعدادی از آنها هدایای سران کشورهای خارجی به رضا خان است، نگهداری می‌شود. رادیو ضبط مبله هدیه هیتلر به رضا خان یکی از این تحفه‌ها است. تابلوی کبک آویز اثر کمال الملک و تابلوی نقاشی کار ناصرالدین شاه از جمله تابلوهای موجود در کاخ است. یکی دیگر ازآثار زیبای موجود لوستری است که از چوب یک پارچه تراشیده شده و بر سقف یکی از اتاقها نصب شده‌است.

این کاخ در سال ۱۳۴۸ به نیروی دریایی واگذار و در سال ۱۳۵۷ تبدیل به موزه بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۴ بازگشایی شد. مجموعاً بیش از ۲۵۰۰۰ شی‌ء ازجمله انواع اسلحه‌های جنگلی، شکاری، امنیتی و انواع سلاح‌های سرد و انواع ماکت ناوها و کشتی‌های جنگی و تفریحی و صنعتی و ابزار کشتی‌رانی و دریایی، همچنین لوازم شخصی متعلق به رضاشاه و تابلوهای نقاشی و هدایا در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه نظامی انزلی با شماره ۱۵۱۱ به ثبت آثار ملی رسیده است. و همه‌روزه پذیرایی بازدیدکنندگان می‌باشد.

موزه نیروی دریایی – بندر انزلی

موزه نیروی دریایی در بندر انزلی (کاخ رضاشاه) در میان باغی وسیع با چشم اندازی زیبا رو به دریا، عمارتی است؛ متأثر از معماری گذشته اروپا که در تقابل با معماری گیلان شکل گرفته است.

در هنگام ورود به موزه نیروی دریایی، درختان سرو و کاج همیشه سبز، بید مجنون با قامتی استوار به تماشای این بنای زیبا و گردشگران ایستاده‌اند. قسمت شمالی این کاخ به سمت دریا و نیروی دریایی است؛ که امروز با نمایش گذاشتن تاریخ نظامی و غنیمت‌های به دست آمده، در دوره‌های متفاوت اقتدار خود را در این دوران و سال‌های قبل بیان می‌کند.

موزه نیروی دریایی – بندر انزلی13
موزه نیروی دریایی – بندر انزلی

درون کاخ که امروز به موزه نیروی دریایی تبدیل شده است . انواع سلاح‌های سرد و گرم از دوره صفویه تاکنون برای بازدید گردشگران در درون قفسه‌های چوبی گذاشته شده است. یکی از نقاشی‌های ناصرالدین شاه که خود او با استفاده از آبرنگ کشیده بسیار جالب توجه است.

و همچنین وجود نقاشی زیبای کبک آویز اثر استاد کمال‌الملک جلوه‌ای خاص به این موزه بخشیده است. از جمله آثار ماندگار موزه نیروی دریایی شمشیر ناخدا بایاندر است، که شاید برای گردشگران ناآشنا باشد اما برای مردم بندرانزلی این نام با حس احترام و غرور همراه است.


جاذبهفرهنگی

جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر تالش

آوریل ۱۷, ۲۰۲۲
۰ comment

جاذبهفرهنگی

جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهربندر انزلی

آوریل ۱۷, ۲۰۲۲
۰ comment

جاذبهطبیعی

پارک جنگلی های استان گیلان

آوریل ۱۷, ۲۰۲۲
۰ comment

جاذبهمذهبی

امامزادگان و اماکن متبرکه شهر بندرانزلی

آوریل ۱۷, ۲۰۲۲
۰ comment

جاذبهفرهنگی

جاذبه گردشگری تاریخی و فرهنگی ماسوله

آوریل ۱۷, ۲۰۲۲
۰ comment

جاذبهمذهبی

امامزادگان و اماکن متبرکه شهر آستارا

آوریل ۱۷, ۲۰۲۲
۰ comment

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

درباره ما

مجله اینترنتی گردشگری پارس باهدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی از خدمات گردشگری و سفر راه‌اندازی شده است

جاذبه‌ها

                                    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به مجله گردشگری پارس می باشد

Adblock شناسایی شد

لطفاً با غیرفعال کردن برنامه افزودنی AdBlocker خود از مرورگرهای خود برای وب سایت ما از ما حمایت کنید.